jans

Alla inlägg under juni 2013

Av Jan Sandström - 30 juni 2013 20:40

Sitter och ser TV-serien The Neighbors och i avsnitt 7 säsong 1 visar han en instruktionsfilm om, spelar ingen roll om vad, men det börjar med en symbol jag direkt kände igen.

Tyckte den liknade symbolen jag sökte igenom Bokspegeln efter och som finns i Dan Browns nya bok Inferno

Men det kanske är jag som inbillar mig att de liknar varandra.

 

Fast jag tror det är en vanlig symbol men kommer inte på vad det är eller var den kommer ifrån.

Av Jan Sandström - 30 juni 2013 17:21

Hur länge sedan är det du låg på rygg och bara såg på molnen som drev förbi och inte hade någonting att göra, eller tänkte på att göra någonting.

 

Av Jan Sandström - 30 juni 2013 16:11

Nu har vi kört upp "kyrkorgeln" eller de nya fönstren till stugan.

Det gick bara fint och Erik åkte med mig, Anders kom efter en stund i egen bil och hade med sig Mirabell, måste kolla stavningen.

Det va skönt att ha två starka grabbar till hjälp och det behövdes nog, själv skulle jag knappast ha fixat det med hela fönster.

Anders kisse var nyfiken på allt och vem vet om hon överhuvudtaget sett gräs tidigare så som hon lyfte på tassarna när hon gick i gräset.

 

Potatislandet såg lite intressant ut och kanske hon redan då ville kissa men inte visste hur man skulle göra för straxt efteråt så kissade hon i buren i Anders bil.

Så det får han lära sig att ha med en kattoa eller att vi skaffar en i stugan för det är nog inte sista gången hon följer med dit.


Jag sitter här ute på altan med fåglarna, kaninen är i sin bur och då ser jag ett av Ingers trädgårdsverk, hon har staplat upp överblivna stockbitar från det vi byggde dammen, det blir lite olika varje gång hon flyttar för att klippa gräset och fint är det.

Man kan ockå byta placering på allt efter behag och behov eller hur många blommor man har.

 

På framsidan har hon staplat upp gamla trädgårdsplattor till en blommställning eller bord om man så vill, det finns plats att ställa ifrån sig tekoppen eller liten tallrik bland blommorna.


Men skönt att fönstren är där, nu skulle de bara ha varit monterade men det kommer tid till det.

Vi ska snart börja göra i ordning för bytet här hemma och då har jag sammanställt en arbetsbeskrivning vad som ska och bör göras. Inte så mycket men det tar nog några dagar.

Jobbigast blir att ta bort ett element i köket.

Av Jan Sandström - 30 juni 2013 08:19

Det ser faktiskt ut att bli en skapligt varm dag idag och det spås att solen ska kika fram genom det grå.

18,3° just nu och jag har sovit så gott i natt.

Kisse kom och hälsade på i sängen straxt före 8 och ville nog att jag skulle stiga upp, själv har han nog gått och lagt sig någonstans gissar jag.


Hungrig är jag så det ska bli gott med frukost ute på altan och hur det blåser beror på var det blir.

Temperatur: 17,6 °C
Lufttryck: 1015,2 mb och Steady
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från W, i byarna 2,0 m/s
Beaufort F2
Kyleffekt: 17,6 °C

Västlig vind, hmmmm värsta vinden men det kan bli borta vid förrådet om det inte är blött.


Så här ser det då ut

 


Nä nu är jag kaffesugen   


Godmorgon alla.

Av Jan Sandström - 29 juni 2013 21:32

Problemet var den lilla gröna luckan skulle sitta.

  

Den skulle sitta på undersidan av den automatiska slangvindan som sitter på väggen.

Fast det är en helt annan grönfärg på luckan och vindan. 


Av Jan Sandström - 29 juni 2013 19:45

Middag med Inger,Tomas, Anders och Erik. Ute på altan naturligtvis.

Av Jan Sandström - 29 juni 2013 16:26

Erik kom förbi och vi åkte till han där vi monterade ett antal plattjärn på väggarna där han sätter upp foton med hjälp av magneter.

Nu har han nästan dubbelt så många som tidigare.

På väg ut och handla ringde Anders som då hämtades upp så vi tre kollade runt på Jysk och Rusta.

Under tiden ringde Tomas till Anders och bjöd sig till oss på middag så nu slutar det kanske med att vi har en massa skrikiga ungar runt matbordet.

Inger vet inget men hon kommer snart hem från jobbet.

Av Jan Sandström - 29 juni 2013 11:18

Han har fått för sig att sitta på björken en liten bit under småfåglarnas holk och de blir som galna och anfaller han, eller hon. Skriker gör de och flyger runt spetten.


Men jag vågar inte föra som en gång i stugan, det är preskriberat nu, tror jag.

Vi hade en envis hackspett som satt på telefonstolpen och hackade och jag tänkte skräma bort den.

Tog en liten sten från uppfarten och siktade gott och väl en meter på stolpen under fågeln.

Vad hände, jo fullträff mitt i huvudet på den.

Hackspetten vände upp och ned där den satt och så ramlade den rakt ned i backen, stendöd kan man säga.


Gu vad jag tyckte det va tråkigt och jag tycker än idag att det var en hemsk händelse.

Det hela hände i början på 80-talet men hur länge är tiden för mord.


Nu tänker jag inte mer än gå och vifta med armarna, laxerpekaren är den inte rädd, det är däremot skatorna och i viss mån duvorna.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards