jans

Alla inlägg under augusti 2012

Av Jan Sandström - 31 augusti 2012 09:27

Fredag morgon och gråmulet men varmt, asparna skakar sina löv så det susar men björkarna börjar mer och mer få gula löv.

Lite tidigt är det men det tycker jag, kanske björken tycker det är dags att göra höst och vinter.

Men vilken skön kväll vi fick igår, sådana är vi inte bortskämda med.

Och ingen björn fick vi se nu heller, men tids nog kommer det en luffsande över ängarna.


Snart ska vi packa ihop och dra hemmåt då Inger ska jobba senare idag.

Jag ska göra bokslut för augusti, läsa av mätarna för el, vatten och värmepumpen för statistiken.

Statistiken för hur mycket vi varit i stugan blir fin för i år, men rekordet från 81 eller är det 82 kommer nog att stå sig länge än, då bodde vi nästan en tredjedel av året här ute.


Ta det lugnt i trafiken och ha en skön helg.

Av Jan Sandström - 30 augusti 2012 21:39

Varför blir man så trött efter att ha legat i badtunnan någon timme eller så.

När jag sprang ut, jo jag sprang naken och det ösregnade men så skönt det var i vattnet som höll 38 grader.

Men lite jobbigt när det regnade på huvudet så det rann ned i ögonen, jag skulle ha haft en keps på mig.

Efter ett tag gjprde Harry (svågern) sällskap i vattnet där vi låg tills jag höll på att bli kokt, kändes det som i alla fall men sååååååå skönt för onda leder.

Det är inte alls samma sak som att ligga i badkaret hemma för där blir jag  bara rastlös efter 10 minuter.


Nu är det bara så skönt här ute på altan, kolmörkt runt omkring och tyst (förutom min tinnitus) men vi har levande ljus på skolbänken. Inger har dock en golvläslampa där hon sitter och läser, den skulle jag behöva ibland för att se tangentbordet   

Skolbänken? Det är en gammal skolbänk vi har som bord här mellan stolarna vi sitter på.


Ja så är Ingers födelsedag snart slut, min present till henne är en stor hög med ris hon fick rensa upp i och hugga ren så jag kunde kapa vedpinnar av det som dög till sådant, visst är jag snäll   


Nä nu håller jag på att somna snart, är bara så trött av dagens arbetem, sågar lite vedpinnar, jo jag gjorde ju trappan till badet och den fungerade finfint men tror jag måste fästa  sådan där halkskyddstejp på trappstegen eller fräsa skåror i dem för dem kan bli halkiga tror jag.


Tror jag loggar ut, hämtar ljudboken och lutar ikull stolen här ute och bara har det skönt.

Det är så varm, hela 13,5 grader men nästan ingen blåst.


Godnatt från oss.

Av Jan Sandström - 30 augusti 2012 16:17

Vi väntar på att få besök från Vännäs och det kom just en bil men det var inte dem.

Skönt för då hinner jag skriva några rader.


Jag har då gjort eld i badtunnan så vi kan ta ett dopp senare i kväll eller före middan och nu kommer man sig ned i tunnan då jag snickrade ihop en trapp upp.


Men igår var det så här trevligt i badet, innan Inger gjorde mig sällskap, då blev det ännu trevligare.


 


























Hon hann ta fler bilder men dem blir väl censurerade här i bloggen   


Regnar gör det av och till, ibland kommer det en ordentlig skur men det varar bara någon minut innan det upphör.


Av Jan Sandström - 30 augusti 2012 09:23

Så varmt är det ännu i badtunnan efter natten.

Men 40 grader som vi hade igår är lite för varmt för att vara hälsosamt att ligga i en längre tid men det var mysigt med mörker och alldeles vindstilla.


Idag fyller Inger år.

GRATTIS älskling.

 

Fast det har jag ju sagt flera gånger redan och nu har vi fikat ute på altan, frukost som INger gjorde när jag satt på toa.

Inger fick telefon av svågern Harry, vi kanske får främmande säger hon när hon lagt på.

Det blir bra, då kan man inte jobba så förfärligt men roligt att träffa släkten.


Molnen driver fort fram och den blå himlen skymtar emellanåt igenom det grå.


Det är med andra ord underbart här ute.

Men jag funderar på hur Gunnar har det där hemma, OM han får någon mat och en skön säng att sova i när jag är här i stugan.

Fast känner jag barnen rätt blir han ompysslad i överflöd.



  GRATTIS Inger, jag älskar dig.  

 


Men nu, nu är det dags för påtår så får Inger ta över datorn en stund och surfa lite.


Av Jan Sandström - 29 augusti 2012 19:35

Idag har vi premiärbadat i tunnan.

Efter mycket besvär att få eld så blev till slut vattnet varmt och jag kunde kliva i.

 

Men vi måste ordna en stege eller trappa för det blev lite kämpigt att komma över kanten.

Men väl i var det skönt och skönare blev det när temperaturen steg.

 

Efter ett par timmar i vattnet så begav vi oss till Bygdsiljum och Westmans Café där vi åt mat och fikade efteråt.

Inger fyller ju år i morgon så det var hennes fest med mig.

Det är mysigt då dem har fåglar, bl.a en påfågel som går omkring bland borden.

 

Men den dem har nu har inte den ståtliga stjärten.

Nån sorts höna har dem och en hade 10 små kycklingar.

 

Se så stolt en mor kan vara.

Nu är vi hemma i stugan och gjort i ordning för ett kvällsbad med ljus och trevligt.

Temperaturen i vattnet låg på 40 grader så frysa behöver vi nog inte.

Av Jan Sandström - 29 augusti 2012 17:36

Vi sitter på kondis i Bygdsiljum, har ätit och nu fika.
Westmans Café är kända för sin påfågel.

Av Jan Sandström - 29 augusti 2012 10:58

Jag kunde inte begripa varför tändvätskan inte tog eld för jag tog ned en flaska från spisfläktsskåpet.

Sprutade på ordentligt men inte fick jag eld.

Till slut så gjorde vi i ordning späntved i en stor hör, sprutade tändvätska men icke någon eld, det bara fräste till från tändstickan.

Jag såg då hur det liksom löddrade sig i flaskan så jag luktade på den.

Någon form av rengörningsmedel i den, inte undra på att det inte tog sig.

En ny flaska tändvätska och sprutade ordentligt på veden så nu brinner det bara fint.

Kaminen är så varm att vattnet fräser mot ytan på den.


Det kanske blir bad till slut för det är hela 12 grader i luften och mulet, perfekt väder för ett bad, nakenbad.


Av Jan Sandström - 29 augusti 2012 10:08

Jag skulle behöva hjälp av Anders för att få eld i badtunnan, det vill inte ta sig   


Vi fick besök av två rådjur i morse, men dem gick ganska långt bort.



 


Men det är inte snö allt som lyser vitt, det är kalk som bonden ska sprida ut.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards