jans

Alla inlägg den 4 oktober 2020

Av Jan Sandström - 4 oktober 2020 17:12

Vi hade ju strömavbrott hemma i Umeå i morse och Inger har inte startat väderdatorn.
Så min vädersida kommer inte att uppdateras förrän jag kommer hem imorgon kväll.

Av Jan Sandström - 4 oktober 2020 17:06

just nu, tur att vi hann hem innan.

Jag och Erik har varit ute på shopping i eftermiddag och även kikat på taktält.

Av Jan Sandström - 4 oktober 2020 07:58

Söndag den 4/10


Idag har jag en lite annorlunda födelsedag, det är 23 år sedan jag på stapplande ben följde med min väninna Maria ut på en pub eller krog.

Hon var bekant med en kille tillika trubadur som skulle spela där och jag hade kjol för första gången ute sådär.


Men igår var jag bara här hemma hos sonen, förutom då jag och Erik gick ut med de små, mina barnbarn.

Först gick Erik ut och senare anslöt jag till sandlådan där nere, men det blev en liten sväng till gungorna och Alex är galen.

MERA FART skrek hon och så skrattade när hon for högt upp med Eriks hjälp, jag filmade med mobilen.


Jag och Erik plockade även ned ett par krångliga gardinstänger, några gamla utgångna från IKEA, hela med det fanns inte krokar till dem såvida man inte ville köpa begagnade för en förmögenhet på nätet.


Det blev lite småpyssel också och så stekte Tomas parisare till middag, fransyska måste väl vara en variant på det?     

Jag hade tänkt åka och handla lite på Biltema och Classe men det blev inte av, jag iddes inte och det var ändå inget viktigt.

Senare på kvällen när småttingarna låg och sov spelade ungdomarna brädspel ute på altanen och jag satt/låg inne i soffan och såg klart serien 

Warrior Nun

Men den slutade när det hände...

Så det blir säkert en fortsättning på serien som finns på Netflix och den är faktiskt ganska bra.


Gick isäng i min källare, eller nere i det som benämns som hobbyrum på ritningen, inget fönster men det spelar ingen roll för mig.

Men i förrgår natt sov jag halvdant då den uppblåsbara sängen jag hade med inte höll luften så fick stiga upp och pumpa upp ett par gånger.

Nu fick jag låna en bättre gästsäng och sov riktigt bra fast jag hade värk i händerna igår kväll, det var nog skruvandet på de där gardinstängerna.


Upp vid 7 och så testade jag duschkabinen på nedre toan, den jag lagade förra gången jag var här och där Svirre bodde.

 

Han och en kompis som Tomas hittade resterna av var bortstädade.

Duschen fungerade fint och nu är frukost avklarad för mig.


Idag lite småpyssel och annat här hemma, kanske blir det en sväng ut och handla idag eller så bara ta det lugnt med barn och barnbarn.


Inget fint sommarväder där ute, nu blåser det i björkarna och en nordanvind som kommer över Vättern.

15,0° där ute och väderstaionen hemma i Umeå visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå


Aktuella värden:
2020-10-04 08:45:10

Temperatur: 10,8 °C
Lufttryck: 1029,1 hPa och Steady
Luftfuktighet: 88 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från NE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 10,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 470,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,9 °C
Klockan:
08:07
Temp - Max:
15,9 °C
Klockan:
13:57
Temp - Min:
9,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
7,3 °C
Klockan:
00:19
Lufttryck - Max:
1031,5 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Max:
1035,2 hPa
Klockan:
00:25
Lufttryck - Min:
1029,0 hPa
Klockan:
08:24
Lufttryck - Min:
1031,2 hPa
Klockan:
23:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:10
Sol upp: 06:57
Sol ned: 17:57
Skymning: 18:44
Dagsljus: 12:34 tim:min
Dag längd: 11:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:49
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut där, i stugan och här nere.

   


I stugan där jag

 


fått igång kameran men ingen älg.

 


Utsikten från balkongen här i Jönköping.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards