jans

Alla inlägg under augusti 2013

Av Jan Sandström - 31 augusti 2013 19:58

Efter mat och fika körde vi via Vindeln där vi tankade.
Här tog jag itu med ett fönster och nu sitter det där.
Elden sprakar i tunnan så efter mer mat ska det bli skönt med ett varmt bad.

Av Jan Sandström - 31 augusti 2013 14:07

Vi har testat på rödspätta.
Om en stund blir det kaffe och kaka.

Av Jan Sandström - 31 augusti 2013 11:21

Nu har Inger invigt och godkänt mjölkbryggan.

Av Jan Sandström - 31 augusti 2013 11:00

Nu står den då på marken.

Och det är tur man har en stark fru, hon bara lyfte ned den som Pippi Långstrump skulle ha gjort.

 

Nä riktigt så stark blir man inte av morötter utan hon höll bara i medan jag drack mitt förmiddaskaffe.

Eller hon höll i medan jag körde undan bil och släp.  

Men det blev inte så tokigt om jag får säga min mening, men vi har inte riktigt bestämt var någonstans den slutligen ska parkeras.

Jag tycker någonstans där den står men Inger tycker lite mer åt vänster mot telefonstolpen till enligt bilden nedanför.

Där tycker jag den står som i vägen ifall man vill köra upp på gräsmattan med bilen eller traktor.

Då säger Inger att man kan flytta den och det går väl bra om man är lika stark som hon.

 

Men var den än hamnar så skymmer den då inte utsikten, för det är ju inget älgtorn jag byggt.


Jag har även hunnit med att rensa reningsverket, det satt ganska mycket skit i insugningsfiltret men även sanden var tydligen geggig.

Kanske dags för en ordentlig genomspolning av den men det kan jag göra då vattnet renats lite mer för nu är det ganska skitigt fast vi fyllde på så mycket sist.

Jag får ta och värma upp det lite mer och krypa ned och köra med sugslang under bänkar och runt kaminen.

Jag ska även prova att sätta dit en liten tesil över insuget så stoppar man lite grövre skit för att åka med in i pumpen.


Nu blir det mer jobb att göra.


Vi hörs.

Av Jan Sandström - 31 augusti 2013 08:58

Det är tamefan löjligt det här med straffskalan.

Bärplockarföretagen kör massor av oskattade och oförsäkrade bilar och sådana som har körförbud.

Vad händer OM de stoppas?

Jo de får 1500:- i böter och stoppas flera bilar blir det ändå bara börter för en bil.


Det är tamefan inte sant, varför håller man då på med att betala tusenlappar i bilskatt m.m


OK ta 1500:- första gången, sedan 15 000:- och sedan 150 000:- eller något sådant.

Eller stäng företaget direkt.

Ägarna sitter säkert hemma och skrattar när de bläddrar i sina sedelbuntar.



Nu tror jag det är 5 olyckor med dessa bärplockarbilar inblandade på ett par veckor.

Har överhuvudtaget de som kör något körkort.

Jag ger mig den på att de inte har det.


Men det är bra att allmänhetet och media fått upp ögonen på de där företagen för det verkar vara en skumraskverksamhet där de bara är lurendrejerier och djävulskap.


Av Jan Sandström - 31 augusti 2013 08:40

En skön morgon även om det är mulet men luften känns så ren.


Men i går eller i natt blev det bad.

När tempen var uppe i 32 grader klockan 11 gick vi ut och även om det blev några grader varmare blev det kallare i luften.

Men vilken stjärnhimmel   

Det var ändå lite svårt att lokalisera saker och ting för det var så många stjärnor där uppe. Sedan är det några år sedan jag höll på med astronomin.

Två satteliter och ett stjärnfall fick jag då se.


Men det var kallt att gå in igen, lite drygt 3 grader över nollstrecket.


Idag väntar avlastning av släpvagnen och sedan blir det säkert något mer om det nu inte börjar ösregna.

Egentligen har jag tänkt åka till Bygdsiljum som jag nämnde men vi får se om det blir av.

Kanske sätter jag sågen och kofoten i ett fönster.


Nu har då Inger lyckats vakna och kommit sig ut.

Och här ute på altan är det runt 10 grader och där borta blåser det i asplöven så det susar skönt.


Godmorgon

Av Jan Sandström - 30 augusti 2013 22:18

Först åkte vi in till ByggMax och köpte två skovor formplywood men den låg längst in under en massa andra skovor så trucken fick komma och lyfta fram dem.

Lastade dem stående utmed mjölkbryggan och sedan in och betala, dyrt men så köpte vi ett spännband för 40 kr.

På en åker där älgar brukar hålla till stod mycket riktigt en älg.

Vi stannade men svårt att fota när det är skymning.

   

Vi väntade på att hon skulle trava iväg men icke, hon stod bara och tittade på oss, ena örat var det enda som rörde sig, jo hon vred på huvudet en gång.

Men säg den glädje som varar

När vi kom hit upptäckte vi att badtunnan inte hade så mycket vatten. På sin höjd 1/3 av normal mängd.

Så nu har vi fyllt vatten och det brinner i kaminen men det tar tid att värma upp.

Fast den som var här tidigare stängde varmvattenberedaren så vi kan ändå inte tvätta oss på ett tag.

Men tids nog kommer jag mig ned i vattnet.

Om jag nu inte somnar innan dess för jag är rackarns trött.


Av Jan Sandström - 30 augusti 2013 15:45

Släpvagnen lastad till max (men rymde inte skräpvirket vi ska elda upp) och bilens bagage fullt med maskiner.

Tar upp i stort sett allt till stugan då det blir där det jobbas.

Blommorna ute vattnade så de klarar sig några dagar.

Nu är det bara min dator och annat som brukar släpas med som ska ned i väska efter uppdateringarna som jag gör hemma där jag har nätverk.


Men diskmaskinen har jag inte hunnit plocka ur, ska ta den straxt.


Så nu är jag slutkörd för idag och väl förtjänt av ett bad i tunnan senare i kväll.


I morgon funderar jag på om vi ska åka och hälsa på påfågeln vid Westmans Café i Bygdsiljum.


Men det har gått för långt när jag inte känner mig kaffesugen.

Ska i stället ta och smöja fingrar och händer med Voltaren.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards