jans

Alla inlägg under augusti 2014

Av Jan Sandström - 31 augusti 2014 19:26

Nu har jag kört Tomas till flyget medan Sara stannar kvar i Umeå några dagar till hos kompisar.

Men det har varit jäkligt kul att ha dem här även om det medföljer visst besvär, man måste stänga toadörren och kan inte få naken från duschen.

Tänka sig för på morgonen när jag kan väcka Hugo och kanske inte kan dammsuga direkt om de varit ute sent och vill sova när gästrummet är hos husdjuren.

Det är för övrigt Tomas gamla sovrum han fick sova i en gång till.

Angående väcka Hugo är det ju övergående då han kommer att flytta till Åsa här i veckan eller ganska snart.


Nu kom en grannflicka och söljer jultidningar så Inger sitter och gör affärer med hon ute på altan.


Jag ska väl se på TV och inte göra något särskillt, sågade några läkter i två delar, klöv dem alltså på längden så har jag lättare att sedan kapa och göra fler lådor.

Jag får nog starta en industri och leverera till IKEA   


Nä jag ska göra en kopp te och gå ut med till Inger.

Av Jan Sandström - 31 augusti 2014 14:35

Har installerat ny programvara i min lilla bärbara och då får jag bild från webbkameran.

 

Men nu har jag ställt kameran inne på fönsterbänken.

Den ska få följa med till stugan nästa gång så får jag se om det går att filma husmusen under altan innan Gunnar tar den.

För då ska han få följa med upp för första gången i sitt liv.

Ja förutom då han kom till oss där uppe som liten kattunge.

Av Jan Sandström - 31 augusti 2014 12:03

Det var snöstorm å Blonda Bettan körde vilse. Hon fick inte panik för hon kom ihåg sin fars ord:
"Råkar du ut för en snöstorm så vänta tills det kommer en plogbil å följ den". Ganska snart kom plogbilen å hon följde den ca 1 timme. Till slut stannade den, å föraren undrade vad hon gjorde.

Hon berättade då vad far sagt. Föraren nickade.....och sa:
Jag är klar med IKEA:s parkering nu. Ska du med till MAXI oxå?

Av Jan Sandström - 31 augusti 2014 09:05

Söndag den 31/8


Sista sommardagen men inte sista dagen, hoppas jag i alla fall.


Igår var det fest, Anders hade sitt #iga kalas i Hamptjärnsstugan.

 

 

Riktigt trevligt och roligt att få träffa så många vänner och bekanta både till familjen och Anders.

Mingel ute på altan.

 

Utsikten är fin från altanen. Men här ser man inte stan där borta mellan träden.

 

Alla givare fick skriva på ett kort och här skriver Per Lidman på medan hans fästmö tittar på.

 

Ett av skämten var att få folk att skicka grattiskort till Anders och Anja Pärson skickade ett liksom (var det) Ärkebiskopen.

 

Anders fick både små och stora presenter men den största var salade penger till en kajak och de fick ihop 12000:-

Nu hade de inte köpt in en sådan utan det skulle lekas och plojas.

Erik och Maria byggde en

 

av diverse tråd och band men innuti låg en kajakpaddel.


Sedan skulle han via koordinater ut i skogen och leta och där låg en kajak, i LEGO

 

Anders hålle den i handen men väl tillbaks blev det kajaktårta och jag fångade Anders med fingrarna i sylt.. tårtan.

 

Men det är en stilig son vi har.

   

Det var ju äen så att Inger fyllde år igår och det visste några så då sjöngs det även för henne.

 


Det var gårdagen,


Inatt sov jag riktigt gott slutkörd som jag var och vid 8 steg jag upp, Inger var uppe lite tidigare och fikade ute och när jag gick ut kom Maria så de två åkte till Hamptjärn och städade.

Det var lite kallt med en temp på 8-10° men solen värmde skönt.

 

Jag kanske ska byta ut trädgårdsbilden mot självporträtt som är så inne nu.

 

Fast vem vill se på mig varje dag. Då tappar jag nog alla läsare av bloggen   


Vådret slutligen.

+13,5 i skuggan på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-08-31 10:00:05

Temperatur: 16,5 °C
Lufttryck: 1012,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från S,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 16,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 120,0 mm
Året: 354,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,3 °C
Klockan:
09:07
Temp - Max:
18,6 °C
Klockan:
14:24
Temp - Min:
3,9 °C
Klockan:
00:34
Temp - Min:
4,5 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
1012,6 hPa
Klockan:
08:57
Lufttryck - Max:
1010,9 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
1010,6 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Min:
1006,3 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:26
Sol upp: 05:19
Sol ned: 19:58
Skymning: 20:51
Dagsljus: 16:25 tim:min
Dag längd: 14:39 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:54
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 20:44

Nu tror jag det blir påtår ute på altan.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 30 augusti 2014 20:38

I formen av en kajak som Anders fick presentkort till.

Av Jan Sandström - 30 augusti 2014 18:58

Nu är jag hungrig så det ska bli gott med mat.

Av Jan Sandström - 30 augusti 2014 15:57

God tårta och kaffe.
Trevligt sällskap.

Utsikten från Hamptjärnsstugan är fin över Umeå.

Fast på bilden ser man bara skog :P

Lite bättre om jag zoomar in.

Av Jan Sandström - 30 augusti 2014 11:54

Så här blev Marias telåda när jag svedde den med gasolbrännaren.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards