jans

Direktlänk till inlägg 12 maj 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 12 maj 2019 08:49

Söndag den 12/5


Igår hade vi Hans från Östersund på besök, det är ju av han jag köpte husvagnen.

Efter en lugn morgon åkte vi till PMU där jag köpte två kjolar och en klänning, den här gången hittade inte hans någonting men jag träffade en gammal vän som vi pratade med en stund.

Det blev inget besök på något fler ställe då Hans kände att det drog i hemtarmen, han ville åka hem så han var hemma i tid för middan.

Han fick i alla fall se nyutslagna björkar på sin resa.

Vid flyget kom just ett plan in för landning.


 

Han tackade för sig och åkte iväg och jag började så smått med husvagnen och solcellerna.

Tog bort antennen och rengjorde runt hålet då Erik kom i Peters bil.

Anna hade tidigare hört av sig om att Emil inte var kry men nu fick jag mess om att de kunde komma ändå så Erik åkte och hämtade dem.

Kaffe och lite efterrätt med glass, Emil åt ett stort lass glass med strössel på.

Glass är ju alltid bra när barn är sjuka fast så sjuk var han inte, då.

Jag limmade kabelgenomföringen och lade på en tyngd, sedan vände jag på panelen och satte fast allt med ett spännband över taket och fäst i hjulen för det skulle regna och blåsa idag. 


Istället för att flytta barnstolen till min bil tog Erik den hem till sig och jag får ha Peters och köra Anna o Emil.

Det behövdes för senare blev han sämre igen så det blev transport till Ålidhems vårdcentral där de har akutmottagning.


Jag väntade inte där utan åkte hem igen och fortsatte på vår semesterresa där jag gjorde några justeringar i rutten.

Inger flaggade att hon ville åka förbi Jokkmokk och det är klart vi kan göra det när vi ändå är där uppe i närheten. Bara 15 mil från Arvidsjaur där vi/jag tänkt passera och så kan vi åka förbi Rosvik och hälsa på en gammal god vän OM han nu är där i sin stuga just då, det får vi se då.


Efter en stund, några timmar fick jag mess om att hämta Emil och doktorn sa att det var dubbelsidig öroninflammation men inte så allvarlig att antibiotika behövdes. Ganska bra att de är restriktiva med att ge ut det för minsta lilla. Alvedon däremot får han lilla pyret men nu var han riktigt trött så välling och sova är bra medicin det också.


Hem igen och efter lite data och TV blev det sängen med ljudboken. Men sedan blev det allt annat än lugnt.

Vilda tjejer i sängen gör det svårt att sova och VILD var hon som tidigare kvällar.


Tänk om det varit Inger i en sexakt, då hade jag aldrig överlevt, inte hon heller.

Nu var det lilla Lycka som jagade sin lilla vita pälsmus och till slut tog krafterna slut och hon lade sig hos oss för att sova.


Under natten kom Gunnar in och lade sig hos mig, Lycka låg hos Inger men hon är lite rädd för den stora killen fast han är snäll mot henne.


Upp i morse och nu var det livsfarligt att gå på golvet för det fanns en jägare bakom varje krök som hoppade fram och åt upp odjuren fötter som kom gående   

Hon är bara för gosig och jag tror jag ska säga åt Anders att hon rymt så kan vi behålla henne.


Det REGNAR idag som utlovat och tills nu har det kommit 10,2 mm och mer ska komma men det borde komma 4 gånger till för grundvattnet. 

Men för mitt husvagnsmekande skulle jag behöva varmt men ingen direktsol för då blir väl takplåten för varm för limmet.


Inget utemekande idag men jag kanske grejar på lite inne i vagnen.

Igår bytte jag ju även ut batteriet från 70 till 90 Ah men jag vet inte om jag får plats med det andra så tills vidare får det vara.

Jag måste i så fall korta av lådan under bänken men batteri är tungt så jag kanske sparar in på vikten.

90 Ah kommer säkert att räcka för oss då vi varken har TV eller nått effektslukande.


Just nu regnar det och således gråmulet där uppe, det blåser även en del men det ska blåsa mer senare idag.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-05-12 09:30:10

Temperatur: 8,4 °C
Lufttryck: 1003,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 7,2 m/s från WNW,
i byarna 9,9 m/s
Kyleffekt: 4,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,6 mm
Dygnet: 10,2 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 19,8 mm
Året: 84,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,6 °C
Klockan:
00:30
Temp - Max:
17,4 °C
Klockan:
15:58
Temp - Min:
8,4 °C
Klockan:
02:53
Temp - Min:
4,9 °C
Klockan:
04:51
Lufttryck - Max:
1007,7 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1009,8 hPa
Klockan:
20:15
Lufttryck - Min:
1002,3 hPa
Klockan:
08:17
Lufttryck - Min:
1005,1 hPa
Klockan:
01:05


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 02:13
Sol upp: 03:39
Sol ned: 21:35
Skymning: 23:03
Dagsljus: 20:50 tim:min
Dag längd: 17:56 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:04
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 03:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.    


Lycka jagar en liten fluga innanför fönstret men hon vet nog inte vad hon ska göra med den för hon är mest nyfiken.

 


Duvan har ätit sig mätt men den var inte Lycka intresserad av och inge änder idag.

   




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards