jans

Alla inlägg under februari 2023

Av Jan Sandström - 28 februari 2023 08:04

Tisdag den 28/2 och 46 dagar kvar.


Ja då var det den sista februari och räkningarna är betalade, tror jag fått med alla men helt säker kan man inte vara.

Det kan vara någon man missat och som kanske ramlat bort i skräpposten.


Läste i tidningen nyss om order "Färst", jo det ska tydligen finnas inskrivet sedan 2017, men inte i stavningsprogrammet.

Få, Färre, Färst.

Kan bara säga att nu har det blivit färst med besökare på min blogg, kanske dags att förnya den eller helt sonika lägga ned.
Men först ska vi gå igenom flytten till Vindeln.


Igår lite plock här och där, skruvade och tog ned saker från väggarna, småsaker som kunde tendera till att missas då vi rensar och sådant som bara sitter där ovanför någon dörr eller, någonstans.


Gick ut och hackade lite i snön, drack kaffe och höll Gunnar sällskap.
Gick in och lade mig på soffan men hann bara ligga typ 30 sekunder så kom Inger hem, men jag fick ändå en timmes vila.


Middag, jo rester även igår och broccolisoppa och uppstekt palt, Inger blandade i lite spenatsoppa i sin broccoli.

Det var varmt igår och det rasade från altantaket så jag fick gå ut och skotta bort det eller allt som rasade in på altanen.


Såg på TV medan vi åt och så en ny serie om 5 kvinnor som lutats av sina män och ska hämnas.

4 avsnitt och vi såg två och åt blåbärskaka till kaffe och te.


Otis kom fram från sängen och när vi sett klart på TV så var katterna borta.

Hade vi inte vänt upp och ned på huset tidigare så gjorde iv det nu.


Otis hittade vi på nedre toaletten och högst upp på skåpet och Anders katt Lycka brukar vara där ibland.

Men Bella var försvunnen, jag tror jag gick igenom alla 160 m² 4 eller 5 gånger. Var faktiskt och ropade ute och så gick jag runt med ett paket smörgåspålägg, skinka kan hon inte motstå men fast jag prasslade och hade det öppet så det doftade skinka i huset så var hon borta.

Sista vändan, ja jag viste inte då att det var sista så längst ned i blå rummet, bortanför garaget så kikade jag på min kontorsstol som står där och var ligget hon inte och sover om inte där.


Så jag kunde göra mig i ordning och gå isäng med några UFO-tidningar från 1986 och Gunnar mellan mina ben.

Jag släckte och Inger kom isäng, sedan har jag sovit hela natten.


Upp efter sex, klockan alltså, det andra blir det inte så mycket av nu för tiden, tyvärr. Men nere på toan låg Otis uppe på skåpet och Bella i rumsfönstret.

Han låg kvar där hela tiden medan jag rakade mig och andra toabestyr.


Inger steg upp och då var kissekatterna någon annanstans. Kanske under sängen igen.

Men Bella fick skinka av Inger i morse och är så sällskaplig och kelsjuk, även Otis var gosig i morse.


Idag ska vi lämna katterna ifred och åka iväg för att handla och äta på IKEA och andra affärer på Avion.

Det kan bli fler ställen också.


Jag skulle ju såga hyllplan igår men det blev inte av men idag kanske jag orkar det. Bara att ta sig tid och ork så är det ganska fort avklarat.


Varmt igår och varmt nu fast inte sommarvärme utan lite över noll, ett tag upp mot +10°

Nu +3,0° och 2,4 m/s från nord.


Tydligen har det ramlat ned snö från träden för ena kameran över lillstugan har rubbats ur sitt läge.

     

Så här visade den tidigare   men jag ser ju att det rasat från verandataket igen.


    

Av Jan Sandström - 27 februari 2023 07:33

Måndag den 27/2 och 47 dagar kvar


Igår blev det en tur till Vindeln igen, via stugan då.

Ganska tidigt åkte jag iväg efter att ha lastat in grejor i bilen, bagaget fullt med det som skulle till stugan och baksätet till lägenheten.

Men i stugan blev det först skotta, inte så mycket men 5 cm och så plogkanten.


Lastade ur bilen och så lastade i för ovanlighets skull, 4 bockar, sänksågen med skenor och lite andra verktyg.

Upp till vindeln där jag satte upp några lampor i fönstren och så provade jag att byta dörrhandtag på innerdörr.

     

Det sitter svarta i plast som inte är så snygga så jag provade med ett hemifrån huset i ljust trä men det blev nästan för ljust.
Jag har också i mörkare ek som jag ska testa men de är av en sort som sitter med tre träskruvar och inte genomgående men det går ju att se hur det blir.
Toalettdörren är ny och jag vet inte om det är snyggt med kromat handtag så köper jag nya blir det nog även till den dörren.


Jag mätade även upp garderoberna och de har olika innermått på bredden vilket är bra att veta då jag ska såga hyllplan till några.

Vete 17 om de inte är platsbyggda av någon snickare då huset byggdes 1967.

 

Men städksåpet är nytt med standardmått så dit går det att köpa hyllor, kanske.

Man tog ju bort det som satt i hallen inbyggt i köksväggen och i köket samt två i hallen som ersattes med nytt städskåp och ett tredje i hallen.

Så av 4 blev det 2 kvar.


Lite annat småpyssel och så kaffe såklart innan jag körde hem till stan igen.

Men jag glömde gå ned i förrådet och hämta upp kameran jag satte där på prov.

 

Ville bara se hur bra kontakt med nätet det var där nere och det fungerar fint.


Här hemma blev inte så mycket gjort mer än försöka locka fram katten Otis och så låg jag på soffan då jag inte satt här vid datorn.

Men han ville inte komma ut men han är på toa nattetid och äter också har vi märkt.


Inger kom hem och till slut blev det middag, rester av broccolisoppa och smörgås och till det såg vi om en tågresa igenom Australien.

Vi skulle se film men Da Vincikoden var för lång så det blev en Holländsk film som heter Stromboli och till den kaffe, glass och en whiskey för mig.

Men filmen var usel och tralig, tyckte jag men Inger såg kanske något annat i den.


I alla fall så kom Otis fram och gick runt huset, Bella låg i rumsfönstret och Gunnar på våran dubbelsäng.

 


Det blev tidigt isäng för mig och jag lyckades faktiskt läsa ut boken, jag har ju bara orkat med 3-5 sidor innan jag slocknat.

Har sovit gott inatt och Inger sa att Otis varit uppe och låg vid toadörren då hon var upp.


Upp vid halv sex och Inger steg upp lite senare, kvart i eller så.

Nu har jag inte sett till Otis men Bella går omkring här inne och Gunnar ligger faktiskt här inne hos mig vilket han inte gjort tidigare.

  


Idag, tja jag har ordnat räkningarna så att det är klart, tror jag fått med allt men det ser jag väl då pengarna börjar försvinna från konton.

Eljest blir det väl såga hyllor i eftermiddag och det ska bli fint och varmt men blåsa.

Inger slutar tidigt och jag måste prata med henne var hon vill ha hyllor så att jag kan såga dem i rätt storlek.


+2,7° har det stigit till nu det var -4,3 för en stund sedan och det blåser 5,1 m/s från nordväst.


Morgonbilder med ekorrar idag.

     


Jag hade tre som sprang omkring och klättrade på väggen.

     

Av Jan Sandström - 26 februari 2023 07:29

Söndag den 26/2 och 48 dagar kvar.


Igår en dag som andra, nästan i alla fall.

Påtade på lite här hemma och försökte få sällskap av gästkatterna och Bella som egentligen är den blyga låg i rumsfönstret och jag fick klappa henne, men eljest fick hon vara i fred.

Senare på kvällen låg hon även i rumsfönstret liksom i morse.

 


Gunnar låg i sovrumsfönstret och Otis låg och tryckte under vår säng.


Men fint väder så Gunnar gick ut och senare gick även jag ut och skottade lite snö och han har en fin plats i solen.

 

En stege ligger över stolsryggarna och hans gamla dyna ovanpå.


Men solen gick i moln och jag gick in och så kom Inger hem på timmar.

Lite prat om lägenheten och planering av vad som ska eller behöver göras där.

Hyllor till garderober behövs men svårt att hitta något färdigt som passar till garderober byggda 1967.


Lite småpyssel och så gick Inger till jobbet och senare värmde jag stekt palt till middag.

Åt och såt på Star Trek och det blev några avsnitt under kvällen.


Men trött så redan innan 22 så gick jag isäng och har sovit skapligt gott.

Släppte ut Gunnar vid ½2 då vi spärrat hans lucka för utgång, extrakatterna får ju inte gå ut själva.


I morse låg Bella i rumsfönstret och jag fick kela med henne, senare var hon riktigt trånsjuk runt Ingers ben då hon satt i köket.

Så hon har anpassat sig här medan Otis ligger och trycker under sängen.

Men de har varit på toalådorna och jag tror de ätit mat.


Nu ska de få vara lite ifred för jag ska ränna ut igen, ska åka till stugan och skotta snö, igen, och hämta hem sänksågen med skena och 4 bockar.

Jag har ju hyllplan som är 60 cm djupa och 240 långa som jag ska såga upp och göra hyllor av.
Billigare än att försöka köpa hyllplan för 100:-/st. och som ändå måste kapas.


Fullt upp idag alltså men det här ska inte behöva ta så lång tid så någon mat behöver jag inte ta med mig.

Nu blev det klart att jag får hämta en bänk jag just köpt på Facebook och som ska antingen vara i stugan eller lägenheten.

Synd att jag inte kunde få ta med den redan nu.


Ännu mer att göra idag men det ser ut att bli en fin dag och nästan helt blå himmel, det är lite grått där borta i norr.

-4,6° och 1,7 m/s från nordväst.


Morgonbilderna utan ekorre ser ut så här.

         

Av Jan Sandström - 25 februari 2023 08:56

Lördag den 25/2 och 49 dagar kvar.

Igår vaknade jag tidigt efter en dålig natt, men jag påtade på och skruvade loss lite här och lite där.
Peter kom med katterna Otis och Bella. Dom gömde sig under våran säng men Bella som är den blyga av dem var fram några gånger.
Men vi lät dem vara för sig själva så ornar det sig, kanske.

Gunnar var lite nyfiken på dem men ingan fajt med klor utan han låg mest på sängen och de andra under.

I alla fall har det varit lugnt med de gästande katterna som känner mig men huset är det länge sedan Bella var i.


Traktorn kom och plogade vägen så det var bara att klä på sig och ta ut snöslungan och få bort snön.
Passade även på att köra bort kanten hos två grannar.

Till slut blev det middag och TV.


Det blev kväll och sängdags och jag har sovit ganska gott.

Var upp vid halv tre och då satt Bella i tredje sovrummets fönster.

Inger steg upp före sex och jag var upp, Bella låg kvar i fönstret och jag störde henne inte.

Det ordnar sig nog med kisse, hoppas jag.


Jag steg upp halv sju och dusch, tidning, fågelmatning och frukost.

Idag ska jag vara snälla mot katterna och kanske vågar de sig fram, Gunnar sitter ute i solen och jag går kanske ut senare när det blir lite varmare.


Solen skiner och det är ljust ute med svag vind.

-6,9° här i skuggan utanför fönstret och väderstaionen visar -4,2° och 3,4 m/s från nordväst.


Morgonbilderna ser ut så här, idag utan ekorre.

         

Av Jan Sandström - 24 februari 2023 07:37

Fredag den 24/2 och grottmänniskans dag men även 50 dagar kvar.

Med grottmänniskan menar jag förståss han som hållit på i ett år nu med att förstöra livet för hela världen och mest för dem i Ukraina.
 

Den där Putin lever i sin egen grotta och är paniskt rädd för välden utanför.


Men igår blev det som jag förutspådde ingenting gjort, nästan i alla fall.

Påtade på här hemma och lite här och lite mindre där.


Gjorde i ordning en webbsida med bilder om och i huset från förr och mindre förr.

https://rengard.one/vallmovagen15umea.html


Inger kom hem och hon satte sig ute och sov i solen.

Jag började så smått rensa i cykelboden, plockade undan lite som ska till stugan så det står inne i ett hörn i garaget.


Sent omsider blev det middag, rester som vanligt och broccolisoppan.

Till det såg vi ett avsnitt på flodresor och från Nya Zeeland

Efter det blev det en tågresa någonstans ute i världen.


Lite er koll i datorn i väntan på att Anders skulle titta förbi och det gjorde han senare, ett samtal när han var några nundra meter bort och då tog jag Lycka och stoppade hon, under vissa protester, in i hennes transportbur och gick ut med den till Anders.

Gunnar märkte nog ingenting mer än att det fanns mer plats i sängen.


Lite problem då jag gick isäng gjorde att jag inte somnade på ett bra tag, det snurrade på i huvudet och jag grubblade.

Har nog sovit några timmar ändå men vaknade halv sex, kissade och lade mig igen men innan sex så gjorde jag morgon.


Frukost och plockade ur diskmaskinen, tänk att nu är det kanske inte så lång tid kvar som vi har diskmaskin.

Om tre timmar eller så får vi två katter till här i huset.

Det är ju Peter som kommer med deras Otis och Bella.

De tvåbenta där ska ju åka bort några dagar så då ska jag prova på att ha dem här hemma så slipper jag åka till andra sidan stan en gång om dagen och de får mitt sällskap under längre tid, och Gunnars också.

Men hur det ska gå med kontakten där får vi se, Gunnar och Bella är ju äldre katter medan Otis kanske är lite för lekfull.

Jag har ju alternativet att stoppa dem i burarna och köra hem dem OM det nu inte skulle fungera.


Det värsta är ju att jag måste stänga kattluckan för utgång då besökarna är innekatter, men det hade varit ännu värre sommartid då vi brukar sova med öppet fönster.


Det gör vi inte nu då det är kallt ute men det blir fort varmare och nu snöar det.

-7,9° och vindstilla, ekorrarna vaknade nyss och springer omkring vid förrådet i stugan.


Jag såg reklam om en kattmatarautomat man ställer in på att ge mat vissa tider eller så kan man göra det själv med WiFi.

En sådan kanske man skulle ha i stugan och bygga in i stugväggen, på insidan kunde man göra en tratt och fylla 10 kg jordnötter så fick de lite då och då.


Det har även börjat snöa lätt i stugan men det ska inte komma så mycket enligt prognoserna.


Morgonbilderna ser ut så här idag och ekorren är frustrerad, klättrar bokstavligt talat på väggarna.

          

Av Jan Sandström - 23 februari 2023 16:39

Nu har jag gjort i ordning en sida med bara bilder av huset, tomten och inne.
Den finns här om du vill titta på den.
Men jag vet inte om det fungerar med åäö för alla så då har jag en sida utan de svenska tecknen.
https://rengard.one/vallmovagen15umea.html

Av Jan Sandström - 23 februari 2023 08:03

Torsdag den 23/2 och 51 dagar kvar.


Igår skulle jag ta det lugnt och hade inga direkta planer att göra någonting, nyttigt.

Men det blev varken prova snöslungan, se på Star Trek eller sitta i soffan med bok och katt.


Jag började plocka lite i garaget när jag fick för mig att åka ut så igång med motorvärmaren för det var kallt på morgonen.


Sedan lastade jag bilen med grejor och verktyg och så förbi en affär där jag köpte kabellist. Jag hade en massa i stugan men behövde lite grövre.

Så upp till stugan i fint väder och där skottade jag för vägen var plogad med en plogkant som jag ville få bort.

Det ska ju bli blidväder och så kallt och jag vill bara inte ha en frusen kant.


Hämtade kabellister och lämnade grejor.

Körde till Vindeln och igår kom jag ihåg att ta med min väska och maten, fil, keso och bröd o ost.

Kånkade in det jag hade med till lägenheten och så jobbade jag ett antal timmar med matrast.


Så nu är nätverket fixat, satt upp routern och dragit sladd in till det som ska bli min datorhörna/kontor.


Från nätverksuttaget går en list med nät och el.

 


Upp till router och TellStick som kommer att styra mycket i lägenheten. Som i huset och stugan.

 

Men jag ska snygga till bland sladdarna.


Vidare igenom en vägg in i klädkammaren där jag inte fick ork och tid att sätta kabellist, måsta nog flytta hyllan först.


Igenom andra väggen mellan klädkammare och sovrum där jag ska sitta. Det var lättbetongväggar och ganska enkla att borra igenom.

Jag har gått igenom värre väggar under mina år och då jag drev min firma fick jag borra igenom väggar för att dra antennsladdar.

Då hade jag inte ens dagens maskiner.

 


Det blir inte så tokigt och enklare/snyggare att sätta listerna än använda klammer. 

 


Och här är min plats fast skärmen är en gammal jag har tillfälligt, mammas gamla köksbord ska senare bytas ut mot det jag har här i stan.

  


På prov gick jag ned till förrådet och ställde upp min temporära kamera med Telldusstyrning för att testa hur och om nätverket räcker till där nere.

 

Och det gör det men mörkt så man ser inte så mycket. Men det fungerar.


Det blev lunchrast, kafferast och kafferast, jag hann duscha och så ringde mäklaren Helen som berättade om husvisningen.

Som det ser ut så går vi vidare och efter helgen får jag nog reda på hur intresset är hos köpare. Men det har än inte blivit något NEJ från dem fast vi har snö på tomten.


Jag tänkte på att mäklarfirman Unik inte tagit med alla/några foton jag gett dem så jag ska göra en egen sida på min webbplats https://rengard.one/huset/vallmo.html så kan köpare och intresserade titta hur det är på sommaren och andra årstider än grå höst och vinter.

Det skulle jag ha tänkt på redan tidigare.


Närmare fyra så hade jag packat ihop och städat det värsta, ut till bilen och det var mildare med -7°

Det gick bra att köra hem och här blev det lite datorpyssel m.m innan Inger kom hem från jobbet.


Hon gjorde broccolisoppa som vi åt till en järnvägsresa på SVTplay, sedan kaffe och halv semla till nästa resa.

Jag såg sedan färdigt en gammal film jag började på häromkvällen, Prassel med trassel kallade de den på Svenska eller Car Trouble i original.

Tänk att man kunde skrota en Jaguar E-typ bara för att göra en sådan där film som inte ens var toppen utan sisådär.

Röd var den också.

 

Det blev sängen och jag fick ligga i Ingers säng, min var upptagen av Gunnar och jag fick Lycka på mina ben istället.

Senare kunde jag krypa över och har sovit gott fast jag fick ta både Alvedon och smörja då jag hade värk efter att ha krupit omkring på golvet i lägenheten.

 

Idag ska jag inte säga något om planer men det blir då inte till Vindeln.

Däremot kanske det blir en sväng till Stöcksjö med katten Lycka om inte Anders svänger förbi och hämtar henne.

Tror han nu jobbar på Ullas kondis här utmed oss.

 

Det är då mildare ute idag med -2,4° och det ska bli sol enligt prognoser, blåser med 3,1 m/s från sydväst.

Så här ser morgonbilderna ut med ekorre idag.

         

 

Sitter som en ödla på husknuten, till vänster.

 

 

Ganska lustigt för han dök ned i snön och kom upp en bit ifrån.

 

  

Av Jan Sandström - 22 februari 2023 06:47

Onsdag den 22/2 och 52 dagar kvar.


Igår gjorde jag inte så mycket, gick ut i solen och skottade den snö som kommit, 3-5 cm och det gick ganska lätt att dra bort med spaden.

Släpvagnen var desto jobbigare att skotta då snön var hårdare på den.


Plock här hemma bland grejor och rensade verktygstavlan på det jag inte tror jag behöver ha kvar här hemma.

Resten i en hink som ska till stugan.


Gjorde i ordning räkningar som ska betalas men än är det några dagar kvar till lön.


Flyttade bensin mellan dunkar och skulle smörja munstycket på snabbtankningen.

Man bara trycker ned i tanken så rinner bensinen ned tills det blir fullt = ingen luft kommer in i dunken och när jag lyfter den så stängs munstycket.

Bara det att det har kärvat lite men nu upptäckte jag att alla mina oljor och sprayflaskor tagits upp till stugan.

Inger sa att jag kunde väl använt glidmedel och det kanske skulle ha funkat.


Middag och TV eller TV och middag.

Började se om en serie jag tidigare börjat se, nått om att flyga i natten då solen skulle döda alla.

Förstår att jag inte såg den klart utan bara 1½ avsnitt så jag hoppade ganska mycket innan jag slutade se och återgick till Star Trek Enterprise.


Inger kom hem från jobbet och det blev sängen med bok och katt.

Som vanligt läste jag inte så många sidor innan jag släckte och har sovit ganska bra, har inte tagit nån Alvedon de senaste nätterna och det har fungerat. Ingen eller lite värk.


Kallt idag med -17,2° så jag håller mig väl inne så länge. Kan titta på ekorren som nu är runt fröautomaten i stugan.

Eljest plock bland grejor och ställa fram det som ska till stugan och det som ska till lägenheten.

Prova att köra ut snöslungan och se om den torkat eller fryser ihop igen.

Det blir väl lite TV eller Netflix och Star Trek också om jag inte sitter i soffan och sover med boken   


Som jag skrev är det en kall morgon men det ska bli mildare och mer snö.

Blåser gör det inte vad jag kan se men bara nu solen kommer fram blir det fort mildare och kanske rent utav lite takdropp.


Så här ser morgonbilderna ut och med ekorre idag.

     


Den sitter där till vänster mellan träden.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards