jans

Direktlänk till inlägg 4 maj 2024

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - Lördag 4 maj 08:35

Lördag den 4/5


Igår så åkte jag in till stan och tog med mig Lycka (sonen Anders katt) men först fick hon springa ute en stund och solen värmde så skönt.

Hon satt på stenpartiet nere vid vägen och bara njöt av solvärmen.

Men jag ville åka iväg så enklaste sättet att få tag på henne var att öppna husvagnen, då var hon snabbt framme hos mig och kunde lyftas in i sin bur.


Det gick fint till stan och det var en tid sedan jag kört den vägen och vad det tinat. Sist var det plogkanter och snö på åkrarna.

Till Stöcksjö och där lämnade jag Lycka, kollade lite men såg inte till domkraften jag kommer att behöva men hittade den inte.

Däremot lite kattnät och så kopplade jag släpvagnen, lämnade katt efter att hon fått påfyllning av vatten och kattmat.

Hon kan gå ut och in i sin lucka och Anders skulle komma lite senare.


Jag körde upp till Biltema där jag fick tag på rör och kopplingar till värmeförflyttningen jag ska göra här och så ett rep till taljan jag drog sönder tidigare och lite mer men missade att köpa slangklämmor som jag behöver till rören.

Kulhandsken till släpvagnen hade de inte där så den fick bli nästa ställe.


Lång kö till korven så den skippade jag och åkte till Mekonomen där vi hittade en passande handske och sedan OKQ8 och tankade i dunkar så vi kan klippa gräset m.m här i stugan.


Nu var det min mage som behövde fyllas och det fick väl bli någonstans, orkade inte åka ut till Avion och IKEA, kanske en korv någonstans men jag skulle ju till BYGGmax och köpa virke.

Väl där ute mot Västerslätt fick jag en idé, det finns ju flera lunchrestauranger där och jag fick parkering utanför en och där var det god mat.

Helstekt karré serveras med rostad potatis och bearnaisesås och sallad till och godbit till kaffet som de har på fredagarna.


Mätt i magen åkte jag och köpte virke och sedan iväg tillbaks till stugan.

Här bar jag fram byggsåg och kapsåg.

Kapade brädor och klöv reglarna, surrade fast det igen på släpvagnen och lastade ur det andra jag köpt.

Repet passade fint i taljan så den blev som ny igen.

 


Solen värmde så det blev kaffe ute på altanen innan jag körde till Vindeln, funderade på hur jag enklast skulle få upp allt virke på balkongen men det gick över förväntan.
De har kört bort snöhögen så jag kunde backa in alldeles nedanför så enkelt att bara ställa brädorna mot balkongräcket och de kortare på källartrappstaket.
Ställde undan bilen och från balkongen kom jag åt att lyfta upp allt.

Sedan packade vi ihop och Alice fick följa med tillbaks till stugan.


Här fick hon inte komma ut som vi gjort med de andra katterna Gunnar och Lycka där vi bara släpper ut dem från bilen.

Bar inn allt och så blev det middag, bara nudlar då jag åt en stadig lunch.


Alice hade gått runt men gömde sig nu under soffan medan vi såg lite TV.

Först fiskar och om havet. Sedan Frostbiten innan det blev Scott & Bailey.


Koll av datorn innan jag stängde och gick isäng, Alice var ute och rörde på sig under natten men jag har sovit gott.

Steg upp vid 7-tiden och nu kom Alice som legat på den gamla fåtöljen

 

och hon fick även lekfnatt med den där fisken Lycka och även Gunnar gillade.

       


Eljest blir det jobb ute idag då jag ska ge mig på Anders släpvagn jag drog igår.

Byte handsken och kolla på bromsarna. Är det bara justering kanske Erik kan dra tillbaks den till stan eljest blir det väl senare någon gång.


Det finns allting något att göra och idag ska Alice få bekanta sig med utsidan av stugan.

Vi ska börja lite försiktigt med sele så hon lär sig under kontrollerade former och inte bara gömmer sig under någon altan.


Det ska bli en fin dag och nu +8.9° här och i Vindeln 9,9° och solen skiner.

Väderstationen visar 12,2° och 1,0 m/s från sydost

 

Morgonbilderna ser ut så här och nu försvinner snön i snabb takt.

             

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 17 maj 08:59

Fredag den 17/5 och syttende mai     Igår så finslipade jag bord och pallar, flyttade över till husvagnens ide där jag drog på ett lager lack.       Och det kommer nog att bli fint efter andra och kanske tredje lagret.       ...

Av Jan Sandström - Torsdag 16 maj 07:56

Torsdag den 16/5   Igår åkte Inger in till Vindeln och jag stannade här med kisse. Kånkade och bar, drog på lilla kärran mellan förråden och fick undan lite. Letade en planslip jag har men inte hittade, tänkte till slut att den kanske var hem...

Av Jan Sandström - Onsdag 15 maj 08:58

Onsdag den 15/5   Igår åkte vi till Vindeln, släpvagnen var med och på den listerna till kattnätet på balkongen. Inger skulle gå på en aktivitet hon är med i och jag tänkte börja med golvet på balkongen. Men först förbi Coop där vi handlade l...

Av Jan Sandström - Tisdag 14 maj 08:11

Tisdag den 14/5   Igår flyttade jag på grejor, bytte klinga på byggsågen och delade på tre st. 3 meter långa 2"x2" eller 45x45 som de nu heter. Då fick jag ribbor som jag sedan fräste kapsidornas kanter lite runda och d ska tas till Vindeln för...

Av Jan Sandström - Måndag 13 maj 07:48

Måndag   den 13/5   Igår hade vi en härlig försommardag med sol, värme och, en massa jobb ute. Även Alice var ute och när vi tog rast på altanen så kom hon, med en liten mus.         Men jag plockade i förrådet och carporten, svalan ha...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards