jans

Alla inlägg den 14 december 2015

Av Jan Sandström - 14 december 2015 21:00

Nu börjar en film, Trollkarlens lärling


Och Maria har fått paketet med julklapparna.


Av Jan Sandström - 14 december 2015 18:04

Eftermiddagsfilmen var väl sisådär och så kom ett barnbarn på besök med sina föräldrar.

Det blev snabbfika för mig då filmen började.

Och tänk jag tog inte ett enda foto av Emil men jag fick plocka upp han ur hans stol och hålla i han en stund.


Sedan satte jag mig och läste i soffan tills Badhotellet började, det var sista avsnittet på säsong 1.

I morgon börjar säsong 2 som är på 7 avsnitt.


Läste på webbsidan att hoteller inte finns utan de har byggt upp en kuliss för exteriörscenerna.


Nu har vi ätit middag och jag är proppmätt.


Av Jan Sandström - 14 december 2015 10:45

14:e December


Snö, underbara snö! Det kom 20 cm i natt.

Temperaturen hade sjunkit till -20. Kylan får allting att gnistra så.

Vinden gjorde mig lite kall, men jag värmde upp mig med att skotta uppfarten och trottoarerna.

Detta är livet! Snöplogen kom tillbaka i eftermiddags och begravde allt i snö igen.

Jag insåg inte att jag skulle behöva skotta så här mycket, men jag kommer verkligen i form på det här viset.

Av Jan Sandström - 14 december 2015 10:41

SVT 1, 14:25--15:50 Ola & Julia (1967)

Handling:
Ola turnerar med ett popband i landsorten. I turnébil färdas han från stad till stad och möter under konserterna tjutande ungdomar som lever ut sin livsenergi och jagar idoler. Jak- ten fortsätter ända fram till hotelldörrarna. Julia reser omkring med "Svenska Turné-Teatern" och spelar Samuel Becketts bittra och pessimistiska pjäs "Slutspel". Ingen publik jagar henne. Vitsminkad, 100 år gammal, sitter hon liksom sin älskade i en tunna på scenen. De försöker nå varandra men kommunikationerna me...Mer
 
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 14 december 2015 10:13

Måndag den 14/12


Igår var det ett år sedan vi körde ned Hugo till nya ägarna i Gävletrekten.

   

    Jag hoppas att du Hugo har det bra och inte har varit allt för ond på mig.

Jag skulle ha ringt Hugos husse och tänkte göra det men så föll det bort från mitt minne och det blev aldrig av.

Idag känns det konstigt att vi hade fåglarna där nere i hallen men Gunnar har ännu inte lärt sig att gå ned dit.

Han stannar på tröskeln ned, men det händer att han kliver ned ibland men inte ofta.

Ibland saknar jag fåglarna och särskilt Hugo, Bertil och Micro men även de andra 50.


Igår blev en dag med mycket pyssel här och där och det var skönt att få sätta sig i mellanrummet med boken, där var det svalt och skönt och jag hann inte sitta länge förrän Tristan kom och kröp upp i mitt knä, varm och skön att vila boken på men han tappar så mycket hår att det flög omkring när jag strök han över pälsen, statiskt blev det också så vi fick stötar ibland, kanske därför att pässtråna flög omkring så mycket och hade en tendens att fastna i mitt ansikte.


Inger jobbade kväll men det blev ingen film när hon kom hem. Jag gick isäng med ljudboken lite (mycket) senare.

Gunnar kom in och låg mellan mina ben ett tag innan han gick iväg och lade sig någon annanstans. Troligen soffan.

Tristan låg på Ingers säng nere vid fötterna.

Sedan fick jag sova till 05:56 då Gunnar kom och väckte mig, släppte ut han och tog min medicin, 40 minuter senare kom han in igen och lade sig att sova och åtta vaknade jag av klockradion.


Vi låg kvar en stund innan vi steg upp och de vanliga morgonsysslorna, kattmat, fågelmat och frukost åt oss.

Sedan gick jag ut i garaget och lagade en skärbräda som botten lossnat på.

En sådan där brödbräda där smulorna kan ramla ned under.


Och så sitter jag här igen och ser på TV samtidigt som jag skriver här, fullt med fåglar ui trädgården vilket du kan se på bilden nedan.

Det var kallt inatt och då är inte Gunnar ute så mycket, vi hade -13,1 °C klockan 00:58 men det hade varit lite kallare tidigare, -14,0 °C klockan 22:36.

Inte så kallt säger säkert inlandsborna men jag tycker det är kallt, jag vill ha runt 25°, varmt alltså.   


Just nu är det -8,8° utanför fönstret, blå himmel och måttlig nordvästlig vind enligt vimpeln.

 

Väderstationens vindmätare har frusit fast som vanligt och visar bara ett streck eller 0,0 m/s och ingen vindriktning

Övriga data från väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-14 10:30:05

Temperatur: -8,3 °C
Lufttryck: 1000,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -8,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 17,4 mm
Året: 658,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,3 °C
Klockan:
10:21
Temp - Max:
-4,7 °C
Klockan:
11:57
Temp - Min:
-13,1 °C
Klockan:
00:58
Temp - Min:
-14,0 °C
Klockan:
22:36
Lufttryck - Max:
1000,6 hPa
Klockan:
10:01
Lufttryck - Max:
998,3 hPa
Klockan:
23:08
Lufttryck - Min:
997,8 hPa
Klockan:
00:11
Lufttryck - Min:
989,9 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:05
Sol upp: 09:21
Sol ned: 13:46
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:57 tim:min
Dag längd: 04:25 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 18s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:41
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 17:54

och så här ser det ut, ska se om jag hinner skriva om dagens film innan Inger vill ta te och kaffepaus.

 


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards