jans

Alla inlägg under september 2022

Av Jan Sandström - 30 september 2022 09:29

Fredag den 30/9


Fredag?    Jag som trodde det var torsdag idag  


Gjorde jag ingenting förrgår så blev det ännu mindre igår. Men jag blev väl inte klar i förrgår.

Det är lite jobbigt att vara   (jag vet inte om den är ledsen eller förkyld, jag är det senare)


I alla fall satt jag mest här vid datorn och lät film rulla på ena skärmen medan jag inte gjorde något nyttigt mer än läste tidning och surfade runt för att leda info om nya nätverket som heter CG-NAT

Men inte blev jag klokare för det.

Rensade på hårddiskar i min NAS och flyttade om lite bland diskarna men får ängå meddelande om fullt på dem så jag får göra om rensningen och kolla vad det är som tar sådan plats.


Inger kom hem och vi slängde ut katten Lycka innan vi öppnade takluckan till vinden där vi tog ned en massa grejor.

Men katten kom in och jag fick hålla i henne så att hon inte smet upp för då blir det så jobbigt att få ned henne från grejor och sågspån.


Inger gjorde middag och vi åt medan vi såg om Island på kunskapskanalen, tror vi såg något annat också men det kommer jag inte ihåg.

I alla fall höll jag mig vaken till efter 22 då jag gick isäng och har sovit lika bra (dåligt) som natten innan.

Steg upp åtta och har kollat runt lite i tidning och nätet.

Gunnar ligger ute så han fick frukost på bänken, själv tog jag min här inne men den smakade inte, ostmackor och dåligt kaffe men skyller på förkylningen.


Idag ska vi ändå åka till stugan med grejor fast jag vet inte om jag orkar lasta släpvagnen själv så det kanske får vara tills Inger kommer hem i eftermiddag.


+6,3° utanför fönstret grått men vindstilla och nu är björkarna helt gula, de löv som fortfarande sitter kvar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-30 09:30:15

Temperatur: 6,6 °C
Lufttryck: 999,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 67 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från NE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 6,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 56,4 mm
Året: 284,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
6,6 °C
Klockan:
09:29
Högsta Temp:
11,4 °C
Klockan:
13:50
Lägsta Temp:
5,1 °C
Klockan:
06:21
Lägsta Temp:
5,7 °C
Klockan:
23:16
Högsta Lufttryck:
999,6 hPa
Klockan:
07:57
Högsta Lufttryck:
1004,0 hPa
Klockan:
00:00
Lägsta Lufttryck:
998,8 hPa
Klockan:
01:27
Lägsta Lufttryck:
999,1 hPa
Klockan:
23:15
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:57
Sol upp: 06:44
Sol ned: 18:12
Skymning: 18:59
Dagsljus: 13:02 tim:min
Dag längd: 11:28 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:10
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 17:54

och morgonbilderna.

 


Man ser inte de gula björkarna så en bättre bild på dem.


     


Idag utan ekorre.

    

Av Jan Sandström - 29 september 2022 09:38

Torsdag den 29/9


Igår hade vi besök av en mäklare som vi pratade husförsäljning med. Och vi fick svar men alla kanske inte var till belåtenhet medan andra var bra.

Men vi har bokat in tre andra mäklare så vi får se vad det blir av det hela men vi ska flytta och huset säljas då det blir dags men inte förrän till våren.


Inger cyklade till jobbet och jag fick besök av en tekniker som bytte fiberkonverter.

 


Ser att jag har ett riktigt nätVÄRK i hörnet. Men ska vi flytta om ett halvår kan sladdarna få fortsätta hänga sådär.

Men dosan blev fin och efter ett tag kom TV igång men inget Internet.

 

Till slut blev jag less och började felsöka och hittade troligen felet som var helt oberoende dosbytet.


Elkontakten till Routern hade gått isär en aning, det är en sådan där man trycker fast kontaktstiften beroende på vilket land man bor i och den var inte helt fastsatt.

Att jag hittade berodde på att routern inte hade några dioder tända men den står uppe på hyllan så jag ser den inte om jag inte står på en stol/pall.


Men till slut gick nätet igång men jag är lite missnöjd.

 

Det går inte riktigt så fort som jag trott, tar lika lång tid att skriva det här inlägget som igår, faktiskt längre tid     


I alla fall fick jag tid till annat när nätet låg nere så jag började rensa bland gamla arkivpärmar och fick bort 5 st.

Letar efter kvitton på husrenoveringar så jag kan dokumentera när saker blev gjorda.

 

Men jag har några kvar att gå igenom och det blir mycket papper som ska bort.

Hur tusans 17 fick man det här att gå ihop med de löner vi hade då och små barn.

 

Det där damp ned varje kvartal eller var det oftare, men det kan det inte ha varit.
Och så alla andra utgifter men tydligen gick det och vi ska inte klaga med dagens räntor, lånet under 10% var lågt.
Räddningen var ju att lånen inte var så höga men nästan 700 000:- var skapligt.
Då är allt bättre nu med 995 000:- i lån och runt 2-3% i ränta.

Less gjorde jag middag, stekte korv och ägg samt en massa kokt broccoli som jag åt medan det blev film från Netflix.

Konstigt men filmen gick inte heller fortare.

Peter messade om att hans bakup-NAS som han ställde här inte fungerade så jag fick starta om och kolla.

Erik blev inblandad i det hela och vid koll kom jag inte heller åt min NAS utifrån nätet men internt i huset fungerar allt.


Erik hittade problemet och vi har tydligen fått något som heter CG-NAT som innebär att alla i Västerslätts fibernät har samma IP-nummer.
Ett SMS från grannen över gatan om att dom inte hade varken TV eller Internet så efter ett antal SMS så gick jag över istället.

Men hon är nog duktigare än jag på nya nätet så jag var inte till någon hjälp.

Dom försökte ringa supporten men den stängde klockan 19 så där fick de ingen hjälp men jag får höra idag om de löser problemet.

Några har tydligen också problem med webbmail enligt forumet på Facebook.

Jag kan bara säga att nu längtar jag bara mer efter att få flytta.

Men det gick då ganska fort att hämta hem den där filmen jag provade att ladda ned och öppna webbsidor går kanske fortare.

Men nä, jag undrar om bröderna Landbys stuga är kvar, en enkel stuga i skogen med kamin och stampat jordgolv och där levde de in på det här seklet, där kan det inte vara mycket att oroa sig över. Bara att frysa ihjäl.


Film på Netflix men jag såg inte klart filmen

Resort to Love

Förkyld var jag dessutom hela gårdagen men kände mig ändå bättre, halsont hade gått över men tung i huvudet.

Inger kom hem och jag gick isäng men har sovit eländigt inatt om jag kan räkna det till att sova.

På sin höjd har jag väl fram till 4-5 sovit en halvtimme i stäck innan jag fått gå upp och rensa näsa och röra på mig.

Men från dess sov jag fram till åtta då jag vaknade men tung i huvudet och snorig för att inte tala om trött.


Fast idag är ingenting inbokat så jag kommer att ta det lugnt men mina planer har en tendens att spricka som du kanske vet om du följer mig i bloggen.


Och så över till vädret.

Grått, trist och eländigt med +9,0° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-29 10:15:13

Temperatur: 9,2 °C
Lufttryck: 1001,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från NE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 7,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 55,5 mm
Året: 283,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
9,2 °C
Klockan:
10:08
Högsta Temp:
10,8 °C
Klockan:
14:55
Lägsta Temp:
8,2 °C
Klockan:
00:00
Lägsta Temp:
7,5 °C
Klockan:
01:51
Högsta Lufttryck:
1004,0 hPa
Klockan:
00:00
Högsta Lufttryck:
1005,1 hPa
Klockan:
12:00
Lägsta Lufttryck:
1001,5 hPa
Klockan:
09:15
Lägsta Lufttryck:
1003,7 hPa
Klockan:
21:10
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:54
Sol upp: 06:41
Sol ned: 18:16
Skymning: 19:03
Dagsljus: 13:09 tim:min
Dag längd: 11:35 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:06
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 18:13

och den verkar då fungera med nytt IP.


Morgonbilderna ser ut så här idag.

     


Jag har ju den här kameran på min platta här framför mig och ekorren har skuttat omkring och den kom faktiskt just som jag tog bilden i mobilen.
Det här är min egen slow-tv när man inte sänder om älgarna. bergsras i Norge eller vulkanutbrott på Island.

Eljest är det mest bara en massa björklöv som yr omkring som en snöstorm.

 

Kurre är framför rampen in till förrådet.

 

Av Jan Sandström - 28 september 2022 08:36

Onsdag den 28/9


Fast så god är den inte för nu har flunsan brutit ut, eller vad jag har.


Jag kände aningen ont i halsen igår men fixade månadens räkningar och det blev några kronor över till sparkontot, gick en liten promenad till Preem där jag hämtade ut mitt paket som innehöll en kombinerad födelsedagspresent och julklapp.

 


Gick hem och så ut för att fixa den där brädan på lilla altanen vid förrådet som gick sönder för nått år sedan, eller var det några år.


 



Det blev en dålig bild men jag iddes inte gå ut utan fotade genom regnvått fönster. Men det är den yttersta brädan som ser nyare ut.


Sedan blev det film då jag inte kände mig bra, Nils Holgerssons resa genom Sverige efter Selma Lagerlöfs bok.

Den finns på SVTplay och fick rulla på i den lilla skärmen medan jag sysslade med annat på datorn.


Bokade in en fjärde mäklare som ska komma förbi och prata, sedan får vi ta ställning till vem av dem eller en helt annan.

Men det blir först närmare eller efter jul..


Värmde någonting till middag och sedan blev det film i rummet och från Netflix.

Tog en brasiliansk komedi om en stressad person som flyttar och får nån musiktokig familj till granne.


Risig i halsen så det blev en kopp te och så kom Inger och jag gick isäng.

Har faktiskt fått sova men varit upp ett par tre gånger för kissa och halstablett.


Vaknade halv åtta och trodde inte jag skulle orka duscha men det kändes skönt.

Idag kommer först mäklaren som bor ett par hus bort och efter lunch så kommer de och byter ut fiberkonvertern så vi får gigabit i nätet, det har jag haft i huset sedan länge men nu blir det ut i världen också.


Men jag ska inte göra så mycket mer än hålla mig på avstånd från allt folk.

Sitter väl och ser nån film som jag har sparat.


Det ska inte vara allt för dåligt väder men det ser då blött ut där ute.

8,3° utanför fönstret och som jag sa BLÖTT och svag vind eller nästan vindstilla.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-28 09:15:12

Temperatur: 8,6 °C
Lufttryck: 1004,6 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från NE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 8,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 54,6 mm
Året: 282,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
8,8 °C
Klockan:
09:08
Högsta Temp:
15,2 °C
Klockan:
15:58
Lägsta Temp:
7,5 °C
Klockan:
01:51
Lägsta Temp:
7,6 °C
Klockan:
04:31
Högsta Lufttryck:
1004,8 hPa
Klockan:
08:29
Högsta Lufttryck:
1004,7 hPa
Klockan:
23:45
Lägsta Lufttryck:
1004,1 hPa
Klockan:
02:39
Lägsta Lufttryck:
999,0 hPa
Klockan:
00:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:52
Sol upp: 06:39
Sol ned: 18:19
Skymning: 19:06
Dagsljus: 13:14 tim:min
Dag längd: 11:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:15
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 18:24

och morgonbilderna.

          

Av Jan Sandström - 27 september 2022 08:57

Tisdag den 27/9


Det blev annat här på morgonen, har suttit och bläddrat bland mäklare här i Umeå och Vindeln så jag glömde nästan bort bloggen.


Men igår åkte jag över till Anders igen och vi fick till slut dit andra köksbänken med diskho och allt.

Först kapade vi den på längden så att det gick att lägga dit så vi kunde markera var rören gick.

 


Jag borrade och Anders sågade.

 


Sedan mäta och mäta och markera och markera för diskhon, sedan mäta ännu mer och markera så att det blev rätt.


 


För spishällen körde vi med sticksågen men nu var det lite längre så sänksågen fick göra jobbet och jag höll i den.

Förutom då den högg fast och åkte bakåt.

Men det gick bra förutom jack i sågskenan.


Diskhon på plats och så lade vi bänkskivan ovanpå för att skruva fast den.


 


Bar in och fick dit den så Anders kunde ligga under och skruva fast saker och ting.


 


Till slut var den och även diskmaskinen på plats

 


 så att jag kunde åka hem igen.


Här var Inger ute och räfsade och jag duschade innan det senare blev middag och vi såg de två sista avsnitten på Skogen.

En fransk serie om mord och annat i en liten by.


Det blev till slut sängen och jag har sovit skapligt gott.


Vaknade vid sju och steg upp.

Idag är vi utan vatten då dem stängt av det, något jobb någonstans men jag har kaffevatten så jag klarar mig.


Vi har börjat få kontakt med mäklare som är ivriga om att få sälja huset och nyss ringde en granne i samma ärende, jo hon är mäklare hon också så vi bokade ett besök imorgon förmiddag.


Det är räkningsdags och bara det här är inlagt ska jag ta itu med de siffrorna.

Sedan får jag se om det blir Anders igen i eftermiddag, det är ett par saker som han behöver min hjälp till fast jag vet inte om han är hemma eller på jobbet idag. Mest troligt det senare så jag får se vad det blir.


I alla fall finare väder idag så jag kanske gör nått utejobb här hemma, en bräda på en altan som ska kapas till och skruvas dit men den är lite besvärlig med urtag här och där för stolpar.


11,4° utanför fönstret och solen har tittat fram men svag vind så kanske kaffe ute på altanen.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-27 09:15:15

Temperatur: 13,4 °C
Lufttryck: 1001,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 43 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från SE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 13,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 54,6 mm
Året: 282,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
13,8 °C
Klockan:
09:07
Högsta Temp:
13,2 °C
Klockan:
14:47
Lägsta Temp:
7,6 °C
Klockan:
04:31
Lägsta Temp:
9,3 °C
Klockan:
07:08
Högsta Lufttryck:
1001,3 hPa
Klockan:
08:30
Högsta Lufttryck:
999,3 hPa
Klockan:
23:47
Lägsta Lufttryck:
999,0 hPa
Klockan:
00:04
Lägsta Lufttryck:
995,4 hPa
Klockan:
08:22
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:49
Sol upp: 06:36
Sol ned: 18:23
Skymning: 19:10
Dagsljus: 13:21 tim:min
Dag längd: 11:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:32
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 18:33

och morgonbilderna.

          

Av Jan Sandström - 26 september 2022 08:58

Åsså vare måndag igen men den 26/9 den här gången.


Men igår var det söndag och jobbardag, det är det alla dagar när man är pensionär.

Först upp till Biltema för några små inköp och så över till Anders i Stöcksjö för jobb i köket som hållet på att renoveras och byggas om.

I lördags gick hela dagen och jag tyckte inte att vi gjort någonting men lite tror jag ändå det blev.

Igår märktes det desto mer.

 


För att göra arbetet enklare plockade vi bort bänkskåpen och då upptäckte vi att en golvbräda måste lyftas och vi fick ta loss den och så försöka få tillbaks den då den lilla trälisten som hamnar under plockats bort. Den kom säkert dit genom slarv av snickarna, alltså vi.

Tryckluft är smidigt att bara skjuta dit stiften som håller klossarna för salningen men på ena sidan blev de för tjocka så då blev det skruva. 


 


Anders isolerade och så en salning som får ligga provisoriskt där men den ska sitta upptill senare.


   


Och så tillbaks med skåpstommarna igen.


 


Det stora orosmomentet var att kapa till bänkskivorna och vi började med den med spishäll som ska gå från vägg till vägg.

Jag kapade först av två bitar med sänksågen, de ska senare göras i ordning till fönsterbänken.



 


Sedan kapa i rätt längd och så det sneda hörnet OCH hålet för spishällen men där fick Anders såga med sticksågen efter att vi mätat och ritat samt borrat 4 hål i hörnen.


  


 


Slipa kanterna en aning.



Vi hade vänt skivan "fel väg" alltså den rundade kanten mot väggen men det var helt i sin ordning för då blir det en rak kant till höger där den andra skivan ska fortsätta.

Så då fräste jag framsidans kant istället men lämnade de 62 cm som senare ska skarvas.


 


Och det blev faktiskt riktigt bra så vi packade ihop och fick locka ned Lycka från en gran.

Orsaken att hon var där är att hon är katt men så kom en ekorre med något i munnen springandes på luftledningen som går mellan grantopparna och över infarten, den var som en motorväg för den och så for den vidare bort i skogen.

Katten kom ned och den fick hamna i transportburen och i min bil då vi åkte till Röbäck där det blev pizza till middag.


  


Jag tog två foton på pizzerian men nu hittar jag inte igen dem. Finns inte i mobilen eller någon annan stans.

Men min vitlökspizza var saftig och god.

Och så gjorde jag mig av med ena släpvagnen som jag skrev över till Anders.
Nu slipper jag i alla fall ett fordon att besiktiga. 


Jag åkte hem till mig och Lycka fick komma ut men Gunnar såg jag inte till på hela kvällen tills Inger kom hem och hittade han i hennes kontor/syrum där han låg och sov.


Det blev film för mig, en knasig komedi på Netflix.

No Panic, With a Hint of Hysteria

Faktiskt lite småkul och knasig.


Det blev senare sängen och jag har sovit gott.


Vaknade och steg upp närmare åtta, Inger hemma och vi ska köra bort plast o papper m.m till returstationen.

Sedan blir det över till Anders igen för vidare jobb.

Den andra bänkskivan och så kanske det blir klart runt fönstret eller om Anders gör klart det själv med hjälp av sin kompis som kom på besök senare på kvällen och ska tydligen bo hos han ett tag.

Men diskbänken bör han få i ordning så att det går att laga mat.


Det var skapligt varmt igår och så ska det vara även idag fast dom har siat om regn i eftermiddag.

Nu  10,5° gråmulet och lite blåst.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-26 09:45:15

Temperatur: 10,1 °C
Lufttryck: 996,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 61 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från SE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 8,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 54,6 mm
Året: 282,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
10,9 °C
Klockan:
00:00
Högsta Temp:
12,6 °C
Klockan:
14:48
Lägsta Temp:
9,3 °C
Klockan:
07:08
Lägsta Temp:
10,2 °C
Klockan:
00:45
Högsta Lufttryck:
997,5 hPa
Klockan:
00:00
Högsta Lufttryck:
1006,0 hPa
Klockan:
00:00
Lägsta Lufttryck:
995,4 hPa
Klockan:
08:22
Lägsta Lufttryck:
997,3 hPa
Klockan:
23:46
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:46
Sol upp: 06:33
Sol ned: 18:26
Skymning: 19:13
Dagsljus: 13:27 tim:min
Dag längd: 11:53 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:54
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 18:40

och morgonbilderna.

       

 

Av Jan Sandström - 25 september 2022 09:15

Söndag den 25/9


Igår åkte jag över till Anders i Stöcksjö för att hjälpa till med hans köksrenovering.
Men planering tar mycket tid så efter att ha pratat diskuterat och mätat åkte vi till Avion där vi åt lite mat innan vi åkte hem till mig och hämtade lite mer grejor.


Tillbaks och grejade på och till slut rev Anders ned trätaket inne i köket så att brädor och flis flög. I alla fall stickor då virket var torrt och sprött.

 

Jag fick i alla fall reda på var, eller hur elen till taklampan var dragen och den kom ned i ett rör en bit mot fönstret men gamla ägaren hade bara spikat trätaket direkt mot utan läkt och sladdarna var klämda under och gick inte röra på.


Vi fick besök så det blev kaffe ute på verandan och till slut åkte jag hem via OKQ8 där jag tankade.

Inger var redan hemma och senare blev det middag medan vi såg ett program om örnar innan det blev ett avsnitt av Skogen.


Gick isäng och har sovit skapligt men vaknade sent då klockan redan var åtta.

Letat lite på nätet om grejor vi kan behöva för idag ska jag fortsätta hos Anders, det är då tänkt så och vi ska väl försöka få klart runt insidan på fönstret och hinner vi kan bänkskivorna också bli klara, i alla fall sågade och frästa.


Igår skulle det regna men det kom inte många droppar och idag kan det komma något stänk, så det lär väl ösa ned när man som bäst inte vill ha regn.  


Men det är skapligt varmt med 11,8° här utanför fönstret, grått vindstilla och björkarna är som jordkabeln, gula och gröna.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-25 09:30:14

Temperatur: 11,5 °C
Lufttryck: 1003,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från SSW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 11,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 53,1 mm
Året: 281,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
11,6 °C
Klockan:
09:12
Högsta Temp:
14,5 °C
Klockan:
14:35
Lägsta Temp:
10,2 °C
Klockan:
00:45
Lägsta Temp:
10,5 °C
Klockan:
23:29
Högsta Lufttryck:
1006,0 hPa
Klockan:
00:00
Högsta Lufttryck:
1006,4 hPa
Klockan:
19:22
Lägsta Lufttryck:
1003,8 hPa
Klockan:
08:25
Lägsta Lufttryck:
1004,5 hPa
Klockan:
00:20


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:43
Sol upp: 06:30
Sol ned: 18:30
Skymning: 19:17
Dagsljus: 13:34 tim:min
Dag längd: 12:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 05:18
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 18:46

och morgonbilderna.

          

Av Jan Sandström - 24 september 2022 07:58

Lördag den 24/9


Tänk att det bara är tre månader till julafton och tre sedan midsommar.

Men igår var det fredag och jag gjorde inte mycket, satt mest här vid datorn och kollade siffror på huset.

Sammanställde kostnader och utgifter så att vi har sådant inför en kommande försäljning.


Men jag hann även går ut och ta några höstfoton i trädgården.

  

       

     


Erik tittade förbi och pratade, Tomas ringde och Anders ringde.


Såg en försöljning av skruvdragare på Facebook och det blev så att jag köpte den och en korslaser.

Men det blev delvis nitlott då skruvdragaren inte vill fungera, tror att den legat för länge så batteriet är slut.

Alltså inte bara oladdat för den tar inte emot laddning så nu felsöker jag den.


Så fast jag inte gjorde mycket var det fullt upp hela dagen och till slut gjorde jag middag.

Tog upp och kokade broccoli till en köttgryta som värmdes och så grönsallad.
Allt åts medan jag såg St Aidans Sjukhus på SVTplay


Återgick till datorn och Inger kom hem.

Det blev sängen och jag har sovit gott inatt. Varmt ute så ingen katt i sängen, inte vad jag märkt i alla fall fast han låg hos mig då jag gick isäng.


Idag blir det trokigen jobb hos Anders i Stöcksjö och hans kök.

Det har regnat lite och ska regna lite men vi ska ju vara under tak och jag får se hur mycket vi hinner göra och som jag orkar göra.


Grått och regnlikt med lite blåst.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-24 08:15:14

Temperatur: 11,5 °C
Lufttryck: 1005,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från S,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 10,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 52,5 mm
Året: 280,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
12,3 °C
Klockan:
00:46
Högsta Temp:
12,5 °C
Klockan:
13:41
Lägsta Temp:
11,4 °C
Klockan:
07:51
Lägsta Temp:
3,2 °C
Klockan:
04:50
Högsta Lufttryck:
1005,6 hPa
Klockan:
08:09
Högsta Lufttryck:
1007,1 hPa
Klockan:
00:03
Lägsta Lufttryck:
1004,5 hPa
Klockan:
00:20
Lägsta Lufttryck:
1004,5 hPa
Klockan:
16:58
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:40
Sol upp: 06:27
Sol ned: 18:33
Skymning: 19:20
Dagsljus: 13:40 tim:min
Dag längd: 12:06 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:42
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:53

och morgonbilderna.

         

Av Jan Sandström - 23 september 2022 08:24

Fredag den 23/9


Igår åkte jag först till Marias jobb på A-Star där jag lastade och betalade för två arbetsbockar som eleverna på snickeriutbildningen gjort.

 

Gick in till Maria och köpte matlådor innan jag åkte hem och lastade släpen och bilen full med ännu mer grejor.

Sedan drog vi iväg till stugan med allt, lossade och körde tillbaks ned till Varmvattnet där vi lastade på en häck med ved.

1m³ fin björkved blev det och i sakta mak åkte vi tillbaks till stugan där det blev kaffe.

   

Jag började sedan med förrådsdörrarna som fick sina sista brädor längst ned och så finjustering av allt så att de går lätt att stänga och öppna.

Men det var lite jobbigt att lyfta bort dem och bära till de nyinköpta bockarna fast det gick det med.

Tittade över badtunnan och gjorde höst på en del ställen innan jag hjälpte Inger få in det sista i vedboden, men vi skulle behöva och rymma 2-3 m³ till och det ska vi ha och göra om en tid då vi har bokning på kanske 6 säckar ved vilket blir 9 m³ till så ena carporten får vi plocka undan i.


Pratade med Anders om köksrenovering och annat och han vill kanske låna husvagnen så än kan den inte få komma till ro under sitt tak men kul att den används.


Vi blev klara efter 6 timmars vistelse i stugan, förutom den timme det tog att hämta veden fast där gick säkert 55 minutet åt till att prata med försäljarna där hon var en gammal jobbarkompis till Inger då hon jobbade på NUS (sjukhuset).


Vi kom hem och det blev middag, matlåda jag köpte och gott med kålpudding som vi åt till serien Skogen på Netflix.

Två avsnitt hann vi med innan det blev snabb koll i datorn och sedan sängen där jag sovit gott med öppet fönster och tjocka filten på mig.

I natt blev det ingen katt som förstörde min sömn och inte heller upp och kissa.


Vaknade vid 7 och steg upp lite senare.

Idag jobbar Inger kväll så nu ska hon klippa gräs och björklöv här då stugans klippare fick följa med hem..

Jag ska väl stöka på i garaget som vanligt och plocka ihop och isär saker och ting, sortera alltså.
Måste göra en låda eller flera där sådant som ska kastas i soporna eller återvinning eller säljas eller eller eller.

Finns det något slut på allt?


Sommaren har i alla fall tagit slut och jag ska, OM jag hinner leta reda på någon lampa som tids nog ska monteras på förrådsväggen.
Tills vidare kan det bli en sån där strålkastare med rörelsesensor och stickkontakt så att man hittar in när det är mörkt.


11,4° utanför fönstret, grått mulet och det har kommit några regnstänk eller om det är dagg.

Blåser en aning gör det också men igår hade vi en fantastisk höstdag och älgjägarna runt stugan fällde en liten stackars kalv.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-23 08:45:13

Temperatur: 11,6 °C
Lufttryck: 1005,5 hPa och Steady
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 3,7 m/s från SSE,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 10,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 51,6 mm
Året: 279,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
11,7 °C
Klockan:
08:36
Högsta Temp:
16,0 °C
Klockan:
11:50
Lägsta Temp:
3,2 °C
Klockan:
04:50
Lägsta Temp:
1,8 °C
Klockan:
06:19
Högsta Lufttryck:
1007,1 hPa
Klockan:
00:03
Högsta Lufttryck:
1012,8 hPa
Klockan:
00:00
Lägsta Lufttryck:
1005,1 hPa
Klockan:
06:02
Lägsta Lufttryck:
1006,9 hPa
Klockan:
23:07


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:37
Sol upp: 06:24
Sol ned: 18:37
Skymning: 19:24
Dagsljus: 13:47 tim:min
Dag längd: 12:13 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:26
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:59

och så här är morgonbilderna.

     


Nu ska bara panelen kapas lite nedtill och så måla den röd och vit men det blir till våren. Tänk att jag fick den klar. Nåja hyllor och annat ska upp där inne men det blir höstjobb innan det ska fyllas med saker och ting.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards