jans

Alla inlägg under maj 2022

Av Jan Sandström - 31 maj 2022 08:28

Tisdag den 31/5


Jahaja, då var den här månaden också till ända, igen för oss som hängt med ett antal år.

Snart skolavslutning, igen för oss...

Som tidigare skolvaktmästare och 5-barnsfar blev det ganska många sådana för mig och trevligt var det även om det var ack så jobbigt med barn i 3 olika skolor + jobbet på skola. Men jag tror nog att den 13/12 var jobbigare att tidigt på morgonen ränna runt och vara med på åtminstone 2 skolors uppvisning av Lucia.


Men nu är det sista maj och björken står utslagen och jag känner mig även utslagen av allergin även om jag käkar piller och nu även ögondroppar.

Vete 17 om det hjälper med dessa små piller.


I stugan är det bostadsbrist bland fåglarna, eller så ville de bara ha bra utsikt när de byggde boet här.

 


Jag hoppas bara att det nu är stabilt och sitter kvar för det ser lite utsatt ut.

 


Igår hade jag pollenkänning men vistades ändå mest utomhus och mest sittande på altanen men hann även spola av den här in mot tomten samt möblerna.

Kikade på husvagnen och takluckan där det kommit in vatten då det regnat kraftigt men bara då den stått still.
Vi körde ju söderut för en tid sedan och i ett väldigt åskväder men då var det torrt där inne på toan.

Min teori är att solcellspanelen har jag monterat lite för nära luckan så att när det regnar svämmar det antingen över i mellanrummet eller så stänker det från panelens sneda fäste och in under luckans kant där det ska vara lite öppet för ventilationen.

Men jag har en temporär lösning, silvertejp. Ska bara tvätta rent och klistra dit en remsa så får jag se.

Tejpen gör även så att jag kan öppna luckan för det är på framsidan = gångjärnssidan det är. Tror jag då.


Erik kikade förbi och pratade bort en stund, andra barn ringde och pratade bort en tid.

Lite påt här och där blev det också där jag fixade och lagade små saker och ting, småfel alltså.


Mess från Peter som kom med flyget så efter att jag ätit min uppvärmda lax med tillbehör tog jag bilen och blev fattigpensionär igen.

Jag tankade alltså innan jag hämtade upp Peter och skjutsade hem han till andra sidan stan och så hem igen.


Satte på en film från Netflix men somnade nog så då jag vaknade en liten stund senare släckte jag.

Det var en Italiensk spaghettiwestern som inte var nån riktig western, inte så intressant då jag somnade eller så var jag riktigt trött och kanske hjälpte pollen till där.


Inger kom hem och vi renbäddade i sängarna, till vilken nytta när de är lika skitiga igen efter att katterna hoppat ned till oss då de kommer in utifrån genom fönstret direkt ned i sängen.  Men dom har då inga råttor med sig till oss fast det har ju hänt att dem fångat något ute på ängen.


En liten stund med ljudboken och sedan har jag sovit tungt inatt.

Vaknade och steg upp vid 7 med ordentlig värk i händerna så det tog lite tid innan jag mjukat upp lederna och kunde raka mig.

Använder jag bara gel och hyvel som ger bästa resultatet, slät som en barnrumpa nästan hela dagen.    

Inger var uppe och har cyklat till jobbet och jag väntar lite senare på förmiddan besök av en tjej som köpt de där två barnskydden att sätta på sängen så att de små inte ramlar ut sängen.


Sedan blir det iväg till Anders i Stöcksjö för att hjälpa han med köket, det jag nu kan hjälpa till med.

Senare i eftermiddag kommer paket med grejor som Maria har beställt och det ska jag väl vara här och ta emot men dom kommer allt mellan 5 och 22.

Regna ska det göra senare idag och i kväll och i natt och i morgon men några mängder blir det nog inte. Hoppas då inte att det blir något skyfall för jag har inte fixat det där på husvagnen ännu men har tänkt hinna med det nu på morgonen efter att jag bloggat klart och klätt på mig.


Nu har jag 14,3° på altangolvet och 13,2° utanför fönstret.

Tog ju hem gamla regnmätaren från stugan som jag tänker sälja, regnmätaren alltså och den har jag där ute och inne så länge.

   

Ser att det redan kommit lite regn så då får husvagnen vänta ett tag.


Tomas ringde och pratade bort en stund men väderstationen här hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-05-31 09:15:13

Temperatur: 16,1 °C
Lufttryck: 1010,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 29 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från NNE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 15,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 13,2 mm
Året: 43,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
16,1 °C
Klockan:
00:00
Högsta Temp:
16,1 °C
Klockan:
10:52
Lägsta Temp:
16,1 °C
Klockan:
00:00
Lägsta Temp:
8,0 °C
Klockan:
01:21
Högsta Lufttryck:
1010,8 hPa
Klockan:
00:00
Högsta Lufttryck:
1010,9 hPa
Klockan:
10:36
Lägsta Lufttryck:
1010,8 hPa
Klockan:
00:00
Lägsta Lufttryck:
1005,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:42
Sol ned: 22:33
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:51 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 17s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:48
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: -----

och så här ser morgonbilderna ut.

            

Av Jan Sandström - 30 maj 2022 22:22

I stugan hade jag ju två trastar som höll till runt mitt förrådsbygge och så fick jag se deras bygge.


 


Jag hoppas de förankrat det ordentligt i holktaket.

 


Vissa av er kanske hörde att turistsäsongen redan börjat och idag intervjuade radion Anders som jobbar på campingen.
Här kan ni lyssna på vad han hade att säga.

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/1941092

Dra reglaget en bit åt höger till Ca: 1.44.40


Eljest fick jag agera taxi i kväll och hämta hem Peter som kom med flyget efter några veckors jobb i Finland.

Varit ute mest hela dagen och nu är det pollen i luften, mina ögon och i huvudet så det blir sängen för mig så är jag tillbaks här i morgon bitti igen, OM allt går väl.

Gonatt.



Av Jan Sandström - 30 maj 2022 08:41

Måndag den 30/5


Igår var det söndag men ingen vilodag, i alla fall inte för mig.

Efter mer strul med väderstationen och datorn till den så fick jag det nog att fungera.

Sedn blev jag snickare och skruvade klart golvet och efter det gjorde jag rampen in till det blivande förrådet och inget regn blev det heller.

 

Så nu kan vi bjuda in till dans.


 


Inger grepvände potatislandet och jag fick faktiskt igång jordfräsen, eller vildhästen för den beter sig mer som en sådan.

Inte heller går den bra så den är nog på upphällningen och håller kanske inte så länge till.


Men jag lyckades faktiskt köra två vändor så att lerkockorna blev mindre och det blev någon form av fåror att sätta potatis i.

 

Men jag förstår varför vi låter barnen och vänner köra fräsen       

Men det är jag evigt tacksam över att de gjort. För det var slitsamt och ont i händerna fick jag.


I alla fall så packade vi ihop och hur många möss katterna och främst Lycka tagit vet jag inte men det är då färre av dem nu.

Så jag förstår att hon inte ville in i buren och åka hem.


På vägen stannade vi till så att Inger kunde plocka blåbär.

   


I alla fall lite blåbärsris att ha på borden på jobbet.

 


Här hemma gick katterna iväg på sina rundor och kollade att allt var som det ska vara.

Vi åt middag och nu satt vi ute på altanen.

Sedan blev det dator för mig och uppdatering av GPS, kameror och annat, mejl och knappa på hemsidan.

Nu tror jag alla 4 vädersidorna fungerar fast fortfarande på http://sandstrom.vasterslatt.se/

Jag lyckas bara inte få igång allt på min egen domän rengard.one, hemsidan fungerar men väderuppdateringen har jag totalt gått bet på.


På TV gick Tillbaka till framtiden så den fick snurra på i min kontors-TV och till slut blev det sängdags.

Ont i kroppen och händerna men har fått sova.

Vaknade straxt innan 7, måndag så testa blodsockret (6,5 mmol) och väga mig (82,4 kg), vilket jag gör varje morgon. Näjd med båda värdena.

In i duschen och så frukost som vi sitter här ute på altanen med, fast nu är den slut och tidningen läst.


Idag var tanken att handla lite till Anders men jag tror han fixade det själv under gårdagen.

Så då funderar jag på att kanske ta en MC-tur, fast det är skönt att bara sitta här också med ljudboken eller korsord och såklart KAFFE.


14.4° i skuggan och det är mestadels molnigt men ganska lugnt och fåglarna kvittrar men det är det här stadsbruset som alltid finns mer eller mindre av. Det finns inte i stugan.

 

Väderstationen här hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2022-05-30 09:00:14

Temperatur: 14,8 °C
Lufttryck: 1010,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 36 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från NE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 14,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 13,2 mm
Året: 43,8 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
14,9 °C
Klockan:
08:56
Högsta Temp:
21,5 °C
Klockan:
15:48
Lägsta Temp:
8,0 °C
Klockan:
01:21
Lägsta Temp:
4,7 °C
Klockan:
00:52
Högsta Lufttryck:
1010,2 hPa
Klockan:
08:59
Högsta Lufttryck:
1005,6 hPa
Klockan:
23:42
Lägsta Lufttryck:
1005,3 hPa
Klockan:
00:00
Lägsta Lufttryck:
996,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:45
Sol ned: 22:30
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:45 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 24s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:51
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 22:42

Den i stugan hittar du här http://sandstrom.vasterslatt.se/weather-rengard.html


och så här är morgonbilderna.

            

Av Jan Sandström - 29 maj 2022 09:13

Söndag den 29/5


Först grattis alla mammor på Morsdag.

Sedan är det också veterandagen så grattis till sonen Tomas och även svågern Per-Gunnar och kompisen Christer som alla gjort FN-tjänst. Men det är många som gjort så grattis och tack till alla som varit ute i välden i fredens tjänst.

 


Igår skruvade jag fast väderstationens innerenhet på väggen och ställde min gamla laptop som sköter uppdateringen av hemsidan utmed.

Sedan började vi lägga golv ute på förrådsbygget men jag har ont i höger arm/axel efter förra gången vi var uppe i stugan, vad jag gjorde då?


Så jag hade lite svårt att lyfta plankorna, kan det ha varit då jag bar plank som jag fick ont eller så då jag kämpade med att dra igång elverket. Det var nog det som ställde till det för mig.


I alla fall så hann vi kanske skruva 2/3 av golvet, jag hade tänkt köra spikpistolen men det var enkare med skruvdragaren.

 

I alla fall så började det småregna och det blev mer och mer så in med verktyg och så gjorde vi kaffe.


Inger satt ute och jag upptäckte att väderstationen inte fungerade, så åter till tangentbordet och så strulade det mest hela eftermiddan och kvällen.


Men det blev grillat till middag hur nu Inger fick upp eld där ute men i badtunnan var det ju skyddat.

Vi åt mat här inne medan vi såg ett naturprogram på SVTplay och sedan blev det bad i tunnan.

Nu var vattnet klart så vi kanske inte behöver tappa ut det som tänkt var.


Efter badet lite mer TV innan det blev sängen och fönstret på glänt så att inte katterna kan komma ut och in, det gäller främst denna där Lycka.

Hon har blivit världens musjägare och bär hem dem och inte kul att som för några kvällar sedan när hon kommer in med en levande som kilar iväg.

Men vi vill inte heller vakna med döda möss i sängen.

Så det är enklare att stiga upp och passa på henne när hon vill in OM hon nu fått gå ut.


I morse vaknade vi vid 7 men steg upp en halvtimme senare, då hade hon fått gå ut och lite senare så kom hon bärande på en liten skogsmus så hon satt där och jamade utanför dörren och ville in, det fick hon men utan mus.

Här hörde vi något durrande ljud som när det blåser hårt och det låter i skorstenen.


Lycka hörde också och gick till kaminen där hon satt med huvudet på sned.

Jag öppnade försiktigt spjället och ned kom en liten fågel, en korp tror jag för den var helt svart.

Men vi har galler framför så den kom inte in i rummet.

 

Däremot satt den på teglet och darrade så på med handskar och jag fick tag på den och när jag kom ut så flög den då iväg upp bland träden så den klarade sig nog.
Tror det var en liten flugsnappare men som sagt, helgrå eller svart av sot.

Vi hade slängt ut Lycka ifall fågeln skulle komma loss här inne och senare travade hon iväg men kom igen någon minut senare med en mus. Tror hon gick in under altanen med den.

Tidigare hittade jag en död flugsnappare i badtunnans kamin så nu funderar jag på att lägga nät över öppningarna, det ska inte vara allt för svårt att ordna och finare hönsnät har jag ju redan.


Sedan skruva det sista på golvet och kanske blir det mer beroende på hur mycket jag orkar med.

Inte bara axeln som jag har ont i höger hand också, förmodligen efter att ha hållit i skruvdragaren.


Kanske blir det inget regn idag eller så ska jag kanske hoppas på det så att jag får ledigt.

Men efter jobb ska vi åka hem till stan igen för nu måste Inger jobba några veckor till nästa semester.


Jag har lite jobb att göra hos Anders i hans kök.


Men just nu så kom solen fram och skiner här i stugan.
10.4° i skuggan mor norr och väderstationen som jag fick igång visar Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-05-29 09:50:53

Temperatur: 9,9 °C
Lufttryck: 1019,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 0 m/s från SSE,
i byarna 1 m/s
Kyleffekt: 9,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 4,5 mm
Månaden: 24,6 mm
Året: 24,6 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,9 °C
Klockan:
09:50
Temp - Max:
11,3 °C
Klockan:
18:28
Temp - Min:
3,3 °C
Klockan:
01:36
Temp - Min:
4,6 °C
Klockan:
23:43
Lufttryck - Max:
1019,7 hPa
Klockan:
09:19
Lufttryck - Max:
1016,1 hPa
Klockan:
23:49
Lufttryck - Min:
1015,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1002,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:44
Sol ned: 22:33
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:49 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 46s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:54
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 21:10


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


Och så här är morgonbilderna.

           

Av Jan Sandström - 28 maj 2022 08:54

Lördag den 28/5


Igår gick vi upp till vattenkälllan

 

Men det var snårskog från första till andra källan.


 

Isoleringen är bortplockad så det är därför det ser så skräpigt ut där.


Men snårskogen gjorde det lättare att gå tillbaks ut på vägen igen och runt för att komma upp till nästa källa där Tommy och Tommy jobbade.


Mycket tittande och funderande.

   


Och så dök Tommy ned med huvudet före, fast han låg bara och grejade med slangarna.

   


Tidigare hade man pumpat ut en hel del vatten för att komma åt filtret och utgående slangen som leder ned till den nedre andra källan fast idag är den mer ett magasin som lagrar 3-4 kubikmeter vatten.

     


 


Slut bensin i elverket blev det också.

 


Med rensat filter och slangen kollad de första metrarna så monterades allt ihop där uppe och vi gick tillbaks, eller jag gick, Inger hade tidigare gått hem och gjort i ordning kaffe och smrgåsar till alla.


Den här lilla ormen låg ihjälkörd på vägen.

 


Jag gick medan de andra körde sina egna fordon av allehanda slag.

En gammal jeep

 


och vad som tidigare varit en elrullstol som han åker omkring med här i byn.

 


Jag hade fått order om att gå hem och tappa ut vatten och förslagsvis då fylla badtunnan.

Men vilken härlig utsikt när de avverkat skogen. Och man ser ända till

 


stugan vi har här

 


Jag gjorde kaffe och smörgås medan badtunnan fylldes men även en granne fick fylla sin tunna då det nu var tillrinning som var lika stor som det jag tappade ut.


 
Nu fick jag inte in bilden på badtunnan och det gröna vattnet (nu funkade det till slut med bilden) men vi fick tunnan full och kunde börja elda i kaminen.
Det blev stillasittande under tak på altanen då det kom regn i både små och hårda skurar.
Såg att åskan gick söder om Umeå och att jag kollade det var att jag såg något som blinkade bland molnen.

Det blev senare ett skönt bad i norskt fjordvatten, alltså grönt men det här berodde nog på annat men inte giftigt.

Senare efter badet gjorde jag lax till middag, värmde alltså rester som vi åt medan vi såg senaste avsnittet på Shetland, efter det blev det Kastanjemannen


Jag har strulat på med väderdatorn men inte fått till uppladdning till rengard.one men nu är väderstationen monterad här på väggen i hallen.
Vi gick isäng och fönstret på glänt men igår låg katterna inne.

Jag har sovit skapligt bra och vaknade vid 7-tiden.

Idag kanske det inte regnar hela dagen fast igår var förmiddan varm och fin då arbetet vid källorna pågick.


7.4° ute på norrsidan av stugan och väderstationen visar här Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-05-28 09:31:11

Temperatur: 6,5 °C
Lufttryck: 1002,0 hPa och Steady
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 0 m/s från ---,
i byarna 0 m/s
Kyleffekt: 6,5 °C
Inne hos oss. Temp: 23,4 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 5,4 mm
Månaden: 20,1 mm
Året: 20,1 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
16,1 °C
Klockan:
11:57
Temp - Min:
6,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
08:39
Lufttryck - Max:
1002,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1007,2 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
1002,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1001,7 hPa
Klockan:
16:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:46
Sol ned: 22:30
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:44 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 52s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:00
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 19:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Morgonbilderna laddade jag ned och upp tidigare i morse och de ser ut så här.

            

Av Jan Sandström - 27 maj 2022 09:04

Fredag den 27/5


För 43 år sedan var vi på väg söderut i vår Berta, vi kallade bilen så och var på väg på bröllopsresan.

 


För tre år sedan hängde vi på husvagnen och gjorde en mindre resa här uppe i norr.


 


Idag fyller Magnus Knutson år så GRATTIS säger vi, Magnus är lillebror till den kände jazzmusikern Jonas Knutsson.

Båda två har varit dagbarn hos min mor då jag var ung.


Men igår åkte vi till Vindeln och kollade, Tittis thairest. hade stängt och likaså hotell Forsen så då blev det ICA där vi köpte lite gott att äta och till kaffet.

En liten bit smörgåstårta. 

 


Jag strulade på med väderdatorer och annat men fick det nästan att fungera, efteråt hade jag nog ställt till det mer än innan jag började.

Försökte bygga men mådde inte bra, skyller på pollen och dessutom tror jag att jag sträckt till det i min rygg.
Har lite känning och ont så jag ska tänka mig för framöver.


Då vi åt smörgåstårtan på verandan så kom tokfnurran Lycka och började klättra upp, bilderna säger allt.

         

Att hon sedan skrek högt då hon inte kom varken längre upp eller ned igen, nåja jag fick klättra upp på räcket och med mindre våld lyfta ned henne igen.


Jag satt eller låg inne på soffan efter medicinering och då jag inte knappade på datorn så sov jag en stund.

Det blev då glasswienerbröd till kaffet och senare gjorde inger lax med en massa tillbehör till middag medan vi såg på tv.


Det blev kväll och vid sänggående kom Lycka in, jag såg inte förrän det var för sen att hon hade en present till oss.

En liten mus som sedan kilade omkring här i hallen innan vi fick tag på den och kunde släppa ut på gräsmattan.


Sedan har jag sovit ganska tungt efter att jag fick in Lycka utan mus.

Jag vaknade först halv åtta då jag steg upp..

Gunnar har legat ute hela natten och jag funderade i morse om han levde, och det gör han.


Jag tog kort på Gunnar då jag gick ned och fotade hyllan jag satte upp igår och kollade vädret, och det var väder.

 


Hörnhyllan kommer från vår tidigare granne Inger o Malte på Västerslätt, farmor o farfar till Mona som är kompisar.

 

Nu har Lycka sprungit omkring här och Gunnar har gått iväg på någon kontrollrunda men det märks att han är 15 år nu och en gammal katt.


Idag eller snart ska jag gå iväg upp till vattenkällan där det ska jobbas, jag får se om jag kan bidra med något matnyttigt.

Eljest bara lära mig mer om hur allt är byggt och faktiskt vet jag inte så mycket om den efter att ha haft stugan i 42 år.

Den har liksom skött sig själv och när det varit problem har det löst sig ganska fort och vattnet kommer med självtryck så ingen pump eller något elektriskt håller igång den

Två vattentester visar att det är fint och bra vatten som vi har.

Det lär bli regn senare idag så jag hoppas vi får igång eller hittar var någonstans ledningen är klämd för min teori är att det är kälen som ställer till det.


Idag blev det frukost här ute och kanske inte riktig sommar men ändå drygt 10 grader tidigare då vi gick ut.

Nu 13.7° i skuggan.

Hemma i stan kan du kolla väderstationen på adress http://sandstrom.vasterslatt.se/weather-vallmo15.html

Det är den enda som för tillfället fungerar.


och så här är morgonbilderna.

             

Av Jan Sandström - 26 maj 2022 06:57

Torsdag den 26/5


Idag är det slltså vår 43:e dag

 


I morgon är det 43 år sedan den här bilden togs då vi gav oss iväg på en månads bilresa ut i Europa

Den och andra senare resor finns på vår webbsida.

 


Och så här såg vi ut då.


 



 

till oss själva. 



Men igår funkade inte bloggplatsen och alltså inget morgoninlägg då vi straxt efter 9 åkte in till stan.

Vi hade tre viktiga ärenden att göra.

Köpa en massa virke så släpvagnen fick följa med men katterna vr kvar här i stugan.

Och så skulle vi duscha då vattnet sinat här.

Igår kväll fick jag reda på orsaken av grannen som tittade in här och berättade att ledningen mellan övre och nedre källan, vi har alltså vatten från två kallkällor uppe på berget, den ledningen är ihopklämd någonstans efter de 250 meter slangen är.

Den nedre källan har varit dålig en längre tid och det är ju 50 år någonting sedan Lennart Bergholm tog hit en grävare och lade ned slang till oss 5 som har vatten därifrån.


Och så skulle vi äta lunch på A-Star där dottern Maria jobbar och basar.


Virkesköpet gick fort och fint då det var lite kunder på BYGGmax

Nästan 60 meter av 45x145 och över 100 meter av 45x95 och det blev lite bakvikt på lasset/släpen så då blev det 4 säckar jord som lades och surrades fast längst fram på virket.


Hem och duscha, greja och ställa till det i väderdatorn där hemma och inger vattnade blommor m.m innan vi körde över till Maria som hade palt och annat gott.

Där blev vi sittande ett tag och prata med dottern innan vi åkte tillbaks hit med det vi köpt och tagit med.

Jag hade seden tidigare en dunk med 25 liter rent vatten och så fick 10 liter bensin följa med till gräsklippare och kanske jordfräsen om jag nu får igång den. De tre små fönster jag fick av kompisen Christer hängde också med samt lite annat.


Här var Lycka kelsjuk och rullade sig på gruset i carporten och ville bli klappad.

Men vi hade annat att göra, bära upp virket till förrådsbyggplatsen och innan det ev. skulle börja regna.

Så jag fick lite motion även igår.

 

Startade Runkeeper efter några plankor och det blev 500 meter bara fram och åter på gräsmattan.


Men nu ligger virket på plats i väntan på att jag ska spika golvplankorna och bygga resvirke till väggar och tak.

Vi såg ett naturprogram från SVTplay och sedan ett avsnitt på kastanjemannen som finns på Netflix.

En dansk polisdeckarserie som är sisådär.


Vi var trötta så det blev sängen och katterna var ute, Lucka kom in lite senare men Gunnar kom först vid 5-tiden och då ganska blöt så han fick krypa ned till Inger och värma sig.   

Innan klockan 6 var jag uppe och frukost klar, tidning, inget att läsa och så följa med vad som händer i Ukraina.

Blogga och så ska jag göra nya försök att få till uppladdning av vädersidor till rengard.one som jag misslyckats med tidigare, fast två gånger/uppladdningar har det funkat.

Men tids nog kanske jag får till det, nu fungerar i alla fall väderstationen här i stugan med uppdateringar till webbplatsen hemma i stan på sandstrom.vasterslatt.se


Idag inte så fint väder men dimman har då lättat.

Fast idag får jag se om det blir väder till att bygga eller om det blir en inne dag ELLER en sväng in till Vindeln för att bara göra det.

Åka in och äta eller fika eller bara, göra det.


9.8° ute och nu lättare molntäcke och nästan vindstilla.

Väderstationen här i stugan visar Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-05-26 07:30:10

Temperatur: 9,5 °C
Lufttryck: 1009,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 1 m/s från SE,
i byarna 2 m/s
Kyleffekt: 9,5 °C
Inne hos oss. Temp: 26,4 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,9 mm
Dygnet: 1,2 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,4 mm
Året: 8,4 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,5 °C
Klockan:
07:24
Temp - Max:
17,7 °C
Klockan:
13:53
Temp - Min:
8,4 °C
Klockan:
03:13
Temp - Min:
4,8 °C
Klockan:
03:53
Lufttryck - Max:
1013,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1013,3 hPa
Klockan:
23:04
Lufttryck - Min:
1009,8 hPa
Klockan:
07:16
Lufttryck - Min:
981,5 hPa
Klockan:
18:33


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:52
Sol ned: 22:24
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:32 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 0s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:11
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 16:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är bilderna jag sparade tidigare i morse.

Vi har förresten en fin hare som skuttar omkring här och så här såg den ut tidigare då jag lyckades fota den.

 


Och utan vatten blev det ingen badtunna här i veckan.  

              

Av Jan Sandström - 25 maj 2022 16:04

Onsdag den 25/5


Igår jobbade jag här och började med förrådsbygget, fick till syllringen och två balkar mellan och allt av limträ.


  

Sedan leta i grädhögen efter det som skulle bli golvreglar ovanpå limträbalkarna men då jag lagt ut några så har jag ändrat mig.
Det får bli 45 mm tjockt golv direkt på balkarna.

 

Och det behövdes 12 st till av 14,5 cm breda.


Fint väder i morse så tidigt åkte vi iväg mot stan med släpvagnen men utan katter.

 

Dom fick stanna kvar här och var ute men har både vatten och mat, dessutom ett fönster på glänt så att de kan komma in om dem vill. Det ville dem inte såg vi senare.


Men först till BYGGmax där det blev 12 av de större och en massa meter av 45x95 som ska vara till resvirke, takstolar och annat.

Sedan åkte vi hem där jag duschade medan Inger vattnade blommorna.

Tog med en vattendunk på 25 liter och 10 liter bensin. Fönster jag fick tidigare och en del grejor.

Inger duschade och så åkte vi över till Maria på A-Star där vi åt lunch, palt och det rymdes 3 st i mig, men hade nog fått ned en till.

En massa prat med dottern innan vi åkte tillbaks hit och så lasta av virket.

Kom inte på direkt att starta den men det blev några meter bärandes plank.


 


Vi har suttit och kollat på när duvhöken jagat både skata och mås men inte lyckas få någon mat vad vi sett.

Presenning på virket och så har det börja regna så smått och bonden har harvat på åkern.

Så nu passar jag på att skriva bloggen och på TV en höjdarfilm, Min Onket av Jacques Tati   


Sedan ska jag fortsätta med väderstation och väderdatorn, skam den som ger sig        


Det ska bli en del regn, eller så blir det ingenting eller lite.

I morgon har vi bröllopsdag, 43 år.      


Men nu har det regnat färdigt säger Inger men bara 14,3 grader just nu, mulet och det blåser.

Väderstationen hemma visar faktiskt siffror som stämmer.

Så även den här i stugan men jag får inte till bilder och bakgrund.


Men kamerorna kanske har bilder.

       


Nu har jag vridit skogskameran som jag kallar den, åt vänster så att den visar förrådsbygget.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards