jans

Alla inlägg under september 2015

Av Jan Sandström - 30 september 2015 23:33

Mirabell och Gunnar ligger hos mig på sängen.
Tristan har jagat någon insekt bakom elementet.

Jag trodde att han skulle fastna med tassarna i de smala springorna när han grävde där bakom elementet.

Men nu har han gett sig och gått iväg med Mirabell efter sig.

Gunnar ligger och snarkar mellan mina ben.
Jag lyssnar på ljudboken efter att ha sett film tidigare.

Av Jan Sandström - 30 september 2015 13:22

Go

stund i soffan.

Av Jan Sandström - 30 september 2015 11:51

SVT 1, 14:55--16:30

Det kanske blir en bra film att sova till.

Men jag gillar inte att de sänder filmerna senare och senare på dagen.

De gjorde mig till brottsling eller

They Made Me a Criminal (1939)

 

 

 

 

 

Av Jan Sandström - 30 september 2015 09:07

Onsdag den 30/9


Ja så var snart september bortgjort, vintern i antågande med allt elände den innebär.

Fast vintern är ganska skön också, bara starta slungan ibland då det kommit snö, övrig tid kan jag sitta inne och bara ha det skönt.

Fast det är skönt att sitta ute på altan och njuta också.


Igår blev vi inte heller farföräldrar, Anna får sluta knipa så förbaskat   

Det blir när det blir.


Erik kom förbi och skulle laga trumsetet.

 

Sladdarna inne hade liksom smält, de som inte var stela och spruckit i bitar av någon anledning.

Naturligtvis kommer man hem till pappa för här finns det grejor, bara att ta fram plastboxen med komponenter och kontakter som är över från den tid jag hade firman.

Jag var ute i snickeboa och grejade med min postlåda jag fick ifjol då jag fyllde 60.

Nu tror jag att den snart kommer upp för jag har börjat få ihop mina idéer.

Nu ska jag bara finjustera mekanismen där kulan ramlar ned då man öppnar luckan.

Framifrån ser man bara en skruv.

 

Under luckan finns en kullänk och en stång

 

som går ut genom baksidan

 

så när luckan är nere är stången ute och jag kan lägga dit kulan

 

När luckan öppnas dras stången in och kulan ramlar ner.

 

Nu ska jag bara få dit den på staketet och jag måste borra hål i förstärkningsplåten och skruva dit två brädor på staketet.

Sedan skruva upp brevlådan.

Den är ju gjord i så tunn plåt att den inte skulle hålla om jag bara skruvade dit den direkt i baksidan.

Lådorna är ju gjorda för att stå på fyra ben.


Inger köpte ny symaskin häromdagen så nu står det några överblivna här i köket som hon tänkt att jag ska se över, och det har jag gjort. Det var ganska lätt då de står på golvet och inte ens behöver titta i taket då jag går förbi dem.

 

Maria fick kallelse till vårdcentralen som jag pratade med och hon får ny kallelse när hon väl kommit hem igen till våren.

Men de tingde upp just då jag skulle ta min medicin och nästan samtidigt kom Erik så jag glömde bort att ta min medicin.

Lade mig på soffan för att kika på filmen men somnade bort och vaknade efter ett tag.

Mådde dåligt och hade värk men kom på min miss senare, att jag ska må så dåligt av att inte få i mig mina piller.


Tomas kom hem med bilen, Inger kom från jobbet och det blev middag.

Sedan var kvällen halvt förstörd (av att jag mådde dåligt) men tiden gick i sin takt och det blev kväll.


Igår natt fick katterna sova uppe hos oss och så även inatt.

Gunnar kom in och nu ignorerar de varandra, nä Tristan är lite nyfiken på Gunnar och vill gärna nosa på han men inga klor ute utan det går fint med dem.

Gunnar äter och går ut igen om det är över 10° ungefär.

Så även inatt då han var ute i stort sett hela natten, han låg inne hos mig en kort stund eljest blev det tre turer in där han åt mat.

Jag fick stiga upp och öppna åt han men sov ändå dåligt av grillertankar i hjärnkontoret.

Att jag inte ska få lugn och ro där uppe, det borde kunna ordnas då jag vet var felet sitter men det är ändå utom min kontroll.  


Så det blev en natt igen där jag sov dåligt så jag får väl ta en höneblund på soffan igen.

Fortsätta på brevlådan och se hur mycket jag hinner med där eller klarar av.

Det är ju så att jag ännu har en dag med värk i fingrar, tår och knän.


Frukosten är avklarad, Inger på jobbet och Tomas tog en promenad ner på stan, han kommer hem vid 9-tiden i kväll. Inger kommer när hon kommer ett tag efter att hon slutat på jobbet.


Katterna sover men tidigare gjorde de inte det.

Tristan har rasat på och jag skyller på han att DVD-hyllan var halvt rensad och det låg en massa på golvet.

Sedan har han jagat Mirabell som sprungit framför och fräst men svansarna har viftar glatt i luften hela tiden så jag tror inte det är så allvarligt.

Nu ligger Tristan i rumsfönstret och kolla hans baktass.

 

Jag tror han ville att jag skulle komma och klia han, det vill han förresten alltid att jag ska göra.

 

Mirabell har fått sin morgontonfisk och sover nu gott på sängen.

 

Jag satte på en gammal film, Tarzans New York adventure från 1942.

Senare idag borde jag ta mig till Apoteket och hämta ut mer medicin.

Vår gamla bil verkar vara såld för den ligger inte längre kvar på Carstedts sida.  


Ute skiner solen och det är 12° i skuggan och björkarna gulnar allt mer, kanske skulle köpa lite fågelmat när jag ändå är ute och ränner.

 

Väderstationen visar

 Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-30 09:45:05

Temperatur: 13,6 °C
Lufttryck: 1011,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 68 %
Vindstyrka: 4,0 m/s från WNW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 12,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 74,4 mm
Året: 539,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,6 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
14,9 °C
Klockan:
13:14
Temp - Min:
9,2 °C
Klockan:
02:22
Temp - Min:
1,8 °C
Klockan:
05:52
Lufttryck - Max:
1011,6 hPa
Klockan:
08:54
Lufttryck - Max:
1023,6 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
1009,3 hPa
Klockan:
00:52
Lufttryck - Min:
1009,8 hPa
Klockan:
23:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:56
Sol upp: 06:43
Sol ned: 18:13
Skymning: 19:00
Dagsljus: 13:04 tim:min
Dag längd: 11:30 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 19s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:14
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 09:55

Och den vanliga bilden från webbkameran.

 


Nä lite kaffe och kanske gå ut på altan.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 29 september 2015 23:27

Tittar ut och hoppas att det ska komma in en fluga.
Det fanns inget bakom elementet.

Av Jan Sandström - 29 september 2015 11:26

Jag tror att även jag börjar känna någonting, lite småkrasslig liksom   

 

Av Jan Sandström - 29 september 2015 10:41

SVT 1, 15:10--16:30 Äktenskapsleken (1935)

1935 är aningen för gammal film om det inte är en Helan o Halvan eller liknande.
Men jag får se om jag ser eller sover igenom den på soffan.

Och Zarah Leander, Karl Gerhard är inte mina favoriter.


Av Jan Sandström - 29 september 2015 10:13

Tisdag den 29/9


En månad kvar och sedan är jag inte 60 år längre.


Eljest börjar det bli lite enformigt med mitt morgoninlägg.

Det liksom händer inget och det är väl skönt, för mig alltså.


Igår låg katterna inne och sov när jag åkte till Jula och Biltema för att handla lite till stugan och bilen.

Fick nog tag på det jag skulle ha.

Åt en "Jerry" för 15:- till lunch. (Den där Jerry är min brors standardlunch och består av tre kokta med bröd).


Men nya bilar är så jobbiga, det går ju inte att göra någonting på dem, skulle sätta dit de där krokarna jag hade på nackstödet på gamla bilen.

Man luftar bort nackstödet och trär på kroken på stången som går ned i stolen. Men på mya bilen lyckades jag inte lyfta bort nackstödet ens.

Inte heller vet jag hur jag ska få strömmen till min GPS på snyggt sätt.

På gamla lyftade jag på instrumentbrädan eller ovanför den och petade ned en sladd som jag anslöt i mittkonsollen.

På nya verkar det inte gå att lossa någonting så jag får väl tejpa fast en sladd och använda uttaget som finns.

Och varför bara ett uttag mellan stolarna, i nya bilar borde det minst vara 4 st och några USB-ladduttag.

Men nu finns då ett uttag till baksätet mellan framstolarna.


Kom hem och efter en stund ville Gunnar gå ut och det fick han.

Jag satt ute och gjorde i ordning en elkontakt jag köpt.


Sedan blev det matinéfilm men jag låg i soffan och lyssnade på ljudboken och fick Tristan i mitt knä

       allt medan Åsa-Nisse bökade på i filmen.

Fast jag stängde av senare.


Inger kom hem och hade köpt sin nya symaskin,

 

och den är hon väl värd för jag gissar att hon kommer att sy en hel del mer framöver.

 

jag åt en snabb microvärmd middag och körde till Alvik för att hämta Tomas som kom med flyget.


Lite dator och TV innan jag gick isäng, Mor och Tomas satt i köket och pratade.

Tomas och Inger är ganska lika varandra och lika pratsamma.


Gunnar kom in och lade sig hos mig och där låg han hela natten förutom några korta stunder då han skulle ut och kolla läget.

Klockan 02:58 ringde telefonen, barnbarn, trodde vi men det var från Ingers jobb men ingen pratade utan bara en massa bakgrundsljud.

Antar att de har vårt hemnummer som kortnummer i telefonen och att någon satt sig på den i fikarummet.

Jag får väl höra i kväll vad som hänt då Inger jobbar idag.


Steg upp vid åtta och då satt Tomas vid bordet.

Sedan tog han bilen, MIN BIL och for iväg. Ska komma tillbaks till middagen och den äter ju vi allt från 18-tiden till 23, har det hänt.

Jag kanske skulle köpa mig en riktigt egen bil fast min MC får jag ha ifred, bara jag i familjen som har MC-körkort.

Men jag har inte tänkt ut men borde ta mig ut och köpa fågelfrö snart, trädgården är full av småfåglar, främst talgoxar ser det ut som.

Det börjar bli dags att börja mata dem och i år är jag faktiskt sent ute.


Nu sover alla kissekatterna inne, jag har suttit och slösat bort hela förmiddan med att göra någonting.


Höst ute men jag tror ändå att det kan bli kaffe ute om en stund.

+11,6° på altan men det är mulet, träden är gula och löven singlar ned i stim.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-29 10:30:06

Temperatur: 11,9 °C
Lufttryck: 1019,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från S,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 11,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 74,4 mm
Året: 539,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,9 °C
Klockan:
10:29
Temp - Max:
19,4 °C
Klockan:
15:49
Temp - Min:
1,8 °C
Klockan:
05:52
Temp - Min:
3,6 °C
Klockan:
23:53
Lufttryck - Max:
1023,6 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Max:
1023,8 hPa
Klockan:
20:22
Lufttryck - Min:
1019,9 hPa
Klockan:
10:20
Lufttryck - Min:
1015,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:54
Sol upp: 06:41
Sol ned: 18:17
Skymning: 19:04
Dagsljus: 13:10 tim:min
Dag längd: 11:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:53
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 08:18

Så här ser det ut.

 

Men webbkameran visar inte träden riktikt.

 


 


Godmorgon säger jag och tar mig an filminlägget.


  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards