jans

Alla inlägg under april 2015

Av Jan Sandström - 30 april 2015 21:05

Nu är det en vandal som smäller av någonting här på Västerslätt så fönsterrutorna skallrar.

  



Av Jan Sandström - 30 april 2015 15:45

Vi har satt upp en klättervägg till barnbarnen.

Av Jan Sandström - 30 april 2015 13:38

En stunds vila med värme och ljudboken i soffan innan Peter och Anna kommer förbi.

Av Jan Sandström - 30 april 2015 11:17

...duktigt depåteam.

Av Jan Sandström - 30 april 2015 09:34

Torsdag den 30/4


VIKTIGT!

 

 

Likaså det här med fyrverkerier, det är bara en massa pengar som går upp i rök till ingen nytta, i bästa fall.

I värsta misster du både fingrar, händer och synen.

 


Såja, nu har jag avreagerat mig lite och kan återgå till annat livsnödvändigt som mitt inlägg här.


Igår höll jag på att bli bättre i ryggen men så gjorde jag någonting och var tillbaka på ruta ett igen.

Men jag hann förbi låssmeden och göra klart dörrlåset så nu sitter det där och det blev akapligt bra.

Synd att man inte enkelt kan se om dörren är låst eller inte som tidigare då man såg det på vredet.

 

Nu slipper jag i alla fall rappla på med plåten och de andra grejorna jag gjorde i ordning som spärr av handtaget då man skulle ut.


Eljest tillbringade jag stor del av dagen på soffan med värmedynan i svanken men det känns jobbigt att inte kunna göra någonting som att hjälpa tjejerna att byta hjul på bilen, normalt nu för tiden är att jag brukar bistå den som byter som att efterdra bultar och serva med muttrar och annat.

Nu jävlades det med att fäljarna fastnat och det jag sett på nätet är det inget ovanligt fenomen med alufälgar.

Men jag har hittat några knep på att få loss dem och felet är att vi inte rengjort och smort mellan fälg och trumma vid monteringen.


Erik kommer snart förbi och ska hjälpa till med byte.

Jag får ont av att sitta på pallen så jag ska bli kortvarig idag. Igen.


Igår sträckte jag mig efter middagen så jag gick efter lite vila in och duschade varmt sedan masserade Inger mig och det var bara sååå skönt och det kändes finfint efteråt.

Att det kunde vara så skönt att hon slog mig visste jag inte   fast hon använde händerna.

Jag tror jag ska tigga massage igen senare idag.


Så jag somnade tidigt och sov gott inatt med Gunnar utmed benen för en gångs skull.


Idag är Mirabell kelsjuk som vanligt och stryker sig runt benen.

 

Anders kom förbi igår kväll en stund och hämtade slalomgrejor och kelade med sin kisse.


Maria köpte ut åt mig så jag började bygga lite smått innan jag sträckte mig igen.

 


Idag ska vi byta hjulen på bilen innan några åker till stugan med grejor, snöslungan och den där stegen jag fick och hem ska några brädor eller lister jag haft där i vinter.

Det kändes skönt i bilsätet så kanske kör jag upp men lasta-lossa kan någon annan göra.


Inger pysslar med sina skyddslingar som växer så det knakar, tycker jag i alla fall.

 


Men det är fint väder idag, solen skiner och himlen är blå.

Temperatur på 7,9° här utanför och svag vind enligt vimpeln, väderstationens Aktuella värden:
2015-04-30 09:45:05

Temperatur: 8,4 °C
Lufttryck: 1001,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 39 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från SSE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 6,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 96,0 mm
Året: 198,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,7 °C
Klockan:
07:59
Temp - Max:
9,6 °C
Klockan:
12:32
Temp - Min:
-2,7 °C
Klockan:
04:11
Temp - Min:
-1,1 °C
Klockan:
02:36
Lufttryck - Max:
1001,7 hPa
Klockan:
09:10
Lufttryck - Max:
999,4 hPa
Klockan:
05:00
Lufttryck - Min:
997,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
996,0 hPa
Klockan:
15:19


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:13
Sol upp: 04:19
Sol ned: 20:56
Skymning: 22:03
Dagsljus: 18:50 tim:min
Dag längd: 16:37 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:16
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 03:44

och så här fint är det ute.

 


Och än en gång, tänk på de små kottarna under majbrasan du tänker tända, grilla dem inte levande.

 


Nu påtår och ett Godmorgon

från en med ont i ryggen om du inte redan visste det   

Av Jan Sandström - 29 april 2015 20:51

I morse kändes det skapligt i ryggen så jag tog låscylindern och åkte till låssmeden.
Han såg direkt vad jag behövde och kunde göra det direkt.
Det tog kanske 10 minuter men det blev dyrt.
Hela 23 kronor kostade det och det var bara delarna de tog betalt för.
Hemma monterade jag handtaget till altandörren.

Inger och Maria skulle byta till sommardäck på bilen men det strulade. Vänster fram fick vi loss eller de loss och bytte men de andra tre gick det inte med så det slutade med att de satte tillbaka vinterhjulet fram igen.

När jag nyss ätit middag och skulle sätta mig i kontoret hamnade jag snett på något sätt så nu ligger jag här på soffan igen för jag tror eller det kändes som att ryggen gick av.
Egentligen är det inte ryggen utan det är utåt sidorna ned mot skinkorna eller höfterna.
Men jag har ju ljudboken.


Av Jan Sandström - 29 april 2015 09:34

Onsdag den 29/4


Igår var en ond dag, ond om jag tänker på min rygg och hur ont skulle det inte ha varit om jag inte åt all medicin men den är ju gjord till lederna. Nu var det ju mjukvarufel på mig.

Så det blev inte mycket gjort här hemma från min sida, Inger började återställa bolhyllan i rummet och något gott hade musen med sig och det är att det blev ordentligt städat i rummet.


Inatt har jag faktiskt sovit, en stor del av den på värmedynan.


Så det var skönt att vakna i morse och inte ha blixtrande smärta så fort jag skulle röra på tårna, nu kom den lite senare.

Jag har fortfarande jäkligt ont men jämfört med igår är det ingenting, jag kan ju faktiskt gå på toa utan att nästan svimma av.


Men jag borde ta mig upp till låssmeden och fixa låscylindern jag köpte på Biltema, eller det kanske blir en ny för det blev fel inköp på Biltema.

Cylindern jag jagade så mycket tidigare och ändå är den värdelös i altandörren men det visste jag ju inte då, det framgick när jag igår fick handtaget och öppnade monteringsanvisningen.


Men vädret verkar skapligt idag med 7,3° här ute och väderstationens Aktuella värden:
2015-04-29 09:30:05

Temperatur: 7,4 °C
Lufttryck: 998,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från NNE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 5,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 96,0 mm
Året: 198,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
09:28
Temp - Max:
14,6 °C
Klockan:
17:59
Temp - Min:
-1,1 °C
Klockan:
02:36
Temp - Min:
-0,9 °C
Klockan:
01:16
Lufttryck - Max:
999,4 hPa
Klockan:
05:00
Lufttryck - Max:
998,8 hPa
Klockan:
23:49
Lufttryck - Min:
998,0 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
989,8 hPa
Klockan:
03:19


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:17
Sol upp: 04:22
Sol ned: 20:53
Skymning: 21:59
Dagsljus: 18:42 tim:min
Dag längd: 16:31 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 15:02
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 03:32

En trädgårdsbild.

 


Nu måste jag få Maria att ösa upp solrosfrön från tunnan, jag kan inte böja mig så långt ned och utefåglarna har slut på frön.

Slut har snart även jag på det för nu är det väl bara en hink kvar i lagret.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 28 april 2015 22:46

Bara det ger med sig i min rygg och Gunnar låter bli att dra in möss kanske jag får sova inatt. Det har varit en smått jobbig dag idag med min rygg.
Nu ligger jag med en skön varm värmedyna i svanken men den har jag ju haft där nästan hela dagen.

Så nu godnatt.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards