jans

Direktlänk till inlägg 26 maj 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 26 maj 2016 09:29

Torsdag den 26/5


Idag är det en speciell dag, vi firar 37 år som gifta.     

 

 

Tänk vad hon är duktig min kära hustru som stått ut med mig denna långa tid.

Men frågan är om inte jag varit ännu duktigare och tålmodigare som stått ut med henne   

Jag vågar inte riskera ryggen med att hissa flaggan idag, vi får be Anders när han vaknar, det blåser ganska mycket.


Igår då, jo det var en sämredag för mig, ont, trött och abstinens då jag tog bort en del medicin så jag återinförde den igen för att senare trappa ned lite försiktigare.

Blodsockret låg lite högt under dagen men det kanske hörde ihop med hur jag mådde, kunde inte heller jobba med träning.

Sov några timmar på eftermiddan och det var skönt, kunde inte hålla mig vaken och då inte ens kaffet smakade är det illa ställt.

Men frammåt kvällen började jag må bättre, efter att jag fyllt på med mer medicin i kroppen så vi kunde se ett intressant avsnitt av den norska serien "Där ingen kunde tro att någon kunde bo" från ett jordbruk längst upp i Norge. Och det var en uppflyttad person från Belgien som nu drev det.

Se det på SVT-play om du kan.

Del 2 av 6. Det var för sex år sedan som den unge bioingenjören Adriaan Smis valde att flytta till ett av världens nordligaste gårdsbruk - Gamvik i Hammerfest kommune. Vad får en ung forskare att flytta från det befolkningstäta livet i Nederländerna till isolering och det betydligt barskare klimatet i Nordnorge? Ett program av Arve Uglum.


Efter det blev det sängen med lite slösurfande på nätet innan jag gjorde kväll och bytte sänghalva och tog ljudboken.

Men då jag gick på toaletten tittade jag ut och såg en fin regnbåge så jag kunde inte låta bli att gå ut på altanen och ta några snabba bilder med mobilen.

       

Gunnar låg och mådde gott i lugn och ro utan andra katter, (Tristan och Mirabell)

 


Jag började så smått med några enkla övningar men det blev mer än så, körde tänjning och böjning i en halvtimme, minst så jag var helt slut vid midnatt innan Inger kom isäng.

Jag fick en del förslag men speciellt några jag skulle utöva under veckan.

   

Det är främst de övre två samt de nedre jag ska gå igenom men även de nedre för att få loss nerven som går igenom de trånga passagerna vid bäckenet.

 

Men det finns fler som jag även praktiserar i den mån jag klarar av och ids.

           

Men jag kan ju säga att tidigare kunde jag knappt röra vänster ben än mindre få upp det som på de översta övningarna men nu går det bra.

Fast ibland kan det göra regält ont och strama-


Jag hittade ett foto från Tomas och Saras bröllop där jag dansar med "svärmor"

 

Hon hade då någonting att hålla om, måste ta fram kostymen och prova den.


Jag sov då gott inatt, jag har väl aldrig sovit så gott som under den här sista tiden, kanske för att jag är så utmattad av att ha ont och nu efter träningspassen som jag nog syndar med en del.


Vaknade av telefonen klockan 6 som sa att jag skulle ta min medicin.

Gjorde det och full dos, blodsocker som låg på 6,8 mmol ich efter toabesök vägde mig med 85,1 kg.  


Idag blir det väl jobb nu när Inger har semester, bäddade sängen men det skulle jag inte he gjort för hon ska dammsuga den och här inne.

Eljest blir det väl datorn här och jag ska fortsätta leta bilder på en person Inger ska ha på. Surfande och så ska jag ta itu med månadens räkningar. Det kanske blir några inlägg här också.

Jag känner att det börjar bli dags att provsitta lite i kontoret och på den stolen, det kanske går en kortare stund.

Får förresten inte sitta längre stunder för kiropraktorn.


Maria stack iväg till Ersboda ovh katterna där, Norton och Bella som får sin tillsyn.

Vilken tur att hon är hemma och kan ta den tillsynen för det skulle då inte jag ha klarat av.

Har ju inte ens skött om de som vi har här, inte mer än gosa med dem här i sängen.


Det blåser regält från norr någonstans så ut är inget som lovkar just nu, däremot mer kaffe.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-05-26 10:30:11

Temperatur: 15,7 °C
Lufttryck: 1028,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 8,8 m/s från NNE,
i byarna 14,6 m/s
Kyleffekt: 13,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 8,7 mm
Månaden: 30,9 mm
Året: 135,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,9 °C
Klockan:
10:17
Temp - Max:
12,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
00:59
Temp - Min:
8,2 °C
Klockan:
04:23
Lufttryck - Max:
1029,0 hPa
Klockan:
09:43
Lufttryck - Max:
1031,3 hPa
Klockan:
10:24
Lufttryck - Min:
1026,8 hPa
Klockan:
02:14
Lufttryck - Min:
1027,9 hPa
Klockan:
23:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:54
Sol ned: 22:20
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:26 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 43s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:45
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:20

och Gunnar har bäddat ned sig på trädgårdssoffan.

Det är säkert skönt där ute och jag kanske skulle prova att bädda med madrasser och kuddar,

 

Men varför blir bilderna kvadratiska här när de är rektangulära från kameran.

SBS och någon inställning jag fipplat till fel kanske, troligen mitt eget fel.


Inte heller får jag kaffe för Inger bad mig vänta med det så hon han dammsuga, då är det bässt att jag avslutar det här innan hon kommer hit till sängen, fast jag kanske kan hoppas på en avsugning.   Den va dålig.

så det får bli ett enkelt


Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards