jans

Alla inlägg under juli 2019

Av Jan Sandström - 31 juli 2019 07:45

Onsdag den sista juli.


Igår vaknade vi i stugan och skulle bara plocka ihop innan vi åkte hit hem till stan igen.
Men först ville jag kolla under husvagnen

 

då man på nätet säger att kylskåpet får sin förbränningsluft underifrån genom en ventil i golvet.
Jag var ganska säker på att jag inte hade någon sådan utan den luften sögs in från framkant nere vid golvet, och visst hade jag rätt.

Hittade då ingen ventil eller något som kunde släppa in luft till kylskåpet.


Vi lastade grejor och Gunnar innan vi åkte in till stan.

Inger blev barnvakt till de små och jag åkte till Ersboda där jag tittade till de andra barnbarnen som bara mådde fint. 

 

Fast först höll jag på att slå ihjäl Norton ute i hallen då jag kom in.

Jag böjde mig ned och hade slängt axelväskan bakom ryggen men då jag klappade kisse så kom väskan farande...

Han blev såklart rädd men efter ett tag kom han och gosade, även Bella kom fram så jag fick klappa henne och nutad med mat blev dem.


 

Norton äter och Bella till höger.


Hittade några bilder jag tog när det var varmt och vi kommit hem från stugan.

Då låg Gunnar på trottoarkanten som om han var påkörd, men svansen avslöjade liv i han.

 


Men när jag hämtat kameran så skulle han givetvis sätta sig upp igen innan han lufsade iväg någonstans.


 


I övrigt blev det nog inte så mycket gjort igår, umgicks bara med familjen och senare blev det datorn och en ny TV-serie från Netflix som heter Another Life och var sisådär. Ungefär som många andra planetserier.


Det blev kväll och sängen med boken en stund innan jag somnade, har bara varit upp två gånger inatt så en bra natt alltså med inte så mycket värk.


Upp före 7, raka mig och så sitter jag här med kaffe, mackorna ligger redan i magen, ja kaffet också.


Idag funderar jag på att åka en sväng på min MC, fast hur var det nu med att planera saker och ting på egen hand.

Det brukar ju vara vanligt (vanligast) att någon annan kommer med några andra planer för mig.

Igår var ju en kall dag men idag är det lite varmare, solen skiner men det blåser en nordvind så jag har suttit inne.

Gunnar däremot ligger och sover där ute så jag ska straxt gå ut med mat till han.

 


Just nu har jag 12,5° utanför fönstret, i skugga men mitt i vinden.


Väderstationen visar, Jodå nu är sidan igång igen. Felet var en obetald räkning. Riksnet eller vem det nu var hade gått över till E-faktura utan att säga till i förväg och den var bortsorterad som skräp. Men nu är mina sidor uppe igen och jag har uppdaterat den lite.


I alla fall, väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-31 08:00:10

Temperatur: 13,6 °C
Lufttryck: 1016,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 55 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från N,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 12,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,3 mm
Året: 189,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,2 °C
Klockan:
07:42
Temp - Max:
17,5 °C
Klockan:
15:35
Temp - Min:
11,0 °C
Klockan:
04:07
Temp - Min:
8,0 °C
Klockan:
03:07
Lufttryck - Max:
1016,9 hPa
Klockan:
07:59
Lufttryck - Max:
1018,1 hPa
Klockan:
10:04
Lufttryck - Min:
1015,8 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
1015,3 hPa
Klockan:
20:35


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 02:14
Sol upp: 03:44
Sol ned: 21:44
Skymning: 23:12
Dagsljus: 20:58 tim:min
Dag längd: 18:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 19s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:32
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 21:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här såg himlen ut för en stund sedan

 


Trädgården från mitt fönster

 


och bakom stugan.

 


Matinéfilm blir det i eftermiddag.

Ett hus i Marocko, (Rock the Casbah (original title))

SVT1, Idag 15:30 - 17:10

6.5 IMDb, 2013, Dramakomedi, Marocko, 100min

I en villa i Tanger samlas familjen till den nyss bortgångne magnaten och patriarken Moulay för att tillsammans genomgå de sedvanliga tre sorgedagarna. Men lugnet störs när Sofia, den rebelliska yngsta dottern, återvänder till Marocko.

  








Av Jan Sandström - 30 juli 2019 08:24

Tisdag den 30/7


Nu är sommaren slut.

I alla fall om man tittar på termometern.


Men igår blev det en hyfsat fin dag, jag började med husvagnen där jag sågade hål i väggen ovanför kylskåpet och satte in ett ventilgaller.

     


Inne sitter gallret under vitrinskåpet som nu flyttats bakåt och sitter direkt mot ytterväggen då jag kapade den undre skivan som tidigare var en luftkanal och släppte ut värme uppe vid taket.
Nu blev det en liten hylla att lägga tillfälliga saker på som tidning, korsord eller kartor.
Jag får se om jag kommer på nått enkelt sätt att hindra det ifrån att ramla ned under färd.

Jag flyttade även den där hyllan med hål för flaskor och glas till mitt i skåpet och täckte samtidigt över hålen.


Jag jobbade lite på lillstugan och hade hjälp av min elektriker som håller på att bli galen på mina idéer.

Försökte göra ändringar i Peters gamla router men kom inte in då jag saknade lösenordet så en återställning på den sabbade allt, där måste jag nog få hjälp av mina datorexperter. 


Inger åkte till bärskogen, det är den tiden nu men hon hittade inga bär på första stället så vi åkte senare tillsammans till blåbärsberget där hon jagade bär och jag gick en promenad på skogsvägarna.

Tänk en gång var det öppet kalhygge där men så har vi ju haft stugan i 39 år och 4 månader.

Vädret var skapligt fint men det blåste på en del ställen.

   

Titta där, en bil. Fast det är ju min.

     


En skylt på marken som visar till något.

 


Lortar jag inte vet vilket djur som lämnat det.

 


Och överallt blommade ljungen så fint och ingen mygg eller skallerorm. Inte heller någon elefant.
Bara lugn och ro och en massa frisk luft och

 

jäkligt ont i tårna där jag gick i mina Birkenstockskor.

Jag hade ju inte planerat någon promenad utan sitta still och lyssna på ljudboken.

Men det blev i alla fall en liten trekantig sväng.

 


Vi hade gjort eld i badtunnan men innan vi åkte hem körde vi runt en del på de större bolagsvägarna och tittade.

Det blev säkert ett par mil runt Bergvattnet och upp efter några sidovägar innan vi kom hem igen.


Mer ved i kaminen och till slut blev det bad efter middagen.

Jag låste husvagnen efter att ha lyckats fiska upp den efter att ha tappat ned den under altangolvet.


Lite TV men mest dator innan sängen och jag har sovit skapligt och Gunnar har legat mellan oss i vår 120 breda säng.


Steg upp vid 7 men gick isäng igen efter att ha kollat temperaturen, +9 grader och nordlig vind så en stund senare blev det ändå frukost men inne idag.

Vi ska bara plocka ihop så åker vi hem till stan igen men inte på grund av vädret utan för att vi måste.

Hemma har vi ju Tomas med familj och andra åtaganden.


Det blåser så man kan tro att vimpeln går sönder men det är nog kameran som är för långsam.

 


Bara solen ville titta fram som kan det bli en dag som igår.

 


Eljest får vi se vad det blir idag.

sandstrom.vasterslatt.se ligger fortfarande nere men tids nog kommer den väl igång.

 










Av Jan Sandström - 29 juli 2019 12:38

Jag tog mod till mig och sågade hål i husvagnsväggen.

 

Mätade noggrant och borrade ett hål, kollade inne att det skulle gå bra efter det jag ritat ut och så sågade jag utifrån.

Dels för att få det exakt efter det jag ritat och så kom det mesta av frigoliten ut.

Tur var det för sågbladet drog snett fast jag var försiktig och sågade sakta, hade också nytt sågblad.

Men det blev inte snedare än att kanten på den inre ventildelen täckte.


 

Jag tätade/limmade med Sikaflex enligt bilden för skulle det hålla fast solpanelen borde väl det här hålla.

 


Först tvättade jag ordentligt rent med T-röd och så "spacklade" jag även frigoliten som syntes i hålet så att det blev tätt där också.

Tryckte dit den yttre delen som passade perfekt.

Inifrån lade jag ett myggnär men det var svårt att dra dit de två skruvarna som skulle hålla ihop halvorna, myggnätet ville fastna och följa med runt på skruven.


 


Inredningen hade jag ju redan tidigare gjort i ordning så först dit med den undre delen jag kapat upptill och så vitrinskåpet som jag flyttat mittenhyllan på och nu sitter den fast på ytterväggen utan värmekanal bakom.


 


Det blev inga fläktar utan det får jag ta senare om det skulle behövas och även sätta dit ett nedre galler.


Av Jan Sandström - 29 juli 2019 08:12

Måndag den 29/7


Igår åkte jag tidigt ut till Anders i Stöcksjö och var med Lycka några timmar men det var inte lika skönt ute som i förrgår när vi hade så varme så.

Nu blåste det en nordostvind in över sjön på altanen där vi satt.

Men hon mådde så gott hos mig och lekte lite ibland.

       

Och igår var det ingen som drog iväg mig ut på något annat utan jag tog till slut bilen hem till Västerslätt där jag inte gjorde något mer nyttigt än ordnade upp ekonomin på eftermiddan.

Betalade räkningarna, flyttade pengar mellan konton och sånt.

Vi var även barnvakter åt barnbarnen och Inger var mest ute med dem och efter middan kom föräldrarna hem.

Då packade vi vårt och tog katten med oss hit till stugan.


Jag kände av nån allergi hela gårdagen eller så var jag förkyld.

Här satt jag senare på kvällen inne och surfade på nätet innan vi tidigt gick isäng.

Redan vid 22 låg Inger och jag lite senare och det blev en stund med ljudboken innan vi sov gott.

Gunnar var ute men kom in och har mestadels legat hos/mellan oss och varit så kelsjuk.


Vid 7 steg vi upp och ute var det då +11,5 grader.

Måndag och mätdag, det blev bra blodsocker men vikten måste jag göra något åt.

5,6 mmol och vikten 79,9 kg

 

Det är även matinéfilm idag och en gammal reprisreprisrepris.

Fröken Kyrkråtta

SVT1, Idag 15:40 - 17:05

1941, Komedi, Sverige, 85min

Eva arbetar på bank och är hemligt förälskad i den ogifte bankdirektören. Genom små knep lyckas hon blir hans privatsekreterare där hon blir så duglig att hon gör sig oumbärlig. Men det går inte som hon tänkt sig.

Eljest har vi tänt ha en lugn dag här men lite småjobb blir det nog, sånt där småpyssel som kan vara kul att göra.

Hmmm, jag kanske skulle ta och sätta n ventilen i husvagnen och göra i ordning den.

Ett lagom stort projekt och så dricka kaffe förstås.


Väderstationen inne i stan visar något men då våra sidor fortfarande ligger nere kan jag inte se vad.

Hela vasterslatt.se är ju släckt ned och jag hoppas dom får igång det igen, nu har det ju gått en hel vecka och det kan väl inte vara så svårt att knappa in några siffror eller vad dom ska göra.


Men väderstationen här visar 

 


Det blåser en nordvind och då är det skönast här.

 


Så här blå är himlen här

 


Här bak blåste det sa Inger.

 


I stan ser himlen ut så här

 


nä, dags att dra på jobbarkjolen och gå ut till arbete, eller så gör jag mig en till kopp/mugg kaffe, den rymmer ju bara 3 dl och det blir väl 4-5 sådana varje dag. Men jag ska även hinna ögna igenom dagens tidning.

 


Av Jan Sandström - 28 juli 2019 13:38

Kanske fungerar det nu men tidigare fick man bara checksummafel av och till.



Nä det gick inte, fick kontrollsummafel i en rödrosa rad och försöker jag mot Facebbok får jag påpekandet att jag inte svarade på frågorna.

Får väl vänta nått halvår till då.

Av Jan Sandström - 28 juli 2019 13:30

 

Nu kommer det här upp när jag försöker koppla bloggen till Facebook.


Jag har sökt och letat på båda ställena men inte hittar jag någonstans att ändra någon inställning.

Av Jan Sandström - 28 juli 2019 08:36

Söndag den 28/7


Igår satt jag här i Stöcksjö och det var så varmt och skönt när det plingade till i mobilen.

Det var ett SMS från en god vän som undrade om jag ville följa med ut på en MC-tur.

Och det ville jag, Se förra inlägget Lördag

       


Middag och data, TV och VARMT.

En bordsfläkt vi har skar ihop med ett gnisslande tidigare men jag skruvade isär den igen och smorde upp så nu gick den igen.


Jag hade glömt min bok här i Stöcksjö så det fick bli en liten stund med ljudboken innan jag somnade och natten blev som tidigare.


Klockan 7 var jag uppe igen och frukost ute, barnbarn och Tomas var uppe då jag tog bilen hit till Stöcksjö igen,

Det har tydligen blåst här i morse för en lampa låg på golvet och trädgårdsstolar var välta och det blåser även nu rakt över sjön.

Men gansska varmt och skönt, hemma var det 24 grader och lä mot gatan men här är altanen mot norr.

Fast ganska skönt att det fläktar och Lycka är glad at jag är hör så hon får vara ute.

     


Nu blev hon kelsjuk och ligger på mitt knä.

22,8 grder hemma´på Västerslätt

Så här fin är himlen här men idag kan det kanske bli nån regnskur.

   






Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards