jans

Alla inlägg den 19 december 2015

Av Jan Sandström - 19 december 2015 11:10

Har strulat på med nätverket men det är omständligt att få igång termometern från Vattenfall.

Det är då vackert här.



Nu har solen nått stugan och fönsterrutorna har tinat.


 

Av Jan Sandström - 19 december 2015 06:50

Gunnar kom just in blöt och eländig men säkert nöjd efter att ha varit ute.

Nu tror jag han tänker göra de andra sällskap.

   

Av Jan Sandström - 19 december 2015 05:50

Lördag den 19/12


Igår hade jag en skön dag här hemma i min ensamhet, sedan kom Inger hem.

Då var jag inte ensam hemma menar jag.

Men innan dess kom Svägerksan Birgitta förbi och bytte varor, vi fick ägg och mjöl och hon fick bullar och kakor som Inger bakat.


Till middag värmdes det pizza och det blev en kebab, men efter ett par tuggor fick jag lämna över min halva till Inger då den innehöll frätande syra, kändes det som i min mun.

Tydligen jalapeno eller något ännu värre, jag kunde inte äta den utan drack på stående fot två glas mjölk för att lindra svedan.

Sedan gjorde jag i ordning ett paket nudlar med kycklingsmak, till lunch åt jag med räksmak.


Erik ringde sent och meddelade att moppen dog, han körde i ett gupp och den bara stannade, tursamt nog var det på bilparkeringen utanför hans lägenhet.

Det måste vara någon sladd som lossnat, frågan är bara vilken men det får vi kolla innan drar hem den hit.

Men nu siktar han på en bil i framtiden, han har tänkt hålla ut frammåt sommar eller hösten mend et blir nog sista vintern den rullar i hans ägo.


Tomas och Sara ska ha vänt norrut, de skulle åka pp till Söderhamn där de ska vara några dagar innen de kommer till oss.

Maria har fått skollov där borta i Kanada och idag, imorgon för dem, ska de flyga till Vancouver där de ska gå på UBCs museum, akvariet, och en väldigt fin park men även handla en del innan de sätter Aline på flyget hem till Svedala.

Mer finns att läsa i deras blogg

The Canadian Adventures

De gör det bra som klarar av skolan där borta. Till Aline säger jag välkommen hem igen, ibland önskar jag (och Tristan) att det var Maria som kom hem.

Han är så gosig lillkillen men det märks att det är en ung katt med leklust och bus.

Igår for en glasvas i golvet då han letade julklappar, det var de som brorsan Trassel ska ha som han var på.

Du dåg ju hur begeistrad han blev när vi tog ned julgranen, jag befarar att det blir en lättklädd gran i år.

Gunnar har liksom inte rört den, jo det har farit någon kula som hängt långt ned men vi har inte hittat han uppe i toppen.

DÄR kommer vi nog att hitta Tristan.


Inatt har jag sovit skapligt, tror jag.

Jag vaknade just efter midnatt eller klockan visade då noll någonting men jag var förvirrad och visst inte riktigt var jag var och att Ingers säng var tom.


Det påminner mig när jag bodde hemma hos en flickvän i Stockholm och hade fått halsfluss med hög feber och bara fått alvedon av akutläkaren som de tillkallat.

Sedan fick jag ligga i hennes broders rum (isolering) men vaknade på småtimmarna dyngsur i en dyngsur säng utan att jag visst var jag var.

Gick upp och tittade ut genom fönstret på sjunde våningen ungefär och hade ingen aning var jag var någonstans.

Vet inte om jag kom ihåg vem jag var. Det var precis som i sådana där filmer där de vaknar upp med minnesförlust eller tidsförflyttning.

Det tog lång tid (ryp halvtimme) innan det började klarna i huvudet och jag kom på var jag var men det var en skrämmande upplevelse.

En vecka låg jag sjuk och åt alvedon och fick bada i svalt vatten för att hålla febern nere. Den pendlade runt 40-41° och nu är jag förvånad att jag inte fick antibiotika eller att de tog in mig på sjukhus, men en Umebo kunde de säkert undvara de där Svealänningarna.

Efter veckan när jag blev frisk tog jag T-banan till Bromma och första flyget hem till mamma.

Jag gick ju i skola ute i Tumba och hade läst elektronik fast jag missade sista veckan med prov och allt.


En trafikolycka på E4 söderut norr om Umeå just nu 06:20, vid Gryssjön ungefär.

Det är väl halt efter vägarna så tat lungt.


Temperaturen just nu är +1,3° ute på altan och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-19 06:15:04

Temperatur: 2,5 °C
Lufttryck: 975,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från W,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 2,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 21,6 mm
Året: 662,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
05:22
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
08:21
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
01:57
Temp - Min:
-1,0 °C
Klockan:
17:10
Lufttryck - Max:
975,3 hPa
Klockan:
06:00
Lufttryck - Max:
989,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
973,1 hPa
Klockan:
00:18
Lufttryck - Min:
973,2 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:10
Sol upp: 09:27
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:18 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 59s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:08
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: -----

Det var lätt nederbörd när jag tog in tidningen vid 5-tiden så det måste vara halt ute.


Trädgårdbilder i vinternatten.


Först webbkameran.

 

sedan två mobilbilder.

   

och en Tristanbild.

 


Godmorgon

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards