jans

Alla inlägg under oktober 2014

Av Jan Sandström - 31 oktober 2014 21:55

Det är jobbigt när tarmkatarren protesterar.

Gör bara så förbaskat on när man får detta magknip så man tror att man håller på att gå mitt itu.

Så kallsvettas man så det rinner, skjortan skulle jag ha kunnat vrida ur efteråt och näsan rinner för att sedan svälla igen.

Och så får man förhoppningsvis ut skiten bokstavligt talat och man tömmer sig fullständigt.

Men sedan återhämtar jag mig ganska fort och nu känns det fint.


Jag vet ju att jag inte ska äta allt för mycket fett och onyttigt men gott.

Tyvärr smakar det allt för gott och minnet är kort så till jul kanske jag sitter där igen och ångrar att jag åt så förbaksat mycke.

Men det är ju så gott.

Av Jan Sandström - 31 oktober 2014 17:07

...jobbigt att fylla år.
Släkten här på middag men jag fick världens magknip, det är min magkatarr som inte gillade allt gott man stoppar i sig.

Av Jan Sandström - 31 oktober 2014 15:45

I eftermiddag har vi varit på atelje och fotograferat oss hela familjen.

 

Anders tog kort av jag och Inger

 

och jag tog kort av barnen.

För att få små barn att skratta tog jag först på mig en liten kaninvante och sedan en löjlig mössa med långa flätor och toffsar.

De skrattade så jag tror de korten blev kasserade.

Det är svårt att fota barn.

Av Jan Sandström - 31 oktober 2014 11:46

Kan de inte komma igång med vattenbombningen snart, men det blir säkert då jag är nere och fotar mig på stan.


Att det skulle dra ut så här på tiden var det nog ingen som trodde, allra minst geologerna men även de kan ta fel ibland.

Jag tror att alla vill ha ned det där berget så att man kan gå vidare med upprensningsarbetet, frågan är bara hur mycket som kommer att bli begravt under stenmassorna OM det nu blir något stort ras.

Allt kanske misslyckas med vattnet.

Av Jan Sandström - 31 oktober 2014 09:46

Fredag den 31/10 och annandag kalsadag, men nu får det räcka med kalaspåminnelser.


Och ännu inger bergsras i Norge, det liksom stannade upp fast än så öppnar sig sprickan med ett par cm per dygn.

Det är dock så stabilt att de evakuerade fått återvända för att hämta personliga tillhörigheter i husen.

Däremot ska de nu försöka sig på att vattenbomba berget för att kanske kunna utlösa skredet men det är första gången det testas så ingen vet om det överhuvudtaget fungerar.

Det får ni se under dagen.


Igår var en mellandag dagen efter mitt 60-årskalas men jag fick ändå inte ligga och vila.

Erik ringde och sa att bensinfiltret gått av än en gång och han ville ha hämtning samt köpa nytt filter i metall den här gången.

Tidigare köpte han tre filter i plast men två gick sönder ganska fort, det tredje lämnade jag tillbaks till Biltema.

Maria kom förbi så hon följde med ut och fick skjuts hem.

Något tanklock hittade vi inte så jag köpte ett nytt billigt enkelt och så skruvade jag helt sonika fast tankluckan med två träskruvar.

 

Men nog är det väl förjävligt att inte folk kan hålla fingrarna borta från andras saker.


När vi ändå ska få ena skärmen omlackerad beställde vi ju att de ska fixa rosten på andra sidan också.

Förresten tror jag inte att rosten på tanklockssidan skulle fixats, förra bilen vi fick lagad blev inte mer än överlackad där det var rost så någon månad efter att vi fått tillbaka bilen från rep så var det som vanigt där igen.

Men så var det Umeå Bilskade Center (UBC) som fixat det, ett företag jag aldrig skulle anlita om jag själv fick välja.

     

Nåja, utanför ämnet, Eriks moppe fixade vi/han och jag kom hem för att senare hämta Tomas och Sara på flyget och så kul att de är hemma här men det känns lite ovanligt att vakna i morse och höra folk i huset.


I natt har jag sovit skapligt gott men Gunnar har varit kelsjuk flera gånger och stått på mitt bröst för att värma tassarna och bli kliad.

Och det blev ha naturligtvis, orkade inte jag klia gick han över till Inger.


Nätkråkan var hungrig så han fick en näve nötter som han ivrigt matade in i näbben.

 

Jag undrar var han rymmer dem eller är han släkt med pelikanen.


Idag blev det tidig morgon och jag har skjutsat Tomas och Sara till Universitetet och hennes kompisar.

Det har varit kallt inatt så det var lönnhalt på sina ställen efter vägarna men otroligt nog var det bara jag och någon till som verkade ha märkt det för folk kör som galningar.


I eftermiddag ska hela familjen Sandström samlas på stan för att ta familjefoto i en attelje, det är ungarna som beställt och bestämt det, kanske är Inger inblandad liksom jag fick höra att hon ringt till min kompis Hans och bjudit in han i förrgår.

Eljest kör man kanske inte drygt 15 mil för kaffe och kaka, förutom jag då men då är det på MC och nästan 30 mil enkel väg   

Sedan blir det middag här hemma för en massa folk, hela släkten är tydligen bjuden hit på mat.

Så jag blir väl tvungen att duscha igen men då kanske jag inte behöver göra det till jul.


När jag steg upp var det +0,1° men nu är det +2,3° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-10-31 10:00:04

Temperatur: 5,0 °C
Lufttryck: 1009,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från N,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 2,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 112,8 mm
Året: 477,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,1 °C
Klockan:
09:40
Temp - Max:
8,5 °C
Klockan:
10:55
Temp - Min:
-0,1 °C
Klockan:
07:28
Temp - Min:
1,4 °C
Klockan:
03:43
Lufttryck - Max:
1009,2 hPa
Klockan:
09:43
Lufttryck - Max:
1003,6 hPa
Klockan:
23:58
Lufttryck - Min:
1003,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
993,4 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:24
Sol upp: 07:17
Sol ned: 15:28
Skymning: 16:20
Dagsljus: 09:56 tim:min
Dag längd: 08:11 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:50
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 22:39

  

Men solen skiner och det är aldeles lugnt så det är ganska skönt ute, kanske kan man ta tretåren ute på altan senare.

Fast nyduschad och blöt i håret kanske det inte är så skönt.

Så här fint ser det i alla fall ut i trädgården


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 30 oktober 2014 20:55

 

Som du förstår är denna från facebook.

Av Jan Sandström - 30 oktober 2014 15:54

Dette er den egentlige Mannen

<p>Mannen: Det norske medier kaller Mannen er ikke egentlig Mannen. Mannen er ifølge lokale denne steinblokken. Foto: Dag Terje Alnes<br/></p>

Mannen: Det norske medier kaller Mannen er ikke egentlig Mannen. Mannen er ifølge lokale denne steinblokken. Foto: Dag Terje Alnes


Många här i Sverige kanske reagerat på namnet men fick du inte förklaringen ovanför så klicka på länken överst i inlägget.

Men då får du läsa Norska, som här hoss oss har två betydelser, vad förstår du nog.

Fjällväggen rör sig flera centimeter varje dygn och nu tror geologerna att det kommer att gå ett enormt ras i området.


Det sitter nu två kameror riktade mot berget, ja det kanske finns fler men jag har två jag ser på.

Verldens Gang

 

och Aftenposten

 

VG står en bit till höger om AP:s kamera men jag tycker bättre om den övre som har en ljusare bild, men det kanske beror på min monitor också.

Men nu skulle det sitta fint med ett ras då fjället är snöklätt för då kommer vi att tydligt se vilket område som rasat ned.

Men som jag förstått det så är det området mellan de två mindre ravinerna i mitten på bilderna och rakt ovanför vita huset med ladugården.


OM du missat så lägger jag in faktarutan från AP här igen.

Fjellet Mannen

  • Et 1294 meter høyt fjell i Rauma kommune i Romsdal.
  • Er svært rasfarlig og er blitt kontinuerlig overvåket av Åknes/Tafjord Beredskap IKS siden 2009.
  • I begynnelsen av oktober ble det meldt at 40.000 kubikkmeter stein kunne rase ut i 1000 meters høyde.
  • Anslaget er senere økt til 120.000 kubikk. Det tilsvarer 12.000 lastebillass med stein.
  • I fremtiden frykter man et fjellras på opp mot 3 millioner kubikkmeter et annet sted i fjellet. Men geologene har opplyst at dette området ikke er farlig nå.
  • Som følge av rasfaren i oktober har flere hus og fritidsboliger under Mannen blitt evakuert. I tillegg er toglinjen Raumabanen stengt.
  • Fra søndag kveld har det vært økt bevegelse i det rasutsatte området etter større nedbørsmengder. 

Nu är det i alla fall för sent att gå upp till stenblocket, det är ju vinter och förresten skulle inte mina knän klara av en sådan klättring även om jag tror man kan nå dit från baksidan och överst på Trollstigen.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards