jans

Alla inlägg den 2 juni 2013

Av Jan Sandström - 2 juni 2013 19:47

Synd att de börjat ta betalt för rampljuset igen, men de måste väl få in lite pengar från oss fast inte vill jag betala 10 kr för varje gång man lägger in lite text där.

Men jag är ju bara en snål gammal gubbe som är sjukpensionär utan obegränsad kassakista.

Av Jan Sandström - 2 juni 2013 19:34

Tycker att jag fått så mycket gjort MEN det känns i kroppen också.

Misstänker starkt att det blir en sömnlös natt med värk, det har jag i och dör sig haft de senaste nätterna också men somnat efter att antal timmar uppe.

I förrgår hade jag somnat på soffan i rummet och vaknade frammåt morgontimmarna att det va lite småkallt.


Men idag då,

Satt upp 10 fågelholkar.

Lagat jordfräsen om än provisoriskt så att svågern Harry nu kan köra potatislandet.

 

Jag har fått klart grunden till det lilla hus som ska byggas där reningsverket ska stå.

 

Jag strök ordentligt met tjära på stubben så kanske den håller några extra år.

 


 


Och till reningsverket ska vi dra el och vatten, det diket gräver Inger men hon har stött på problem, en tjock trädrot och ett rör som leder stupprännans vatten ned i slänten låg i vägen men hon gräver under dessa.

"Storstenen" fick hon upp.
 

Av Jan Sandström - 2 juni 2013 13:12

Nu har vi i alla fall fått upp fågelholkarna så nu kan de små flytta in när de vill, jag bjuder på första månadahyran.

Men det var blött, speciellt om fötterna att gå i regnvått blåbärsris.

 

Inger fick gå och hämta nya holkar och jag flyttade stegen.  

Det var skönt att få tvätta fötterna efteråt och att vattnet var tillbaka.

De hade stängt utgående ledningen från källan i går kväll så därför blev det så plötsligt tvärstopp i vattenledningen.

Nu har grannar gått och lyssnat på avstängningsventilerna för att höra om det brusar någonstans men se det gjorde det inte.

Det är säkert samma sak som hänt tidigare år att av någon okänd anledning töms bara källan under maj för att lika fort vara tillbaks i normalläget, full med runt 3 kubikmeter kallkällvatten.

Nu sitter vi och tar igen oss efter lunch och kaffe, däremot har vi slarvat bort en myggskrämmare eller vad man ska kalla den, en sån där man sätter i vägguttaget och med en liten blå kudde som doftar parfym.



Av Jan Sandström - 2 juni 2013 08:44

Ja det är inte så långt till december och Luciafirandet   

För nu är väl sommaren slut, jag har fått mitt efterlängtade regn och det känns så friskt i luften och vilket liv det är på fåglarna.

Baje mig om det inte grönskar redan på den nysådda åkern.

 

Det kanske inte syns direkt på bild men i vissa vinklar skiftar det.


Väderpinnen pekar nedåt för första gången på länge.


Ett aber idag är att vi inte har något vatten i kran, källan sinar eller vad det kan vara.

De 2-300 liter vatten vi sprutade i tunnan igår ska knappast orsaka det.

Jag är vedmeten om arr man måste vara aktsam om vattnet för källan ska rymma 3 m3 ungefär och när vi fyller tunnan gör man det etappvis, att vattenspridaren får blöta ned tunnväggarna och sedan kan det få vara ett tag så den får svälla och täta, givetvis med en pressenning över just nu, senare ska jag bygga ett riktigt lock över så att ingen ekorre ramlar i vattnet eller grannens små barn.

Men nu är de för små för att kunna klättra över kanten, det klarar inte ens jag av utan stegen.


Som vanligt suktar jag efter en påtår och det har vi vatten till, det fisrinner faktiskt så att man kan fylla ett glas men det tar lite tid.

Så bäst att jag sätter igång.


Återkommer senare idag.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards