jans

Alla inlägg under februari 2022

Av Jan Sandström - 28 februari 2022 09:12

Måndag den 28/2


Ja då är straxt februari över och katterna kan börja leva om i mars     


Igår var det skapligt fint väder och jag tog itu med att lämna igen Eriks bilnyckel.

En promenad upp till Umedalen och det blev några svettiga km.

 

Men där uppe gick jag fel och hamnade på en återvändsgata som gick runt men det fanns en liten gångväg vidare så jag slapp gå tillbaks.

Jag fick i alla fall se en massa hopträngda hus där jag inte skulle vilja bo.


Väl hos Erik så bjöd han på kaffe och nybakad god sockerkaka och det blev lite över att frysa in.

Hem fick jag skjuts då han ändå skulle ut och handla och det var skönt att inte behöva gå hem igen även om jag då skulle ha tagit en lite kortare väg.


Här hemma satt jag ute en stund, plockade i grejor och skottade undan lite snö så att det såg snyggare ut men det räckte med spaden så slungan fick vila i cykelboden.


Anders kom hem och jag plockade fram Emils gamla lilla cykel som jag pumpade däcken på och smorde men kanske behöver jag justera några saker innan försäljning.

Anders tog Atho och sina saker och åkte hem till huset där hyresgästerna nu åkt hem från. Lycka fick stanna här hos oss och hon ville det sa hon, följa med till stugan nästa gång men vi får se hur det blir med det senare idag.


Inger kom hem och det blev middag, några spjäll och broccoli som vi åt till två avsnitt på serien 

Sorjonen

som finns på Netflix, sedan var det dags för sängen och jag har sovit gott även om Gunnar velat ligga hos mig.

Upp ett par gånger, en gång för att leta efter Lycka som vi inte sett till men hon var inne någonstans, skaka lite på godispåsen så kommer hon som ett skott och jag kunde lugnt sova sedan.


Upp runt halv åtta, blodsockertest m.m Duscha och läsa tidningen m.m

Ute skiner solen och skatorna letar mat i snön, småfåglarna ska få mer jordnötter och jag ska städa upp deras matplats då det blir finväder även idag med sol och takdropp.


Senare i eftermiddag blir det semelfest ute i trädgården, tyvärr kommer inte grannen då deras minsta är snorig och förkyld. Som det är när det är små barn på dagis.

Men dom ska få ett antal semlor ute på deras bro som dom kan ta in och frossa på.

Våra barn kommer då vad jag vet men det märker vi väl i eftermiddag.


-4,3° utanför fönstret och vindstilla, väderstationen visar att det blir kaffe ute på altanen idag.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-02-28 09:30:14

Temperatur: 1,7 °C
Lufttryck: 1020,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 34 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från W,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 1,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,3 mm
Året: 19,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,2 °C
Klockan:
09:22
Temp - Max:
6,5 °C
Klockan:
12:42
Temp - Min:
-10,0 °C
Klockan:
06:30
Temp - Min:
-4,7 °C
Klockan:
08:12
Lufttryck - Max:
1021,5 hPa
Klockan:
07:38
Lufttryck - Max:
1020,4 hPa
Klockan:
01:27
Lufttryck - Min:
1019,4 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Min:
1016,1 hPa
Klockan:
17:06


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:02
Sol upp: 06:50
Sol ned: 16:55
Skymning: 17:43
Dagsljus: 11:41 tim:min
Dag längd: 10:05 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:09
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 12:17


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut och börjar inte björken skifta lite åt det lila hållet, knopparna växer men än är det tidigt.

            

Av Jan Sandström - 27 februari 2022 22:18

Förhandsgranskningen fungerade då.

Av Jan Sandström - 27 februari 2022 07:34

Söndag den 27/2


Igår var en fin solig dag och efter att ha skjutsat Erik till rallyt på Umestan så körde jag hem hans bil för att senare på kvällen hämta han.

Efter en snabb lunch ute på altanen så gick jag iväg på en promenad

 vilket jag skrev om igår kväll i inlägget 

Tydligen rally i stan.

Många bilder på bilar, tåg, helikoptrar och så den här

  som kom och åt här ute vid fågelbordet.


Inger hade kommit hem på timmar och jag hade med mig två semlor vilket jag åt en av, den andra sparade jag i kylen.

Vi satt ute på altanen i vårsolen tills den började dala och det blev kallt, då åkte Inger till jobbet och jag gick in.

Limmade en kork till Anders termos.


Tog itu med månadens räkningar och det gick ihop den här gången också men det stämde inte riktigt.

Upptäckte senare att jag glömde ICA-räkningen men det var fort åtgärdat.


Sedan kom två "biltjuvar" in och sa att dom ville ha sin bil, alltså Maria och Mona som kom och ville ta Eriks bil för att handla och lämna den hemma hos han.

Det gick väl an och jag fick väl ta min bil för att hämta Erik och hans bilnyckel kunde han få då.


Efter middag och halv semla, någon hade tagit halva och jag gissar på min fru.

Anders dök inte heller upp och jag satt här med min dator och såg på några avsnitt av Aidensfield och den andra spinoffserien 

St Aidans sjukhus

Till slut messade jag Erik med frågan om hämtning men då var han just hemma och fått åka med någon kompis, nyckeln skulle vi fixa hem idag eller om han tar den Maria har.

Anders kom hem och så kom Inger.


Det blev sängen och där låg redan Gunnar och vämt upp vid fötterna men då jag kröp ned under täcket kom han upp och kurade ihop sig mellan mina ben så högt upp det gick och efter en stund med ljudboken så släckte jag.

Har sovit gott och hela natten så före 7 var jag uppe med Inger som skulle till jobbet.


Morgonsysslorna klara och 

jag har tänkt på Rysslnad och Putin, vi har ändå haft en jäkla tur för det kunde ha varit mycket värre.

Tänk om Trumpen varit vid makten i USA för han hade väl riktigt gått i taket och tryckt på alla knappar som fanns i hans makt.


Idag blir det meka och skruva, jag ska försöka gräva fram Emils gamla barncykel och se på den att allt är som det ska och så lägga ut till försäljning.

Kanske en promenad, vågen skrek om en sådan i morse och jag får se om jag går upp till Erik med bilnyckeln men lämnar inköpskortet hemma så att det inte blir fler semlor.

Sådana blir det i morgon med familjen och grannen som har små barn och intresserade av Gunnar, Lycka och Atho, men de två sista får vi väl se om dom kommer. Anders kanske jobbar.


I alla fall blir det nog lite takdropp även idag, nu har jag -6,3° utanför fönstret och det har faktiskt blivit kallare nu på morgonen men prognosen säger runt +3° och blir det sol så värmen den nu när februari snart är slut.

Ingen klar sol nu men det är ändå lite skuggor ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-02-27 08:15:16

Temperatur: -4,6 °C
Lufttryck: 1018,7 hPa och Steady
Luftfuktighet: 70 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -4,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,3 mm
Året: 19,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
2,8 °C
Klockan:
13:13
Temp - Min:
-4,7 °C
Klockan:
08:12
Temp - Min:
-7,8 °C
Klockan:
07:13
Lufttryck - Max:
1020,4 hPa
Klockan:
01:27
Lufttryck - Max:
1022,5 hPa
Klockan:
14:10
Lufttryck - Min:
1018,3 hPa
Klockan:
07:26
Lufttryck - Min:
1005,2 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:05
Sol upp: 06:53
Sol ned: 16:52
Skymning: 17:40
Dagsljus: 11:35 tim:min
Dag längd: 09:59 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


och så här såg himlen ut tidigt i morse och så dagens vanliga bilder.

             

Av Jan Sandström - 26 februari 2022 19:51

Tydligen är det en stor tävling som kallas RallyVM.


Igår såg jag en hel del bilar på väg ut från stan då jag var på väg hem.

Vi fick fint besök idag till Lyckas lycka.

     


Han skulle säkert trivas i den här granen som står på I20

 


Men nu är han här och äter fågelmat istället och det får han gärna.



Senare skjutsade jag Erik i hans bil närmare I20 där han skulle titta och väl hemma åt jag lunch ute på altan innan jag gick iväg en promenad och kameran följde med i fickan.

 


Något surrade i luften och det

 


var Polishelikoptern men det var en annan som flög mycket lägre, bilder längre ned.

 


Jag gick inte in utan såg bilar på vägen på väg tillbaks till Noliaområdet.

       


Det kom även ett långt tåg draget av tre lok, eller om ett eller två bara hängde med.

     

 


Många parkerade bilar så säkert fullt inne på I20-området eller som dom nu kallar Umestan.


   


Dom har även byggt en speciell trappa upp till gångviadukten, den jag kallar knorren.

 


Närmare Polisstationen gick den andra helikoptern ned några gånger.

   


Och på Noliaområdet huserade alla rallybilarna.

       


När jag kom hem var Inger redan hemma på timmar så vi satt ute på altanen med fika och kissekatterna.
Jag hade gått förbi ICA och köpt två dyra semlor.

I morgon kommer som vanligt mer här i bloggen.


Av Jan Sandström - 26 februari 2022 12:49

Folk övrtallt och massor av bilar.

Av Jan Sandström - 26 februari 2022 09:03

Lördag den 26/2


Igår började dagen som vanligt innan jag gick ut och backade ut bilen på gatan, startade snöslungan och körde bort det jag inte tog innan vi åkte till Jönköping för drygt en vecka sedan.

Jag trodde det skulle ha frusit ihop till en massiv isklump men det gick förvånansvärt bra att köra bort på bilplatsen och plogkanten framför släpvagnen, in på gården och körde upp en plats runt eldstaden/grillen då det börjar bli tid för att ha någon aktivitet där ute.


När jag var klar här ute gick jag in för en tidig lunch och Inger gick till jobbet, jag klädde på mig och åkte till stugan och även där gick det bra att köra bort plogkanten på 30-40 cm och runt 20 cm snö på bilplats och gångvägar.

Gjorde kaffe och satte mig på altanen i solvärmen.

 

Efter att ha kollat stugan så åkte jag hemåt igen, mötte rallybilar och jag tror att några körde med tävlingsdäck för det lät bra mycket från dem.

Stannade till i Hissjö där jag gick in på ICA och handlade lite och där stod en ny form av polisbil.

Helvit med endast texten POLIS på huven och bakluckan.


Kom mig hem och här tog jag fram och spolade av bilen från allt salt som fastnat under hemresan i torsdags men även stugresan gick tidvis på saltad väg.


Less och trött gick jag in och väntade på Anders.

Gjorde klart räkningarna och vi gick plus även den här månaden.

Såg ett avsnitt av Aidensfield och så kom Anders och Atho "hem" då de bor här några dagar.


Anders gjorde middag, parisare med tillbehör som vi åt medan vi såg en film.


Inger kom hem och det blev senare sängdags, somnade men har haft en orolig natt, steg upp före 7 och nu har jag duschat, frukost och tidningen är läst.

Gosat med Atho och pratat med Anders och nu har de två åkt iväg på jobb igen ute i skidbacken.


Inger har timmar idag och jag ska försöka få ihop lite ork till en promenad under dagen.

Kanske blir det lite över till städning i garaget.


En trevlig gäst på fågelbordet här ute, en ekorre som ville ha nötter. Men den skuttade snabbt iväg och Lycka var mäkta intresserad av den här inifrån huset.

 


Nu har vi -5,5° utanför fönstret, blå himmel och sol så det blir nog takdropp även idag.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-02-26 09:30:17

Temperatur: -3,3 °C
Lufttryck: 1019,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 14 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från NW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -6,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 9,3 mm
Året: 19,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,5 °C
Klockan:
00:09
Temp - Max:
8,3 °C
Klockan:
12:30
Temp - Min:
-7,8 °C
Klockan:
07:13
Temp - Min:
-10,4 °C
Klockan:
06:55
Lufttryck - Max:
1020,1 hPa
Klockan:
09:25
Lufttryck - Max:
1005,3 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1005,2 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
982,3 hPa
Klockan:
00:19


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:09
Sol upp: 06:57
Sol ned: 16:48
Skymning: 17:37
Dagsljus: 11:28 tim:min
Dag längd: 09:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är morgonbilderna idag.

          

Av Jan Sandström - 25 februari 2022 08:11

Fredag den 25/2


Igår blev en tidig morgon, eller straxt innan 6 var jag uppe och toabestyren avklarade innan Tomas kom och väckte barnen.

Jag gjorde lite fika, halv mugg kaffe = normal kopp av större format och en smörgås.

Fint väder ute med +5,1° även om det var mulet och regnet hängde i luften.

 


Väckte Inger, bar ut grejor, städade undan gästrummet och klockan 7 gick vi alla ut, Sara låg kvar och sov.
Hej då med kramar och allt sådant innan dom åkte iväg till sitt och vi påbörjade resan hem.

 


Så här blev det på kartan.

 


Och resan till Jönköping.

  


Ned hade vi dåligt väder med snö, is, olycka och plogbilar medan hem var det i och för sig blöt väg med salt mesta tiden men det gick fint att köra och dagsljus ända upp mot Ö-vik och en bit därefter kändes det lite halt men irriterande med mötande som bländar, främst dessa UFO till lastbilar som har 7548 lampor framtill.  

Kan det vara lagligt då en personbil inte ens får ha dimljusen tända samtidigt med halvljus.


Men tre raster tog vi, fika ute söder om Örebro, tanka och mat i Tönnebro och så fika i bilen norr om Sundsvall.

     

I alla fall skönt att komma hem igen och Gunnar blev glad och sur, sur för att vi varit borta och senare kom Anders som ska ligga här några nätter då han har juset upptaget med hyresgäster.


Jag hade tänkt skotta undan snö igår kväll men orkade inte, plockade undan packning vi haft och sådant man gör efter en resa.

Gick isäng tidigt och har sovit gott.


Steg upp före 7 då Anders varit ut och rastat Atho, Gunnar är inte helt bekväm med att ha "den där" här i huset men det fungerar.

Ett köksbord på högkant stänger in hunden i nedre hallen och rum och en smal springa där Lycka kan smita mellan.

Nu ligger Gunnar i sovrummet och han har legat tätt utmed Inger inatt efter en hel vecka ensam i huset förutom då kattvakten men hon räknades kanske inte.  

Lycka ligger här i kontoret ovanpå/bakom min TV.


Idag blir det skotta snö här hemma OM det nu går eller OM allt frusit ihop.

Sedan får jag åka till stugan och köra undan det som kom natten till resdagen förra veckan och det kom även lite under tiden vi var bortresta.


Jo månadens räkningar ska ju fixas men det hinner jag väl i eftermiddag.

Eljest blir det nog inte mer jobbat.


Parisare till middag sa Anders, dem vi inte åt upp när jag var hos han och skruvade ihop hundgården före vår resa.

Skrev om det i inlägget Godmorgon världen.den 13/2


Idag -8,1 och sakta stigande temp, delvis blå himmel och vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-02-25 08:30:17

Temperatur: -7,0 °C
Lufttryck: 985,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från SSE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -7,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 5,4 mm
Månaden: 8,7 mm
Året: 18,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,4 °C
Klockan:
00:57
Temp - Max:
6,0 °C
Klockan:
13:45
Temp - Min:
-10,4 °C
Klockan:
06:55
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
23:50
Lufttryck - Max:
985,2 hPa
Klockan:
08:06
Lufttryck - Max:
987,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
982,3 hPa
Klockan:
00:19
Lufttryck - Min:
975,7 hPa
Klockan:
09:20


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:12
Sol upp: 07:00
Sol ned: 16:45
Skymning: 17:34
Dagsljus: 11:22 tim:min
Dag längd: 09:45 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:05
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 00:44


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och dagens morgonbilder.

            

Av Jan Sandström - 24 februari 2022 21:16

Klockan 7 eller 19 ungefär parkerade vi här hemma och det gick fint att köra och bra väglag även om det kändes lite snåhalt mellan Ö-vik och Umeå.



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards