jans

Alla inlägg den 3 december 2016

Av Jan Sandström - 3 december 2016 17:06

Jag åkte iväg till Anders och satte upp den andra lyktan och det blev skymning så jag fick se hur de lyser.


Det blev bra.

 

En 23 Watts lampa lyser upp fint särskilt med ett reflekterande skikt i locket och renputsat plastglas

 

Efter att ha satt upp den och ätit två clementiner åkte jag hem igen men körde en omväg för på väg dit var det kö över hela tegsbron och bort mot IKEAs parkering som var proppfull.

Skönt att inte vara där och handla men hem kom jag och satte upp en sladd till Ingers gran så att vi inte ska snubbla över den.


Då jag ändå var klädd bytte jag om   och tog en promenad i kylan och det blev 3,6 km på 50 minuter.


Nu har jag ätit en hårdbrödmacka med leverpastej och bostongurka, kaffet är säkert drickbart och Harry Potter går på kanal 5

Av Jan Sandström - 3 december 2016 09:26

Lördag den 3/12


Dagens värden: 5,4 mmol och vikten 78,4 kg. WOW, Under 79 kg.  


Igår kom Anders förbi då han skulle upp till Kiruna en sväng och jag stoppade in motorvärmaren i min bil.


Sedan ut till hans hus där jag bytte ut en lamparmatur så att det blev en med LED-lampa och rent plastglas.

Satte även dit en rörstump i duschen så att vattnet från säkerhetsventilen inte rinner ned i en burk på golvet utan åker direkt i golvbrunnen.


Till Biltema där jag bytte de batterier jag köpte till brandvarnarna och fick reda på att det är en modell som är större och heter V efter typnamnet.

Litiumbatteri ER9V (9 V) för brandvarnare och säkerhetsalarm heter de men det borde stå mer så att oinvigna förstår det.

Nu köpte jag några vanliga men ska se om jag får tag i några bättre batterier.


Väl hemma var jag trött och frusen efter att ha skruvat uppe i lyktstolpen, mest trött så jag lade mig på soffan med ljudboken och fick direkt en kelen Gunnar på min mage.

Där låg vi ett bra tag innan Anders ringde från Norrbotten och surrade bort en stund. Det är mer vinter där uppe.

När jag nu var vaken och Gunnar flyttat sig tog jag mig an stolplyktan och tvättade den. Nästan lika skitig som den andra.

Sedan började jag med en nummerskylt till Anders hus, lappen som nu sitter på ett träd är inte snygg.

Den här blir bättre när jag är klar med den.

 


Inger kom hem och det blev middag, jag började se film men slutade innan den var klar.

Det var kallt och jag hade ingen riktig lust att ge mig ut och gå så jag tog en "fridag".

Gick isäng med ljudboken och gjorde istället 25 benupp (motsvarar situpp men jag lyftar benen, tar på magmuskelrna) och lika många lyft med ett ben i sänder och det tar på lårmusklerna. Sedan sov jag gott inatt.

Vaknade ½8 men låg kvar till efter 8 då jag steg upp.


Blev glad över det vågen visade men det såg jag redan igår att den visade mindre än tidigare.

Mirabell ligger av på morgonen så det är omöjligt att läsa tidningen, men hon är gosig så vi satt kvar en stund och kelade.


Idag funderar, eller har jag funderat på att åka och byta ut den andra stolparmaturen hos Anders så att de går att tända stolparna utan att elmätaren får fnatt.

Nu är det en kvar och den står på tomten men jag kan koppla ut den så länge. Vet inte om Anders tänkt byta ut den till något snyggare och så borde vi skilja på dem så att man tänder infarten för sig och där vill Anders ha fjärrkontroll och tända från bilen.

Och det går att fixa på något sätt.


Jag kanske skulle ta och fråga väninnan Maria om vi ska ta kaffe någonstans.

Men det är kallt ute, däremot ska det bli blidväder igen och det i morgon.


Just nu har jag -9,9° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-03 10:00:11

Temperatur: -9,5 °C
Lufttryck: 1027,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 92 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från NW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -13,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 407,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-7,9 °C
Klockan:
00:28
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
03:32
Temp - Min:
-11,2 °C
Klockan:
08:01
Temp - Min:
-8,9 °C
Klockan:
23:13
Lufttryck - Max:
1027,7 hPa
Klockan:
09:55
Lufttryck - Max:
1023,8 hPa
Klockan:
22:20
Lufttryck - Min:
1023,6 hPa
Klockan:
00:29
Lufttryck - Min:
1007,4 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:49
Sol upp: 08:59
Sol ned: 13:58
Skymning: 15:09
Dagsljus: 07:20 tim:min
Dag längd: 04:59 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:25
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 18:02


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut med duvor på gräsmattan.

 

Men först kaffe och kanske en pepparkaka.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards