jans

Alla inlägg under augusti 2017

Av Jan Sandström - 31 augusti 2017 15:23

... heter sjön, eller träsket.

Av Jan Sandström - 31 augusti 2017 15:15

... vid en sjö någonstans efter väg 360 innan Lycksele.

och vi fikar gott, jag med kaffe och prinsesstårta och Inger med te och Budapeststubbe.

Av Jan Sandström - 31 augusti 2017 11:43

Stenmans Café och räkmackor.
Sedan har vi 2 tårtbitar i en kartong till eftermiddagskaffe (och te).

Av Jan Sandström - 31 augusti 2017 10:57

VILHELMINA

Av Jan Sandström - 31 augusti 2017 06:57

Fint väder med sol och blå himmel, 10,4 grader och snart frukost.

Av Jan Sandström - 30 augusti 2017 23:54

Jag bad min nya DashCam spela in en video då vi körde upp till vindkraftsparken, men inte trodde jag de skulle bli såhär.


 

Däremot upptäckte jag att sista 1½ timmen av vår resa finns kvar i kameran i osparade filer, de spalas alltså över hela tisen då nytt kommer till.


Här är några snuttar då vi körde upp på Utsikten vid Stalon, varje fil är en minut lång.


 


 
 


Och så ned igen efter att ha kört fraaam och åter där uppe på toppen.
 
 
 
 
 
 
  Nu har jag duschat och ska gå isäng.


Av Jan Sandström - 30 augusti 2017 21:51

Idag vaknade vi i Fredrika och efter mycket snack med ägaren på det B&B vi bodde på, Fredrikas Lycka och senare även hans fru och nyfödda dotter kom vi oss iväg. Men vi är ju på semester och har ingen brådska.


Vi åkte först upp till Buddhatemplet och statyn, mer ffoton kommer senare när vi är hemma för jag fotade bara med systemkameran och den ids jag inte tanka upp bilder från.

Men vindkraftsparken åkte vi upp till.

 

Jo man får åka upp och runt bland vindkraftverken och det finns en utsiktsplats med bord och grillplats där uppe.

       


Jag filmade även en snutt men det blåste så man hör nästan inte snurrornas ljud från deras växellådor.


 


 


Sedan blev det en bit på en grusväg (bara runt 3 mil) till vår rastplats där vi brukar stå, där det är trasmattor på torrdasset.

   


Men nu gjorde jag mitt behov här.

 


Vi gjorde Te och Kaffe till pizzahalvorna vi hade kvar sedan Bjurholm, Inger orkade inte ens äta upp sin halva.

 


Efter resterande mil till Vilhelmina där vi bokade rum på hotellet och köpte gårdagens bröd på Caféet, det kända så körde vi mot Vildmarksvägen och gjorde stopp vid Trappstegsforsen, där blev det Te och Kaffe med Blåbärspaj och glass. Filligt och gott för hon tog bara 100:- för allt.

   


Det småregnade så det blev ingen promenad utan vi körde vidare västerut, men regnet tilltog ch det var tidvis dåligt med utsikt.

 


Längre upp å fjället började de här dyka upp, fina djur utan trafikvett.

       


Här satt vi och åt förra gången vi åkte den här vägen men nu åkte vi inte vidare utan vänte tillbaks mot Vilhelmina.

   


Det BLÅSTE och småregnade där uppe, jag kissade och träffade nästan inte marken, någon meter eller längre bort landade det.

 


Längre ned på tillbakavägen sprang en rädd ren på andra sidan räcket, körde jag fortare sprang den fortare så jag stannade och det gjorde även den, sedan körde jag snabbt iväg så den hann inte med.

 


Jag körde upp på utsiktsberget vid Stalon, där var vi även upp förra gången men nu hade vädret klarnat och det var lugnare.

   



Det är ordentligt med fyllnadsmassor och fotot kan inte visa hur högt och brant det är utför, tror att någon hade planer på att bygga ett flygfält här uppe en gång i tiden.

   


Sedan var vi tillbaks till Lilla Hotellet

   


och vi fick en sen middag, de hade stängt köket men hon värmde mat åt oss och på det drack jag ett par muggar kaffe.

 

Och nu sitter jag här på rummet och skriver, Inger duschar och jag ska dit när hon och jag är klar.


Godnatt.

Av Jan Sandström - 30 augusti 2017 15:59

Fin miljö men det blåser.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards