jans

Alla inlägg den 30 maj 2016

Av Jan Sandström - 30 maj 2016 17:38

Jag har fullt upp med att titta på och det är inte det lättaste.
Det gör ont i ryggen bara av att se han lyfta och bära plattorna.

Och så blir det inte bra, då plockar han upp plattorna och lägger om dem.

Av Jan Sandström - 30 maj 2016 15:37

Jag har surfat runt för att hitta betongränna att lägga under stuprören.

Något liknande de här.

 

(och jag hatar dessa spegelblanka skärmar, har ingen konstruktör vistats utomhus eller sitter de bara i nedsläckta källare)

Först mot gatan från altantaket och på två ställen.

 

 


Jag hittar ränndalsplattor men de här kan ju inte leda bort mycket vatten med den lilla fördjupningen.

 


Sedan såg jag andra fina plattor på Markstenshuset, men de säljs bara i hela pallar.

 


Men det är rännan jag söker så Inger får väl fortsätta med röret i 20 år till. Eller är det bara 10 år vi haft altan.

Av Jan Sandström - 30 maj 2016 13:12

SVT 1, 15:15--16:40 Djungeläventyret Campa, Campa (1976)

Se eller inte se, det är frågan?

Jag tror nog att jag spelar in och ser senare i kväll när det nu är så varmt ute som det är.

Ligger nog kvar ute på altan och sover vidare.  
 

 

Handling:
Otari, en campaindiansk by, ligger vid en flod i den peruanska djungeln. I vattnet leker nakna, glada barn. Plötsligt ropar en kvinna: Spring! De kommer. På floden ses en båt hastigt närma sig. Barnan är försvunna, när båten når land. Ur båten stiger missionären fader John och en grupp militärer anförda av en kapten. De vandrar till byn. I byn lyckas kaptenen göra sig förstådd på spanska. De har kommit till Otari för att hämta ett par flickor som ska få en kristen uppfostran på fader Johns...Mer

 

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Av Jan Sandström - 30 maj 2016 09:45

Måndag   den 30/5

 

Idag fylle Tristan 2 år, GRATTIS lillpyret.

Han har redan fått både godis och slicka grädde från en sked. Men jag hann inte ta kort på det.  


Igår hade jag en riktigt bra dag med tanke på mitt diskbråck, kunde vara uppe och gå men ven sitta korta stunder.

Jag tog även en sakta promenad runt kvarteret Fiblan och det gick bra men jag måste gå sakta och försiktigt, eljest hugger det till kände jag.

Det blev även en cykeltur här inne på 2 km under tiden jag såg film.


Men det var morsdag igår och flera av barnen var emma, bara Tomas som av naturliga skäl inte kom och fikade, lite långt att åka upp från Jönköping även för en Norrlänning.

Eljest kan man åka 20-30 mil för fika och så hem igen, det har hänt ibland.


Inger pysslar med tädgården och blommorna.

 

Stökigt nu men det blir fint till slut.

 

Anders började riva upp trädgården.

 

och så tvättade han bilen för att sedan vaxa och polera den. Nu tycker jag att han ska ta den som står utmed och skäms.  

 

Inger har fått ihop flera säckar med material som ska upp till stugan tillsammans mad den en gång så fina julgranen.

Inget går till spillo förutom spilloljan från moppe och gräsklippare m.m samt annat skräp som ska bort till återvinningen. 

 

Men det där får vi nog lasta av igen om vi ska iväg och köpa betongplattor till cykelparkeringen Anders börjat med.


Jag hade en lugn skön dag och fick bistå med goda råd ibland.

Efter en skön dusch blev det film från Netflix, under tiden jag cyklade en stund. Kommer just nu inte ihåg vad jag såg.


Gick isäng efter att ha hjälpt Inger med några utskrifter och laminering av dessa.

Sov gott inatt, klockan 6 testade jag mig med 7,3 och 85,4. Det första är blodsockret. Gunnar kom in och lade sig hos Inger.

Somnade om fast jag hade skapligt ont i ischiasen och vaknade igen klockan åtta.

Gick igen på toa och testade om mig då jag inte trodde på förra värdet och nu fick jag 6,5 mmol och vikten 84,9 kg efter att ha skitit en massa.

Låg kvar och uppdaterade hemsidan sandstrom.vasterslatt.se med nya diagramkurvor.

     


Idag ska jag gå över till Markstenshuset på andra sidan ängen, under kraftledningen bprtanför billackeringen och se på betongplattor och om de har med ränna för vatten så att vi får bort plaströret som ligger på gräsmattan.

Det är vattnet från altan och hustaket som rinner ut vid cyklarna men även på andra sidan altanen.

Där.

 

Sedan har Inger sin utflyktsfest med jobbet och idag skulle de bårtåt Norrfors fast på andra sidan älven, mot laxtrappan till så hon har fullt upp med att göra i ordning det.

Anders åkte iväg för att hjälpa en kompis flytta.

Maria tar hand om födelsedagsbarnet.


Jag sitter ute och har inga andra planer än att kolla betongplattorna och så film i eftermiddag, men den spelar jag nog in då vädret är fint.

Solen skiner från en nästan blå himmel.

 

Norrlandsflaggan sitter uppe men ska ned igen, flaggade den för morsdag.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-05-30 10:15:10

Temperatur: 22,2 °C
Lufttryck: 1036,6 hPa och Steady
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från ENE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 22,2 °C
Inne hos oss. Temp: 23,0 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 30,9 mm
Året: 135,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,6 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
21,7 °C
Klockan:
13:14
Temp - Min:
10,3 °C
Klockan:
00:38
Temp - Min:
5,4 °C
Klockan:
03:20
Lufttryck - Max:
1037,7 hPa
Klockan:
04:59
Lufttryck - Max:
1039,3 hPa
Klockan:
01:21
Lufttryck - Min:
1036,5 hPa
Klockan:
10:05
Lufttryck - Min:
1036,1 hPa
Klockan:
20:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:44
Sol ned: 22:32
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:48 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 21s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:09
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 12:58

Nu har det blivit så varmt här mot söder att det fläktar skönt den vind som finns.

Men jag måste ta och raka benen för ibland känns det som 100 flugor på dem när hårsstråna rör på sig.

Ibland är det flugor eler myggor.

Det är så skönt med rakade armar och ben sommartid, då det inte håller på att växa ut så jag kanske skulle testa hårborttagnngsmedel, dock INTE epilatorn eller vaxa.


Så lite mer kaffe och hårtrimmern nästa.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards