jans

Alla inlägg den 6 oktober 2014

Av Jan Sandström - 6 oktober 2014 21:28

 

En viss Carl Gustaf med nummer XVI

Fast han har knappast en luva från Bäcklunds   

Av Jan Sandström - 6 oktober 2014 11:04

Sådan är kvinnan.

 

Av Jan Sandström - 6 oktober 2014 10:38

SVT 1, 14:35--16:00 Flottans överman (1958)

Det ska bli en skön stund i soffan och kanske får jag katt till kaffet.

Poppe är ju en av mina stora favoriter om inte den största

 

 

Handling:
Fabian Bom ska som utsänd av Exportrådet resa till Spanien för att göra en marknadsundersökning. Han ska följa med ett svenskt krigsfartyg till Barcelona. Före avresan gör Fabians fästmö slut. Han är redan gift, säger hon. Med Exportrådet. Men Fabian vill inte acceptera hennes beslut. Han förblir henne obrottsligt trogen. Fabians ex-fästmö heter Gullan och är socialkurator. Hon uppvaktas av en journalist, Harry Sandberg. Fabian hinner också göra en ny bekantskap, innan han reser. Det är en...Mer
 
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 6 oktober 2014 10:05

Måndag den 6/10

23 dagar kvar


Igår var en dag i lugn och ro här hemma och föga hände, en skön dag alltså.


Inatt sov jag misserabelt, kunde inte komma till ro då saker bara malde runt i mitt huvud så vid 2-tiden startade jag ljudboken igen och låg med den ett par timmar till det blev ett lungt kapitel i boken, Gunnar låg tidvis hos mig men så skulle han ut och kolla något för att sedan komma in och tränga sig ned mellan mina ben.

Men till slut måste jag ändå ha somnat för jag har drömmt galenskaper och rörigt, det kommer jag ihåg men inga detaljer.


Steg upp och gav mina trädgårdsfåglar mat men jag har skator som jävlas här.

Nu har de tydligen lärt sig lufta på taket till fågelhuset.

 

Det är ganska tungt och jag brukar ha problem att få upp det när jag ska fylla så nog kan fåglarna ett och annat.


Men på linbanan har de svårt att sitta och komma åt så där får småfåglarna oftast vara ifred.

 

Likaså i nötburen för där kommer inte de större åt nötterna men de små kommer lätt igenom öppningarna.

 

Nu har det börjat komma fler automater av samma sort med en skyddande bur runt omkring så enbart småfåglanra kommer åt maten.

 

Den här säljer Granngården och den kostar 399:-

Lite väl dyrt tycker jag och för liten för mig, det finns en liknande för talgbollar.


Nä nu tappade jag koncentrationen, får gå vidare till något annat.


I stugan har det hänt mycket framför allt nere vid trädgårdslandet som krymper mer och mer.

 

Ocan: Så här såg grillen ut i många år och mycket blev grillat där på röret som vi hittade efter 363:an i begynnelsen en gång.


Nedan: Så här ser grillplatsen ut idag, grillröret stod ungefär där trappan slutar och till höger står ju badtunnan.

 

Ibland händer det att vi får besök av valross i badet och jag tror bilden togs när jag premiärbadade i slutet av augusti 2012

 

Jag har faktiskt gått ned lite i vikt sedan dess, kommer inte ihåg när men mellan 102-103 kg var min toppnotering och i morse stod vågen på 89,2 kg.

Inte undra på att man inte mår bra, man ska ju va "go å gla som kexchokla".

Nä jag har bara en period av sämre humör och känner mig deppad.

Men nu har jag ju min 60-årsdag att se fram emot fast där svänger det också från att vilja fira stort och skita i alltihop.


Det är höst och björkarna lyser gula, det lilla som finns kvar på dem för nu är det mer kalt än löv kvar.

Det är i alla fall varmt ute, +9° på aktan och väderstationens Aktuella värden:
2014-10-06 10:30:05

Temperatur: 8,6 °C
Lufttryck: 1027,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från S,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 7,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 1,5 mm
Året: 366,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,7 °C
Klockan:
09:32
Temp - Max:
11,4 °C
Klockan:
13:28
Temp - Min:
5,4 °C
Klockan:
01:11
Temp - Min:
7,5 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1027,5 hPa
Klockan:
10:29
Lufttryck - Max:
1024,6 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
1024,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1016,0 hPa
Klockan:
00:17


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:14
Sol upp: 07:01
Sol ned: 17:52
Skymning: 18:39
Dagsljus: 12:25 tim:min
Dag längd: 10:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:16
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 03:36

Nu får det räcka för stunden och jag säger bara


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards