jans

Alla inlägg den 28 oktober 2014

Av Jan Sandström - 28 oktober 2014 19:53

Först Norge och nu säger de att det gick ett mindre ras klockan 3 och faktiskt hörde jag det via webbkameran men då sa de inger om det.
Tyvärr har det varit mulet hela dagen så man såg ingenting.
Hur som helst så väntas det rasa under natten och kanske före midnatt och det handlar om 120000 m³
 
Nu humor.
 

En man kommer hem från jobbet lite tidigare än vanligt och hör konstiga ljud från sovrummet. Han springer uppför trappan och i sovrummet ser han sin fru ligga naken. Hon svettas ymnigt och kippar efter andan:
-Jag har fått en hjärtattack, flämtar hon.
Mannen rusar nerför trappan för att ringa en ambulans när deras fyraåriga son skriker:
-Pappa, farbrorn i huset bredvid gömmer sig i din garderob och har inga kläder på sig.
Mannen kutar uppför trappan igen, sliter upp garderobsdörren och får syn på grannen.
-Din jävel, min fru har fått en hjärtattack och så springer du omkring naken och skrämmer ungarna.  

Av Jan Sandström - 28 oktober 2014 18:24

Det har blivit allt mer prat om "kliniskt bevisat", "Vetenskapligt bevisat" eller vad det nu är för bevisning de pratar om.

Inte tror jag nått mer för att de pratar om sådant.


Och alla dessa spelsidor som kör reklam hela tiden, ska inte folk göra annat än sitta och spela på TV, plattan och i mobilen.

Men man kanske skulle börja spela för då verkar man bli så himla glad.

Och den ena överträffar den andra i antal "frisnurr" eller vad de kallar det och man vinner hur många miljoner som helst.


Telefonen ringde och en trevlig tjej ville ge mig lite blommor, undrar om det är hon själv som kommer förbi med dem imorgon eftermiddag.

Eljest sitter jag och kollar på en svart skärm med ett par ljuspunkter på, det är belysning i husen nedanför rasbranten och de kommer mycket troligt att bli brasved av dem när berget kommer ned.

Det regnar och blåser där borta nu och ganska störande med vindljudet i mikrofonerna men nu tror de på allvar att det kommer att rasa under natten.

Jag hade trott och hoppats på att det skulle ske idag men då mycket moln det varit hade det inte spelat någon roll, man såg ändå inget.

   

I morse och i eftermiddags.



Nä det enda jag tror på är att laga kaffe och njuta av det och det blir när det är reklam på TV, problemet är bara att den kommer så ofta nu att man inte hinner dricka upp koppen jag gjorde under förra rekamavbrottet.

Snart är det reklam med avbrott för programmet.


Av Jan Sandström - 28 oktober 2014 15:45

Vid senaste presskonferensen sa chefsgeologen att raset troligen kommer att gå sent ikväll eller runt midnatt.

Av Jan Sandström - 28 oktober 2014 15:16

Jo fåglar.


Nämen se på, det lättar och de justerade om kameran   


Den där nötkråkan från Ryssland försöker komma åt småfåglarnas jordnötter och visst kan den hitta en och annan som ligger utanför men säkrast är ändå att sitta på den hängande nötautomaten.

 


 


 

Men den är ganska fin att se på men får den fri tillgång till jordnötter så kan den sätta i sig en hel deciliter på en gång.


Av Jan Sandström - 28 oktober 2014 14:56

Jag vet inte vad de håller på med men en stor traktor kör omkring och flyttar grus delvis framför kameran.

Eljest vet man inte om det ska klarna upp eller inte.

 

En kameraman kom fram och filmade webbkameran och då såg jag straxt efteråt hur monlen drog undan och fjälltopparna kom fram.

Några sekunder senare var det lika tätt igen.


Det får bli kaffe och några kakor innan filmen börjar tio över. 

Av Jan Sandström - 28 oktober 2014 14:31

Men jag har det säkert skönare än de som är på plats i regnet där borta.

Jag kan ju kila iväg och göra kaffe, kanske vågar jag snylta ett par av morgondagens alla kakor.
Inte blir jag heller kall och blöt som de i Norge.

Av Jan Sandström - 28 oktober 2014 13:03

En faktaruta över fjället Mannen tagen från Aftenposten.


Fjellet Mannen

  • Et 1294 meter høyt fjell i Rauma kommune i Romsdal.
  • Er svært rasfarlig og er blitt kontinuerlig overvåket av Åknes/Tafjord Beredskap IKS siden 2009.
  • I begynnelsen av oktober ble det meldt at 40.000 kubikkmeter stein kunne rase ut i 1000 meters høyde.
  • Anslaget er senere økt til 120.000 kubikk. Det tilsvarer 12.000 lastebillass med stein.
  • I fremtiden frykter man et fjellras på opp mot 3 millioner kubikkmeter et annet sted i fjellet. Men geologene har opplyst at dette området ikke er farlig nå.
  • Som følge av rasfaren i oktober har flere hus og fritidsboliger under Mannen blitt evakuert. I tillegg er toglinjen Raumabanen stengt.
  • Fra søndag kveld har det vært økt bevegelse i det rasutsatte området etter større nedbørsmengder. 
Av Jan Sandström - 28 oktober 2014 12:53

Ännu inget ras men det regnar skapligt på fjället och det tror de att det ska utlösa ras.

Antingen kommer allt på en gång eller så blir det flera mindre ras.

Men jag övervakar nu med två kameror.

Den övre från Aftenposten och den nedre från vg.no

Men Aftenpostens kamera är väldigt ostabil och tappar bilden titt som tätt.

 

Kamerorna är riktade lite olika Aftenpostens är mer åt höger och VG åt vänster.
Jag förlitar mig mer på VG:s kamera.


Snart börjar ändå matinéfilmen och då ser jag den på den övre skärmen som är en TV.

Hur som helst blir det inte mycket att se så tätt som det nu är med molnen.

Fördelen med regnet är att det kanske inte dammar så mycket myndigheterna har ändå förbjudit media att vara utomhus och filma under raset just på grund av allt stendamm som kommer att yra omkring utan de är förvisade in i fordonen med stängda fönster tills allt lagt sig.

Likaså kommer europavägen att stängas när berget kommer ned.
Jag hörde förresten att det är ungefär 800 meter fram till husen och bergskanten så de "tror" att det ska vara säkert där media och andra står.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards