jans

Alla inlägg under december 2015

Av Jan Sandström - 31 december 2015 20:45

Nu har vansinnet börjat, det smäller här

och det smäller där och det är tre timmar kvar till midnatt   

 


 

SKRÄM INTE DJUREN PÅ NYÅR!

Ingen vill starta det nya året i skräck och panik. Inte heller de vilda djur som bor nära inpå oss människor.

När vi skjuter upp nyårsraketerna och det börjar smälla och explodera blir många vilda djur skräckslagna och förvirrade.

Småfåglar som nyss sov flyger iväg i panik, rådjur försöker fly genom skogen, och kaniner överger sina bon och sätter iväg i mörkret.

Fyrverkerierna är fina att titta på men de innehåller giftiga ämnen som hamnar i naturen när raketerna exploderar.

Kemikalierna som släpps ut utgör en fara inte bara för de vilda djuren utan också för t ex hundar som rastas i naturområden.

Visa hänsyn för våra vilda vänner och skippa fyrverkerierna på nyår!

Sprid gärna detta till dina vänner.

PS. Vill du göra en annan viktig insats för djur och natur, bli medlem i Naturskyddsföreningen.
http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-du-kan-gora/butiken/medlemskap/bli-medlem?gclid=Cj0KEQiAqemzBRDh2vGKmMnqoegBEiQAqJPuyHrMN0Gm77BdcD9bkbUklEikMzNAWW2NludM_dmVXJYaAouM8P8HAQ

Av Jan Sandström - 31 december 2015 17:48

Man kan inte lita på dem.


De har sagt att Internet i stugan, nä det behövs inte, bara onödigt.   

 

Nu har Tomas och Sara varit där några dagar och förbrukningen var NOLL när de kom dit.

Idag kom de hem och där ser man.

Inte behövs något Internet i stugan inte   

Men det kostar ju inget och bra att det används för eljest har det varit bortkastade 99:- som det kostar i månaden.


Jag hoppas ni trivdes och hade det skönt där ute i vildmarken, jag längtar själv dit.

Av Jan Sandström - 31 december 2015 17:14

Man har ju inte roligare än man gör det.

Inte ens en öl har jag druckit utan sitter här vid datorn och leker med statistiken.

Nä det är ju faktiskt inte så att jag är så knäpp att jag kallar "han där nere" för statistiken, den heter fortfarande (piiiiiiip)


Jag har läst av mätarna och fått fram det här och det blir roligare desto fler år som går.

Först en tabell att mata in siffrorna.

 

Sedan får man ut i de diagram man själv gör i ordning efter siffrorna. Jag läser själv av elmätaren men det går ju att få tag på siffrorna genom det elbolag man har som i mitt fall Umeå Energi.

 

Jag monterade ju in en separat elmätare på pumpen men tyvärr gjorde jag inte det direkt den monterades.

 

Före pumpen förbrukade vi ungefär 30 000 kWh/år

 

Konstigt nog har pumpen gått mer men det har gått mindre ström.

 

medan pumpen har dragit mer, alltså har hushållselen minskat.

 


och vattenförbrukningen ser bara bra ut.

 


Men nu ska jag ta och göra Inger sälskap i rummet där hon sitter och ser på TV med Gunnar, bergsbetigning någonting.


Av Jan Sandström - 31 december 2015 12:40

Kunde inte låta bli att fota kisse när han var kelsjuk och jag hade kameran/mobilen i handen efter att ha fotat annat.

 

Men ett problem vi har

 

ör den torra luften i huset

 

och då blir det statisk elektricitet när jag kelar med kisse så det slår blixtar om händer och pälsen.

 

Men lite omak får man stå ut med och bilderna är inte de bästa då jag inte använde blixt.

Av Jan Sandström - 31 december 2015 12:35

31:a December

 

Eldade upp det som var kvar av huset.

 

Ingen mer skottning.

 

 


8:e Januari


Jag mår så bra.

 

Jag älskar dom här små pillren dom ger mig.

 

Varför är jag fastbunden i sängen?

Av Jan Sandström - 31 december 2015 11:02

30:e December

 


Taket rasade in.

Snöplogsföraren stämmer mig på en miljon kronor för att jag slog honom i huvudet.

 

Frugan åkte till sin mamma.

 

 

Missade igår igen.   Skäms på mig.

Av Jan Sandström - 31 december 2015 10:14

Torsdag den 31/12

 

Igår satt jag här hemma, Erik kom hem med bilen och tog sin egen men ringde och sa att det blev något fel när vi monterade torkarna.

Nu fungerar de inte alls.

Sedan tog vi bilen till Vännäsby där vi åt middar för att senare åka till Vännäs för att gå på bio, lång kö och vi hann nästan fram till luckan då biljetterna tog slut.

Så det blev ingen Ove för oss så vi åkte tillbaks och fikade.

Jag och Harry fördjupade oss i Norge, han på en platta och jag i mobilen och Google Maps.

 

Åkte hem sent och det blev nästan direkt sängen och min ljudbok.

Förberedde mig för värk och den kom som vanligt. Under dagen och kvällen hade jag stickande ont i vänster öra.

Säkert en öroninflamation igen och det går över när trumhinnan går sönder, brukar ha det ibland eller med 5-10 år mellan.

Jag har lite ont idag också men bara lite lite lite och ibland.

Vaknade efter en stund med ledvärk så jag gick upp och stoppade händerna i varmt/hett vatten och då lindrar det.

Tog min knähund och satte mig i sängen, surfade lite och skrev på händelser för oss under året som gått.

Bytt bil, blivit farmor och farfar och Tomas o Sara som gifte sig bl.a

 

Inger värmde gelkudden som jag hade på händerna när jag lade mig med ljuddboken igen.

Gunnar låg mellan mina ben och sov gott, Tristan låg vid Ingers fötter och tidigare kom Mirabell och kanske ville ligga hos oss men det var ont om plats så hon gick nog till min kontorsstol där hon brukar ligga lilla rosenhjärtat.


Sov nog ganska gott ändå fast jag fick upp för Gunnar ibland.


Vaknade och steg upp vid åtta och har avklarat morgonsysslorna.


Idag är det nyårsafton och jag tror inte vi har något inplanerat så det blir väl en lugn kväll här hemma.

Jag hoppas då på att grannarna tagit sitt förnuft till fåga och inte skaffat en massa elände och skjuter fingrar och ögon från kroppen.

 

Läste att man INTE får sända upp de där lyktorna inom en mils radie från flygplatsen, det blir inte många ställen i Umeå man får tända dessa och skicka upp dem, tänk även på vindriktningen så att det inte blåser mot flygplatsen.


Det är inget vidare väder för fyrverkerier och lyktor   

Just nu har jag +2,1° utanför fönstret, mulet och det blåser ganska mycket kände jag då jag var ut och fyllde på fågelfrö.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-31 10:45:05

Temperatur: 2,5 °C
Lufttryck: 1011,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 6,6 m/s från S,
i byarna 9,2 m/s
Kyleffekt: -2,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 39,6 mm
Året: 680,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,0 °C
Klockan:
03:43
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
23:53
Temp - Min:
2,2 °C
Klockan:
07:24
Temp - Min:
1,1 °C
Klockan:
16:35
Lufttryck - Max:
1011,8 hPa
Klockan:
10:19
Lufttryck - Max:
1020,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1010,4 hPa
Klockan:
07:04
Lufttryck - Min:
1011,1 hPa
Klockan:
23:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:27
Sol ned: 13:57
Skymning: 15:12
Dagsljus: 07:00 tim:min
Dag längd: 04:30 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 19s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:35
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 10:46

Nog har vi haft annorlunda väder på nyårsafton.

 

Men det finns lite snö där borta mot Industrivägen, snö de en gång skrapade ihop från parkeringarna.


Peter ringde just och sa att de kommer och fikar i eftermiddag, då får jag träffa skrutten, eller Emil som han heter.


Godmorgon

Av Jan Sandström - 30 december 2015 09:59

Onsdag den 30/12


Näst sista dagen på året men egentligen är det ju bara människan som räknar så, hos djuren blir det bara en ny dag efter den gamla och så rullar det på.

Fast i morgon natt märker de att det är annorlunda på grund av människans dumheter.

 


Igår vaknade jag eller om jag aldrig somnat, svårt att avgöra.

Inger gick ut en promenad via Apoteket där hon hämtade ut medicin till mig och skulle köpa en vetevärmare men köpte någon med nån gel inne i en plastpåse, hade en sådan tidigare men den gick det visst hål på och jag gillade den inte så mycket.

Den rikitga med vete i var skönare och enklare att hantera. Men nu har vi den så då får den duga.

Erik kom förbi och ville att jag skulle följa med till Biltema, där jag köpte en Jerry samt kaffe och bulle till lunch.

Sedan bar det av till NetOnNet.

 

Där köpte jag en sladd, HTMI till min platta att ha ifall det saknas där jag hälsar på och vill visa något.

Som i höstas nere hos Hans.


Här hemma tog vi oss an Eriks vindrutetorkare som var trasig, lite besvärligt men bra att jag har ett par händer som jobbar åt mig.

Vi fick loss torkarmekanismen och motorn och kanske skulle det gå att svetsa fast det trasiga men lederna är ganska nötta så han har beställt en ny enhet på nätet.

 


Vi skruvade nädtorftigt fast allt igen så att bilen är körbar men han tog ändå min bil för att hämta hem sin cykel på stan.

Erik saknar ju kula på bilen och då blir det besvärligare utan cykelhållaren.


Jag såg lite TV, Hälsoresan men såg den bara lite på sidan om.

Sedan satt jag med ekonomin och började göra årsbyte i kalkylerna och sammanställa 2015.


Gick isäng och fick värk efter en stund, är det för att man stannar av som det börjar skära i fingerlederna och knäna.

Gunnar var ut några gånger inatt men i det stora hela har jag nog sovit skapligt gott.

 

Steg upp efter åtta då Gunnar velat ut och in, kommer inte ihåg vad det var just då.


Men Tristan vet inte vad fara för sitt eget liv är när han provocerar och retar Gunnar.

Han hoppar och försöker överraska han bakom något hörn men Gunnar bara tittar på han så springer Tristan lång väg.

Men ibland blir det lite hårdare tag, tacksamt nog utan klor och spott å fräs.

Vad vet jag, det kanske bara är en lek ändå som med Mirabell, i morse lekte de faktiskt tillsammans.


Inger kom in med posten.

Man kan och får inte lägga tunga saker lösa i ett kuvert, som en nyckelknippa för de åker inte iväg lika snabbt som kuvertet i sorteringen utan stannar kvar på bandet.

Man kan tejpa fast sådant på ett papper eller helst en kartongskiva så kanske nycklarna eller mynten far iväg ut genom kuvertet.

Nu har i alla fall Tomas fått nycklarna av Anders till vallboa, men det kanske är för sent.


Erik ska nog komma och byta bil idag. Jo vi hittade ett plastskydd som inte var fastskruvat i motorrummet vid torkarna så det kanske var det som skakade och lät när man körde i minsta gupp, det får Erik se senare.

Det blir nog så att vi ska montera motorvärmare och kupévärmaruttag när vi ändå är på gång där nere mot torpedväggen (mellan motorn och där man sitter).


Det har blivit varmare och är nu blidväder,

Just nu har jag +1,2° utanför fönstret, det är mulet och det är både tacksamt och dåligt för det ska bli så i morgon natt.

Bra för då ser inte folk pengarna de skickar upp i skyn, illa för då kommer många att spara sina rakter till senare tillfälle när det är klart väder.

Blåser gör det för linan på flaggstången slår ibland, kanske borde sätta dig klossen mellan stången och linan så att den kommer en bit ifrån.

Väderstationen visar då Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-30 10:15:05

Temperatur: 1,7 °C
Lufttryck: 1015,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 84 %
Vindstyrka: 6,4 m/s från SW,
i byarna 9,2 m/s
Kyleffekt: -3,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 39,6 mm
Året: 680,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,1 °C
Klockan:
06:11
Temp - Max:
2,1 °C
Klockan:
23:56
Temp - Min:
1,5 °C
Klockan:
03:57
Temp - Min:
-10,4 °C
Klockan:
17:15
Lufttryck - Max:
1020,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1027,5 hPa
Klockan:
01:55
Lufttryck - Min:
1015,5 hPa
Klockan:
10:00
Lufttryck - Min:
1020,6 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:28
Sol ned: 13:55
Skymning: 15:10
Dagsljus: 06:57 tim:min
Dag längd: 04:27 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 4s more daylight tomorrow
Måne upp: 21:20
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 10:34


Och duvorna har hittat igen fröna jag spillde ut för en tid sedan.

 
 

Har glömt skriva något men det spelar nog ingen roll.

Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards