jans

Alla inlägg den 8 oktober 2014

Av Jan Sandström - 8 oktober 2014 17:53

Vill du få en väldigt trevlig granne så kan du köpa huset här utmed.

http://www.maklarcity.se/objekt/villor/umea/vasterslatt/vallmovagen-17/OBJ19865_1370779137


Alltså det är jag som bor till vänster och det här och vårt hus är byggt samtidigt och var kopior av varandra en gång i tiden.

Sedan har vi byggt ut en massa och ändrat är och där och det roliga är att när vi köpte vårt 1985 så hittade jag inget eluttag i garaget.

Det tyckte jag var konstigt så jag knallade över till Johan och visst fanns ett uttag längst in.

Jag mätade var det satt och gick hem och där bakom masonitskivan fanns en dosa.


En annan sak med mäklarannonserna är dessa förvrängda foton, inte visste jag att det var så stora rum i de här små husen.

Men ser jag på priset av det här huset får vi närmare 3 miljoner för vårt hus.

Fast jag har inga planer på att sälja, jag bor några år till och får 4 miljoner, eller så väntar vi ännu längre så får ungarna ärva.


Av Jan Sandström - 8 oktober 2014 14:55

Visst ser det inbjudande ut, inbjudande att sitta inne med en bok och kopp kaffe.

Meteogrammet: Umeå Kommun

Jag tror brorsan gör bort sig som sticker utomlands snart.

Av Jan Sandström - 8 oktober 2014 14:32

Såvida att det inte kommer som snö det som ramlar ned.

Nu regnar det och nyss kom en skur så det slamrade.

 

Men småfåglarna måste ändå ränna omkring för att äta en massa.

Jag kanske skulle öppna fönstret och låta alla komma in i värmen men det skulle väl Gunnar bli gladast över.

Inte ens han ville vara ute när det regnade som värst.

Av Jan Sandström - 8 oktober 2014 10:28

The War (1994) på engelska

men sedan skiljer det sig angående den svenska titeln,

Trädkojan står det i tidningen och I krigets skuggasfi.se

 

Från tvprogram.nu

(The War) Amerikansk långfilm från 1994. Mississippi sommaren 1970. En uppvaknandets tid för alla. Vietnamkriget börjar lida mot sitt slut. Barnen Stu och Lidia bygger en trädkoja, men får slåss mot stadens värsta ungar för att behålla den. Deras far har precis återvänt från kriget i Vietnam och han har stora förväntningar för framtiden. Regi: Jon Avnet. I rollerna: Kevin Costner, Elijah Wood, Mare Winningham, Lexi Randall, LaToya Chisholm, m.fl

 

 

 

 

 

 

 

Av Jan Sandström - 8 oktober 2014 10:10

Onsdag den 8/10


Igår, en dag med dåligt humör och ganska deppig.

Så det blev inte mycket gjort.


Inatt, ännu en natt med dålig sömn men jag somnade ändå lite tidigare än förra natten.

Någon gång mellan 2 och 3 somnade jag och sedan har jag sovit ganska tungt med knasiga drömmar.


Idag, har duschat och det känns fortfarande konstigt att inte ha några påträngande fåglar som envisas med att få komma in på toa till en.

Men det har slagit lock för vänster öra och min tinnitus tjuter som en brandvarnare.


I dagens tidning, Västerbottens Kuriren skriver Anders om scoutgården på debattsidan.

 


När jag bläddrade igenom gamla foton fastnade jag än en gång på den här bilden då vi var barnvakt till Ingers syskonbarn Annelie Vigren och Inger läste saga för henne i vår första lägenhet på Ängesvägen 5 här i Umeå.

Tänk att Annelie nyss fått sitt tredje barn och är om inte världskändis i musikvärlden så en duktig musiker tillsammans med sin man.

Jag har ju skrivit tidigare om hennes SV hon gav ut i somras, "Fånga sommaren" heter den.

 


Kanske har jag fått igång min erbbkamera igen men nu ska den få stå här inne innanför fönstret iställer får ute på väggen för den är ju inte gjord för utomhusmontering.

Men kanske skulle man ha kameraövervakning och larm för i helgen var det inbrott snett över gatan hos en äldre man.

 

Bilden visar ju hur träden och vädret är och det är huvudsaken med den här kameran men jag kanske skulle kolla om den går att ansluta till väderdatorn och inkludera bilder i väderprogrammet som läggs upp på min webbsida.

Temperaturen är i alla fall 7,2° på altan utanför fönstret och väderstationens Aktuella värden:
2014-10-08 10:15:05

Temperatur: 7,2 °C
Lufttryck: 1001,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från E,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 5,4 °C
Inne hos oss. Temp: 19,8 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,2 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 4,2 mm
Året: 369,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,3 °C
Klockan:
09:58
Temp - Max:
7,2 °C
Klockan:
09:30
Temp - Min:
5,5 °C
Klockan:
00:08
Temp - Min:
5,0 °C
Klockan:
06:34
Lufttryck - Max:
1012,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1027,4 hPa
Klockan:
00:18
Lufttryck - Min:
1001,4 hPa
Klockan:
10:09
Lufttryck - Min:
1012,2 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:20
Sol upp: 07:07
Sol ned: 17:45
Skymning: 18:32
Dagsljus: 12:12 tim:min
Dag längd: 10:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:45
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 06:45

Idag hoppas jag på att min nya klockradio kommer för paktetet kom till Umeå igår kväll.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards