jans

Alla inlägg under december 2022

Av Jan Sandström - 31 december 2022 18:14

Körde till stugan och skottade idag och det behövdes verkligen.
Men mer om det nästa år   

Det här året har blivit händelserikt på alla sätt och nu säger vi

 


Av Jan Sandström - 31 december 2022 07:44

Lördag den 31/12 och 120 dagar kvar,


Igår gick jag tidigt ut och började skotta snö och skapligt höga plogkanter som dessutom var tunga.

     

Så jag kände mig snäll och körde bort det värsta hos mina närmaste grannar, dom är ju yngre och det vet man ju hur de är nu för tiden.

Småbarn och fullt upp med livet i övrigt så jag kunde i lugn och ro köra min slunga i drygt två timmar.  


Sedan var det gott med förmiddagskaffe.

LED-slingan på granen här ute på altanen hade slocknat och det var glappkontakt eller kortslutning alldeles vid elkontakten.

Tacksamt nog en ganska lång sladd så den gick in genom altandörren och jag kunde sitta inne och skarva ihop den ordentligt så nu lyser den fint igen.

Lite annat plock och jobb här hemma men mest här vid datorn och mejl med VK-Media om Internet i Vindeln.

Men det slutade med att jag tog Bahnhof men även det trilskades lite men till slut så fick jag OK från dem.

   

Erik kom förbi och jag nappade på att följa med upp till Ersboda och nu kom jag ihåg att köpa nudlar på OBS, eller Coop som de nu heter, eller har de bytt namn igen. I alla fall evigheter sedan jag handlade där.


Inger kom hem och hon hade julskinka med så det blev nygrilljerad skinka till blötan som vi åt medan vi såg de tre sista avsnitten på 

den italiensk serie Jag hatar julen på Netflix.

Kaffe och te hann vi också med innan det blev sängen och en stund med boken och katt vid mina ben.


Har sovit både skapligt och dåligt, vaknade fyra med ont i kroppen och griller i huvudet men man hinner lösa många problem sådana gånger.

Steg upp då Inger gick upp straxt efter 6.  Varför är det bara hundar på mina varningsbilder.


Beslutade igår att jag troligen måste åka till stugan och ta bort den plogkant som lades upp efter snövädret för det är töväder och regn så blir det kallt går det aldrig att få bort den utan traktor. Och någon sådan äger jag tyvärr inte.

Nu är frukost avklarad och tidningen läst och nästa oväder på väg in

 


Jag har ont i höger öra så det är väl in inflamation på G igen, det skär till ibland men eller så sprack trumhinnan nyss då det gjorde skapligt ont i 1 sekund.

Brukar ha det ibland för jag har liksom hört lite dåligt ett par dagar, lite sämre än normalt alltså.


I alla fall kanske det blir en stugresa idag men jag är lite fundersam på väglaget, framför allt sista biten på stugvägen.

Där måste jag se över snöslungan men jag har en idé om hur jag ska göra.

Buntband ordnar det inte silvertejp fixar så jag tar väl med båda sakerna.

Tar med lite annat också som ändå ska upp.


Jo jag bokade en stor täckt släpvagn till på måndag för då ska vi till Vindeln med ett lass till lägenheten så vill någon av er barn bära går det fint.       Fast ni skyller väl på att ni måste jobba, HAHA.

Men vi fixar det själv för det är småsaker som ska få åka lite skyddat inne i släpvagnen.


Nu har jag +1,5° utanför fönstret, mörkt, och blåsigt har det blivit.

Som det verkar drar regnvädret fort förbi och nu har YR ändrat så att det slutar efter lunch så jag kanske väntar med att åka till stugan.


Väderstationen visar då +2,2° och 9,9 m/s från syd, nu blev det 11,6 m/s och lite mer i byarna.

Så jag är nog inne ett tag till och plockar ihop det som ska med.

Flytta saker hit och dit så att det blir högar med det som ska dit och dit.


Morgonbilderna såg ut så här för en stund sedan.

            

Av Jan Sandström - 30 december 2022 21:49

               


Jag hoppas du har förstått.

Av Jan Sandström - 30 december 2022 10:01

Fredag den 30/12 och 121 dagar kvar.


Igår åkte vi och slängde överblivet material på Klockarbäckens återvinning, hem och lasta bilen igen och nu till returstationen på Rödäng.


Det blev lite lättare att röra sig i garaget.

Sedan plock med ditt och datt och jag hade mejlkontakt med VK-Media om Internet i Vindeln.

Men måsta man skriva instruktioner så stelbent? Det gick ju runt i huvudet och inte blev det lättare av deras mejlsvar   

Till slut tror jag att hon skrev lite mer begripligt och att jag förstod vad jag skulle ha för "paket".


Det blev middag och så såg vi början på en ny italiensk serie på Netflix.

Jag hatar julen heter den men ganska direkt tyckte jag att det var något bekant och att jag sett den tidigare.

Men då pratade de Norska.


Vi såg tre avsnitt och mer och mer var detsamma och efter det startade jag den norska serien 

Home for Christmas

eller Hem till Jul och visst var det andra en kopia.

Allt var nästan kopierat rakt av fast den norska är ändå bättre för då förstår man ju lite mer av det de säger.


Det blev sängen efter att jag påtat på med min webbsida. Ska försöka få ihop något om lägenheten i Vindeln.

Hade svårt att somna, det malde i kropp och huvud, men till slut så måste jag ha somnat för jag vaknade innan sju.

En snabb frukost och koll av världsläget innan jag klädde på mig och gick ut till

        Mer är på gång.


Så nu har jag kört bort plogkant och lite till hos oss och tre närmaste grannarna.


Nu får det räcka med snö, jag börjar känna mig som snöskottaren som skrev dagboken.

I år blev den inte heller delad på min webbsida men nu har du länken till den.


Jag får se vad det blir idag, förmodligen håller jag mig här inne i värmen och sitter vid datorn eller i soffan med bok, kaffe och katt.


+1,6° ute och det regnade lite då jag skottade så snön var tämligen tung och halt började det bli på gata och andra skottade ställen så kanske måste jag ut och sprida lite grus.


Väderstationen visar +2,5° och 2,7 mm nederbörd. Sydlig vind på 1,7 till 2,7 m/s

Så här är dagens morgonbilder.

            

Av Jan Sandström - 30 december 2022 07:34

Idag dröjer nog mitt morgoninlägg för nu ska jag ut och skotta snö.

     


Sedan är det bara att vänta på nästa omgång. Fast det kan komma som regn om man har tur.

 

Av Jan Sandström - 29 december 2022 10:03

Torsdag den 29/12 och 122 dagar kvar


Igår lastade vi bilen nästan full med elskrot, järnskrot och lite som skulle till brännbarat och så till Klockarbäcken där allt dumpades.

Men vi hade även med några hinkar som skulle till Vindeln dit vi åkte och letade oss fram till VIBO.

Där skrev vi på kontrakt på lägenheten och bilplats och fick nycklar tillbaks.


Underbart fint väder med sol och så de hundratal meter över till Karlsgårdsvägen 7 och parkerade på vår egen P-plats.

In i lägenheten och så mäta, mäta, mäta och fotografera.


Vardagsrummet.

   


Stora sovrummet

 


och hallen, en bit av den.

  


Jag hade med mig lampor i sladd för att sätta in i taket

Problemet är att jag inte nådde upp, inte ens då jag försökte stå på plasthinken.


Hittade den här i en garderob och enligt barnen är det en CO2-varnare, bara att ta bort alltså eller montera i husvagnen.
 

Men det kan vi åtgörda nästa gång vi åker dit.

Vi åkte hem och förbi stugan där vi skulle äta lite och så skotta, problemet var att snöslungan frusit ihop, lyckades tina utkastet med hårtorken men gasdämparen för att ändra vinkel på slungan fick jag skruva loss med påföljd att jag fick lyfta i handtagen mest hela tiden.

Arg, trött och less fick jag ändå bort det mesta av snön och så åkte vi till slut hem till stan igen.


Här var det bara att börja om med snöskottning fast den här slungan är lättare att köra.

Middag och julfilm, 

Tomten är far till alla barnen

och efter den blev det 

En underbar jävla jul

Sedan blev det sängen och jag har sovit gott, vaknade och steg upp först kvart i åtta.

Dusch, frukost, teckna elavtal för lägenheten och prata med barnen så lite sent inlägg idag.

Har inte ens klätt på mig riktigt.


Vi ska lasta bilen och slänga mer skräp innan snöovädret drar in här.


Nu har vi -8,9° och vindstilla, väderstationen visar samma temp.


Morgonbilderna ser ut så här.
            

Av Jan Sandström - 28 december 2022 09:01

Onsdag den 28/12 och 123 dagar kvar.


Igår åkte jag ut och handlade, men först förbi väninnan och lämnade stången till fotbollsspelet jag lagade.

    Hon och barnbarnet bjöd på en snabb kopp kaffe innan jag åkte vidare till Kjell på Avion.

Där köpte jag ut en dockningsstation jag ska testa och se hur den fungerar mot mina två skärmar.

Sedan är tanken att kanske ha två sådana då det blir en del pendlande mellan stugan och lägenheten i Vindeln.

 

Det blev även en brandfilt som de hade lågt pris på.


Hem och under resan pratade jag med sonen Tomas och jag skulle kolla en grej på nätet då jag kom hem till datorn,

Men jag hann inte ens klä av mig så kom Erik förbi och jag följde då med han upp till NetOnNet där han handlade och vi kikade lite på sån där högtalarramp som ska ligga under TV-n. Men jag köpte ingen även om det var bra pris på en av dem.

 


Väl hemma igen blev det lunch innan jag satt en stund i soffan med Gunnar och boken.

Sedan till gruvan likt de 7 dvärgarna, gick alltså ut i garaget där jag sorterade skadd och kabel.

En till mig och 7 till skräp eller återvinningen, fast det blir nog ev försäljning på nätet när jag väl sorterat och räknat ihop alla apparatsladdar jag har.

Många är ju över från den tid jag hade min TV-rep-firma.


Tiden gick och det blev dags att byta om och ut med bilen igen, nu hämtade jag Inger på jobbet och så åkte vi upp till Tavelsjö där vi fick äta god lutfisk m.m hos Ingers storebror och fru.

Det var ett par syskon till där och god mat och massor av prat men jag lyssnade nog mest.


Hem vid 9-tiden och nu var vägarna lite bättre plogade men vis av erfarenhet tog jag det lugnt.

Trodde det skulle vara plogat här hemma men så var det inte så ingen snöskottning på kvällen utan lite koll i datorn och så isäng med bok och katt.


Har sovit bra men Gunnar väckte mig vid 3-tiden och när jag släppte ut han tyckte jag att det såg konstigt ut på snöhögen.

Men det var kanske grannpojken som lekt där, tills det rörde på sig och hoppade ned.

Det var en hare som suttit under julkärven. Men den syntes nästan inte mot snön

 

Försökte fota men svårt att få focus genom fönstret.

Sedan gick den åt mitt håll mot släpvagnen och då såg jag


 


Det var ju två st, som satt och tvättade öronen mitt på vägen,


 


Sånt där lär man inte få se när vi senare mest bor långt ute i skogen, i stugan.  


I alla fall gick jag isäng och har sovit gott så först halv åtta blev det morgon.

Fått mejl från VIBO så nu är första hyresavin betalad och autogiro fixat.


Tanken har varit att vi skulle upp till dem för att få nycklar m.m imorgon men ser på väderprognosen att det ska bli ännu mer skitväder med SNÖ.

Så jag har mejlat och undrat om vi inte kan komma redan idag.

Eljest ska vi köra bort skräp till återvinningen idag och det har blivit en hel del sådant, mest elektronik den här vändan.


Men såg att de plogade stugvägen för en stund sedan och nyss kom de och plogade här på Västerslätt.

Så det blir snöskottning idag.


-9,3° här ute och tempen sjunker fast yr säger runt -3 idag.

Väderstationen visar -8,1° och vimpeln hänger slak utmed stången.

 


Med harspår idag.

          

Av Jan Sandström - 27 december 2022 08:18

Tisdag den 27/12 och 124 dagar kvar.

eller 125 om man räknar med idag.


I alla fall börjar jag med gårdagen där jag inte gjorde någonting, nästan.

Jo jag var ut och ställde upp krukan med ris som blåst ned från bordet

 

och faktiskt så höll den, men den kan ju ha fått nån spricka jag inte såg.


Inger gick till jobbet och ute regnade det.

Jag gick även ut och fick loss parasollfoten som frusit fast på släpvagnen och så skrapade jag lite is och sopade av det sista på bilen, till ingen nytta visade det sig.


Läste en stund i soffan och kaffe men Gunnar orkade inte komma utan han låg bara på sängen och sov.

Men han sprang ut och in några gånger för att komma in blöt och kall.


Lite tid här vid datorn och nu har vi hemförsäkring på lägenheten.

Det går så sakta framåt och på torsdag blir det en Vindelresa för att hämta nycklarna och då ska vi gå igenom lägenheten lite mer för att kolla, mäta och dokumentera vad som behövs där. Gardinstänger och taklampor men till att börja med blir det bara en lampa i en sladd.

Lås till källarförrådet måste jag plocka fram.


Jag såg lite TV, nån serie på Netflix men somnade nog ifrån efter att ha ätit middag. Senare blev det en julfilm som var lagom underhållande.

   


Inger kom hem och jag gick isäng, fortsatte med boken och Gunnar kom in och lade sig mellan mina ben.

Ute hade regnet övergått till snö så nu är det snötäckt igen och kanske måste jag ut och skotta idag, har faktiskt inte kollat efter så noga men plogat har de då inte gjort. Ännu.


I eftermiddag ska jag hämta Inger på jobbet och vi ska åkta iväg och hälsa på Ingers storebror med fru som bjuder på den sedvanliga lutfisken.

Ska bli gott och trevligt. 


Eljest blir det väl inte så mycket gjort idag heller, men ska försöka orka med lite plock i garaget och så måste jag nog ut och skrapa lite snö från altangolv och runt tomten.


-2,5° utanför kontorsfönstret och mörkt är det, väderstationen visar -2,8° och 3,4--4,8 m/s från syd, det kom 11,7 mm regn igår så det är nog mest isbark på marken.. Ganska bra underlag för att köra snöslungan på gruset i stugan men ett elände för djuren som ska gräva fram maten,


Morgonbilderna ser ut så här i vintermörkret.

   


Med bara liten LED-belysning på verandan

 


och så tände jag på väggen och ute på bilinfarten.

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards