jans

Alla inlägg under september 2013

Av Jan Sandström - 30 september 2013 21:08

Nu vill jag bara gå isäng.

Ska börja på en ny ljudbok, Inferno av Dan Brown.

Så nu har jag avverkat alla böcker av Agatha Cristie, alla som jag hade och som biblioteket hade   

Av Jan Sandström - 30 september 2013 11:38

SVT1 14:00 - 15:50

Snapphanar (1941)

 

Handling:
Tiden är 1676. Danmark har året innan förklarat Sverige krig i avsikt att bl a återerövra Skåne, som det 18 år tidigare i Roskilde-freden 1658 förlorade till Sverige. Kriget har nu förts över till skånsk jord. På danskarnas sida kämpar ett antal friskytteskaror, kallade snapphanar och i första hand rekryterade från skogsbygderna i Göinge i nordöstra Skåne. På Grimme torp i Göinge bor bonden Grimme-Jens. En av hans söner, Ored, är svensk soldat, medan hans svåger är dansk värvare. En svensk ryt...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 30 september 2013 10:46

Jahaja, så krachade webbläsaren och hela inlägget försvann, skitkul när man skrivit en hel del.


Jag har gått in igen.

Maria är dålig på att mata utefåglarna så de är glada att jag är hemma igen.


Skönt att det är varmare väder igen mot de kalla dagar vi hade förra veckan.


+9,0° på altan

Väderstationen

Aktuella värden / uppdaterad:
2013-09-30 10:45:04
Temperatur: 11,3 °C
Lufttryck: 1030,6 mb och Rising
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 53 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från ESE, i byarna 1,7 m/s
Beaufort F2
Kyleffekt: 11,3 °C

 


Idag blir nog en dag ute på altan med korsord och läsning fast jag borde ta mig upp på taket och byta batterier i väderstationen.

Eljest blir det nog lite småpyssel OM inte någon av barnen ringer och vill ha ut mig.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 30 september 2013 10:12

Härligt med frukosten ute på altan.

Morgonen har gått åt till att sova, fylla frö och jordnötter till utefåglarna, väcka husdjuren och frukosten.

Av Jan Sandström - 29 september 2013 16:06

...men jag kan inte låta bli att tycka att jag varit duktig.

Det blev bara så proffsigt med insidan av det andra fönstret, ja det första blev också bra.

Men så mycket lättare det var att få ihop det andra.

   

Nu kom Inger hem från bärskogen och vi ska ta ett sista bad.

35,9 i tunnan så nu är det badvänligt för mig.

Sedan har vi tänkt tappa ur och göra vinter, jag har sågar till sista skivan till locket.


Nä bäst att hjälpa Inger.


Av Jan Sandström - 29 september 2013 10:02

Söndag den 29/9 och sista morgonen för den här gången.

Vädret är fint, solen skiner även om det bara var +4,5 grader för en timme sedan.


Jag har kollat några bilder jag tog igår och här är tre av dem.

 

Den susande aspen som står en bit bort.

 

Det är höst i skogen där borta, 350 meter dit.

   

Solnedgången när jag satt och fikade ute på altan igår kväll innan badet.


Inger ville ha varmare vatten så hon eldade på men jag hade kallvatten från slangen mot mig.

Men inte direkt mot utan höll den ett par dm. ifrån kroppen för jag pratar om KALLVATTEN från kallkällan uppe på berget.

Vintertid håller det +0,5 grader och sommartid är det väl ett par grader varmare.

Jag låg väl i någon timme och eftersom vi badar i skift eller omlott, för att inte trängas samtidigt i duschen så hoppade jag i före Inger och steg upp före.

Sedan blev det lax till middag, smaskigt värre och sedan slappa, Inger rensade lingon och jag somnade i soffan under musketörfilmen.

Så jag gick isäng med ljudboken fast jag vet inte om jag hört så värst mycket, får nog börja om från förra stället igen.


Jag hade ordentligt ont i händerna och knäna igår kväll så jag trode att det skulle bli en vakennatt men tröttheten tog överhand, men jag känner mig småförkyld så hoppas att det inte blir mer sådant nu.

Före en förkylning brukar jag få värk i lederna så det kan vara det som är på gång.


Idag ska vi fortsätta göra höst ute, plocka ihop.

Kanske hinner jag göra färdigt ett till fönster invändigt men det är inget måste men vi ska hjälpas åt att mäta storleken på salningen så det är klart, lättare att göra resten ensam.

Vi har ett jobb uppe på vinden som bör göras idag, skruva fast en kloss på en takstol som förstärkning till snörasskyddet som suttit fel i en herrans massa år, åtminstinde så länge vi ägt stugan.

Men jag uppmärksammade felet först nu.

Rasskyddet var/är skruvat med fransk skruv i takstolarna men de var kanske 5 cm. långa och ena fästet satt bara i det spontade undertaket, såg det när de skruvarna åkt ut.

Nu har jag dragit i LÅNGA skruvar som ska hålla men måste lägga en kloss under dessa.

Jag har tillfälligt tätat hålen där de satt.


Egentligen borde jag montera som på södersidan ovanför altan där jag satte upp rasskydd.

Där sitter det långa vinkeljärn på undersidan och med bultar och muttrar som det ska monteras.


Nä, lite kaffe innan man sätter igång, fast det känns motigt idag.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 28 september 2013 17:59

Det är jobbigt att skriva med telefonen, mycket smidigare med datorn.


Nu går solen ned eller den har försvunnit bakom grantopparna.


Jag han med att göra ett fönster invändigt men det är verkligen inte lätt, inte som när snickarna gjorde det :-)

Men resultatet är uingefär detsamma fast billigare.


Inger gick till skogen för att plocka lite bär och jag har bytt olja i jordfräs och gräsklippare.

Snöslungan står tom då jag inte hade någon ny olja att fylla i den så det får jag inte glömma.

Ska sätta en stor lapp att jag inte får starta den utan oljan.


Som jag skrev har vi varmt i tunnan, just nu 37.5 grader och det är lagomt.


Nu kommer inger hem och säger att hon måste gå tilllbaks dit i morgon för det finna mycket lingon men lite svårplockat då de sitter sjupt ner i riset.


Nu ska vi göra oss i ordning för ett härligt bad.

Av Jan Sandström - 28 september 2013 17:54

Och jag här 37 grader i tunnan

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards