jans

Alla inlägg under juni 2022

Av Jan Sandström - 30 juni 2022 19:27

Släpvagn, bil och husvagn gick igenom besiktningen så vad gör man nu när barnbarnet Emil skjutsats hem.

 


Lånade lite skugga hos grannen, med tillstånd förståss.

 


Åskan går i inlandet

   


Så då tycket jag man är förtjänt av

 


Eller hur är det för barna?


I kväll blir det dusch igen och hoppas de små är mer villig på att somna än tidigare kvällar.
Men det är kanske inte så lätt när man kollar termometern i barnrumet.

27.2°C
62%
2022-06-30 19:33
Fast ute är det fortfarande ett par grader varmare så att öppna fönstret hjälper inte.

Nu tar jag datorn och går ut för att se på nån serie.


Av Jan Sandström - 30 juni 2022 13:33

Nybesiktigad släpvagn, husvagn och bil, allt såg bra ut så gidkänt.

Dessutom dundrar Tor fram där uppe, men inte här där jag har 30,3 grader i skuggan.

Av Jan Sandström - 30 juni 2022 07:04

Torsdag den 30/6


Ja då var det den sisa i den här månaden också och nu är vi sedan inne på andra halvan av 2022.


Igår hade vi en varm dag här i Umeå, men det var det väl nästan överallt förutom där åska och regn förekom.

Och det var på många ställen.

Sonen ringde från Lycksele igår och då lät det som att hans bil blev mosad av en tradare. Men det var åskan som dundrade.

Men här blev det ingenting, inte en droppe regn heller.


Inger tog barnbarnen och gick till lekparken i Hedlundadungen, en större lekpark där det även finns vattenlek.

Jag var hemma och bara var för mig själv och lite småpyssel, eljest satt jag mest i skuggan.


Alex och Harry hoppade och lekte och jag förstår inte hur de orkar hålla igång som de gör.

Gunnar och Lycka (katterna) har de jobbigt i värmen och Gunnar 15 år går som vanligt iväg på morgonen och ligger nog under någon buske och sover.
Lycka är mest runt fötterna på oss och vill upp på taket eller bara uppåt.


Barnen hörde av sig eller kom förbi som Anders med Atho (hunden) som kom lagom efter att vi ätit middag och det fanns även till han.


Tvätta av de små och så lite kvällsfika medan de såg på TV och jag passade på att duscha innan det blev sängen för dem.

Jag städade undan på tomten, leksaker, madrasser, dynor och en massa annat. Spolade ren badpoolen och fyllde dammen och vattnade kryddträdgården.

Sedan intog jag framsidan där det började bli drägligt svalt.


Lade ut husvagnens förtält till försäljning https://www.facebook.com/marketplace/item/1239407679930611


Det blev kväll och dags att gå isäng även för mig men först skulle jag ta kort av Gunnar men min dator har ju inte kamera på andra sidan utan bara mot mig.





 


Det löser man med att vända på datorn och ta en bild.

 


Jag har sovit ganska gott och klockan 6 var jag uppe igen, det är så skönt här ute tidigt på morgonen.


Idag blir det nu först besiktning av släpvagnen och efter lunch ska jag tillbaks och då är det bil och husvagn.

Inger och barnbarnen ska följa med så att dom får något att göra och se lite annat än bara här hemma.

Eller så följer en med och en är hemma, vi får se vad det blir, kusin Emil ska visst också komma hit.

I övrigt blir det nog till att svettas idag också.


24.9° ute på altanen mot norr, sol från en blå himmel och inte fläktar det mycket, det blir en svettig dag.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-30 07:45:12

Temperatur: 25,9 °C
Lufttryck: 1012,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 35 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från SSE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 25,9 °C
Inne hos oss. Temp: 24,7 °C Fukt: 67 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 28,2 mm
Året: 72,0 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
26,4 °C
Klockan:
06:46
Högsta Temp:
31,2 °C
Klockan:
18:12
Lägsta Temp:
18,3 °C
Klockan:
03:16
Lägsta Temp:
19,0 °C
Klockan:
02:46
Högsta Lufttryck:
1013,0 hPa
Klockan:
06:28
Högsta Lufttryck:
1012,2 hPa
Klockan:
09:55
Lägsta Lufttryck:
1011,6 hPa
Klockan:
00:00
Lägsta Lufttryck:
1010,5 hPa
Klockan:
19:43


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:22
Sol ned: 23:02
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:40 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 38s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:24
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:26

 

och morgonbilder utan stugan där Tomas och Sara har semester från allt.

        

Av Jan Sandström - 29 juni 2022 22:44

Om jag ser till besöksstatistiken på min blogg, men va   , vem bryr sig om statistiken.
Det är ju för min egen skull jag skriver bloggen och oM nu någon vill läsa den är det ju bara kul. För mig då.   

Men nu börjar det bli dags för sängen efter en hel dag utomhus och nu i kväll ett glas vitt och såklart en mugg kaffe.


I morgon är det först besiktning av släpvagnen och ett par timmar senare bil och husvagn och det blir en pärs, vad ska de hitta för fel på grejorna. 


Skulle ta ett kort på Gunnar med datorns kamera men den har ju bara för att fota mig själv. haha.

 


Men det funkade att vända på datorn även om det blev lite struligt.

 

Kattena har då vaknat till efter dagens värme då de mest bara legat och sovit någonstans.

Men nu säger jag gonatt och går straxt isäng.



Av Jan Sandström - 29 juni 2022 08:06

Onsdag den 29/6


Bara 4 månader kvar till min födelsedag och så brukar det inte vara lika varmt som nu.      


Men det har varit varmt de sista dagarna och igår blev det rekord.

 

Åskan gick på sina håll men inte här i närheten.


Så igår gjorde jag inte mång knop som man säger, satt mest i skuggan mot norr fast egentligen hade det varit skönare inomhus.

Solen sken och Emil kom hit så alla våra barnbarn lekte här ute och jagade farmor, sedan blev det badpoolen men bara en skvätt vatten och en rutchkana.
Maria var förbi och Erik oskcå och så gräddade Inger våfflor, ute på altanen då och till slut blev det dags att skjutsa hem Emil och Inger försökte lägga isäng Alex och Harry men det var tydligen svårt.


Det blev lite tid ute på kvällen då det blev lite svalare men skönt med lite fläktande som det blev.

 

Men det där kom från Finland och gick norr Om Umeå.


Gick isäng och har faktiskt sovit gott.

Upp halv sju och skönt här ute då det inte är solklart och så fläktar det lite.

Åskan går eller gick då ute till havs mot Finland där de ofta har åska och igår gick den mycket på andra sidan kvarken.


Idag blir väl en dag till att överleva värmen men det ska inte bli lika varmt som igår, men tillräckligt.


Nu har vi 25.9° ute i skuggan mot norr, soldis och en ostlig vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-29 08:15:13

Temperatur: 25,0 °C
Lufttryck: 1011,9 hPa och Steady
Luftfuktighet: 33 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från SE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 25,0 °C
Inne hos oss. Temp: 25,0 °C Fukt: 65 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 28,2 mm
Året: 72,0 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
25,2 °C
Klockan:
08:05
Högsta Temp:
31,4 °C
Klockan:
17:04
Lägsta Temp:
19,0 °C
Klockan:
02:46
Lägsta Temp:
14,9 °C
Klockan:
02:58
Högsta Lufttryck:
1012,0 hPa
Klockan:
03:50
Högsta Lufttryck:
1013,8 hPa
Klockan:
02:51
Lägsta Lufttryck:
1010,8 hPa
Klockan:
00:00
Lägsta Lufttryck:
1010,7 hPa
Klockan:
21:35


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:20
Sol ned: 23:04
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:44 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:14
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: -----

och ett par morgonbilder.

        


Av Jan Sandström - 28 juni 2022 07:31

Tisdag den 28/6


Sommaren är här och vi får vara glada så länge vi har det så här bra även om det kan bli jobbigt med 30 grader eller mer.


Igår plockade jag fram förtältet till husvagnen och lade ut det på gräsmattan.
 


Tältet såg riktigt bra ut, som nytt men stativet fick jag inte ihop, För få pinnar, för många pinnar, för korta och långa och fel tjocklek.

En instruktion kanske hade varit bra att ha till hands och jag hittade en skiss på nätet men om den var till just mitt tält vet jag inte.

Så nu funderar jag på att sälja BILLIGT om det nu är någon som är intresserad.

 

Jag hittade typlappen och ska skanna in den och lägga upp här.

Sådärja, Det är ett sånt här tält jag har.  

Packade ihop allt och stuvade om i förrådet så snöslungan kom längst in i hörnet och då fick vi in cyklarna.

Eljest blev det en dag då jag mest satt med korsord och kallt vatten.


Jo jag klippte telefonledningen också så nu är vi helt klart utan fast telefon men det är ju 1½ år sedan vi sade upp IP-telefonen och den fasta från Telia några/många år tidigare.

Nu håller telefonstolpen på att ramla omkull och hänger mest i ledningen i grannens hus, ramlar den skulle säkert en eller ett par panelbrädor ha ryckts loss på min husvägg.


Barnbarnen lekte ute och så gick Inger iväg med dem och tittade på fåren där de fikade.


Duscha de små och så lite "björn och lämlar" på TV innan det blev sängen.

Jag såg lite serie på datorn innan det blev sängen för mig också och ute var det en varm skön kväll.


Jag har sovit gott och vaknade innan sex men låg kvar en stund till.

Tidning och frukost här ute och kisse har fått mat men roligt att se grannens katter och skatan som inte brydde sig om dem.
De två vi har här och de två borde väl kunna ta en skata till lunch.


Varmt nu och varmare lär det bli. Igår var en dräglig dag där man inte svimmade av men idag lär det bli värre.

Jag tycker synd om dem som ska ut till något havsbad och trängas med en massa andra och sanden som kommer in överallt.

Då har vi det bättre här och idag ska vi fylla en liten barnpool här på gräsmattan.


24.2° för en halvtimme sedan eller 07:40, blå himmel och vindstilla.

 

Jag har chattat med Pontus som är här med sin familj och med anledning av sin mor Sigrids död tidigare i månaden.

Han kommer upp från Örebro och vill visa sin fru och barn hur och var han växte upp, dem lever och bor i bortre Asien eller Singapor tror jag det var.
Jag har erbjudit boende här någonstans men det ordnar sig säkert på något sätt för det finns många vänner här.

Eljest blir det väl en dag i skuggan där jag kan ha det lugnt och skönt och lukta på blommorna, som Ferdinand ungefär.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-28 08:15:14

Temperatur: 26,7 °C
Lufttryck: 1012,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 19 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från SE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 26,7 °C
Inne hos oss. Temp: 23,9 °C Fukt: 61 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 28,2 mm
Året: 72,0 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
28,1 °C
Klockan:
07:35
Högsta Temp:
27,7 °C
Klockan:
17:21
Lägsta Temp:
14,9 °C
Klockan:
02:58
Lägsta Temp:
12,3 °C
Klockan:
02:45
Högsta Lufttryck:
1013,8 hPa
Klockan:
02:51
Högsta Lufttryck:
1013,4 hPa
Klockan:
23:59
Lägsta Lufttryck:
1012,8 hPa
Klockan:
07:41
Lägsta Lufttryck:
1011,8 hPa
Klockan:
20:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:19
Sol ned: 23:05
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:46 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 2s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:00
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 23:30

 

och så ska jag fixa ett par morgonbilder här från stan, Tomas och Sara är i stugan so då blir det inget därifrån.

      

Av Jan Sandström - 27 juni 2022 07:49

Måndag den 27/6 och vardag

för alla som nu inte har semester.


Men för mig som pensionär är alla dagar nästan likadana, och det är skönt.

Igår var dock ett undantag då vi blev småbarnsföräldrar igen, Tomas och Sara lämnade sina små till oss och åkte till stugan.

Det kan vara och är skönt att få vara barnfria ibland.


Men jag gjorde nog inte så mycket igår mer än satt här ute och höll 8 ögon på de små som lekte.

Två gamla sängmadrasser och en pall är roligt att hoppa på och från men dom låg uppe på vinden så när Inger gick på ICA och handlade lite så klättrade jag upp och tog ned.

Lycka (katten) hade jag slängt ut men kattluckan...


Det var tydligen roligt att krypa omkring och leta i sågspånet på sidan om mittgången.

För ned ville hon inte men till slut blev frestelsen på kattgodiset för stor och hon lyckades med stor möda ta sig ned igen.


Inger klippte gräset och jag förberedde månadens räkningar.


Till slut skulle småttingarna isäng och det blev en sak för farmor, jag tror inte mitt tålamod klarat av det.

Det blev kaffe och ute vid förrådsaltanen där det svalkade lite i den trettiogradiga värmen vi hade.


Det blev ett avsnitt på en TV-serie för mig och Inger fick de små att sova.

Till slut gick även jag isäng och har sovit skapligt gott så halv sju var jag uppe igen.


Varmt ute så frukost ute på altanen, Erik skickade en bild men varför har han målat om sin bil?

 

Dessutom gjort flak där bak, nä han hittar en massa olika knasiga bilder på hans Suzuki Jimny som för övrigt bara stiger i pris.

 

Idag blir väl som igår en dag här hemma jagandes två ungar på 4½ år om jag inte slänger in handduken och lägger mig i vilstolen så får inger jaga och leka.

Det lär bli ännu en varm skön dag och igår gick åskan men inte här men ett par smällar ute till havs här utanför Umeå, eljest mest i Norrbotten.

 

Nu 22.7° ute på altanen i skuggan, solen skiner och nästan vindstilla, väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-27 08:00:14

Temperatur: 23,0 °C
Lufttryck: 1012,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 40 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från SSE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 23,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,8 °C Fukt: 61 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 28,2 mm
Året: 72,0 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
23,0 °C
Klockan:
07:58
Högsta Temp:
28,9 °C
Klockan:
14:22
Lägsta Temp:
12,3 °C
Klockan:
02:45
Lägsta Temp:
14,8 °C
Klockan:
02:08
Högsta Lufttryck:
1012,8 hPa
Klockan:
03:15
Högsta Lufttryck:
1012,4 hPa
Klockan:
23:20
Lägsta Lufttryck:
1012,2 hPa
Klockan:
00:00
Lägsta Lufttryck:
1009,6 hPa
Klockan:
00:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:18
Sol ned: 23:06
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:48 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 44s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:01
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 22:03

att det är dags att stänga dörrar och fönster när det nu är varmare ute än inne så kan vi behålla lite av svalkan inomhus.


Morgonbilderna men utan stugan då Tomas o Sara är där, då kollar jag aldrig in kamerorna där, behövs ju inte då de tittar mmmmmmmmmmmmmmm bnnnnnn (Ursäkta, katt över tangentbordet)

 till stugan och ser om det behöver skottas snö.

        

Av Jan Sandström - 26 juni 2022 08:35

Söndag den 26/6


Idag fyller musikern Jonas Knutsson år.

Han och lillebror Magnus var dagbarn hos min mamma då jag var yngre.

Jonas är ju en ganska välkänd person men   ändå från jag och Inger.



Igår hängde jag på husvagnen och provade bromsen, först ut på gatan och där drog jag åt handbromsen och antingen fungerade den fint, eller så har jag en svag bil för vagnen gick inte att rubba.

Men lossad så rullade den fint och så körde jag iväg en sväng på ett antal kilometer.

Den kändes bara bra och bromsade mjukt när jag bromsade.


Här hemma fick den stå på gatan innan jag parkerade den igen och på torsdag har jag besiktning av den och bilen men innan de så ska jag dit med släpvagnen.


"Sonhustrun" eller sambon till Peter och Emils mamma ringde, hon startade tvättmaskinen och så spisen, då blev lägenheten helt svart.

Peter jobbade men jag lyckades guida henna och förklara och när hon testade så hade jordfelsbrytaren slagit ifrån.

Inget bestående fel då allt fungerade efter återställning


Grannen är borta över, eller var borta över midsommar så jag hade lovat att hålla koll på deras gräsklippare.

Självklart stod den med näsan in mellan två pallkragar.

Så få igång den och så ställde jag en slangvinda där så att den inte kommer in och fastnar.


Gunnar mådde gott och solade magen, hur han nu orkade det i solvärmen men straxt efter fotandet gick han iväg och lade sig i skuggan i blomrabatten.

 


Många av barnen kom och det blev både fika och mat men jag fick även en stund för mig själv på soffan

God mat och trevligt men det blev kväll och jag fick tid att ta itu med månadens räkningar.

Gjorde nästan klart allt men först måste Inger få sin lön så jag kan ta pengarna.        


Det blev skapligt tidigt isäng för mig och tidigt släckte jag.

Åskan mullrade och dundrade uppe vid treriksröset innan den drog ned efter gränsen mot Finland där det fortfarande gick i morse men nu har den gett med sig. 

Här har det varit lugnt men Gunnar var då blöt då han kom in på småtimmarna så antingen lätt regn eller bara dagg i gräs och buskar.


Idag blir väl som igår och en skön solig varm dag och många av barnen runt omkring oss.

Nu hörde jag Harry (4½ år) komma upp, Tomas är vaken och sitter här och igår kväll fick han gå på bio, jag orkade inte följa med på något sådant.


Inger är ute i sin trädgård och pysslar innan vardagen startar. Det är ju ingen skillnad på helg och vardag med små barn i huset.


I alla fall skiner solen, det är varmt, vindstilla och termometern fungerar inte, jo 24,7° i skuggan här vid altanen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-06-26 09:00:14

Temperatur: 24,5 °C
Lufttryck: 1010,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 32 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från SSE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 24,5 °C
Inne hos oss. Temp: 23,2 °C Fukt: 62 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 28,2 mm
Året: 72,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
24,7 °C
Klockan:
08:54
Högsta Temp:
23,3 °C
Klockan:
12:39
Lägsta Temp:
14,8 °C
Klockan:
02:08
Lägsta Temp:
13,7 °C
Klockan:
02:07
Högsta Lufttryck:
1010,9 hPa
Klockan:
07:46
Högsta Lufttryck:
1010,1 hPa
Klockan:
23:17
Lägsta Lufttryck:
1009,6 hPa
Klockan:
00:55
Lägsta Lufttryck:
1007,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:17
Sol ned: 23:06
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:49 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:05
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 20:27

Morgonbilderna ser ut så här.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards