jans

Alla inlägg den 6 oktober 2020

Av Jan Sandström - 6 oktober 2020 09:54

Tisdag den 6/10


Igår steg jag upp nere i Jönköping och efter att Tomas tagit Alex till förskolan och jag och Erik var hemma med Harry medan Sara fick sovmorgon men hon steg upp och tackade för besöket så tackade vi för oss och jag körde hemåt.

Först in på en mack och tvättade framrutan m.m från "en cm" insekter så nu såg man vägen igen.

Det gick fint att köra E4 norrut förbi Gränna och allt, svängde in på Östgötaporten där jag tankade och köpte ett par kanelbullar och senare efter några timmar på motorväg körde jag in på Rastplats Nyköpingsbro vid Nyköping där jag fick kaffe och bulle.

Erik tog över ratten och det passade fint för vi skulle köra genom Stockholm så nu skulle han få prova på storstadskörning i rusningstrafik, och det var det, säkert 10 bilar på vägen och mobilen gick varm under tiden.

                                   

Nä det var lugnt och det gick fint genom stan och ut i norr. Jag fick en idé   Vi skulle ju passera Gävle vid en lämplig tidpunkt vilket vi inte gjorde då jag och Inger åkte tidigare i augusti.

Knappade in HandelsBoden i min GPS och så svängde Erik in till stan. Där köpte jag ett par MC-jeans och en halskrage.

Där tog jag över ratten igen och körde norrut men vi stannade igen vid Tännebro där vi åt lite mat.

 

Erik tog åter igen över ratten och körde vidare.

Jag såg i min mobil att det var en olycka på Sundsvallsbron och vägen var stängd norrut. Inget att göra åt och vid motorvägens slut eller brons början började eländet.

   

 

          

Det tog oss en timme att komma runt genom stan med tusen långtradare framför oss.

Många smet vägen genom hamnen och tjänade säkert en massa tid men samtidigt orsakade köbildning när dom trängde sig ut framför i kön.
Inte blev det bättre när en massa bilar kom E14 västerifrån in i den nya rondellen.
Men jag har sökt info och bilder om olyckan på bron men hittade ingenting jag kunde läsa.


Vi kom i alla hem till Umeå drygt en timme senare än beräknat, skitväder med regn och dimma gjorde det inte bättre.

Erik såg trött ut men ville inte bli avbytt av mig och bra det för jag gillar inte mörker, dimma och regn.

Han körde i alla fall bra och säkert vilket många andra inte gjorde som kom susande i säkert 140 km/h förbi oss då sikten inte var mer än 2 reflexstolpar bort.


Ganska tidigt under resan saknade jag min lilla kamera och senare kom Erik på att hans jacka var kvar där hemma, med hus och cykelnyckel i fickan. Men vi har ju en reservmyckel här hemma som han fick ta.

Min kamera hittade jag nere i resväskan och jag misstänker en liten 2½-åring som sprang runt mina ben när jag plockade ihop grejorna.


Vi kom hem några minuter efter att Inger kom från sitt jobb och jag packade upp en del men mycket prat om resan som jag upplevde riktigt rolig.

Det var kul att åka med Erik och han körde riktigt bra och bilen gick fint och var skön att åka i.

Jag skulle gärna följa med fler gånger eller så tar vi min bil och husvagnen fast Erik vill ju ned nästa sommar och köpa det där taktältet.

     vi tittade på. 


Jag gick isäng och har sovit tungt och länge.

Nu på morgonen har jag först letat information om olyckan på Sundsvallsbron men hittar inget jag kan läsa på nätet.

Sedan plockat upp grejor, gosar med katten Lycka och så dusch och frukost.

Pratat med Harry som ringde farfar, med pappas hjälp då.


Under resan hem hade vi kontakt med barn och syskon och Peter undrade om jag var ledig idag och då jag beslutat att inte åka till stugan idag så är jag ledig för att hjälpa han att köra hem en soffa från IKEA.

Den ska nog lagras här hemma då dom håller på att flytta, om några veckor.


Grinväder och höst här i norr men lika varmt som i Jönköping.

Just nu 10,9° utanför fönstret men det ser ut att blåsa.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-10-06 10:30:11

Temperatur: 11,0 °C
Lufttryck: 1016,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från NE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 9,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 6,0 mm
Månaden: 6,9 mm
Året: 476,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,0 °C
Klockan:
10:29
Temp - Max:
12,4 °C
Klockan:
15:41
Temp - Min:
9,7 °C
Klockan:
07:40
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
08:50
Lufttryck - Max:
1020,7 hPa
Klockan:
02:54
Lufttryck - Max:
1024,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1016,9 hPa
Klockan:
10:21
Lufttryck - Min:
1017,9 hPa
Klockan:
15:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:16
Sol upp: 07:03
Sol ned: 17:50
Skymning: 18:37
Dagsljus: 12:21 tim:min
Dag längd: 10:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:55
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 12:30


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

       

I alla fall är borta skönt men hemma är också skönt att vara.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards