jans

Alla inlägg under september 2020

Av Jan Sandström - 30 september 2020 07:52

Onsdag den 30/9


Även idag är det dimma.

Så även igår till att börja med men vi fick även en stund med sol. Skönast var ändå att det var lugnt och vindstilla.


Vi plockade, sågade och rensade nere i carporten, inte den där husvagnen står utan den under utsikten.

Jag sågade upp massor av spillvirke som vi kan elda i badtunnan, det ger fin värme och nu kan vi nästan få in bilen där under taket, där vi inte kunde styra skottkärran tidigare.

Lycka tog en sork som hon lade på trappan in till stugan och hon var nog ganska stolt.

 

Fast jag har mina aningar om att hon inte dödat den för när vi senare skulle slänga in den i skogen var den borta och Gunnar låg bara och sov, han visade förresten inget intresse tidigare när Inger försökte ge den till han.


Lagom varmt vatten i badtunnan så det blev ett långt bad för mig och även Inger.

Vi gick in och såg ett program om Shetlands vildmark och djur innan det blev film om ubåtar, Amerikaner, Ryssar, bom och dunder blod och elände.

Men ganska bra och Mikael Nyqvist som rysk ubåtskapten.

Hunter Killer heter filmen, 


Sedan blev det sängen och jag har sovit gott inatt men hade värk då jag gick isäng, fast två stora Alvedon och Diklofenak lindrade.


Upp klockan 7 då vi idag ska snabbt in till stan då Inger måste till jobbet i ett ärende.

Då passar vi på att ta med släpvagnen lastad med returskräp som jag får lämna på återvinningen.

Tror jag ska ta med mig svetsen så kan jag fixa takstegen på marken istället för att borra och skruva uppe på taket.


Men jag vill inte ha en massa regn då inte heller tät dimma för det blir så blött allt man tar i.

Nu har vi 9.5° här ute och någon skugga finns inte.

Grått, disigt, mörkt och väldigt svag vind, flaggorna rör bara lite på sig.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-09-30 08:15:10

Temperatur: 11,3 °C
Lufttryck: 1027,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från SSE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 11,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 88,8 mm
Året: 469,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,4 °C
Klockan:
08:07
Temp - Max:
12,6 °C
Klockan:
15:09
Temp - Min:
9,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
4,8 °C
Klockan:
09:35
Lufttryck - Max:
1028,4 hPa
Klockan:
00:29
Lufttryck - Max:
1028,4 hPa
Klockan:
21:29
Lufttryck - Min:
1027,1 hPa
Klockan:
04:25
Lufttryck - Min:
1027,0 hPa
Klockan:
05:22


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:59
Sol upp: 06:46
Sol ned: 18:11
Skymning: 18:57
Dagsljus: 12:58 tim:min
Dag längd: 11:25 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:51
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:54


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser bilderna och en ny bild idag.

     


Mellan det K-märkta "grishuset" och vedboden till höger har vi en stig fast ingen av oss går där, nu funderar vi på vad som kan ha gjort den och om det är älgar som tar den vägen, kanske kan jag fånga vad det är på någon bild.

Jag hade ju kameran här tidigare men då riktad ned över åkern fast då fick jag inget på bild och det finns älgstråk bakom stugan.

    

Av Jan Sandström - 29 september 2020 13:40

Var ute på en liten promenad och fick en present när jag kom hem.

Gunnar ville inte ha den.

Av Jan Sandström - 29 september 2020 08:15

Tisdag den 29/9


En månad kvar till min ettårsdag. Som pensionär.  


Igår gjorde vi bara några morgonsysslor innan vi åkte hit till stugan med husvagnen på släp.

Gjorde en rockad mellan släpvagnar och husvagn så den kunde backas in dit den skulle.

Men först hacka bort mer av stenen som vi hållit på med att dela.

Skotta och kratta gruset var inte det lättaste men till slut såg det bra ut och jag kunde backa upp vagnen, men som i fjol skulle takluckan där bak ha tagit i eller, vi vågade inte chansa så det blev som förra gånen att vi spelade in den, tur vi har träd i skogen att fästa i.

 


Nu står den där och jag har fixerat den för vintern med stödben och stödhjulet upphissat, batteriet uttaget, draget täckt och ventilation öppen.

 


Men den här kameran måste jag nog flytta på.

 

Sedan plockade i i ett och annat, jag gick en promenad med kamerorna och det var disigt men alldeles lugnt.

 

     


Eld i tunnan så hoppade jag i, men det var varmt så det blev inte många minuter. Vi passade på att äta middag och se ett dokumentär/naturprogram på URplay.

Livet längs ekvatorn heter det.

Sedan blevv det bad för oss båda men ingen stjärhimmel då dimman låg tät.


Lite mer TV innan sängen lockade och redan vid 23 låg jag.

Men vaknade som vanligt efter 1,5--2 timmat med värk så det blev en stund uppe innan jag somnade om och då sov jag hela natten.

Förutom då katten Lycka ville ha uppmrksamhet, och det härnder några gånger på natten.


Upp och morgonsysslor, idag blir det plocka med en massa men vi måste ned till båten som grannen as hade spruckit, ska kolla om det är något som går att laga eller om det är skrot, hur som helst måste vi ta hem den.

Kanske har nått träd ramlat, någon älg trapat på den eller någon annan anledning.


Det är disigt och dimma där ute

6.9° ute och, ja dimma men vindstilla.

Väderstationen hemma i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-09-29 08:45:10

Temperatur: 8,1 °C
Lufttryck: 1027,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från NE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 8,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 88,5 mm
Året: 468,9 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
12,2 °C
Klockan:
14:09
Temp - Min:
7,8 °C
Klockan:
07:25
Temp - Min:
8,4 °C
Klockan:
00:58
Lufttryck - Max:
1028,3 hPa
Klockan:
00:40
Lufttryck - Max:
1030,2 hPa
Klockan:
00:17
Lufttryck - Min:
1027,0 hPa
Klockan:
05:22
Lufttryck - Min:
1027,5 hPa
Klockan:
16:16


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:56
Sol upp: 06:43
Sol ned: 18:14
Skymning: 19:01
Dagsljus: 13:05 tim:min
Dag längd: 11:31 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:52
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och några morgonbilder.

   


Den här kameran börjar det också bli dags att flytta på nu när stugan i stort sett är klar.

   


Det har faktiskt blivit ännu tätare där ute.

 


  

Av Jan Sandström - 28 september 2020 19:59

...ändå skön då det varit totalt vindstilla.


Innan vi for fick Lycka för sig att det var skönt att ligga här.

 


Vi fick till i carporten och baxade in husvagnen, backade så långt det gick och så fick vi spela in sista biten.

Jag måste veva ned stödhjulet så att inte bakersta takluckan tar i takstolarna.

Men det ska vi försöka fixa till med att ändra lutningen på infarten.

   


Plockat och grejat med lite av varje och så tog jag en promenad för att titta och fota lite av hösten.


Blåklockor som inte vill göra höst ännu.

 


Fredrik fuskar och lägger presenning på höet.

 


Gick ned till tjärnen och tittade, tänte på båten och att vi kanske skulle kunna få tid att ta en sväng.

 


Men på väg hem mötte jag en granne som sa att båten har spruckit, jag får ta och gå ned och kolla på den och så får vi bära hem den.

Ska kolla om det kan gå att laga eller om den är skrot.


Av Jan Sandström - 28 september 2020 17:01

Men vi fick ta sista biten med ett spel då jag fick veva ned stödhjulet, eljest skulle ena takluckan ha tagit i takstolar.
Men markplaneringen är inte klar.

Av Jan Sandström - 28 september 2020 14:38

Eller så är det hinken med kottar som Inger hälde ner i kaminen.
Fast det hann skingras en hel del innan jag fick fram mobilen och fota.

Av Jan Sandström - 28 september 2020 12:59

mer så det var lätt att byta loss med spettet.

Så här såg det ut innan vi började, om jag nu hittar igen någon bild,

För stunden får det duga med den här.
Rensade ju i mobilen förra veckan.

 

Uppdaterat 20:15, Så här såg den ut då vi borrat första gången.

 

Det mesta fick vi ändå bort så den är väl 2 dm lägre nu än tidigare.

Av Jan Sandström - 28 september 2020 07:11

Måndag den 28/9


Igår steg jag upp redan ½6, vid niotiden kopplade jag husvagnen och drog fram den på gatan där den nu sår parkerad i väntan på att vi ska åka till stugan.

   

Jag plockade även ut det som inte ska vara kvar där under vintern.

Inger kom hem på sina timmar och så tittade Erik in en stund.


Låg 20 minuter på soffan och sedan gjorde jag någ ingenting mer under dagen.

Det är jobbigt att vara pensionär.


Under kvällen blev det TV men jag hittade ingen film som lockade så det blev ett avsnitt på serien Mars

Sedan blev det några avsnitt på 

Warrior Nun

Även den finns på Netflix och lite mer action än planetserien.

Men jag satt även en del här vid min dator under gårdagen.


Inger kom hem och senare blev det sängen med ljudboken till straxt efter midnatt.


Jag har sovit tungt inatt, det blev ju en lång dag igår.

Lite rörigt här på kontoret i morse då hon här tydligen lekt på skrivbordet, hittade ett örhänge på golvet men det andra har jag inte sett till. Brukar lägga sånt jag vill ha med till stugan vid musen så jag kommer ihåg och det lockade väl att leka med.

Bara hon inte ätit upp det.


Dagens och veckans testvärden blev 6,8 mmol och vikten 81,0 kg

 

Jag ska skriva här och så ögna igenom dagens tidning, skriva upp mätarställningarna och hoppas på att Inger snart behagar vakna.

När vi packat åker vi iväg med husvagnen, den ska till stugan för senare vinterförvaring men där måste vi först göra klart efter stensprängningen.

Sedan blir det säkert bad i tunnan och nu är det småpyssel kvar på stugan och det mesta inomhus.


Det är inte så kallt med dimma nu på morgonen, 8,6° utanför fönstret, grått, blött men vindstilla och björkarna har verkligen blivit gula och löven rasar ned.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-09-28 07:30:11

Temperatur: 8,9 °C
Lufttryck: 1028,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från NNE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 8,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 15,3 mm
Månaden: 88,5 mm
Året: 468,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,9 °C
Klockan:
05:57
Temp - Max:
8,7 °C
Klockan:
05:33
Temp - Min:
8,4 °C
Klockan:
00:58
Temp - Min:
5,3 °C
Klockan:
08:42
Lufttryck - Max:
1030,2 hPa
Klockan:
00:17
Lufttryck - Max:
1031,3 hPa
Klockan:
12:22
Lufttryck - Min:
1028,5 hPa
Klockan:
05:52
Lufttryck - Min:
1028,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:53
Sol upp: 06:40
Sol ned: 18:18
Skymning: 19:04
Dagsljus: 13:11 tim:min
Dag längd: 11:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:52
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:15


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Jag har en fluga som surrar omkring här uppe i taket och kanske har hon jagat nått sådant då hon rört till här inne, om det nu går att få rörigare än vad jag normalt har.

 


Så här ser/såg det ut där ute i trädgården.

   

  


Och lillstugan vi byggt. Markplanering kommer nästa år och vi måste ha dit ett eller två lass grus.

  

  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards