jans

Alla inlägg under oktober 2020

Av Jan Sandström - 31 oktober 2020 08:49

Lördag den 31/10 och Alla helgons dag.


Igår så kom Emil för att vara hos oss, det blev hela dagen.

Peter kom förbi mellan matcherna och påtade på med mina datorer, som vanligt så strulade det för min WhatsApp slutade fungera här på min kontorsdator.

Jag har avinstallerat och lagt in på nytt men det händer inget, Jo den installeras tydligen utan problem men när jag så ska starta så händer bara ingenting.

Inget felmeddelande eller något, INGENTING händer men det fungerar som en flik i webbläsaren.


Inger och Emil var ute och jobbade på tomten och när Peter åkt på jobb så kom dom in med en kartong från Ullas Kondis.

En Napoleonbakelse till mig och godbitar till de andra.

Jag har ju glömt att visa vad jag fick av Emil, något som han lagt ned mycket arbete på.

 

Senare skjutsade Inger hem Emil och när hon kom hem så blev det middag och TV.

Vi såg om 

Dödligt väder som finns på TV4play

Eferrätt och så såg vi

The Equalizer 2 (2018)

innan det blev sängen och ljudboken.

Men under kvällen hade jag förfrågan om den gamla HTPC som jag ger bort på Facebook men ingen som direkt nappat på den.


Jag har sovit gott men blev överraskad då jag kände något som gick på mina ben.

Det var Gunnar som äntligen hittat igen mig där jag ligger. Han går sällan till de nedre sovrummen då vi haft fåglar och kanin i hallen med en stängd gallerdörr dit.

De gånger han gick igenom där fick han korta ben för det kanske var skrämmande med 17 undulater och 3 parakiter som flaxade omkring.

Men det är flera år sedan sista fågeln flyttade ut.


Runt halv åtta steg jag upp och nu sitter jag här, har eller kommer att bli av med en växasäng   vi haft här en tid men inte använt då den förhoppningsvis blir hämtad på förmiddan.

Eljest plocka ihop på altanen här ute och göra höst/vinter.

Det är en gråtrist dag med+1,5° och vindstilla. Det ska komma regn men än är det bara grått på oktobers sista dag.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-10-31 09:00:10

Temperatur: 1,4 °C
Lufttryck: 1028,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från W,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 1,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 125,4 mm
Året: 595,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,5 °C
Klockan:
08:56
Temp - Max:
3,6 °C
Klockan:
13:27
Temp - Min:
-2,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-2,5 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
1028,3 hPa
Klockan:
00:36
Lufttryck - Max:
1028,0 hPa
Klockan:
23:43
Lufttryck - Min:
1027,2 hPa
Klockan:
05:15
Lufttryck - Min:
1013,7 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:26
Sol upp: 07:18
Sol ned: 15:26
Skymning: 16:18
Dagsljus: 09:52 tim:min
Dag längd: 08:08 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:00
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 06:20


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och bilderna.

      

Av Jan Sandström - 30 oktober 2020 08:05

Fredag den 30/10


Igår steg jag upp tidigt, åkte till stugan men Ingen Erik där.

Däremot en kompis som legat över.

Men en liten kofot och silikonspray så fick jag till slut upp bakdörren till varmförrådet där jag har verktyg, målarfärg och annat som inte får frysa.

Jag får ta och hyvla av lite på dörren och jag tror det är nedtill mot tröskeln det tar i.

Bara mer och mer jobb men takstegen jag även åkte upp för gick ganska smidigt att skruva fast och sedan åkte jag hem igen.


Passade på att spola av bilen för stugvägen var riktigt lerig så jag hade en riktigt skitig bil.


Sedan tog jag itu med att rensa lite mer här inne i kontoret innan jag åkte upp till Ersboda där jag skulle vara barnvakt till Emil.

Peter åkte på jobb och jag gjorde lite fika till oss.
Sedan fick jag slänga skräp på Emil, skräp i form av kuddar, gosedjur, täcke och det jag hittade i hans rum på armlängds avstånd.

Emil kröp ned i hörnet bakom sin säng och det var ett skräphål som jag täckte med "skräp". Tydligen var det kul.

Men att två bullar och choklad kan innehålla så mycket energi.

Jag som tänkt sitta och läsa sagor för han men till slut tog han spelkontrollen och nått Legospel jag inte begrep mycket av.

Tror kanske jag somnade en stund av ren utmattning.


Inger ringde och vi bestämde att hon skulle gå hem från stan, det skulle hon hinna innan vi gjort i ordning och kommit iväg.

Just när Emil satt i stolen och jag skulle åka så kom Anna (Emils mamma) så hon fick följa med hem på Västerslätt och vi kom några sekunder före Inger.


Pizzor beställdes och dom åt vi, Emil lekte lite och så skjutsade jag hem dem i deras bil som jag kört.

Tog min och åkte hem till lugn och ro       


Jag såg ett par avsnitt av 

You Me Her 

som finns på Netflix innan jag återgick till pappersrensning i kontoret och fick bort en stor bunt gammalt som legat.


Gick isäng och fick mess från Erik som tyckte det var för varmt i stugan fast man vridit ned tempen i värmepumpen.

 

Så jag fick gå in och ställa om till kyla och förklara att i värmeläget med 10 grader så stannar bara pumpen om det är varmare inne.


 

Jag ställde in i autoläget så behöver dom inte bekymra sig om att ändra mer än temperaturen och det är klart att 8 ungdomar, nåja 30-35 år är kanske inte ungdomar men det blir varmt tillsammans med 8 datorer i ett litet rum.

Men det är deras problem och jag föreslog tidigare att dom skulle bada i tunnan för det var stjärnklart med fin måne.


Dom skulle bara spela.


Efter en stund med ljudboken så sov jag gott i natt fast jag har skapligt ont i höger hand som är lite svullen vid lillfingerknogen.

Jag fick nog nån skada då jag ramlade i Jönköping den 20:e augusti, på sonen Anders födelsedag.


Steg upp vid 7 och idag ska vi vara barnvakt igen och Emil har nyss kommit hit, Mamma Anna jobbar och pappa Peter ska filma på ishallen, tror jag det var men han kommer tillbaks om några timmar då det är uppehåll till nästa match i någonting på is.

Men idag är Inger hemma så då är det lugnt, hon har mer hand om och ork med de små.


Eljest blir det mer plock bland papper och elände här i kontoret för mig idag.

Inget skruvande i snöslungan då jag ska försöka vara snäll med handen och jag tror faktiskt jag ska ta och linda den efter att jag smort mina fötter.


Lite kallare idag med +0,4° nu utanför fönstret, lite ljusare och vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-10-30 08:45:11

Temperatur: 0,4 °C
Lufttryck: 1021,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,3 m/s från N,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 0,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 125,4 mm
Året: 595,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,0 °C
Klockan:
01:37
Temp - Max:
9,3 °C
Klockan:
11:53
Temp - Min:
-0,9 °C
Klockan:
06:54
Temp - Min:
1,8 °C
Klockan:
23:54
Lufttryck - Max:
1021,4 hPa
Klockan:
08:42
Lufttryck - Max:
1014,0 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
1013,7 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1003,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:23
Sol upp: 07:15
Sol ned: 15:29
Skymning: 16:21
Dagsljus: 09:58 tim:min
Dag längd: 08:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:00
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här hemma och inga stugbilder för jag vet ju inte om dom går omkring nakna ute på tomten.

Fast mest troligt ligger dom nog och sover OM dom nu kommit sig isäng efter spelandet eller håller på att spela.

       

Av Jan Sandström - 29 oktober 2020 12:02

Det gick efter lite besvär att öppna bakdörren till varmförrådet i stugan.

En tunn liten kofot som kom in i springan och så spruta in silikonspray som fick ligga till sig några minuter.

Så nu vet jag hur jag ska göra nästa gång jag ska in där men siktar på att lossa dörren och kanske kapa/hyvla av några m.m


Pratade med han som nu var i stugan, Erik fick hasta in till stan och jag skruvade fast takstegen innan jag åkte hem till stan igen.

Senare i eftermiddag ska jag hämta Emil eller så stannar jag hemma hos dem några timmar.
Vi kanske kan ta en promenad över till Biltema och fika gott.

Av Jan Sandström - 29 oktober 2020 06:37

Torsdag den 29/10


Hipp hurra va ja är br.. gammal.

 

Idag fyller jag nämligen år igen och i 66 solvarv har jag trampat omkring på den här kulan som kallas jorden.


Nog om detta, igår åkte jag efter att ha hjälpt Eriks kompis med en batteriladdare i bilen som fick stå kvar här ute och laddas upp till stugan för att göra några småsaker, sätta upp två speglar och skruva fast takstegen.

Men det blev inget dera gjort, för när jag skulle in i varmförrådet och ta fram vattenpass till speglarna och tätmassa till stegen så satt dörren fast.

Den gick bara inte att rubba.

Förra gången vi var där så var den lite kärv men nu var den omöjlig att få upp, jag försökte med ett bräckverktyg men kom inte åt.

Så jag åkte hem igen.

Åkte förbi och tankade i dunkar så jag har till snöslungan och på vägen hem såg jag en fin bil.

 

En likadan som Erik har, Suzuki Jimny, och Erik lyckades spåra den till en bit inåt landet.

Han har kläm på var alla bilar av den sorten finns i hela landet tror jag.

Nu börjar det bli en vanlig bil för det är två här i Umeå och så någon här och där.


Peter och Emil kom förbi, dom hade handlat på IKEA och lämnade paketen här. Dom ska ju flytta efter helgen så inte lönt att baxa upp i lägenheten för att sedan ta ned det igen.

Lunch hade dom köpt, hamburgare men jag fick äta mitt fil, fast ingen nöd på mig och jag fick en massa strips av Emil. Som är vårt barnbarn på 5 år om du inte visste det.

Dom åkte hem och jag satt här vid datorn efter att ha gjort i ordning en fågelmatare till, nu får dom även jordnötter här ute i trädgården.


Tänkte se matinéfilmen men då kom Erik tillbaks och bilen startade direkt, men den lät lite trött så det kanske måste bli nytt batteri där. 

Jag fastnade vid datorn och såg på alla idioter bakom ratten och främst i Ryssland och österut.
Jag undrar hur många som är asfulla för det verkar vara full gas i alla lägen.

Men jag såg även om natur och katastrofer m.m Jordskred och slukhål.


Inger kom hem och det blev middag medan vi såg om mer väder.

Vi bor ganska lugnt till ändå.

Sedan blev det en ny film på Netflix

Holidate (2020)

Man ska börja tidigt med julstämningen.


Det blev tidigt isäng och då blir det tidigt upp.

Så jag har redan duschat och fått kaffe med mackor och Inger har inte vaknat ännu.


Jag funderar på att lassta verktyg och åkta till stugan för att åtminstone få upp dörren.

Eljest har jag både vattenpass och tätmassa med mig.

Men stugan är utlånad till Erik och gänget så jag ska se när dom vaknat och i eftermiddag är jag barnvakt några timmar till Emil.

Och så fyller jag år så vi ska fika gott.


Det är fortfarande varmt men blött, det är väl fukten som fått stugdörren att svälla.

+7,5° och gryning.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-10-29 07:00:11

Temperatur: 8,1 °C
Lufttryck: 1004,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 5,5 m/s från WSW,
i byarna 9,9 m/s
Kyleffekt: 5,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 2,7 mm
Månaden: 125,4 mm
Året: 595,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,3 °C
Klockan:
04:45
Temp - Max:
9,4 °C
Klockan:
12:30
Temp - Min:
6,5 °C
Klockan:
00:28
Temp - Min:
7,3 °C
Klockan:
17:07
Lufttryck - Max:
1005,0 hPa
Klockan:
06:29
Lufttryck - Max:
1006,5 hPa
Klockan:
16:52
Lufttryck - Min:
1003,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1002,9 hPa
Klockan:
22:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:20
Sol upp: 07:12
Sol ned: 15:32
Skymning: 16:24
Dagsljus: 10:04 tim:min
Dag längd: 08:20 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:01
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:30


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och ett par bilder här hemifrån, kikar aldrig i kameror när någon annan är i stugan.

     

Av Jan Sandström - 28 oktober 2020 11:15

Åkte upp till stugan och tog med lite grejor.

Gjorde upp eld i badtunnan och så skulle jag bara, hämta vattenpass och annat från varmförrådet.

Dörren satt som berget, gick inte att rubba på.

Hämtade något att bryta med men då den sitter lite inne i väggen med salning runt om fick jag inget tag att försöka bryta.


Så jag gjorde en tunnbrödsmacka och låste igen, dessutom började det regna.

Jag åkte hem till stan igen men körde förbi OKQ8 på Kronoparken där jag tankade i dunkar så att jag har till snöslungan i vinter.


På väg hem såg jag något bekant.

 

Men Erik behöver tvätta bilen för hans ska ju vara ljusgrön.

Kul att jag fått se en till Mimny här i stan.
Nu har jag gjort kaffe och ska tänka igenom hur jag ska göra inbrott i stugan.


Av Jan Sandström - 28 oktober 2020 07:10

Onsdag den 28/10


Imorgon blir det kalas, då fyller jag jämt fast ändå inte, det händer bara varannat år, de andra är udda tal och jämt är bara en gång om året och i år firar jag ett år som riktig pensionär.


Igår däremot gjorde jag nog ingenting nyttigt. Gjorde klart räkningarna och satt här i kontoret och rensade gamla bilbroschyrer från Ford.

Har tidigare haft kvar för att kunna kolla vad det stod om en tidigare påtänkt begagnad bil men nu finns ju allt på nätet och jag behöver inte ha kvar dem som är äldre än bilen jag har nu.

Pysslade lite i garaget och så gick jag ut och provade mina nya skor, som kändes lite konstiga men det blev ingen lång runda

 

då jag har haft värk i höger knä och tårna gjorde ont, fast det berodde inte på skorna.

Jag har odkså och har fortfarande ont i höger hand där jag slog mig nere i Jönköping då jag stöp i trappen för drygt två månader sedan.

Den har känts bra men nu gör det ganska ont i lillfinger och utsidan, har svullnat upp mellan knogarna.


En stund på soffan med ljudboken hann jag också  med.

Inger kom hem och vi åt middag medan vi såg på TV

Världens natur: Djurens liv från ovan

Säsong 1 — Avsnitt 2: Planetens mönster

Ett lite annorlunda naturprogram.

Sedan blev jag kvar och slötittade på lite av varje och tidvis med en kelsjuk Gunnar i mitt knä.

Det blev sängdags och mer ljudbok och nu har jag börjat på

 

Släckte runt midnatt och har fått ännu en natt med god sömn.

Upp ½7 och Inger har cyklat till jobbet.

Idag blir det upp till stugan, ska skruva fast takstegen nu när snön skönt nog försvunnit och så blir det lite annat småpyssel.
Elda i badtunnan så den börjar bli varm för Erik ska upp dit och ha kompisar för LAN.

Ska även ha kontakt med Peter för att ordna så att jag får Emils bilstol då jag ska ha han imorgon och då hittar vi väl på något gott.   


+7,1°  men grått, det ska visst komma lite nederbörd i eftermiddag men eljest en skaplig dag.

Svag vind och väderstationen, (kolla själv aktuellt väder här) visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-10-28 07:30:10

Temperatur: 7,5 °C
Lufttryck: 1003,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från S,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 6,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 9,3 mm
Månaden: 122,4 mm
Året: 592,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,9 °C
Klockan:
03:19
Temp - Max:
10,6 °C
Klockan:
12:16
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
01:08
Temp - Min:
6,3 °C
Klockan:
00:18
Lufttryck - Max:
1005,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1011,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1003,5 hPa
Klockan:
04:37
Lufttryck - Min:
1001,7 hPa
Klockan:
11:16


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:18
Sol upp: 07:09
Sol ned: 15:36
Skymning: 16:27
Dagsljus: 10:09 tim:min
Dag längd: 08:27 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:03
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:09


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Mina morgonbilder ser ut så här idag.

          

Av Jan Sandström - 27 oktober 2020 08:13

Tisdag den 27/10


Jag började dagen med att blogga m.m och så göra i ordning räkningarna.

Sedan åkte jag och Inger ut och handlade, Inger skulle köpa några tröjor till en dam på sitt jobb.
Jag köpte hållare till toaspeglar och så slutade vi med att köpa nya skor till mig på XXL
Konstigt nog nöter jag skorna fast jag inte ränner runt på gatorna lika mycket som tidigare.


Vi kom hem och det blev kaffe och så tog jag en stund på soffan.

Erik kikade förbi en stund innan han åkte till jobbet.


Till middag blev det den där morotssoppan med räkost i som jag gillar men nu var den inte alls som tidigare.
Tror inte kocken håller sig till receptet längre utan slänger i lite ditt och lite datt, mest det senare.
Men jag åt ändå två tallrikar och vi åt vid köksbordet för en gångs skull.


 Ingen gemensam TV utan jag såg två avsnitt av 

You Me Her 

Sedan blev det nått mer och så sängen, ganska tidigt och efter en stund med ljudboken så har jag sovit gott inatt.


Upp vid ½7 och träffade Inger innan hon i regnet cyklade till jobbet.

Jag har slutfört räkningarna så nu är det klart för den här månaden, såvida jag inte glömt någon men då brukar man få en påminnelse.


Idag ska jag nu först skarva ihop en nätdel till Maria, sedan har jag tänkt ta det lugnt eller det blir väl en dag som alla andra.


Det regnar och ska regna ett par timmar till. 

Just nu +7,1° här utanför fönstret och regn, vimpeln ligger som klistrad efter stången så det verkar inte blåsa.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-10-27 08:30:10

Temperatur: 7,2 °C
Lufttryck: 1005,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från NE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 6,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 1,8 mm
Dygnet: 4,8 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 117,9 mm
Året: 587,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,2 °C
Klockan:
08:11
Temp - Max:
9,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
6,3 °C
Klockan:
00:18
Temp - Min:
6,4 °C
Klockan:
23:38
Lufttryck - Max:
1011,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1011,4 hPa
Klockan:
22:53
Lufttryck - Min:
1005,0 hPa
Klockan:
08:24
Lufttryck - Min:
1005,3 hPa
Klockan:
00:29


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:15
Sol upp: 07:06
Sol ned: 15:39
Skymning: 16:30
Dagsljus: 10:15 tim:min
Dag längd: 08:33 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:04
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:45


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så några bilder.

          

Av Jan Sandström - 26 oktober 2020 07:19

Måndag den 26/10


6,4 mmol och vikten 81,5 kg


blev veckans testvärden, fast vikten kollar jag varje morgon.

Nu blev den lite hög men osederligt levene igår påverkade säkert en del.


Jag hämtade upp Maria och Mona och vi åkte och handlade lite av varje.

Sedan lunch på Café Victoria som har smarrigt goda räkmackor och då tjejerna inte äter räkor fick jag deras mackor.

Nä jag skojade, jag åt en räkmacka och en gobit till kaffe, dom åt varsin paj.


Sedan till ICA Kronoparken där dom handlade mer och jag lite till mig, kaffe och marmelad.

Lämnade tjejerna vid porten deras och så hem men efter tre timmar ute var jag faktiskt slutkörd.

Lite datortittande så gick jag till soffan med ljudboken.

Nu har jag läst klart alla Homandeckare, tror det är 48 st så jag började på 

Grottbjörnens folk

av Jean M. Auel


Men jag tror jag somnade nog en stund. Men enligt ljudboken var det inte mer än kanske 10 minuter som jag fick backa tillbaks.


Inger kom hem, middag och vi såg om 

Hur tågen förändrade världen och nu om expresstågen.

Gunnar var ute men när han kom in funderade vi på VAR han varit.
 

Efter att Inger torkat han med en handduk och plockat löven av han så låg han bara en kort stund innan han skulle ut igen.
Senare var det bara att göra om rengörningen men då gick han och lade sig på sängen.


Inger gick till sig och jag såg ett till avsnitt på 

You Me Her 

Lite mer datorjobb innan vi också gick isäng och jag slapp ha katten hos mig.


Jag har sovit oroligt i natt och varit upp flera gånger för värk i händerna och snurr i huvudet.

Men halv 7 gjorde jag morgon och steg upp.


Idag får jag se om jag orkar greja mer med snöslungan och kolla på startmotorn eller så blir det bara räkningarna som ska gås igenom igen.


Vädret har slagit om och riktigt varmt ute, från minusgrader till töväder och regn.

Nu +7,5° och dimma här i Umeå.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-10-26 07:45:10

Temperatur: 7,8 °C
Lufttryck: 1005,9 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från SE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 7,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 11,4 mm
Månaden: 112,8 mm
Året: 582,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
9,6 °C
Klockan:
23:18
Temp - Min:
7,6 °C
Klockan:
06:40
Temp - Min:
-7,5 °C
Klockan:
03:56
Lufttryck - Max:
1006,4 hPa
Klockan:
06:51
Lufttryck - Max:
1015,1 hPa
Klockan:
07:37
Lufttryck - Min:
1005,3 hPa
Klockan:
00:29
Lufttryck - Min:
1005,5 hPa
Klockan:
22:33


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:12
Sol upp: 07:03
Sol ned: 15:42
Skymning: 16:33
Dagsljus: 10:21 tim:min
Dag längd: 08:39 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:06
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här härligt ser det ut när snön är borta.  

Men vi lär få mer av snö i vinter, det brukar då bli så.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards