jans

Alla inlägg den 7 augusti 2014

Av Jan Sandström - 7 augusti 2014 20:03

Har ätit sill och färskpäären från landet.

Tomas och Sara har kommit med flyttlasset och ska ligga här för att åka vidare i morgon bitti.


Kaninen och fåglarna har fått komma ut för det är svalt men ändå varmt och skönt.

 


Anders kom förbi med Mirabell som ska vara här när han följer med flyttlasset söderut, han ska köra hem lilla lastbilen de hyrt.

Av Jan Sandström - 7 augusti 2014 11:53

Du som kanske regelbundet kollar min blogg och undrar över trädgårdsbilden så är den tagen med en webbkamera jag satt fast utomhus.

Det är den svarta saken som sitter med kabelklammer ovanför vägglampan.

Lilla dosan ovanför är närverkskabel som är dragen utomhus en bit, det blev enklast så och den till höger om kameran är en repeter till Nexas system oxh styr fontänpumpen (och belysningen) ut till ankdammen, men belysningen strular av någon anledning, det går att tända men släcka fungerar inte om jag inte går ut med sändaren tätt inpå mottagaren där ute.

Och det är ju inte så praktiskt när allt täcks av en meter snö.

Temperaturen i skuggan på altan får jag från givarna som sitter nedtill vid fönstret.


Igår var det varmt    och när dessa moln drog in söderifrån

 

trodde jag det skulle bli kallt, regn och åska men inget hände.

Det var i alla fall fint när de sakta kom seglande på bred front över himlen och jag låg på rygg på solstolen ute på gräsmattan.


Nu har Maria kommit hem igen (tror jag i alla fall) så då måste jag väl ut jag med om en stund.

Var det inte Maria kanske det var tjuvar som slog igen dörren fast de smyger nog lite mer än vad hon gör.

Min dator står då kvar här.   

Av Jan Sandström - 7 augusti 2014 10:34

Torsdag den 7/8


Jag är alldeles ding i bollen, hormaltillstånd alltså.

Men nu börjar värmen t.o.m tära på mig, men jag klagar inte så länge jag får ta det lugnt.

Men de planerna sprack för en stund sedan.


Igår strulade jag på med min NAS och ordna inställningar hit och dit och tidvis fungerade ingenting.

Vet inte hur många gånger jag duschade svalt eller rent utav kallt till slut.

Tankeverksamheten var på kvällen nära nollstrecket innan jag gick isäng.

Fick ingen behållning av ljudboken då jag inte lyckades koncentrera mig på den.


Släckte och efter en stund kom den evinnerliga värken i lederna men somnade till slut och sov riktigt gott men sköna drömmar, vad jag drömde har jag nu ingen aning om men det var behagliga sådana, det vet jag.


Frukosten är intagen utomhus i värmen men det var inte kladdvarmt då jag satt där ute.

In och väcka husdjuren och jag kände hur svalt och skönt det var inne så småvännerna får stanna inne idag också.

Tror de känner av värmen för de är väldigt slöa av sig men åtminstone kaninen dricker (och kissar) ordentligt även om han inte äter så mycket, men det drabbar ingen fattig som man säger.

Själv lever jag ju på fil och sportbröd ena måltiden och fil och tunnbröd den andra, man måste ju variera kosten.

Jag har suttit och sökt byggbeskrivning på igelkotthus att bygga så kanske vi kan få igelkotten att övervintra här på gården.

Vi hade en liten stackare som lade sig bland löv inne i cykelboden i hörnet av huset framför framdäcket på min MC för några år sedan.

Jag lade över lite mer och slutade med en gammal filt och den klarade sig tycligen då den kröp iväg på våren, den var bara borta i alla fall.


Maria sa att jag måste komma och köra bil och släp senare idag då Tomas och Sara ska flytta så möbler ska ut ur lägenheten, sådant de inte tar med till Jönköping eller Maria vill ha kvar.

Då blir det här eller till återvinningen men jag tror att det vi inte vill ha kan jag skänka bort via facebook.


Det är varmt idag också men inte undra på så som de eldar på söderut, tragiskt synd om de som drabbas av skogsbranden.

Just nu har vi 26,3° i skuggan ute på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-08-07 10:45:05

Temperatur: 26,1 °C
Lufttryck: 1000,6 hPa och Steady
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 4,2 m/s från SSE,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 26,1 °C
Inne hos oss. Temp: 24,2 °C Fukt: 61 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 241,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
26,7 °C
Klockan:
09:49
Temp - Max:
30,6 °C
Klockan:
15:22
Temp - Min:
14,2 °C
Klockan:
04:52
Temp - Min:
15,5 °C
Klockan:
03:53
Lufttryck - Max:
1002,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1005,2 hPa
Klockan:
00:55
Lufttryck - Min:
1000,2 hPa
Klockan:
09:21
Lufttryck - Min:
1002,2 hPa
Klockan:
20:22


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:52
Sol upp: 04:07
Sol ned: 21:21
Skymning: 22:34
Dagsljus: 19:42 tim:min
Dag längd: 17:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:45
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: -----

Så här ljuvligt ser det ut i trädgården, kanske dags för lite mer kaffe och korsorden där ute i det gröna.

 


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 7 augusti 2014 00:22

Varför?

Varför ska det börja värka och skära en stund efter det att jag stannat av för natten?

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards