jans

Alla inlägg under januari 2017

Av Jan Sandström - 31 januari 2017 10:26

SVT 1, 14:45--16:00 Sonja (1943)

 

Handling:
Sonja och Kurt Larsson lever tillsammans i ett lyckligt, harmoniskt äktenskap. Kurt arbetar som maski!nist på en mekanisk verkstad. Sonja är en noggrann och duktig hemmafru, som har förmågan att skapa ett trivsamt hem. Kurts unga, glada syster Maj brukar äta hos dem. Hon arbetar som praktikant på en skönhetssalong. Om kvällarna visar Kurt Sonja broschyrer på villor. Han drömmer om att skaffa eget hus och barn i framtiden. Sonja har en dyster hemlighet hon aldrig någonsin röjt för Kurt; nämlige...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 31 januari 2017 10:02

Tisdag den 31/1

Ja nu har januari gått och det är ljusare både på morgon och eftermiddag, man går mot ljuset som de gör i "Det okända" på Sjuan.


Dagens värden: 5,4 mmol och vikten 79,1 kg.

Igår: 5,8 mmol och vikten 78,9 kg och jag gick ingenting mer än upp och ned på trappstegen hos Anders.


Jag åkte ju ut till Anders och hjälpte han med att sätta upp taklampor och lite annat smått och gott.

Men så skulle han och en kompis ha mat så det blev MAX vid IKEA och jag åt två burgare, miniburgare för 15:-/st.


Erik kikade förbi en stund men blev nog snuvad på fika för Anders hade inget hemma så han åkte till jobbet och vi fortsatte skruva.

Vid 5 åkte jag hem efter en kopp lemmelkaffe, inte speciellt gott men det var ju kaffe och så fick vi en fin pratstund i lugn och ro.


Kom hem och gjorde kaffe innan middan, makaroner och stekt falukorv smakade gott och så blev det lite TV för mig.

Satte på "I lejonets tecken", en s.k gladporr från Danmark på det glada 70-talet men jag scrollade ganska mycket.

Sedan såg jag gårdagens matinéfilm jag spelat in, Nils Poppe i Stampen, se tidigare inlägg.


Det blev kväll och sängen, med Gunnar mellan benen och Inger bredvid så jag fick inte mycket till täcke.

Somnade till slut och tror jag sovit bra. Så bra man kan göra under de villkoren.


Upp efter åtta och det vanliga.


Idag lite hempyssel och i eftermiddag har Inger bjudit syster och svåger, Vigrens från Vännäsby.

Bara de kommer efter klockan 5 för då slutar "Det okända" på Sjuan.


Kvällen blir väl som vanligt med TV eller om jag tar en promenad eller så tar jag den mitt på dagen idag.


Det ska ju inte blåsa nämnvärt men varmare att gå mitt på dagen och ljusare förståss.

Meteogrammet: Umeå Kommun

Fast det är skönt att gå på natten också.


Just nu har jag -5,7°, solen skiner men mulet "där borta" mot norr och vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-01-31 10:15:10

Temperatur: -6,2 °C
Lufttryck: 1028,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 97 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från WNW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -6,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 23,7 mm
Året: 23,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
4,0 °C
Klockan:
13:19
Temp - Min:
-8,0 °C
Klockan:
08:25
Temp - Min:
-2,1 °C
Klockan:
00:12
Lufttryck - Max:
1029,0 hPa
Klockan:
08:49
Lufttryck - Max:
1024,7 hPa
Klockan:
23:45
Lufttryck - Min:
1024,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1010,2 hPa
Klockan:
03:32


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:23
Sol upp: 08:20
Sol ned: 15:26
Skymning: 16:23
Dagsljus: 09:00 tim:min
Dag längd: 07:06 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 13s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:16
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:22


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och en bild från trädgården. Måste ta den först :-)

   





Av Jan Sandström - 30 januari 2017 10:23

Nu hade kopplingen ramlat bort igen men jag har skrivit två inlägg i bloggen.  

 

Dagens film och  Godmorgon världen där jag svarat Ulla som frågat mig, lite konstigt.

Kontakten har nog varit bruten sedan den 25/1, i onsdags alltså.

Av Jan Sandström - 30 januari 2017 10:12

SVT 1, 14:30--15:55 Stampen (1955)

 

Handling:
På väg till jobbet träffar det unga pantbanksbiträdet Patrik Palmquist den sympatiske men något överförfriskade slarvern Acke Kullerstedt, som ber Patrik köra honom hem. Patrik, som lärt sig köra per korres!pondens, ställer upp. När han efter att ha släppt av Acke ska parkera hans bil, är gatan blockerad av två krockade bilar. Patrik erbjuder sig att köra den enas passagerare, unga fröken Viveka Svensson, hem. Viveka är imponerad av Patriks bil, en Buick Super-8. Patrik är imponerad av Vivekas...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 30 januari 2017 09:42

Måndag den 30/1


Dagens värden: 5,8 mmol och vikten 78,9 kg.

Igår: 5,0 mmol och vikten 78,9 kg och jag gick 2,64 km.

 


Igår hämtade jag Inger och vi åkte ut till Anders som bjöd på semlor.

    Peter, Anna och Emil kom också dit och Emil sa namnam om grädden.

Det tyckte jag också men om hela semlan.

Anders har köpt ut några LED-lampor som jag ska hjälpa han montera senare.

Inger fick skjuts tillbaks till jobbet, det var ju bara de jobbiga timmarna hon var ledig på och så åkte jag hem igen.

Men jag hade ingen lust till någonting, en mindre depp i antågande. Hoppas det blir en mindre.

Så jag satt här vid datorn och såg på TV vid sidan om.

Rippade böckerna vi lånade tidigare och så började jag kika på bygglovsansökan för stugan. Jag vet inte om jag går iland med det.

Så omständigt det ser ut att vara så på kvällen hade jag ändå inte fått något gjort, mer än dragit på mig huvudvärk och elände.

Inger kom hem och jag gjorde mig i ordning att gå isäng men kände att jag inte skulle kunna sova så som jag mådde.

Klädde på mig och gick ut vid 23 och gick en mindre sväng, det jag då fick var ont i höger knä.


Jag har ändå sovit tror jag, har då drömt mycket och väcktes ur drömmen klockan 6 för medicin.

Sedan var det tji att somna om men låg ändå kvar ett tag.


Fick en fråga här i bloggen från Ulla.

Ulla

Måndag 30 jan 07:49

Fuling

IP: 83.252.36.181

 Och jag svarade henne med:

Hmm, är det en fråga ska du skriva ut ett frågetecken (?) efter.
Men du har rätt, jag är ingen skönhet men jag är då jag och trivs med det.

Ha en bra dag Ulla.
OM det nu är ditt namn?

Vad hon nu kan mena med det enda ordet "Fuling"? Jag tror mobilen tog fel i rättstavningen utan det ska vara Fining istället.  

Men det finns så många itioter till troll där ute i cyberrymden så det är bara att skratta och ta det med ro.


Idag ska jag senare i eftermiddag ut till Anders för att kolla på lampuppsättningen och bistå han med det.


Det är då fint väder idag med blå himmel och svaga vindar.

-1,8° just nu där ute och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-01-30 10:00:10

Temperatur: -0,6 °C
Lufttryck: 1013,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 88 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från WSW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -3,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 23,7 mm
Året: 23,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,4 °C
Klockan:
04:56
Temp - Max:
1,0 °C
Klockan:
20:17
Temp - Min:
-2,1 °C
Klockan:
00:12
Temp - Min:
-7,6 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1013,6 hPa
Klockan:
09:45
Lufttryck - Max:
1024,6 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1010,2 hPa
Klockan:
03:32
Lufttryck - Min:
1011,3 hPa
Klockan:
23:10


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:26
Sol upp: 08:23
Sol ned: 15:23
Skymning: 16:20
Dagsljus: 08:54 tim:min
Dag längd: 07:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 11s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:03
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 18:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

så här ser det ut

   




Av Jan Sandström - 29 januari 2017 13:52

Gottgott.

Av Jan Sandström - 29 januari 2017 09:34

Söndag den 29/1 och bara 9 månader kvar, till min födelsedag.   

Och i morgon är det måndag.


Dagens värden: 5,0 mmol och vikten 78,9 kg.

Igår: 4,8 mmol och vikten 79,9 kg och jag gick 6,03 km.

 

Jag gick över ån och tillbaks igen men Tegsbron (den högra) ska man inte gå på om man vill lyssna på ljudboken i lurarna då det kommer bil på bil på bil på bil och den ena lever om mer än den andra.

Överlag förstår jag inte varför ingen håller hastighetsbegränsningen, det ska gasas på så...   


När jag kom hem kikade jag på ytterbelysningen vid dammen och förrådet som slocknat, det är jordfelsbrytaren som slagit ifrån men det har varit varmt och tinat så det har väl trängt in vatten i eldosan igen, i sommar måste jag göra om det hela på ett helt nytt sätt. Montera allt inne i förrådet.


I övrigt igår, satt med siffror och statistik m.m och efter promenaden blev det kaffe och smörgås, sedan TV.

Det blev lite av varje igår kväll, Inger skickade ett SMS att hon satt på akuten på NUS och visste inte när hon skulle komma sig hem.

Nä det var inte hon som behövde vårt utan en "gamling" från jobbet. Hoppas det inte var något allvarligt och att det gick bra för personen.

Inger kom hem ett par timmar senare och då var jag på väg isäng.


Det blev ljudboken en stund och Gunnar låg redan och värmde upp sängen.

Har sovit konstigt, drömt oc, ja konstigt men jag vet inte om jag sovit dåligt eller inte.


Klockan 6 gick jag på toa efter att ha tagit morgonmedicinen, Mirabell kelsjuk som 7 och Inger cyklade till jobbet.

Men jag kom inte riktigt till ro igen i dängen utan bara slumrade lite.


Steg upp ½9 efter att ha legat och kollat i mobilen.

Frukost och matat fåglarna och katterna, straxt ska jag stoppa in motorvärmaren för i eftermiddag ska vi till Anders, jag och Inger.

När och var jag tar min promenad får jag se men det lutar åt en kvällspromenad.


Prognosen är någon varmgrad men till natten lite kallare.

Just nu har jag faktiskt +0,2° utanför fönstret, mulet och det blåser.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-01-29 10:00:11

Temperatur: 0,6 °C
Lufttryck: 1020,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 5,7 m/s från SSW,
i byarna 9,9 m/s
Kyleffekt: -4,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 23,7 mm
Året: 23,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,7 °C
Klockan:
08:58
Temp - Max:
3,4 °C
Klockan:
13:27
Temp - Min:
-7,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-8,7 °C
Klockan:
22:08
Lufttryck - Max:
1024,6 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1025,6 hPa
Klockan:
18:03
Lufttryck - Min:
1020,6 hPa
Klockan:
09:04
Lufttryck - Min:
1021,5 hPa
Klockan:
06:15


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:28
Sol upp: 08:26
Sol ned: 15:20
Skymning: 16:17
Dagsljus: 08:49 tim:min
Dag längd: 06:54 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 9s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:48
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 17:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Och så här ser det ut.

   




Av Jan Sandström - 28 januari 2017 12:13

Idag fick jag nytt bottenrekord på mitt morgonsocker.


4,8 mmo./l och så här ser de senaste och några tidigare diagrammen ut.

   

Prognoskurvorna pekar hela tiden nedåt, men till slut når jag nog botten.

   

Nedanför är mätningen från början till idag.

 


Vikten har avstannat och pendlar lite just under 80 kg vilket är en vikt jag höll efter lumpartiden (då jag var 19 år), före lumpen låg jag på 70 kg men dit kommer jag nog aldrig.

   

Men hur får jag bort det sista strecket som går ned till noll, på Blodsockret Fastevärde 17 ovan finns det inte och jag vet inte hur jag får bort det.

Maria hade ett tips men jag lyckades inte genomföra det och jag har kollat och jämfört men gått bet, på det nedre diagrammet suddade jag ut manuellt på bilden men det är så jag vill det ska se ut.


Nu dags för lunch, en filtallrik och sedan tror jag det blir en längre promenad.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards