jans

Alla inlägg den 9 september 2020

Av Jan Sandström - 9 september 2020 08:32

Onsdag den 9/9


Igår hade jag och Gunnar en hel dag för oss själva, han sov och jag jobbade, för det mesta.


Borrade i sten under husvagnsporten så nu är det 10 hål och stenen eller urberget har faktiskt fått några små sprickor av förra försöket. Men nu ska det väl bli större och fler.

    Några av hålen och det finna sprickor men dom syns dåligt på bilderna.


Fast jag borrade inte allt på en gång utan tog ett hål eller halvt hål och så gick jag och sågade lite ved eller flyttade på.

Bytte även takfläkten här inne, den förra fick ett missljud som kom och gick mer eller mindre ofta och jag köpte en begagnad för en tid sedan.

Bara provkörd och nu skulle den upp.

Men när jag nu startade den så brummar den ordentligt så jag kan inte ha på den då vi är inne.

Jag får nog ta och köpa en helt ny fläkt för den är bra på att sprida värme och svalka.


Pratade med Sotarna badtunnor som beklagade att dom inte hade locken hemma men skulle kunna köra hit ett när dom får hem.

Så antingen det eller så åker vi förbi och hämtar vid tillfälle.


Sov nog en liten stund ute på altanen.

Eldade i badtunnan, varmkorv och potatisgratäng till middag.

Skruvade isär borrhammaren som jag tyckte lät konstigt och kändes annorlunda men hittade inget direkt fel så efter lite mer fett skruvade jag ihop den igen, drog åt alla skruvar så det kan ha varit det som felades.

Men den har fått slita hårt och är ju faktiskt bara en billig från Jula.


Försökte hitta nån film på Netflix men fastnade inte för någon.

21 började en film på TV6

Pride and Prejudice and Zombies (2016)

som på svenska blev Stolthet och fördom och zombier.

Otroligt att det inte blev nått annat fantasifullt namn.

Men dem där sortens filmer är inget jag fastnat för så jag gjorde nog en massa annat under tiden.

Gick ut och lade ved i kaminen.

Gosade med Gunnar eller om det var han som gosade med mig när han kall kom in och lade sig i mitt knä.


Inger hittade mina farmarskruvar/takplåtskruvar.

Hon kom hit när filmen slutade vid 23 och då var det skönt i vattnet och jag hade ont i kroppen.

Helklart väder och strålande stjärnhimmel där jag direkt fick se ett fint stjärnfall och sedan tre satelliter innan Inger kom ut.

Skönt men över 39 grader blir för varmt för mig. Vet inte varför jag börjar må så dåligt av värmen.

Men ett bad behöver ju inte vara över timmen långt.

Gick in och halvlåg i soffan en stund innan det blev sängen och jag har sovit gott från 1 till lite efter 7.


Idag ska vi blanda dynamit och hälla i stenen.

Jag ska fixa färdigt skyddet till lilla luftvärmepumpen.

Såga lite mer ved blir det väl också och kanske städa bland virkestravarna.

Det finns jobb så det räcker.


jo och så ska vi ju hinna åka ned till Spöland och hämta badtunnan men den får vackert stå kvar på släpvagnen om vi inte lyckas lyfta av den på egen hand.


8.4° ute mot norr och inatt var det frost.

Det har varit klart men nu lite moln och svag vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-09-09 09:00:09
(fina siffror blev det idag)   

Temperatur: 12,2 °C
Lufttryck: 1012,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 59 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från SSW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 11,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,6 mm
Året: 390,0 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,0 °C
Klockan:
08:54
Temp - Max:
18,8 °C
Klockan:
14:39
Temp - Min:
4,8 °C
Klockan:
05:36
Temp - Min:
5,6 °C
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
1012,8 hPa
Klockan:
02:46
Lufttryck - Max:
1014,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1011,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
12:14


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:56
Sol upp: 05:46
Sol ned: 19:24
Skymning: 20:14
Dagsljus: 15:18 tim:min
Dag längd: 13:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:50
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 14:45


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


Så här ser det ut.

         

Presentation


Jag och Inger på trappan till fågelnästet på Granö Beckasin där vi firade 45-årig bröllopsdag 26/5 2024

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards