jans

Alla inlägg under juni 2020

Av Jan Sandström - 30 juni 2020 08:32

Tisdag den 30/6


Ja då var det junis sista dag, imorgon juli och andra halvan på 2020 med sikte på höst och vinter.   


Igår åkte jag över till Preem och hämtade ut mitt paket med 4 baklyktor till husvagnen och dom var väl packeterade så nu är det bara att putsa upp dem och montera fast. Men det gör jag inte nu.


Vi plockade och städade, bakade och det blev en hel del tid ute på altanen med katter och boken samt en mugg kaffe.


Så kom Anders och snöt sin katt, då var det bara en kvar och så kom Maria och hämtade sin cykel.

Peter hade tidigare frågat om ugnen var ledig så efter att Inger bakat en massa bröd kom hela familjen.

Dom bakade pizzor, 4 st.

 


Dom blev riktigt proffsiga och goda så det blev inte mycket kvar på faten.

 


Det regnade under eftermiddan men upphörde senare på kvällen och det var bra att vi fick lite vatten i naturen.

Jag satt med ett och annat och samtidigt under kvällen, en film på TV som jag inte såg klart då den skulle ha slutat 00:25

Interstellar (2014)

men jag får väl se den någon annan gång för filmer sänds flera gånger på kanalerna.

Och så såg jag nu att det finns en tvåa, uppföljare fast dom brukar sällan vara i samma klass som första filmen man gör.

Men där var jag för snabb, fick upp namnet men än verkar den inte gjord utan det kan finnas planer för en andra film.


Jag gick i alla fall isäng och har sovit halvtaskigt, haft värk av och till, mest till och som vanligt i fingrar, knän och tår.

Men jag har sovit mellan de gånger jag vaknat och varit upp för att röra på mig.


Klockan väkte mig ½8 och steg upp lite senare, duscha och kolla datorn, det är lite svårt att skriva här idag för fingrarna hänger liksom inte med och jag har småont i dem.

Trastarna springer på gräsmattan och plockar godsaker då det regnade igår, då kryper maskarna upp till ytan och blir fågelmat.


Idag göra klart här för Tomas och Sara med barnen som kommer i eftermiddag/kväll. Hur lång tid det nu tar för dem att köra från Ockelbo.

Kollade efter och det ligger ju nära kusten i höjd med Hagsta, mellan Gävle och Söderhamn.

Då är dem väl snart här då   

Nä dom skulle göra något i Sundsvall och visste inte hur lång tid det skulle ta, förmodligen hälsa på några vänner när dom ändå passerar.

Det tar den tid det tar och varken vi eller dom har någon brådska eller direkt tid att passa.

Vi har nog att göra under dagen.


Jag funderade ett tag på att åka iväg för att göra några ärenden (inköp) men tror jag skippar det.


Regn igår men uppehåll idag, fram till i kväll i alla fall. Det kan komma nått stänk redan i eftermiddag men inatt blir det nog några fler droppar för något riktigt oväder verkar det inte flaggas för på yr.no


Just nu har jag +20,6°, sol och svaga vinda.

Väderstationen visar att vi bara fick 3 mm regn igår, vi skulle behöva minst tio gånger mer.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-06-30 09:15:10

Temperatur: 20,9 °C
Lufttryck: 1002,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 54 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från SE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 20,9 °C
Inne hos oss. Temp: 22,8 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,0 mm
Månaden: 35,7 mm
Året: 218,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,0 °C
Klockan:
09:13
Temp - Max:
22,0 °C
Klockan:
10:31
Temp - Min:
14,6 °C
Klockan:
03:11
Temp - Min:
12,5 °C
Klockan:
02:38
Lufttryck - Max:
1010,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1022,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1002,3 hPa
Klockan:
09:08
Lufttryck - Min:
1010,1 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:23
Sol ned: 23:02
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:39 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 46s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:08
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här är i alla fall dagens bilder.

     


och jag vill tillbaks till lugnet (fast jag sliter som en slav) i stugan och dit blir det tids nog.

      

Av Jan Sandström - 29 juni 2020 08:35

Måndag den 29/6


Fick just ett mess från sonhustrun att nu är dom på rull norrut och ska bila Jönköping -- Umeå men tar det på två dagar då dom har barnen med. Ska bli kul men även jobbigt med en extra familj i huset. Hoppas på mest det första, KUL.

Nä jag måste sluta SMS:a henne och skriva färdigt det här.

Mycket att göra innan dem kommer.


Igår däremot blev det mest att plocka ihop verktyg, grejor och annat löst man dragit fram under veckan vi varit där och jobbat.

Inger målade lite mer av det sista på verandan även om det saknas färg på vissa ställen.

Badtunnan läcker och Inger öste i en skopa sågspån så jag fick stänga filterpumpen som bara sätter igen och det går ju inte om vi inte är där och kan rensa silen regelbundet.

Jag ska kika på en ny tunna men det lutar åt en med plastinsats som är enklare att hålla ren och håller tätt.

Vi har ju inte obegränsat med vatten från källan då vi är fler som delar på den, jo obegränsat om man ser på tid men att ta 2 m3 sådär bara direkt blir inte grannarna glada över.


Vi tog oss ändå tid att åka först via Varmvattnet där vi lämnade tillbaks 6 tomma vedsäckar och sedan körde vi till Värdshuset Prästgården i Tavelsjö där vi åt räkmacka, jag och Inger åt en Caesarsallad

Då kom Ingers lillasyster Birgittra (fast hon är en dm längre) och hennes man Jan-Erik och vi fick prata trevligt om Corona och sjukdommar m.m.   

Men det blev en hel del annat och trevligare som åska och väder. Sånt som gamlingar pratar om när vi träffas.


Dom åkte åt sitt och vi kikade på vad Blåeld hade att erbjuda och som kanske skulle passa i stugan nedanför verandan på gäststugan.

Men det är mest gammalt och nytt rostigt som jag absolut inte gillar.

Jag funderar på nånting i granit.

Tillbaks till stugan och plocka ihop det sista innan jag gränslade hojen och åkte hem igen.

Inger klippte gräset och skulle ta katterna, men inte ville dem hem från sommarkollot.


Jag hann då betala räkningarna och se Morden i Midsomer innan Inger åkte hem och då var klockan över tio (22).

Ekonomin gick då ihop även den här månaden och det blev några kronor över till sparkontot.


Lite plock här hemma innan det blev natt, på gatan stod Anders bil och den blev felparkerad efter midnatt men han hade lämnat nyckeln här så jag kunde vända på den till andra sidan.

Själv hamnade han på äventyr ute till havs.


Kom isäng närmare ett och har sovit halvdåligt men upp före åtta.

Måndag och testdag och det blev 

 

6,0 mmol och vikten 80,3 kg

 

vilket jag är helt nöjd med, ska bara få bort några kg också.


Idag ska jag nu först kila över till Preem och hämta paketet med bakljusen till husvagnen.

Sedan plocka och rensa inför barnbarnens ankomst imorgon kväll eller när dem nu dyker upp.

Då är det lättare med katter, eller det beror på.   Lycka kan vara ack så jobbig och där går det inte att ställa undan saker ovanför en meters höjd.    


Dom har varnat för åska idag, men dom lovar så mycket och så sällan blir det som dem tror där på SMHI.

Fast det är oväder nedåt Helsingland, Söderhamnsområdet och uppåt Sundsvall/Härnösand men även över Kvarken där det är oväder över Vasa i Finland och dit är det inte långt.


Men nu har jag 21,6° i skuggan utanför fönstret, svag vind så vimpeln nästan hänger rakt ned men mulet.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-06-29 09:00:09

Temperatur: 20,9 °C
Lufttryck: 1018,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 52 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från W,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 20,9 °C
Inne hos oss. Temp: 23,7 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,7 mm
Året: 215,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,9 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
22,6 °C
Klockan:
12:39
Temp - Min:
12,5 °C
Klockan:
02:38
Temp - Min:
13,5 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1022,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1027,2 hPa
Klockan:
00:56
Lufttryck - Min:
1018,2 hPa
Klockan:
08:27
Lufttryck - Min:
1021,8 hPa
Klockan:
23:47


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:21
Sol ned: 23:03
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:42 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 29s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:25
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:52


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Men med en luftfuktighet på 52% kan det bli något idag.


Så här ser i alla fall bilderna ut idag.

          

Av Jan Sandström - 28 juni 2020 09:01

Söndag den 28/6


Igår gjorde jag det vanliga, jobbade och snickrade på stugan.

Det var en normal sommardag med runt 20 grader och alltså skapligt skönt. Ingen åska hade vi heller även om den gick lite avlägset, et par mil bort.


Nu var det gångbron mellan gräsmatta och verandan jag byggde på och en kantbräda runt densamma och Inger bara målade men någon ska göra det också.

     

Det blev ganska bra om jag får säga det själv.

Eriks  om en kantbräda blev bra och tänk om man kunde ha den i annan färg mot övriga trallen, nu är det bara nya brädor mot de gamla som legat som löst golv tidigare och blivit blekt av väder o vind.


Räcket ska bli något liknande det här som är efter gångvägen vid Vindelälven och forsarna i Vindeln.

   


Erik kom ju förbi och tvättade bilen men han glömde   ta min bil när han ändå var igång.  

Vi fikade och han har ofta fina idéer om saker och ting, men även sådant jag förkastar direkt.

Kantbrädan tog jag dock till mig.

Efter att jag känt mig klar för dagen städade jag undan verktyg och maskiner från stugan och pulade in det i förrådet.

Gjorde upp eld i badtunnan och så dukade jag upp på altanbordet, en träskiva, verktyg och handöverfräsen som fininställning av djupet slutat fungera, den var fastlåst och jag hade försökt tidigare att laga men gav upp.

NU skulle jag skruva isär hela på vinst eller förlust.

Jag gav dock upp och bar in allt för jag fick för många intresserade ute på altanen, MYGG.


Men hur det än var så fick jag inte isär allt men provade till slut med en skiftnyckel och försökte vrida med lite mer våld än vad plastvredet skulle tåla. 

Och tänk att det lossnade, så det var bara att försöka plocka ihop det jag tagit isär och det gick det med.


Lite film på TV och spara bilder från kameran, leta mikrovågsugn och även där hittade jag något intressant.

En liten enkel på Elgiganten för 800:-


Det blev badvatten och efter dusch ned i plurret, men jag upptäckte att filterreningen inte fungerade så jag låg inte i så länge.

Men det var skönt för mitt högra knä jag haft ont i under kvällen och det hade en tendens att bara vika sig.

Därför gav jag mig inte på några vindskivor för jag ville inte vara uppe på ställning och stege ifall jag skulle ramla ned.


Filtersilen i sandfiltret var minst sagt tätt så det fungerar då som tänkt och efter rensning av det blev det cirkulation igen.

Det var nog sågspånet vi haft i vattnet som skulle täta tunnan, men om det fungerar vete 17. Den läcker som ett såll upptill så svårt att få i mer vatten.

Jag tror det blir en ny tunna och det blir nog en i plast, tätare och enklare att sköta om även om trätunnan har en helt annan badkänsla.

Kanske skaffar vi den redan i höst för varför vänta till våren och nästa års priser.

Jag får ta släpen och åka över till Sotarn i Spöland.

Kollade och 21000 för en med plastinsats och 15000 i trä, det blir att fundera på saken.


Det blev sängen efter midnatt och jag fick Lycka med mig i mitt rum, Inger i sitt och i morse låg då Gunnar i hennes säng.

Jag sov nästan till åtta, bara upp och kissa en gång eljest har jag sovit bra fast värken igår men ordentligt med voltaren och Alvedon gör susen.


Idag ska vi plocka ihop och undan, sean en sväng ned till Prästgården i Tavelsjö, nä vi är redan gifta men det är värdshus där nu och vi ska kosta på oss lunch där vid 1-tiden, nån sallad med räkor kanske.

Sedan bara ha en skön dag innan det bär av hem till stan igen och nu ska Lycka få komma hem till husse i Stöcksjö efter att ha blivit bortskämd här på sommarkollot.

   



32.1° i badtunnan och 17.3° ute mot norr men så blåser det en nordlig vind fast solen skiner och det är skönt här i lä på altanen och närmaste åskväder är vid Tynset i Norge, i höjd med Sveg här i Sverige så det är en bit bort.

Väderstationen inne i stan visar 

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-06-28 09:45:10

Temperatur: 19,8 °C
Lufttryck: 1026,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 28 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från ENE,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 19,8 °C
Inne hos oss. Temp: 24,1 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,7 mm
Året: 215,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,9 °C
Klockan:
08:25
Temp - Max:
21,4 °C
Klockan:
14:59
Temp - Min:
13,7 °C
Klockan:
03:23
Temp - Min:
14,0 °C
Klockan:
23:39
Lufttryck - Max:
1027,2 hPa
Klockan:
00:56
Lufttryck - Max:
1029,5 hPa
Klockan:
11:55
Lufttryck - Min:
1026,2 hPa
Klockan:
04:01
Lufttryck - Min:
1025,2 hPa
Klockan:
00:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:20
Sol ned: 23:04
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:44 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 12s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:44
Månfas:
First Quarter
Moon
Måne ned: 00:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


ochhär ligger Lycka och sover utmed mig.

 


Så här ser i alla fall dagens vanliga bilder ut.

          

Av Jan Sandström - 27 juni 2020 21:15

Jag har varit duktig, tycker jag själv i alla fall.


Byggt på verandagolvet och bron, blev faktiskt väldigt nöjd om jag får säga det.


Erik kom förbi och tvättade bilen samt kom med fina synpunkter på ändringar.

 

 


Ett jag skulle göra en längstgående kant och det blev bra, men lite marigt att få dit den snyggt.


 

 


Och Inger bara målar och målar men tur är väl det för sånt gillar inte jag fast jag är målarson.

  


Tur vi har en fin noggrann inspektör som ska besikta allt vi gör.

       


Som tidigare idag när hon skulle kolla ovanifrån.

 

Men jag tror att fåglarna distraherar henne.



 


Av Jan Sandström - 27 juni 2020 08:52

Lördag den 27/6


Igår väcktes vi ju några gånger under natten av att åskan härjade runt omkring och ovanför oss.

Men den drog bort under morgonen och dagen blev sådär kladdigt varm som den kan vara efter regn och så värme på det.

Men det kan du läsa om i gårdagens morgoninlägg Godmorgon från paradiset.


Igår jobbade vi sedan här och jag snickrade på båtbryggan.

Nu saknas bara skylten om att endast klubbens gäster får lägga till där.

         


Men jag fick inte dit sista biten då jag inte vet hur jag ska göra det.

Jag måste klyva en smalare remsa eller så dela på två, vända andra vägen eller eller eller.

 


Inger som hållit på att måla i konflikt med mig då hon målade där jag hade sågarna packade också ihop när jag gjorde det.

Jag tog en skön dusch ute och sedan duschade Inger innan vi åt middag ute på altanen.

Stängde in Lycka och låste dörren, hn ligger förresten ändå mest inomhus när det är så varmt och vi tog bilen till Vindeln där vi handlade lite på ICA.

Glass och hårdbröd och så körde vi ned till brofästet mot Buberget där vi gick en sväng och tittade på vattenmärket m.m


     


Jag gick tillbaks till bilen och Inger fortsatte vägen upp till Kvarn då jag tog bilvägen dit och vi fortsatte gå en bit efter forsen.


   


Det är mycket vatten men långt ifrån något rekord, dit är det ett par meter till som behövs.


     


Vi åkte även en sväng upp till Abborrtjärn (GPS: 64.232978, 19.731978) där vi badade några gånger med barnen då dem var yngre.

Vi tuffade i lugn takt hem till stugan igen och jag förde över bilder till datorn och skulle blogga men somnade i soffan.

Inte ens kaffet drack jag upp.

Åskan gick en bit  norrut så jag förberedde och drog ut kontakter och stängde saker innan jag gick isäng.

En kort stund med ljudboken och kelsjuk Lycka på bröstet innan vi somnade och jag har sovit som död inatt.

Inte vaknat eller drömt något vad jag kommer ihåg.


Men upp runt ½8 och det var runt 20 grader ute men skönt när det inte är så fruktansvärt varmt att det inte går att andas.


Idag fortsätta snickerier runt verandan men åskan dundrar någonstans på avstånd men ändå konstigt om vi hr den ända ifrån Bjurholm där jag ser att den går. Fast fågelvägen är det ändå bara 2 mil dit så inget omöjligt.

Fast spårar jag varifrån den kommer så leder den snarare in till Umeå än hit.

Vi får väl se, ändå inget jag kan ändra på var eller om den vill härja, bara att göra kaffe i förväg i så fall.


Just nu har vi bara 17.3° så det har sjunkit lite sedan tidigare i morse.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-06-27 09:45:10

Temperatur: 19,7 °C
Lufttryck: 1028,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 21 %
Vindstyrka: 4,4 m/s från ENE,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 19,7 °C
Inne hos oss. Temp: 25,2 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,7 mm
Året: 215,1 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,5 °C
Klockan:
06:33
Temp - Max:
28,4 °C
Klockan:
15:16
Temp - Min:
16,5 °C
Klockan:
02:31
Temp - Min:
16,6 °C
Klockan:
02:13
Lufttryck - Max:
1029,0 hPa
Klockan:
09:24
Lufttryck - Max:
1032,9 hPa
Klockan:
02:32
Lufttryck - Min:
1025,2 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
1025,2 hPa
Klockan:
22:31


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:18
Sol ned: 23:05
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:47 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 53s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:04
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


samt bilderna.

       

Av Jan Sandström - 26 juni 2020 10:32

Fredag den 26/6 efter en natt då jag inte sov mycket.


Men igår snickrade jag lite på verandan och viadukten mot lillstugan.

Sedan blev det för varmt så det blev en slappardag tills vi fick besök av Emil med föräldrar.

Dom hade varit och badat i Hundsjön och ville ha mat här, vilket dom gärna fick.

Åskan drog då ihop i fjärran och tillsammans fick vi undan resterande ved från sista säcken.


Men ingen åska så efter mat åkte gästerna hem och Inger klättrade upp för att måla.

Jag fortsatte på viadukten och kapade trallbrädor som nu ligger löst på för jag ska först fixa till stolparna till räcket.


Tyvärr inga bilder från vissa kameror för jag vet inte om routern i lillstugan fått nått fel inatt, gick inte ut i ösregnet för att stänga och dra ut, det ska jag kolla senare.


Det var myggigt och Lycka klättersjuk och hon bara ville upp till Inger så vi gick in.


Efter midnatt började åskan närma sig och när jag gick isäng hade jag svårt att koppla från den.

Slumrade nog till av och till fram till halv två eller två då det blev mycket av det goda.

Lycka var rädd och jamade vid min sida. Gunnar var ute.


Gick upp efter att ha sett att rummet lyste rött och tänkte på skogsbrand, men det var bara solen genom molnen.

  .

Vi satte oss ute på altanen med plädar runt benen mot myggen och jag filmade en hel del.


Gjorde i ordning en video i morse men när jag till sist skulle spara blev det nått fel så det blev ingen film.

Men de små urklippen finns kvar och ser ut så här. Bortse från kommentarer i ljudet.  






 






 

När det lugnade sig lite vågade Gunnar komma upp och äta lite innan han kröp in under altanen igen.

 


Här kom det 16 m.m regn och i morse såg det ut såhär uppe på berget, undrar om det finna några gorillor där.

 


Enligt blixtsidor såg det ut såhär igår och inatt.

       


Här blev det lite väl närgånget och det var utanför mitt sovrumsfönster som stod på glänt som det small efter att ha lyst upp rummet.

 


Då gjorde jag frukost och gick ut på altanen, senare kom åskan tillbaks ännu en gång men då lite mer söder om oss.

 


Mer kaffe och nu ska jag få ihop det här.

Idag är tanken att kanske få ihop den där gångbron och så kanske det blir en utglykt till forsen i Vindeln.

OM det nu inte blir mer åska för det ser lite lurt ut där borta i väster.


Nu är det kladdvarmt med 22.5° men solen lyser genom ett soldis och det har börjat fläkta aningen, skönt i alla fall.

 

Väderstationen visar då den datorn klarat natten Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-06-26 11:15:10

Temperatur: 26,1 °C
Lufttryck: 1030,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 34 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från E,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 26,1 °C
Inne hos oss. Temp: 25,0 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 32,7 mm
Året: 215,1 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
27,0 °C
Klockan:
11:00
Temp - Max:
30,9 °C
Klockan:
13:35
Temp - Min:
16,6 °C
Klockan:
02:13
Temp - Min:
15,4 °C
Klockan:
03:53
Lufttryck - Max:
1032,9 hPa
Klockan:
02:32
Lufttryck - Max:
1035,1 hPa
Klockan:
02:34
Lufttryck - Min:
1030,2 hPa
Klockan:
03:19
Lufttryck - Min:
1030,9 hPa
Klockan:
20:20


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:17
Sol ned: 23:06
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:49 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 35s less daylight tomorrow
Måne upp: 09:23
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:46


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

           

och så ett par bilder.

      

Av Jan Sandström - 26 juni 2020 08:41

Är det här femte rundan den kommer.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards