jans

Alla inlägg under december 2016

Av Jan Sandström - 31 december 2016 22:18

Äre lönt.


Kameran mot söder vidar mycket mer men den kan inte spela in video. Eller jag vet då inte hur man gör det.


  och lite mer


  Men det värsta missade jag då det small så våra nya

 

treglasfönster skallrade och Mirabell hoppade högt

 

i mitt knä.   

 

Enda trösten är att veta hur mycket det kostar dem

 

som betalat för skiten som går upp i rök.


       


Av Jan Sandström - 31 december 2016 21:51

Ja så var det full rulle på smällarna.
Pang å bom å dunder, kan det löna sig? Som Martin Ljung sa.

Det gäller även dessa miljöförstörare som smälls av den här årstiden.


Ett jävla liv och nu började nästa granne.


Jag sitter här ensam med Mirabell i mitt knä, skönt att hon just kom in efter en stund ute.


 


Inger cyklade iväg till jobbet för att hoppa in för andra som inte ville jobba inatt, frågan är hur hon ska orka med nattpasset och sedan hela dagen i morgon.


 

Nu har en och två fått slut på pengarna så då kör en tredje igång.


Jag vet inte om jag går på den här nattpromenaden jag tänkte göra, ska kolla om jag har några hörlurar som sluter tätt.


Av Jan Sandström - 31 december 2016 16:45

Tidigare idag ville lilla Mirabell ut, jo det händer av och till att hon vill det men idag blåste det lite för mycket för det tog inte lång stund innan hon vände och kom in igen.

 

Det är skönt att Gunnar är med tjejerna i stugan så han slipper värsta smällandet här i stan och jag skulle gärna vara där jag också.


 

OCH   

 

Av Jan Sandström - 31 december 2016 15:59

Efter att ha haft en lagom skön dag här hemma, ätit blöta till lunch och gått en kortare promenad

 

på 1,7 km så fikade vi fint när jag kom hem.


Inger gjorde sig i ordning och cyklade iväg till jobbet och med den medvind hon hade gick det fort.

Jag bytte om till något fint så här på nyårsafton och satt med TV-tablån för att se vad det finns att se när ytterdörren öppnades.


Det var Inger som kom hem och jag tänkte att nu har hon vurpat men hon sa att jag fick ha henne borta i natt istället.

Ett telefonsamtal från jobbet ändrade planerna så att istället för att jobba 16--21 får hon jobba 20:30-- och tills folk har nyktrat till.

Det finns ingen som vill/kan jobba inatt och som är nykter nu. Då får hon ställa upp men det ger väl någon extra krona i lönekuvertet.


Nu får Inger dras med mig så länge (och jag med henne) och jag funderar på allvar att ta en promenad kring midnatt i min ensamhet.

 

Eller så har jag gått isäng och ligger med ljudboken runt midnatt.



Och nu blir det reklam, eller...

 

Av Jan Sandström - 31 december 2016 10:23

Lördag den 31/12 och nyårsafton.

Sista dagen på det här året.

 

Dagens värden: 5,3 mmol och vikten 80,8 kg.

Igår: 5,6 mmol och vikten 80,4 kg och jag gick 4,52 km, vikten har gått åt fel håll men en sagolikt god smaskig Janssons frestelse som smälter i munnen är delvis orsaken.

Sedan har jag säkert bundit upp massor av vätska i kroppen av den salta maten och jag har inte varit på toa ännu.    

 

Igår då, jo jag hade fel angående besöket av Emil barnbarn, han kunde inte komma och jag hade missförstått någonting.

Eljest en lugn dag där jag tog en promenad i vårvädret.

 

Det blev en av de längre rundorna jag tog och när jag var vid 3 km blev det utryckning av brandfordon.

En mindre incident på Teg där byggjobbare lagt saker på en varm spis.


Hemma gjorde Inger en härligt god Janssons som jag inte kunde motstå att slicka av uppläggningssleven, 3 gånger.


Vi dåg film och Inger kom på ett nytt begrep. "Planetfilm" och det ska vara en SF. Men vi såg inte någon sådan utan

 

Pelikanfallet (1993)

som var en till att börja med en ganka rörig film och lång.

Sedan blev det "Ambres, en död talar" som jag har inspelat men ser nu att den finns i sin helhet på Youtube.

Egentligen satt vi och jag lärde och visade Inger hur vår HTPC fungerar då den hängde sig med programmet igång.

Det händer ibland att filmer startar och inga kommandon fungerar.

 

Jag gick isäng med ljudboken och sov sedan gott. Eller det gjorde jag inte till att börja med för jag har haft värk inatt.

Kanske all salt mat jag ätit och att det blåser ute.


Lördag morgon och vi låg kvar en stund och lyssnade på radion.

Frukost med tidningen och nu sitter jag här med Mirabell i knät och för korta armar för att skriva bekvämt, såja, nu gick hon iväg och lade sig i fönstret.

Jo jag har fortfarande värk i lederna men det ska väl inte hindra mig från en promenad idag men det blir broddar under fötterna.

Men hur långt jag går får jag se och när.

Inger jobbar i kväll så jag får en lugn skön nyårsafton fast hon kommer ju hem vid 10-tiden men då kanske jag redan gått isäng.

Nyårsfirande är överskattat men det blir väl lite gott till kvällsfika, en extra ostskiva på kvällsmackan då jag ser någon film.


Det blåser ute och en temperatur på +3,6° utanför fönstret.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-31 11:15:12

Temperatur: 4,8 °C
Lufttryck: 1000,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 70 %
Vindstyrka: 8,0 m/s från WNW,
i byarna 10,2 m/s
Kyleffekt: -0,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 27,3 mm
Året: 434,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,2 °C
Klockan:
04:13
Temp - Max:
8,7 °C
Klockan:
16:08
Temp - Min:
2,9 °C
Klockan:
06:12
Temp - Min:
-1,8 °C
Klockan:
04:17
Lufttryck - Max:
1006,8 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
1023,4 hPa
Klockan:
01:37
Lufttryck - Min:
999,9 hPa
Klockan:
10:48
Lufttryck - Min:
1006,4 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:27
Sol ned: 13:58
Skymning: 15:13
Dagsljus: 07:01 tim:min
Dag längd: 04:31 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:00
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 17:04


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Men vad ska man göra åt fuktigheten inne i huset, här hos oss?

Jag tror jag får ta fram Tomas gamla luftfuktare, den där som ser ut som en pingvin och var till sköldpaddan Stina.

Det är ohälsosamt torrt här inne och jag vet faktiskt inte varför, det spelar ingen roll om vi så hänger tvätten inne i köket.


Men ute springer duvorna omkring på isen fast ibland blåser de nästan bort.

 

Inger gick in i duschen och jag hoppas hon inte startade utsugsfläkten men när hon är klar ska vi...

dricka te och kaffe.

 

Av Jan Sandström - 30 december 2016 16:25

Då har vi sommar i morgon.

 

Men det blåser.


Och kom ihåg.

       


Ja jag tjatar men vad kan man göra åt vansinnet

 

med smällare.


Klicka på bilden nedan för att skriva på.

 

 

Av Jan Sandström - 30 december 2016 13:47

Jag har varit ute på promenad och det bar av ned mot stan men jag följde 363:an och gick över knorren och så förbi vårdcentral, polis och brandstationen.

 

När jag var vid brandstationen gick larmet och några bilar åkte ut mot stan tillsammans med ambulansen.

Såg på VK att det var ett larm om brand i flerfamiljshus på Teg.

Nu är det en film på TV 4, Happy Christmas och jag ska göra kaffe.


Av Jan Sandström - 30 december 2016 11:00

Fredag den 30/12 2016

Snart är det här året också till ända så tänk på nedanstående.

       

Dagens värden: 5,6 mmol och vikten 80,4 kg.

Igår: 5,9 mmol och vikten 79,4 kg och jag gick 4,71 km till Grubbebiblioteket, lämnade igen gårdagens lån.

Det blev mycket salt mat igår, blöta med julskinka till middag och den måsta ha varit salt för både jag och Inger var törstiga under kvällen och drack en hel del.

Så jag har säkert en massa vätska i kroppen och därav vikten.


I övrigt igår. Jag fick besök av en tjej som köpte vattenfontänen till katterna men glömde ju att hon även kunde få matautomaten som inte våra använder.

De kan inte äta som det är tänkt ur den utan på alla andra sätt eller tippar omkull den.


Efter det klädde jag på mig och gick min promenad som åter igen gick till Grubbebiblioteket där jag lämnade igen de två ljusböckerna jag rippat, onödigt att ligga för länge på lån andra kanske väntar på.

Det blev en lite kortare väg igår, -600 meter men så ville jag hem till filmen fast jag såg den ändå inte.


Peter kom förbi och slängde hastigt in en kasse julklappar från Stockholm och de tackar vi för.

2 ljudböcker och en rolig dasstidning som är på gränsen till porrtidning. På 60-talet hade den nog klassats som det fast utan bilder.

Nä det är mest fräckisar i den och några faktiskt riktigt roliga.

Två hemstöpta ljus och en kålrotslåda, men ingen låda man har saker i utan den här äter man och Inger påstod då att den var god.

Jag smakade inte den, passade inte till blöta men den smakar nog som rotmos och det är gott.


Inger kom hem och vi såg film, "Seven psychopaths" som handlade om att skjuta huvudet av folk och att stjäla hundar som man lämnar tillbaks mot hittelön. Titeln är titeln på en film en av huvudrollerna håller på att skriva manus till och om psychopatherna.

Inte så hemsk som den låter utan tidvis komisk. OM man har den sortens humor som jag har.


Gick isäng med ljudboken och passade på att ladda min sängdator, kollade samtidigt på lite småporriga filmer ute på nätet.

Släckte sent och sov sedan gott, ingen Gunnar som väckte mig eller låg mellan mina ben.

Ganska tomt och jag saknar min kisse. Men han har fått semester och är i stugan med Maria och Mona.


Låg länge i morse, frukost, duscha och Inger är ledig så det tar extra lång tid vid köksbordet.

Mirabell saknar nog Gunnar för hon är lite orolig och kelsjuk, känner inte riktigt igen henne eller så tycker hon det är skönt att han inte är hemma. Svårt att veta med en katt.


Idag ska jag ta en promenad, oväntat eller hur :-) och jag vet inte åt vilket väderstreck det bär av.

Kanske går jag ned på stan en sväng men jag får inte vara borta för länge för vi får gäster idag.

Peter, Anna och Emil ska komma förbi och då måste jag ju vara hemma.


Vädret är... ja vad säger man? Inte direkt vinterlikt utan just nu har jag +2,0° utanför fönstret och det har varit över +3° idag.

Mulet och jag vet inte om det regnar men det är då blött på altangolvet fast det kan ju vara snön som tinar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-30 11:30:11

Temperatur: 2,7 °C
Lufttryck: 1010,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från SSW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 0,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 26,7 mm
Året: 434,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,2 °C
Klockan:
09:12
Temp - Max:
2,7 °C
Klockan:
13:56
Temp - Min:
-1,8 °C
Klockan:
04:17
Temp - Min:
-1,7 °C
Klockan:
12:36
Lufttryck - Max:
1023,4 hPa
Klockan:
01:37
Lufttryck - Max:
1027,3 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Min:
1010,3 hPa
Klockan:
11:17
Lufttryck - Min:
1022,6 hPa
Klockan:
20:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:28
Sol ned: 13:56
Skymning: 15:11
Dagsljus: 06:58 tim:min
Dag längd: 04:28 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 14s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:30
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 15:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och en bild av trädgården.

     


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards