jans

Alla inlägg den 11 januari 2017

Av Jan Sandström - 11 januari 2017 10:03

Onsdag den 11/1


Dagens värden: 5,3 mmol och vikten 79,3 kg.

Igår: 5,1 mmol och vikten 80,0 kg och jag gick 5,17 km delat på 2 promenader.


Efter att ha vaknat och allt det där man gör efteråt så körde jag till stugan och tittade till den. Det såg snyggt ut efter tjejernas vecka men jag släckte några lampor som de lämnat tända och så slog jag på utterbelysningen i automatläge.

Åt några kex innan jag åkte hem igen och så blev det matinéfilm på TV som jag såg.


Efter filmen gick jag en promenad på 2,6 km och rundan förbi VK, snurren och Bomvägen via Granngården hem fast i omvänd ordning   När jag nästan var hemma såg jag Inger och hon hann hem just innan jag kom.


Middag och sedan tog jag en promenad till och nu Rödäng, Tallparken och Sandåkern, en vanlig runda jag brukar ta och den är också på 2,6 km. Jag tyckte det blev för lite med bara den första för idag blir det ingen promenad, mer om det längre ned.


Väl hemma lagom till den danska bonden eller "Hundra procent bonde" som är ett trevligt program.

Sedan blev det ett program "Ockupationens vardag" som handlade om "Ransonering och brist på mat drabbade olika, beroende på om man bodde i stan eller på landet, och var i landet man bodde.".

Man blir bara förbannad på detta krig och tyskarna. Som de betedde sig och så är det i de flesta krig antar jag.

Tur jag fick lugna ned mig med en komedi "Hall Pass" senare på kvällen om de två männen som fick fripass av sina fruar under en vecka.

"Rick och Fred får löfte av sina fruar att leva loppan som ungkarlar under en vecka, utan konsekvenser. Men gräset är inte alltid grönare på andra sidan."


Sedan blev det kväll och ljudboken innan jag somnade och sov gott.

Visserligen med värk men vadå, det är ju min vardag att ha det så det är mer konstigt att inte ha ont någon gång.

Det ska bli skönt att ta ledigt från promenader idag men vi får besök av Emil med föräldrarna.

Idag är det skitväder med regn/snö och blåst.

Meteogrammet: Umeå Kommun

Det lär bli en ledigdag imorgon också.

Gunnar har varit ut en kort stund och Mirabell ännu kortare men nu ligger båda två och sover och det gör de rätt i.


I stugan har det kommit mer snö än regn

 

Jag som sopade av altanen igår men jag skottade inte bilplatsen.

 

Men nu längtar jag tills det blir sommar och jag kan ta frukostkaffet på utsikten men det blir inte de närmaste två dygnen.

Meteogrammet: Vindelns Kommun

Till helgen blir det nog en sväng till stugan med snöslungan.


Här hemma har jag +0,8° utanför fönstret, nulet naturligtvis och det BLÅSER.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-01-11 10:30:11

Temperatur: 1,2 °C
Lufttryck: 995,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 9,8 m/s från SSW,
i byarna 13,9 m/s
Kyleffekt: -5,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 1,2 mm
Dygnet: 5,4 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 6,9 mm
Året: 6,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,9 °C
Klockan:
04:18
Temp - Max:
2,6 °C
Klockan:
12:29
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
09:09
Temp - Min:
-1,7 °C
Klockan:
06:11
Lufttryck - Max:
1004,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1010,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
995,3 hPa
Klockan:
10:02
Lufttryck - Min:
1003,8 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:02
Sol upp: 09:11
Sol ned: 14:24
Skymning: 15:32
Dagsljus: 07:30 tim:min
Dag längd: 05:13 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 38s more daylight tomorrow
Måne upp: 14:05
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 07:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och trädgårdsbilden här från stan.

 

Och jag har värk idag, ont i händer, tår och överallt så nu blir det mer kaffe och något gott till, voltaren kanske.

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards