jans

Alla inlägg under juli 2014

Av Jan Sandström - 31 juli 2014 20:55


och efter regn kommer regnbågen, eller det behöver inte vara efter regnet.

Det beror på hur solen står och var det regnar men vi fick en härlig en på Västerslätt.

             

Vilken färgskillnad det blev på himlen innanför och utanför regnbågen.
Det blev faktiskt en yttre och ett ögonblick tyckte jag mig se en tredjr regnbåge.
 

Av Jan Sandström - 31 juli 2014 18:08

Åsa som med sina två barn kom och tittade på parakiterna var intresserade MEN.

Vi kom överens om att hittar hon inte en större voljär åt dem så är ju min bur för liten för då hon jobbar dagtid får de ju sitta inne i buren på dagarna.

Då har de det bättre som det är nu här hos mig.

Den kändes skönt men ändå lite trist att de nu inte får flytta då jag förberett mig på det.


Vi har ändå inte gett upp hoppet utan hittas det en voljär till dem.

Men det käns samtidigt skönt att jag får ha dem ett tag till.

Av Jan Sandström - 31 juli 2014 17:08

Från den tiden vi hade några undulater.

Då gillade han att ligga ovanpå buren men fåglarna brydde sig föga om honom och jag kände mig tryggare med han som vaktade mog skator och annat.
   

Den här bilden av Gunnar och Otto är jag stolt över.

 

 

Av Jan Sandström - 31 juli 2014 16:45

Mirabell blev nyfiken och klättrade upp på fågelburen antingen för att se på fåglarna eller för den fina utsikten.

Pippi blev lite nervösa men det blev de inte då Gunnar förut brukade sova ovanpå buren.

Av Jan Sandström - 31 juli 2014 14:06

Hugo, Nisse, Pelle (och Bosse) trivs ute.
Men det blåser ganska mycket även om det är varmt.

Det känns bara så ledsamt att tänka på att jag kommer att lämna bort dem.
Jag både vill och inte. Det värsta är att det känns som att det är detta inte som överväger.
Men vi måste. Tror jag.
Vi kanske skulle sälja stugan istället säger mitt hjärta.

Nä nu blir jag tårögd igen.

Av Jan Sandström - 31 juli 2014 12:07

Bara så att ni vet vem som bestämmer här i huset.

 

Det är Mona som varit framme med pennan igen.

Jag har inte idas fota av bilderna på lång tid men kanske det här är den sista hon gör här hos oss.

Fler bilder finns på vår webbsida


Nu ska jag bara infoga den här bilden på webbsidan.

.

Av Jan Sandström - 31 juli 2014 11:25

En gift kvinna låg i sängen med sin älskare då de hörde att ytterdörren öppnades.
- Det är lugnt, sa kvinnan, det är bara min man som kommer hem och han är så stupfull att han inte kommer att märka att du ligger i sängen.
Som sagt, mannen kröp ner i sängen, men tyckte att han i dimman såg sex fötter sticka ut under täcket. Han vände sig mot hustrun och sluddrade:
- Du, jag ser sex fötter här, det borde bara vara fyra. Vad betyder det?
- Nonsens, svarade hustrun, du bara yrar. Stig upp ur sängen och räkna en gång till så får du se. Mannen kravlade sig mödosamt upp från sängen och började räkna
- En, två, tre, fyra. Du har rätt, det är bara fyra!   

Av Jan Sandström - 31 juli 2014 10:44

Torsdag den 31/7


Ännu en månad till ända och juli har då gått så förbaskat fort tycker jag.


Igår vaknade jag i Skeppsvik, efter frukosten åkte vi in till stan och sedan småpysslade jag med ite av varje, mest gjorde jag nog ingenting.

Satt och läste och på kvällen så brakade åskan lös men det blev ändå inte så mycket.

Det regnade kraftigt men inte länge så vi fick inte mer än 4,8 mm.


Inatt sov jag gott inne, lagom varmt och skönt. Inger sov ute med lite svalare fast en fuktighet på 99% så hon hade det ändå kladdvarmt.


Idag är det kladdvarmt, jag svettas hela tiden.

Vi har storstädat nere hos husdjuren, det behövs emellanåt och det skulle vi gjort även om inte Åsa skulle komma.

Jo i kväll kommer Åsa och tittar på våra fåglar så hon kan bestämma om hon vill ha dem hemma hos sig.

Jag har sagt åt dem att de ska vara snälla och inte skrika så rackarns, fast det gör de ändå så sällan.

Det känns konstigt att föreställa sig ett hus utan fåglar, att inte behöva väcka dem varje morgon och lägga isäng varje kväll.

Att inte höra deras kvittrande och drillande, att få Hugp på axeln så fort man gått igenom gallerdörren.

Men man vänjer sig nog tids nog.


Vädret är kladdvarmt och tempen är på 24,2° i skuggan ute på altan.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-07-31 11:00:04

Temperatur: 23,7 °C
Lufttryck: 985,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 79 %
Vindstyrka: 4,6 m/s från SSW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 23,7 °C
Inne hos oss. Temp: 25,1 °C Fukt: 65 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 4,5 mm
Månaden: 37,5 mm
Året: 233,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
23,7 °C
Klockan:
10:57
Temp - Max:
27,0 °C
Klockan:
14:19
Temp - Min:
19,9 °C
Klockan:
00:28
Temp - Min:
14,9 °C
Klockan:
04:07
Lufttryck - Max:
989,7 hPa
Klockan:
00:28
Lufttryck - Max:
999,3 hPa
Klockan:
00:55
Lufttryck - Min:
985,8 hPa
Klockan:
10:55
Lufttryck - Min:
989,5 hPa
Klockan:
22:07


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:15
Sol upp: 03:45
Sol ned: 21:44
Skymning: 23:10
Dagsljus: 20:55 tim:min
Dag längd: 17:59 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 19s less daylight tomorrow
Måne upp: 09:54

Månfas:
Växande skära
Moon

Måne ned: 21:38

Ser att åskan nu brakade lös i Ylihärmä i Finland, det ligger ett par tre mil öster om Vaasa som ligger lite sydväst om Umeå.

Den går även nordväst om Skellefteå, Skellefteå har haft mycket åska i sommar men inget jämfört med Finland.


Inger jobbar kväll så nu är hon ute och ser över sina blommor efter att ha skurat nere hos husdjuren.

Ser över blommorna gör även jag för eljest skulle jag inte kunna se ut genom fönstret.   

Men så här ser det ut ute just nu.

 


Kaffe harjag redan druckit två muggar så det får vara en stund.

TV 4 sänder Tillbaka till Aidensfield (Heartbeat) och två avsnitt varje dag mellan 11:00 och 13:20.

Kul och lagomt underhållande att ha på så här på sidan om, har ju sett hela serien och har alla avsnitt hemma, tyvärr inte alla med svensk text. Man kanske skulle börja se dem i höst.


Nä göra lite annat innan Inger ska iväg till jobbet. Iordningställa hos fåglarna och plocka ihop oanvänt och extra grejor till fåglarna i en kartong så att man har sådant klart vid en framtida flytt.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards