jans

Alla inlägg under augusti 2014

Av Jan Sandström - 22 augusti 2014 09:48

Fredag den 22/8


Igår hämtade jag mer tillbehör till den där fontändammen jag köpte av Arken Zoo tidigare, det var ställningen för att ha dammen inomhus eller på ett plant golv och grus, slangar och dammutsmyckningar.

Sedan var det full rulle här hos oss då Inger hade hem sina jobbarkompisar på surströmming och kyckling med en massa annat.

Men det blev bara 15 gäster så det blev gott om plats under altantaket då det tidvis regnade.

 

Infravärmarna och filtarna behövdes i alla fall för tjejerna är ganska frusna av sig.


Sov gott inatt och det hör egentligen inte till det vanliga.


Idag har vi ätit frukost ute på altan, jag har väckt Hugo och Bosse och pysslat om dem ett tag.

Inger börjar jobba 12 och jag hoppas på en lugn dag.

Funderar på att pyssla lite i sovrummen "där nere" alltså de tre rummen som barnen bodde i och man kommer till från hallen där husdjuren bor.

Måste i alla fall städa undan en del ute på altan om vi inte hinner det innan Inger cyklar iväg.

Jag har ett flugfönster att göra klart men nu är det inte så brådskande då det är höst Maria har stängt fönstret.

Eljest blir det väl några timmar ute på altan med en kelsjuk Gunnar i mitt knä, en mugg kaffe och boken.

Men då får jag nog klä på mig lite mer dels som skydd för Gunnars vassa klor och att det är lite svalt idag.


Temperatur och väder då, vi har 13,7° ute på altan.

Tror det är mulet för jag ser inte så mycket med parasollet uppspänt utanför fönstret.

 

Lite omvänd ordning för nu kommer data från väderstationen.

Aktuella värden:
2014-08-22 10:00:04

Temperatur: 13,4 °C
Lufttryck: 991,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från ENE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 13,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 59 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 5,4 mm
Månaden: 81,0 mm
Året: 315,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,4 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
21,5 °C
Klockan:
12:19
Temp - Min:
11,6 °C
Klockan:
03:36
Temp - Min:
10,3 °C
Klockan:
05:45
Lufttryck - Max:
991,3 hPa
Klockan:
09:46
Lufttryck - Max:
990,9 hPa
Klockan:
22:53
Lufttryck - Min:
990,3 hPa
Klockan:
01:04
Lufttryck - Min:
983,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:54
Sol upp: 04:52
Sol ned: 20:29
Skymning: 21:27
Dagsljus: 17:33 tim:min
Dag längd: 15:37 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:43
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 18:41

Men det är ju ändå fredag. fast för mig spelar det ingen roll vilken veckodag det är.

Alla är likadana förutom måndag-onsdag då det oftast går en matinéfilm.


Nu suger det i kaffetarmen igen.

Godmorgon.

Av Jan Sandström - 21 augusti 2014 21:52

Alla gästerna har åkt hem, eller i alla fall åkt härifrån.

Vart de tagit vägen vet jag ju inte.

 

Men regnet slapp de inte, tursamt nog var det inte fler än att alla rymdes under taket.


Maria kom och hämtade bilen och den skulle vi få tillbaks på lördag då hon hämtar mor och far för att bjuda på fika.


Jag är på väg isäng då klockan snart är 22.


Av Jan Sandström - 21 augusti 2014 16:12

Slut på friden för då kommer gästerna så jag tror jag ska ta kaffekoppen och gå ut till katten igen.

 

Men det blev mörkt inne hos mig.

Av Jan Sandström - 21 augusti 2014 14:23

...masochisthållet men det kan ändå bli för mycket av en katt i knät.

 

När han ligger och kurrar så gott åker klorna på framtassarna ut och de är vassa kan jag upplysa om.

Det känns när de håller på att tränga in i skinnet på benen.

Men han är ju så varm och god att det får han göra, kan ju inte köra iväg han när lille Gunnar har så skönt på mina ben.


Och åskan låter lite ibland men det blev inte så mycket bom å dunder, några smällar bara.

Men jag , jo jävlar vad det small, den har inte lagt av :-)

Jo jag fick ju i alla fall en stor bit blåbärskaka och kaffe ute på altan när regnet strilar på plasttaket och en skön varm kisse på benen.

Jag trpr åskan är på väg tillbaks igen.

MYSIGT.

Av Jan Sandström - 21 augusti 2014 13:45

Så jag blir väl tvungen att kolla ned, stänga och göra kaffe som drickes ute på altan.

Av Jan Sandström - 21 augusti 2014 13:37

Det var Johan och Gustav som var på väg till Stockholm från Åre.
Plötsligt blev Gustav kissnödig och sade: Kan vi stanna ett tag?
Jo det kan vi, sade Johan . De två vännerna stannade och kissade i en skogsdunge.
Plötsligt bet en huggorm Gustav i snoppen.
AAJJJ! skrek Gustav.
Vad fan hände! skrek Johan.
Huggorman bet mej i ballen! Johan sprang till bilen som hade biltelefon, han ringde doktor Ekström och sade:
Min kompis har bitits av en huggorm i snoppen, vad ska jag göra??
Du måste suga ut giftet! Annars kommer din vän att dö! Johan slängde på telefonen och sprang till Gustav och sade:
Jag är ledsen, men du kommer att dö!

Av Jan Sandström - 21 augusti 2014 11:59

Torsdag den 21/8


Idag fyller tidigare dagbarnet och vår vän Camilla 30 år

Grattis Camilla.

Hon är dotter till vänner här på Västerslätt och har hängt här hos oss tillsammans med hennes 4 bröder men bor nu i Skeffteå tillsammans med sin man och barn.


Igår fyllde vår son Anders 30 men hans kalas sker den 30/8.

Jag hade in bilen på service och köpte nya framdäck så nu kan den rulla ett tag till.

Kikade på en fin C-Max som endast gått 180 mil och blev riktigt sugen på att byta men det kostar en hel del.

Monterade även ihop en garderob här hemma

 

Varför envisas bloggplatsen att vända på bilderna, fast man roterat dem rätt så vrider sidan dem ändå.

Passade även på att fota Hugo uppe på skåpet.


Han har förstört stjärtfjädrarna när han sitter på gallerdörren och vill ut till Inger som förbereder gäster som ska komma senare idag.

Det blir en hiskerligt massa tanter från hennes jobb som ska hit igen, samma visa varje år och jag tycker inte det var så länge sedan sist.


Nåja, inatt sov jag faktiskt riktigt gott och tror mig ha haft en katt mellan benen men var inte säker, men spåren när jag bäddade sängen visade att han legat där en stund, tror halva gräsmattna följde med han in i sängen.


I morse åkte jag iväg till Arken zoo på Teg där jag fick hämta lite mer grejor till den där dammen jag köpte av dem.

Det var grus och tillbehör samt ett stativ som var byggt upp för att ha dammen inomhus.

Kanske får jag nytta av det som dammtillbehör eller så används det till något annat.


Vi får hoppas att vädret håller i sig idag när vi ska ha gäster och just nu ser det fint ut.

Solen skiner och vi har 19,9° i skuggan och väderstationens Aktuella värden:
2014-08-21 12:15:05

Temperatur: 20,8 °C
Lufttryck: 987,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från ESE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 20,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 59 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 15,3 mm
Månaden: 75,6 mm
Året: 309,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,8 °C
Klockan:
12:14
Temp - Max:
22,0 °C
Klockan:
16:11
Temp - Min:
10,3 °C
Klockan:
05:45
Temp - Min:
8,9 °C
Klockan:
00:55
Lufttryck - Max:
987,1 hPa
Klockan:
11:21
Lufttryck - Max:
984,0 hPa
Klockan:
23:39
Lufttryck - Min:
983,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
982,1 hPa
Klockan:
04:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:50
Sol upp: 04:49
Sol ned: 20:33
Skymning: 21:31
Dagsljus: 17:41 tim:min
Dag längd: 15:44 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:39
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 18:15

men prognosen är inte helt lovande fint väder men inte heller oväder.

Meteogrammet: Umeå Kommun

vid 21-tiden har nog de flesta dragit sig hemmåt.


Så här ser det ut i trädgården.

 


Nu ska jag ut och försöka göra plats för två bilar på vår bilplats för det lär bli en hel del bilar på gatan senare i eftermiddag.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 20 augusti 2014 20:48

Bilen har varit på servis och fått nya framdäck, eller fått, det blev i alla fall milligare än jag först fått besked om.

Endast ungefär 4149:- och jag som räknade med 5000,

Anders kom förbi och vi gick över till Ullas kondis där vi åt smörgåstårta, kaffe, kaffe, kaffe och sedan bakelse.

 

Det började regna när vi satt där så det drog ut på tiden.

Anders har ju sin 30:e födelsedag idag, tänk att det är trettio år sedan jag plockade ut han hemma på toaletten på Storgatan 11B där vi bodde då, senare 1992 fick jag ta ut Maria hemma på toaletten här i huset.


Hemma fortsatte jag montera ihop garderoben jag köpte och till slut fick jag ihop alla bitar men det blev en träplugg över.

Ska jag måsta ta isär allt och se om jag missat något ställe   

Nä nu får det vara som det är. Vi ska bara fortsätta att städa så att vi får klart ett eller två rum som gästrum eller att kanske hyra ut.


Nu är jag trött och slut och börjar ha ont i fingrarna så det blir dubbla alvedon till kvällsmedicinen.


Nu ropar Inger.


Godnatt.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards