jans

Alla inlägg under augusti 2020

Av Jan Sandström - 31 augusti 2020 09:17

Måndag den 31/8


Ja då var det sista dagen i augusti.

Igår lite småpyssel, började så smått på resesidan om trippen vi gjorde ned till Jönköping.

Åkte till Clas Ohlson och köpte några eldelar samtidigt som jag löste in rabatter på 90:- som eljest förfallit.

När jag gick till bilen tänkte jag ringa väninnan Maria och fråga om kaffe när det plingade till och ett mess från dottern Maria som ville låna bilen och lite pengar till mat.
Så jag åkte direkt hem istället, då kom Erik förbi en stund och när vi satt ute på altanen dundrade åskan lite söder om Umeå.

Men inget regn DÅ, det kom senare.

Och DET REGNADE. Vi fick 20 mm på 5-10 minuter och det var när Maria o Mona var ute och handlade med min bil.


 


 


 

Lite senare när det just lutat regna kom tjejerna hem men dom ville inte gå till Umedalen utan ha skjuts vilket dom fick.

Så här såg det ut på vägen hos oss och det bubblade från brunnar.


 

Just efter regnskuren gick jag ut i husvagnen och förberedde mig med svampar och handduk men det var bara några droppar vid framrutan. Ett ställe jag ska ta och kika på och se om det går att enkelt täta.


I övrigt fördrev jag dagen i lugn takt.

Värmde rester till middag och senare på kvällen blev det film. 

Ben-Hur (2016)

En skaplig film.

Kollade även några andra inspelade filmer som rensades från hårddisken.


Inger kom hem och det blev senare sängen och jag har sovit gott inatt.
Upp ½8 och efter test som gav

 

7,0 mmol och vikten 80,4 kg


blev det dusch och frukost.

Erik har varit här och lånat släpvagnen och dagens planer är väl som vanligt obefintliga eller blir splittrade om jag hade några.

Jo jag borde skruva dit toafläkten nu när jag har alla delar hemma.


Det är lite sämre väder idag, av och till regn och åskan dundrar lite runt omkring men på sånt avstånd att jag inte hör något.

+11,3° utanför fönstret, grått och det blåser.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-08-31 09:30:10

Temperatur: 11,4 °C
Lufttryck: 1023,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 84 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från NE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 10,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 1,8 mm
Gårdagen: 15,9 mm
Månaden: 36,3 mm
Året: 379,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,4 °C
Klockan:
09:12
Temp - Max:
20,9 °C
Klockan:
11:10
Temp - Min:
10,0 °C
Klockan:
01:45
Temp - Min:
3,0 °C
Klockan:
05:18
Lufttryck - Max:
1023,1 hPa
Klockan:
09:22
Lufttryck - Max:
1020,3 hPa
Klockan:
22:22
Lufttryck - Min:
1020,0 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
1016,9 hPa
Klockan:
04:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:27
Sol upp: 05:20
Sol ned: 19:56
Skymning: 20:49
Dagsljus: 16:22 tim:min
Dag längd: 14:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:39
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:22


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och bilder, ska se om jag lyckas få in dem idag.
Måste nog spara inlägget först för att lägga in dem efteråt så finn dem inte här avvakta några minuter.

Jag vet inte varför man loggas ut då bilder ska läggas upp och supporten här på bloggplatsen får man idag aldrig något svar från.

   

 

 

 

Av Jan Sandström - 30 augusti 2020 16:55

Men först väntar jag tills det blir lite mindre vatten från ovan.



Jag var tvungen att gå ut och filma på riktigt och skönt att jag gick ut lite tidigare och halade flaggan.


 

20 mm är det i regnmätaren ute på gräsmattan, den på taket hinner inte ta emot och mäta sånt här och det har inte slutat ännu.



 
 

Av Jan Sandström - 30 augusti 2020 08:56

Söndag den 30/8


Idag fyller min kära hustru år och hon blir snart pensionär.

Nåja några år till får hon allt jobba och slita.


Är det redan två veckor sedan jag lasstade husvagnen och hade allt klart (förutom osthyveln) när Inger kom hem och vi åkte söderut till Sollefteå där vi låg första natten.

Är det redan en vecka sedan vi påbörjade resan hem igen efter att ha varit några dagar i Jönköping hos son, sonhustru och två gulliga (för det mesta   ) barnbarn.

Det finns en hel del inlägg från resan men jag ska försöka ta mig tid att göra i ordning en resesida liknande de andra jag har.

http://sandstrom.vasterslatt.se/semester.html


I övrigt håller min förkylning på att ge med sig men det går trögt, ibland känner jag mig riktigt bra för att nästa stund må sämre

Efter hemkomst från resan lämnade vi båda in test för Corona men vi var negativa och det är alltså en "vanlig" förkylning.

Kanske bilen och AC som påverkat mig så att det bröt ut men Inger är frisk och jobbarm fast inte just nu.


Jag satt en hel del ute på altanen med korsord, hälsade på nya grannarna och vi ska nog kunna bo utmed varandra.
Peter o Anna fick en cykel stulen och en annan likadan i utbyte, från 7 till 3 växlar.  

Så nu väntar polisanmälan och en massa arbete bara för att någon klåfingrig jävel inte kan skilja på mitt och ditt.

Jag kanske skulle göra likadant och byta bil     


Anders åkte iväg och så blev det familjeträff på nätet i WhatsApp där det bestämdes om pizza till middag här hemma.

Erik kom först och lite senare droppade de andra in allt eftersom, Anders åkte förbi och hämtade Anna och Emil samt köpte ut maten.

 

Och varför? Varför köpte jag inte två st så skulle jag ha haft lite nu till frukost.

Det blev en trevlig stund ute på altanen innan de små gick till lekparken, senare följde de andra barnen efter Inger och Emil och jag blev ensam med katten, eller katterna fast Gunnar ser man inte mycket av då han bara ligger ute och ofta under nån buske.


Senare blev det film för mig och nån pang å dunder i nått asiatiskt land där allt slutar bra, fast inte för bovar och terroristerna.


Det blev kväll och sängdags så då gick jag isäng, en stund med ljudboken innan jag sov och Lycka låg hos mig av och till inatt.

Har sovit gott och upp efter 7 så jag hann träffa Anders innan han åkte iväg på nått jobb en bit norrut.

Inger är uppe liksom flaggan men blött och fuktigt ute så flaggan klistrades fast runt stången då jag hissade den.

Idag får jag se vad det blir gjort, kanske inte så mycket men det spelar ingen roll.


Nu 14,4° ute i skuggan och tempen stiger, mulet med lite sol och sydlig vind av något slag så det blir förmiddagskaffe ute på altanen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-08-30 09:30:10

Temperatur: 17,0 °C
Lufttryck: 1017,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 46 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från SSE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 17,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,6 mm
Året: 362,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,2 °C
Klockan:
09:10
Temp - Max:
20,0 °C
Klockan:
08:43
Temp - Min:
3,0 °C
Klockan:
05:18
Temp - Min:
3,6 °C
Klockan:
02:08
Lufttryck - Max:
1017,9 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1021,2 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Min:
1016,9 hPa
Klockan:
04:41
Lufttryck - Min:
1017,6 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:24
Sol upp: 05:18
Sol ned: 20:00
Skymning: 20:53
Dagsljus: 16:29 tim:min
Dag längd: 14:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:36
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:14


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här såg det ut tidigare, nu är det mycket mer moln där uppe.

     


Kanske skulle åka till stugan och greja lite, fast jag ska ju dit senare i veckan med förhoppningsvis en ny badtunna.

    

Av Jan Sandström - 29 augusti 2020 19:25

Med Inger, Anna, Emil, Anders och Erik.
Det blev pizza om nu ingen gissar det.

Av Jan Sandström - 29 augusti 2020 08:27

Lördag den 29/8


Idag säger jag grattis till min svåger Harry som har sin födelsedag idag

och skickar även ett kryapådig då han nyligen genomgått ett större ingrepp i sin kropp.


Igår gick jag, Inger och Anders över till Ullas Kondis där vi firade, jag vet faktiskt inte om det var Anders födelsedag som inträffade 8 dagar tidigare eller Ingers som är imorgon. Kanske båda så mycket gott vi smaskade i oss.

Det blev en hel smörgåstårta som vi delade i tre bitar, men det var en liten stor tårta för den hade säkert räckt till 6 personer.

Sedan blev det en gobulle med krämfyllning och till allt en stor tekopp med kaffe.

 


Här hemma lite småpyssel, dator, laga blomkruka. Sova och annat viktigt.


Anders grillade till middag och Inger gjorde tillbehör, jag tog fram en ölburk till Anders. Jämn arbetsfördelning.


Till efterrätt lite senare glass och hjortronsylt medan vi såg om djur i Indien, bl.a svart panter men det var så kort så jag förstår inte att man skrev att filmen skulle handla om den.

Efter den såg jag film, inspelad terminator, den sista/senaste men inte lika bra som de tidigare. Eller jag vet inte hur många filmer man gjort.

Terminator Salvation (2009)

Gick isäng och min förkylning drar sakta bort men än är jag inte helt fri från snuva.

Har ändå sovit gott inatt trotts att jag haft/har värk, det är höger knä som främst gör ont men även höger hand ömmar och gör ont.
Jag ramlade ju och slog mig ordentligt nere i Jönköping då jag snubblade i en betontrappa, missade översta trappsteget på väg upp.


Upp skapligt tidigt, lite efter 7 och idag inga direkta planer för någonting.


Men solen skiner och det är vindstilla och nu 13,8° i skuggan så man kanske kan våga sig ut.

Ska bara läsa eller ögna igenom tidningen på nätet.

Väderstationen visar i alla fall Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-08-29 08:45:10

Temperatur: 19,9 °C
Lufttryck: 1020,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 38 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från E,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 19,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,6 mm
Året: 362,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,0 °C
Klockan:
08:43
Temp - Max:
19,9 °C
Klockan:
11:57
Temp - Min:
3,6 °C
Klockan:
02:08
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
05:23
Lufttryck - Max:
1021,2 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Max:
1021,0 hPa
Klockan:
23:45
Lufttryck - Min:
1020,5 hPa
Klockan:
07:17
Lufttryck - Min:
1019,5 hPa
Klockan:
17:43


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:21
Sol upp: 05:15
Sol ned: 20:03
Skymning: 20:56
Dagsljus: 16:35 tim:min
Dag längd: 14:48 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:26
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


varmt i solen och så här såg det ut lite tidigare i morse.

          

Av Jan Sandström - 28 augusti 2020 08:51

Fredag den 28/8


Först får jag säga att jag har INTE Covid eller Corona,

varken jag eller Inger har det då provsvaren kom igår kväll.


Men jag är fortfarande lite förkyld men på uppåtgående, blir bättre och bättre så under dagen kanske jag är symptomfri.

Har lite snuva och hostar ibland men har sovit gott hela natten.


Igår betalade jag täkningarna och ordnade upp finanserna. Vi gick plus även den här månaden om än inte så mycket.

Sorterade foton och hann med en stund på soffan.

Inger var ute i trädgårdslandet mest hela dagen och Anders ute och städade ut sitt hus som han nu hyrt ut på heltid hela vintern.

Det är bra för dels slipper han dubbla hyror och så kanske jag slipper dit 2 gånger i veckan för att skotta eller bara titta till.

Så nu får han bo här hos oss när han är i stan och då är det ju bra att vi inte fick den där lilla virusen.

Det räcker så gott med två katter.


Det blev film igår kväll, inspelad Terminator, den där hon kör kranbilen ibland med stödbenen ute och i nästa ögonblick är dom inne.

Så hon har säkert stannat till och druckit kaffe när kameramannen filmade Arnold.

Jag såg en annan film som inte var speciellt bra, 999 tror jag den hette. Även den spelade jag in förra veckan.


Gick isäng runt midnatt och har sovit riktigt bra.


Idag borde jag ta mig till biblioteket och hämta senaste Homandeckaren men jag vet inte om mitt högra knä håller ihop för de dryga 4 km det blir. Men jag får se under dagen.

Eljest inga planer, jo kolla husvagnen blir det väl och kanske dammsuga den invändigt.

Kanske prata med Sotarns badtunnor om köp av en tunna till stugan.

Jag lovade ju den där videon från Sollefteå, den finns även i gårdagskvällens inlägg.


 


12,4° utanför fönstret, vindstilla och solen skiner så det blir säkert kaffe och annat ute på altanen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-08-28 09:00:11

Temperatur: 15,5 °C
Lufttryck: 1020,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 52 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från WNW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 15,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,6 mm
Året: 362,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,5 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
21,1 °C
Klockan:
11:52
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
05:23
Temp - Min:
4,0 °C
Klockan:
05:09
Lufttryck - Max:
1020,8 hPa
Klockan:
07:56
Lufttryck - Max:
1020,0 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
1019,7 hPa
Klockan:
00:17
Lufttryck - Min:
1012,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:17
Sol upp: 05:12
Sol ned: 20:07
Skymning: 21:00
Dagsljus: 16:43 tim:min
Dag längd: 14:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:48
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 22:41


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser mina bilder ut.
Det är kallt på nätterna och jag tror det börjar synas på björkarna att det går mot höst.

         








Av Jan Sandström - 27 augusti 2020 23:31

Fast jag är ändå lite förkyld.
Men vi har i kväll fått reda på att

våra prover vi lämnade var negativa,

 

ingen Corona eller Covid19 hos jag eller Inger.


Däremot har jag gjort i ordning en video som visar den tunga transporten genom Sollefteå där vi nattade första natten på vår resa.
Den kommer även i morgondagens inlägg.


Men nu går jag isäng oavsett jur många hus som rasar i San Fransisco.

Alltså en film på kanal 9
 


Av Jan Sandström - 27 augusti 2020 08:20

Torsdag den 27/8


Igår åkte vi efter frukost upp och hämtade testkit för Corona eller Covid19 som det senare kallades.

Jag gjorde mitt och sedan åkte Inger tillbaks och lämnade in dem för kontroll om vi är sjuka eller bara förkylda.

Inger verkar inte vara sjuk men jag är förkyld, kan inte tänka mig att jag skulle ha fått nått annat och då är frågan VAR jag skulle ha fått det. Bara att vänta på testresultatet och se.

Till dess håller vi oss hemma.


Jag plockade ut mer från bil och husvagn så nu är snart allt tömt men det finns lite mer kvar och lite ska få vara kvar för det kan bli nån kortare sväng här i höst.


Sen lunch och så blev det matinéfilm som jag låg på soffan och såg.

Ruskiga rekryter med Dean Martin och Jerry Lewis

1950 • Komedi • USA • 93 min

Sill och potatis till middag och senare kom Anders med Lycka som nu är hos oss.

Jag satt med bilder från semesterresan och det jag orkade pyssla med.

Några videosnuttar som de här när jag gjorde akutstopp på en rastplats för att sova en stund


Två bilar som jag misstänkte var likadana som Eriks fast andra årsmodeller


eller den stora transporten första natten.

Jag filmade ju mer av den men var är den videon, finns nog någonstans i min bärbara dator.
 


Jag ska göra i ordning en semestersida liknande de andra jag har på vår hemsida under länken Semesterresor.


Senare på kvällen såg jag en film på Netflix och det var 

Precious Cargo (2016)

En sisådär film, lite senare började 

Battleship (2012)

som jag såg en del av, förresten en häftig film jag gillar, men jag såg den inte färdigt utan gick isäng istället.

Förkylningen är bättre eller sämre beroende på hur man ser det, eller oförändrad bara lite förändrad.


I alla fall har jag sovit skapligt inatt, vaknat några gånger men somnat om. Gunnar har sovit inne hos Inger men var Lycka sovit till hon kom och lade sig hos mig i morse vet jag inte.


Upp och frukost avklarad, i stugan har det varit frostgrader
 

Men lika kallt var det för två nätter sedan men jag tror att filterpumpen till badtunnan klarat sig, den ska gå igång automatiskt om det blir under +2° och tydligen har inte hyresgästerna orkat elda i kaminen för att hålla vattnet varmt. Vem vet, kanske gillar dem kallbad     


Men jag ska åka dit och plocka loss den för vintern men tunnan kan frysa då det ska bli en ny tunna.

Har bara inte ringt och beställt den.

Det är ändå inte aktuellt än då vi först måste invänta provsvar på om vi är sjuka eller inte.


Idag, tja fortsätta med semesterbilder och annat här hemma, sitta ute och läsa ja också kaffe förståss.


Nu 12,8° där ute, nästan vindstilla och solen skiner

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-08-27 09:00:10

Temperatur: 14,8 °C
Lufttryck: 1015,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 52 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från NW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 14,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 18,6 mm
Året: 362,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,8 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
19,3 °C
Klockan:
15:20
Temp - Min:
4,0 °C
Klockan:
05:09
Temp - Min:
4,3 °C
Klockan:
04:50
Lufttryck - Max:
1015,8 hPa
Klockan:
08:54
Lufttryck - Max:
1012,3 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
1012,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1007,4 hPa
Klockan:
07:48


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:14
Sol upp: 05:09
Sol ned: 20:10
Skymning: 21:04
Dagsljus: 16:50 tim:min
Dag längd: 15:01 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:29
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 21:38


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så är ordningen återställd så nu blir det bilder.

   


Inte har dom badat eller byggt färdigt i stugan så var har man sysslat med?         

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards