jans

Alla inlägg under december 2021

Av Jan Sandström - 31 december 2021 19:36

Ätit jättegod mat Peter och Anna lagat.
Nu sitter jag här och väntar på grevinnan.
De andra spelar nått spel.

Av Jan Sandström - 31 december 2021 08:19

Nyårsafton den 31/12 2021


      

Igår åkte jag och hämtade Peter med familj som kom med flyget från mormor o morfar och så skjutsade jag hem dem till kelsjuka katter.


Hem och lite senare tittade Erik in och jag följde med han upp till NetOnNet där jag köpte ingenting, tittade på en TV men den var bara lika stor som Peters så det blev ingen, rymmer dessutom inte en TV på typ 70 tum eller mer.

55 tum räcker för mig men det jag skulle önska var en som hade inbyggt det min dator gör.

  

Hem och fika lite och prat med Inger och Erik innan han åkte hem.


Jag gick ut och körde lite med min nya slunga och hjälpte grannhustrun som var ute.

Vi har sett att det varit lite dött där i huset och jag fick reda på att dom legat sjuka under julhelgen och veckan som varit.

Men inte corona eller någon mutation utan troligen samma eller liknande det Tomas familj hade då Inger åkte ned.

Någon eländig influensa.


Vi gjorde middag och åt medan vi såg Prinsessbytet och det blev två filmer på raken.

The Princess Switch

och

The Princess Switch: Switched Again

Jag mådde dåligt under sista filmen och efteråt.

Skyller på vitkålssalladen som gav mig gaser i magen som tryckte på.

Ett glas Samarin och röra på mig lite så lättade det senare innan jag gick isäng en stund med ljudboken men somnade tungt ganska fort.

Vaknade till och då låg redan Inger utmed mig och jag somnade även om och har sovit till halv åtta då det blev morgon.

  

Dom har skrapat vägen så det blir ut med slungan igen för att köra undan hos oss och närmaste grannarna.

Ingen stor plogkant utan det går att köra över med bilen. Men jag får öva att köra med min nya, körde ut min gamla igår som står under presenning så länge, det kom lite snö igår kväll och jag ville inte att allt skulle smälta och sedan frysa då den stått inne i värmen.

Nu får Ingers cykel tina upp i garaget/verkstan.

Idag funderar jag på att åka till stugan och köra undan snö, i kväll får jag se om det blir upp till Peter och fira med dom och Erik eller vad det blir för nyårsfirande, Inger jobbar till halv tio i kväll och antingen är jag hemma så kommer hon hem eller så hämtas hon dit.


Jag får se hur det blir.

Det är då kallare ute idag och nu -11,5° utanför fönstret och det ljusnar så sakta.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-12-31 08:30:13

Temperatur: -10,8 °C
Lufttryck: 990,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 84 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -10,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,8 mm
Året: 568,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
0,3 °C
Klockan:
16:08
Temp - Min:
-10,8 °C
Klockan:
08:28
Temp - Min:
-6,5 °C
Klockan:
00:09
Lufttryck - Max:
990,9 hPa
Klockan:
08:15
Lufttryck - Max:
999,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
985,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
982,7 hPa
Klockan:
19:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:27
Sol ned: 13:58
Skymning: 15:12
Dagsljus: 07:00 tim:min
Dag längd: 04:31 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:49
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:24


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Dagarna blir fortare längre för var dag som går nu.

   

Så här ser det ut, vissa kameror är i nattläge och då blir det svartvita bilder i infrarött ljus.

       

   

 

Av Jan Sandström - 30 december 2021 07:52

Torsdag den 30/12 


Först ett förmanande meddelande från alla husdjur och vilda djur.

 


Igår hade det snöat och jag körde igång nya snöslungan.

 

Men nysnö och nära noll med skrovlig spårig is under gjorde det svårt att köra men jag blir nog van vid den nya tids nog efter ett antal timmar och år bakom spakarna.


Sedan åkte jag och tittade till katterna men först in till Rusta för att handla tights på extrapris.

Kisse mådde nästan bra, just som jag skulle iväg så fick Otis upp maten på toagolvet så det blev till att torka.

  Otis från tidigare besök hos dem.


Dessutom satt inte Jean-Claude i laddstationen, han hade gömt sig under dubbelsängen längst in vid väggen där jag inte nådde med varken armar eller ben så jag fick helt enkelt dra fram sängen och lyfta upp han.
Tillbaks till laddaren och försöka få den röda lampan att slockna och till slut lyste det grönt.


Senare väl hemma så såg jag messet från Peter om att jag bara fick flytta den 60 cm

 

Men jag förstår inte varför han kallas Robert   


Väl hemma en dusch och sedan lite pyssel, Inger kom hem och vi fikade då Anders och Atho tittade in en stund.


Senare middag med julmatsrester och så såg vi tredje delen om Evert Taube.

Efter den startade jag den gamla fina Sällskapsresan som kom för över 40 år sedan, 1980.


Sängen och jag har sovit gott men halv sju steg jag upp.

Morgontoalett och frukost men tidningen har jag inte ögnat igenom ännu.


Efter 10 idag så kommer Peter med familj hem igen och då får jag vara taxi.

Gomat hos Maria idag Rödspätta med kokt potatis och dansk remouladsås skulle smaka gott, men vågen har sagt NEJ till det.

Både till mig och Inger men ska vi verkligen lyssna på den plåtburken.   

Det kanske blir fil och flingor istället.


I alla fall blir det skitväder idag, en temp över noll och nederbörd = antingen regn eller blötsnö.

Nu har jag -1,1° och sakta stigande och mörkt ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-12-30 08:15:15

Temperatur: -0,7 °C
Lufttryck: 992,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från SSW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -3,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,8 mm
Året: 568,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,6 °C
Klockan:
08:14
Temp - Max:
-0,1 °C
Klockan:
06:41
Temp - Min:
-6,5 °C
Klockan:
00:09
Temp - Min:
-7,3 °C
Klockan:
22:10
Lufttryck - Max:
999,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
999,8 hPa
Klockan:
20:01
Lufttryck - Min:
992,8 hPa
Klockan:
08:06
Lufttryck - Min:
996,3 hPa
Klockan:
06:39


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:28
Sol ned: 13:56
Skymning: 15:11
Dagsljus: 06:58 tim:min
Dag längd: 04:28 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 10s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:43
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna som visar att vimpeln rör på sig, alltså svag sydlig vind.

         

Av Jan Sandström - 29 december 2021 17:52

Körde nya snöslungan men det var inte så lätt.

 

Först innan jag fått rutin i reglagen och knep att köra för skrovlig is under snön som det tog stopp i och halkigt.
Lite marigt att köra uppför kanten från trotoaren till släpvagnen som står på gräsmattan när höjden är låst men eljest gick banden fint uppför kanten.
Det krävs en speciell teknik att svänga med den och den passar nog bäst att få gå rakt fram eller svänga lite, eller så vända på stället.


Anders kikade in med Atho en stund och snart blir det kanske middag, men jag vet inte vad vi ska se på TV. Men nånting finns det säkert.


Av Jan Sandström - 29 december 2021 07:46

Onsdag den 29/12


Snart nyår och tänk inte ens tanken på att köpa ut.


              


Med att köpa ut menas också starkvaror från systemet till minderåriga.


Idag fyller min, eller en av mina kusiners man år och det är Prolle som bor söderut eller Perolof O som blir 83 år idag.

 

Men det var evigheter sedan jag träffade han och hustrun Anita, har åkt förbi några gånger men dom har alltid varit ute och rest.


Tillbaks till mig och gårdagen.

Åkte upp till katterna och där satte jag mig och drack kaffe medan jag såg ett serieavsnitt på deras lilla TV.

 


Jag hade köpt med mig lite kattgodis men Otis var mest kelsjuk och ville att jag skulle klia här och där och över hela han,

 

Gjorde jag inte det kom tassen upp och han jamade högt.


Klart han fick bli en liten kelgris och i soffan kom han och låg hos mig, även Bella kom fram och ville bli kliad så nu får deras husmänniskor komma hem snart.


Jag åkte hem och pysslade med vanliga saker innan det blev dags för soffan och TV.

Gunnar är ganska fin där han sitter.

 

 Men jag blev lite orolig när han satt och tittade upp mot grantoppen där vi har en tomteluva.

Fast han är förståndig och beundrade säkert bara den fina plastgranen.


Lycka däremot har fått för sig att leka med kulor och annat och då slänger vi ut henne.

Inger kom hem och vi åt blöta till middag medan vi såg programmet om Evert Taube, del 2 av 3.


Jag avslutade med lite film och det var då jag fotade Gunnar innan jag stängde och gick isäng med ljudboken.

Har sovit bra i natt och halv sju steg jag upp.


Idag blir det mycket att göra, det har snöat så jag måste köra slungan en stund och så upp till kissekatterna och kanske sista gången.

Hade funderat på att äta lunch hos Maria men jag tror det får bli fil, Dom har ju bara Entrecote idag.  

 

Det blir fullt upp och så har det slagit lock för höger öra så min tinnitus tjuter högt men sånt är jag van vid.

Tomas ringde och vi surrade bort en dryg kvart, långt samtal för att vara jag.

 

Det är då inte kallt ute, bara -0,5° utanför fönstret och mörkt är det men jag får se senare idag om det är behov och lönt att åka upp till stugan och skotta.
Det beror på om dom kommer och plogar vägen för där verkar det inte ha kommit så många cm.

 

Här hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-12-29 08:15:13

Temperatur: -0,3 °C
Lufttryck: 996,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från SW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -2,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,8 mm
Året: 568,5 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,1 °C
Klockan:
06:41
Temp - Max:
-0,3 °C
Klockan:
18:50
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
00:10
Temp - Min:
-16,8 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
998,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1006,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
996,3 hPa
Klockan:
06:39
Lufttryck - Min:
998,1 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:28
Sol ned: 13:54
Skymning: 15:10
Dagsljus: 06:57 tim:min
Dag längd: 04:26 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 56s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:49
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och mina mörka morgonbilder men nu blir dagarna längre, nästan två minuter mer imorgon.

         

Av Jan Sandström - 28 december 2021 09:02

Tidsag den 28/12


Igår tog jag en promenad till dotterns jobb på Astar där jag lämnade en julklapp och lite annat som glömts kvar här hemma.

 

Passade på att äta lunch, fast det var det jag gick dit för. Raggmunk med fläsk och lingonsylt, fast dom hade rårörda men det gick ned det också.

Lite eller inga matgäster just då och efter prat med dem där så gick jag hem, köpte även med en matlåda.


Veckans matsedel ser ut så här

Tisdag 28/12

Penne ala panna
89 kr
På kassler
Vegetarisk bondomelett
89 kr
Extrarätt
89 kr

Onsdag 29/12, verkar gott.

Entrecote
89 kr
Serveras med rostad potatis
Ratatouille
89 kr
Serveras med rostad potatis
Extrarätt
89 kr

Torsdag 30/12 Kanske en promenad på torsdag.

Rödspätta med kokt potatis
89 kr
Serveras med dansk remouladsås
Vegetarisk cannelloni
89 kr
Fyllda med spenat och ricotta
Extrarätt
89 kr

Fredag 31/12

StängtGott nytt år!

Efter att ha blivit mätt i magen åkte jag upp till katterna på Marieberg som jag tittar till här i veckan.

Bytte lampan i ytterbelysningen innan jag gick in till en kelsjuk Otis och även Bella vågade sig fram och jag intog soffan med en mugg kaffe och nya korsordstidningen jag hade med mig.


När jag åkte hem gick jag in på zooaffären på Mariedal, var det Zoo.se den heter nu, har bytt namn ett antal gånger ungefär som ladan på teg. Alltså där man spelar hockey.

Jag köpte några rensskopor till katt-toaletter och skopans RR.

 

Den klart bästa skopa för att rensa kattsanden, nu ska jag bara få Peter o Anna att köpa annan kattsand eller vad dom har.

Den dammar bara så mycket men med den här skopan blev det bättre så nu köpte jag en till dem, Maria och en till stugan.


Hem och greja på och sedan såg jag färdigt filmen 

Don't Look Up

Jag hade rätt när jag senare kollade att det är en komedi.   

Fast det kan mycket väl vara/bli så som i filmen när stenen kommer.  


Middag och det blev en skål med fil fast till kaffet senare blev det skinkmacka och det blev mer SciFi och en serie.

The Silent Sea

Också en konstig serie där jag inte kan tänka mig att man beter sig så fast efter omständigheterna så...


Inger kom hem och senare blev det sängen med ljudboken.

Somnade och vaknade ett par timmar senare, kissade och sedan svårt att somna om och jag frös så pläd och sockar på fötterna, men till slut så gjorde jag tydligen det för jag vaknade ½8


Glömde ta blodsockret igår så det blev idag och just över 7 mmol, lite högt.

Vikten ska jag inte berätta om men lite lägre än igår.


Sitter här och vet inte om jag är förkyld eller på väg att bli så det är minst två meter som gäller.

Egentligen bara lite mer snuva än vad jag normalt har och så har jag nysit ett par gånger nu på morgonen.


Det är väderomslag och det väntas snö, då får jag kanske prova nya slungan lite mer.

Men det har blivit lite kallare igen från -1,7 ° Klockan: 08:30 men igår kväll var det ned mot -20°


Nu har jag utanför fönstret -3,5° men det blåser, nähä, nu har man tagit bort nederbörden som YR flaggade för i eftermiddag/kväll/natt.

Kanske lika bra det.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-12-28 09:45:13

Temperatur: -2,2 °C
Lufttryck: 1003,6 hPa och Steady
Luftfuktighet: 62 %
Vindstyrka: 4,2 m/s från SSW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: -7,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,8 mm
Året: 568,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,7 °C
Klockan:
08:30
Temp - Max:
-13,2 °C
Klockan:
11:42
Temp - Min:
-16,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-19,5 °C
Klockan:
21:09
Lufttryck - Max:
1006,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1007,5 hPa
Klockan:
17:27
Lufttryck - Min:
1003,2 hPa
Klockan:
08:01
Lufttryck - Min:
1003,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:53
Skymning: 15:08
Dagsljus: 06:55 tim:min
Dag längd: 04:24 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 39s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:59
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:45


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna så här.

         

Av Jan Sandström - 27 december 2021 08:20

Måndag den 27/12 och åter igen vardag.


Igår tittade jag till katterna som bor hos Peter, Anna o Emil och kisse mådde bra.


Åter hemma så såg vi film, och så såg vi film och bara hade en slappardag med TV och fika.

Jo jag hann med att se över räkningar och ekonomi och lillkisse Lycka mådde gott ovanpå min TV här i kontoret.
Hon ligger på gamla TV-hyllan där jag lagt ett sittunderlag.

 


Vi såg även ett fint program om Vindelälven på SVT-spela

sedan blev det om Torneälven.


Vi avslutade med julfilmernas julfilm och filmvärldens White Christmas med Bing Crosby

Alltså 

Livet är underbart

med James Stewart och från 1946

Fast nog finns det andra julfilmer också.

 

Det blev kväll och klockan hade passerat midnatt så en kort stund med ljudboken innan jag släckte och har sovit gott.

 

Vaknade och steg upp vid 7-tiden, morgonsysslor avklarade förutom ögna igenom tidningen med det gör jag straxt.

Idag funderar jag på att gå till Maria och äta raggmunk men har inte bestämt mig ännu.

Jag behöver inte den maten säger vågen men gott gott är det.

Iväg och titta till kissekatterna måste jag göra och så jobbar Inger kväll, tror hon sa det tidigare.

 

Kallt ute med -16,9° just nu utanför fönstret och dagen gryr så sakta men vindstilla som det brukar vara vid kyla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-12-27 08:30:13

Temperatur: -17,4 °C
Lufttryck: 1005,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 48 %
Vindstyrka: 0,3 m/s från NW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -17,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,8 mm
Året: 568,5 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-14,7 °C
Klockan:
01:07
Temp - Max:
-12,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-17,4 °C
Klockan:
08:30
Temp - Min:
-18,9 °C
Klockan:
09:26
Lufttryck - Max:
1005,7 hPa
Klockan:
08:14
Lufttryck - Max:
1003,4 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
1003,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
996,9 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:51
Skymning: 15:07
Dagsljus: 06:54 tim:min
Dag längd: 04:22 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 24s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:49


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna ser ut så här.

         

Av Jan Sandström - 26 december 2021 08:36

Annandag jul och söndag den 26/12


Igår började dagen med julotta men nu på TV och frukostfika till den.


Sedan blogga m.m innan Inger gick ut en promenad och jag tog bilen för att se till katterna på Marieberg, Peter o Annas små sötnosar.

Och dom mår fint men Otis är lite kelsjuk av sig så jag fick muta med lite godis så att han stannade inne då jag smet ut genom dörren.


Kom hem före Inger och när hon kom värmde jag tontegröt och vi bänkade oss i soffan för att se en julfilm.

Och det blev film men jag kommer faktiskt inte ihåg vilken.


Anders och Atho kom och senare dök även Erik upp.
Av och till verkade han uttråkad och katterna hölls sig på avstånd eller ute.

 

Atho fick också vara ute av och till.

Vi fikade, åt mat och till slut snabbt öppnade några klappar som låg kvar innan barnen åkte hem och Gunnar kunde återta huset.

Lycka fick stanna kvar här. Tack alla för julklapparna vi fick.


Jag och Inger intog soffan igen och såg en till julfilm innan det blev sängen och ljudboken.

Somnade och har bara varit upp två gånger men har sovit gott och ända till 7 men jag låg kvar till kvart i åtta.


Upp och idag blir det en tur och titta till kisse på Marieberg.

Eljest vet jag inte, kanske nån julfilm.

Mat borde jag inte äta mer i år säger vågen 


Men i kylan behöver man energi för att hålla värmen och fåglarna där ute ska få mer mat för idag är det kallt.

-17,8° utanför fönstret och dagen gryr så sakta men det är vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-12-26 08:45:13

Temperatur: -18,3 °C
Lufttryck: 1001,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 52 %
Vindstyrka: 0,2 m/s från N,
i byarna 0,3 m/s
Kyleffekt: -18,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,8 mm
Året: 568,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-12,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-4,9 °C
Klockan:
11:52
Temp - Min:
-18,3 °C
Klockan:
08:44
Temp - Min:
-12,5 °C
Klockan:
23:53
Lufttryck - Max:
1001,0 hPa
Klockan:
08:44
Lufttryck - Max:
997,1 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
996,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
988,2 hPa
Klockan:
11:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:50
Skymning: 15:06
Dagsljus: 06:53 tim:min
Dag längd: 04:21 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 7s more daylight tomorrow
Måne upp: 23:22
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 11:54


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är dagens gryningsbilder.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards