jans

Alla inlägg den 2 december 2015

Av Jan Sandström - 2 december 2015 10:15

SVT 1, 13:55--15:20 That Uncertain Feeling (1941) eller "Korsdrag i paradiset" på Svenska


Lite information om filmen men det här hittade jag, men har å andra sidan inte sökt så mycket.

Amerikansk långfilm från 1941. Ett äkta pars äktenskap knakar i fogarna och hustrun ligger sömnlös på nätterna. När deras excentriske vän, pianisten Sebastian, dyker upp börjar saker hända. I rollerna: Merle Oberon, Melvyn Douglas, Burgess Meredith. Regi: Ernst Lubitsch.(That Uncertain Feeling)

Av Jan Sandström - 2 december 2015 09:48

Onsdag den 2/12


Nyss stängdes strömmen av i stugan då de ska koppla in markledningen men tur att det inte är svinkallt idag.


Igår en dag som många andra, livet lunkar på men i snabb takt.

Vi åkte ut för att handla lite och lämna tillbaks låneböckerna.

Först postade vi ett stort paket till Maria som ju är i Kanada, tjejerna har en blogg men just nu har de tentor och hinner inte uppdatera den så ofta.

The Canadian Adventures

Three Swedes Adrift

heter bloggen.

Sedan i på banken för att prata om Ingers pensionsförsäkring hon har men vi lyckades inte lösa problemet så jag tog fram underlag och idag kanske det går bättre.

Därefter Ersboda för inköp av lite smått och gott och norra länken till Kvantum för matinköp.

När vi kom hem så låg kassen med låneböckerna kvar i bilen. Vi glömde bort biblioteket.


Här hemma skulle vi äta sen lunch, varmkorv med bröd men efter en tugga brann det i halsen.

Det visade sig att korven var kryddad med chili, jag kan inte äta sådant och tror att det beror på min medicinering att jag är så känslig för typ chili och även vitpeppar. Svartprppar går däremot bättre.


Eftermiddagsfilm som var småkul och middag.

Senare såg vi en film tillsammans, A time to Kill av John Grishan eller Juryn som den heter på Svenska.

En film jag mest blev uppretad på, handlar mycket om relationen mellan svarta och vita i USAs söder.

Men den slutade som väntat.


Erik kom in då han fått problem med moppen på väg hem från jobbet så han lämnade den och lånade bilen.


Gick isäng med ljudboken och fick Inger utmed mig men ingen Gunnar mellan benen och jag har sovit ganska skapligt och Gunnar har bara gått ut och in ett par gånger.


Nu ligger katterna och sover, frukosten avklarad och Inger slår in paket i köket.

Senare i eftermiddag ska Emil och föräldrarna komma på besök.


Eljest blir väl dagen som andra dagar, dator, TV, kaffe och film.


Det är kallt idag med -2,1° utanför fönstret.

Solen skiner från en blå himmel och det är frostvitt på marken och en svag nordlig vind enligt vimpeln.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-02 10:00:05

Temperatur: -1,4 °C
Lufttryck: 992,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från WNW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: -3,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 641,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,1 °C
Klockan:
05:30
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
12:07
Temp - Min:
-2,4 °C
Klockan:
09:34
Temp - Min:
-2,7 °C
Klockan:
23:48
Lufttryck - Max:
992,9 hPa
Klockan:
09:55
Lufttryck - Max:
984,5 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
984,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
963,2 hPa
Klockan:
00:07


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:45
Sol upp: 08:55
Sol ned: 14:02
Skymning: 15:11
Dagsljus: 07:26 tim:min
Dag längd: 05:07 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 38s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:27
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 12:12

Så här ser det ut genom kameran men solen står verkligen lågt.

 


Det drar lite kallt från fönsterventilen så jag får ta på mig något mer.


Godmorgon.



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards