jans

Direktlänk till inlägg 2 maj 2024

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - Torsdag 2 maj 08:10

Torsdag den 2/5


Redan den andra maj eller blir det annandag första maj och för ett år sedan skrev vi oss i Vindeln så nu har vi en dag till att fira.

 

Flagga och stång som är vid huset vi sålde på Västerslätt i Umeå.


NU gick älgen igenom isen och de två vände om, tursamt nog var det grunt så ingen fara med dem.

Och Fru Rauer ligger och ruvar på två ägg, det andra kom igår.

På Island är det regn och dimma så man ser ingenting därifrån, skymtar bara lite i en kamera.


Men igår började jag med att skruva ihop den lilla kärran vi har och som Emil tyckt om att dra omkring med, fick extra läkt under så hjulen sitter fast och den blir stabil.

Sedan plocka bland grejor i förrådet, tog fram och började slipa stämjärn och fixa till skruvmejslar då Erik kom körande.

Då blev det hårt smidesarbete på hans bil eller dragkroken som åter igen satt bergfast i sitt fäste, vilket i och för sig är bra att man inte tappar släpvagnen men besiktningen säger ju att har man löstagbart drag ska det gå att ta loss.

Så en hel del WD40, ett förstört skruvstycke och så gick det år lite gasol när jag värmde men till slut så gick det att ta isär.

Jo vi skruvade bort kroken som sitter i två bultar så är det enklare att jobba med det.


Erik undrade vad besiktningen skulle säga om man gav dem två 17 mm nycklar och säger att det går att ta loss.  


Lite prat och kaffe för mig ute på altanen och varsin bulle från frysen.

Så lånade jag Eriks bil och backade upp husvagnen lite längre.

Hans Jimny har ju fyrhjulsdrift och lågväxel så den klarar att backa upp utan att slira för mycket på kopplingen som jag får göra med min bil. Så nu står det bättre till för att skruva i hjulaxeln.


Plocka ihop grejor och verktyg och slipa det sista som inte blev av tidigare.

Det blev dags att göra kväll efter en heldag ute och Lycka var runt mig och oss mest hela tiden, hon jagade ödlor och fick väl tag på någon.

Gick in och värmde middagsmaten och senare blev det film.

Tog fram en av de får DVD jag har kvar, Kellys Hjältar som är från 1970 och småkul.

Den är lång så sedan blev det sängen och...  

  Lycka kom kvart över elva (23:15) in med en liten mus som hon gömde i sängen. Men jag fick tag på den stackaren och med handskar så gick jag ut och släppte den utanför altanen.


Jag släckte ljudboken och somnade, men ½1 (00:30) märkte jag aktivitet i sängen igen, Lycka får omkring och jag tänkte att hon letar väl musen jag slängde ut.

   


Jag kollade bland sängkläderna för att se om hon hade något men hittade ingenting.

Hon fortsatte att böka och gräva så jag fick kolla igen och där i ett veck så satt en liten rädd stackare.

Vet inte om det var samma mus men på med handskar och så bar jag ut den också/igen och Lycka förstod inte att den var ute så jag fick gå igenom sängen igen för att vara säker på att det inte fanns fler möss, men hittade då ingen.

 


Så nu stängde jag kattluckan och den får förbli stängd tills imorgon fredag då jag ska åka till stan med kattskrället.

Fast hon var så gosig och fin i morse när jag halv sju vaknade.

Låg på mitt bröst och mådde gott och klockan sju steg vi upp.


Då fick hon gå ut och jag höll koll att hon inte hade något med sig in när hon senare kom och fann kattluckan stängd.


Och så säger folk att det är så lugnt och skönt ute på landet.  


Idag funderar jag på husvagnen men först ska jag ge mig på släpvagnen och justera bromsarna en aning.

Sedan kan det bli skruva i husvagnen eller åtminstone få upp den på pallbockar så att den är klar att skruva i.

Men jag är nyfiken på hur det ser ut och står till med allt.


Det ska inte bli lika soligt idag som igår men ändå varmt och det syns att nu tinar snön ordentligt och fort.

Ute på åkern började det tina i skogskanten

 och nu har det krupit längre ut som du ser på bilden nedan. Det går fort när det börjar.

Jag fick göra rännor så att vattnet som stod i traktorspåren vid veden rann bort och snön är bara porös och rasar ihop men bakom stugan där det rasat från taket är det hårt.


Nu snart nio har jag +7.1° utanför fönstret och i Vindeln 7.4° Tidigare skiljde det flera grader men nu hinner jag ikapp Inger.

Väderstationen visar +7.7° och 1,7 m/s sydlig vind.


Morgonbilderna set ur så här idag och jag såg nu att nya hyresgäster kommit, flugsnapparen är här igen.

                 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 16 maj 07:56

Torsdag den 16/5   Igår åkte Inger in till Vindeln och jag stannade här med kisse. Kånkade och bar, drog på lilla kärran mellan förråden och fick undan lite. Letade en planslip jag har men inte hittade, tänkte till slut att den kanske var hem...

Av Jan Sandström - Onsdag 15 maj 08:58

Onsdag den 15/5   Igår åkte vi till Vindeln, släpvagnen var med och på den listerna till kattnätet på balkongen. Inger skulle gå på en aktivitet hon är med i och jag tänkte börja med golvet på balkongen. Men först förbi Coop där vi handlade l...

Av Jan Sandström - Tisdag 14 maj 08:11

Tisdag den 14/5   Igår flyttade jag på grejor, bytte klinga på byggsågen och delade på tre st. 3 meter långa 2"x2" eller 45x45 som de nu heter. Då fick jag ribbor som jag sedan fräste kapsidornas kanter lite runda och d ska tas till Vindeln för...

Av Jan Sandström - Måndag 13 maj 07:48

Måndag   den 13/5   Igår hade vi en härlig försommardag med sol, värme och, en massa jobb ute. Även Alice var ute och när vi tog rast på altanen så kom hon, med en liten mus.         Men jag plockade i förrådet och carporten, svalan ha...

Av Jan Sandström - Söndag 12 maj 18:22

Alice hälsar och säger att den var så god och färskmat gillar hon, nu.       Men hon lyssnar inte på mig när jag sa att man inte ska leka med maten.     Men videoklippet får jag inte upp nu heller.Är det någon bloggare som lyckats lägg...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards