jans

Alla inlägg den 15 maj 2022

Av Jan Sandström - 15 maj 2022 06:58

Söndag den 15/5


Idag fyller vår goda vän Sigrid år så ett GRATTIS fast det inte är så roligt, sjukdom finns så det förtar det mesta om inte allt av firande. Men våra tankar finns med i alla fall.


Igår blev en jobbardag.


Lastade av släpvagnen och backade upp till husvagnen.

Kopplade på och med Ingers hjälp på en stege där hon kollade hur nära taket vagnen var så körde jag sakta ut.

Det visade sig att vårt jobb med att sänka marken en bit gjort verkan för hon sa att det var någon dm. kvar.


Så nu står vagn och bil klara för hemfärd.

Sparade några nattbilder igår kväll.

   


Jag tog även en stund uppe på loftet där jag lade in kanalerna på TV:n och så testade jag min Hallon 3,1415

 

Kollade bara igenom vad som fanns i den och att den fungerade mot apparaten.


Rensade och plockade i carporten, ställde undan snöslungan då husvagnen flyttat ut.

Plockade och rensade bland en massa annat på tomten och en hare kom skuttande förbi oss.

 


Till slug gjorde jag middag, mikrovärmde fisk och potmos och så rårivna morötter till samt lite vitt i glaset.


Vi såg om uppfinningen av betong på SVTplay 28. Betong

 Efter det en kortis om Norge innan melodifestivalen började.

Men både Inger och jag var trötta så vi släckte och gick isäng.

Då ville kisse ut vilket dom fick, lite senare kom Lycka in men Gunnar fick jag in först efter ett när jag var upp och kissade.


Tidigt isäng är tidigt upp så redan före 6 stod jag i duschen.


Tittade ut och såg att Gunnar fixat egen frukost.

   


Han hade inte ens förstånd att dela med sig till Lycka som blev utan, men det finns ju annan mat här inne.

Jo katterna ville ut redan vid 5-tiden.

 


Vi mätade upp högarna med grus där vi ska bygga ett förråd och de två närmast gräset är i våg, en bakre -10 cm och den andra -30 cm så det blir till att bygga på lite och så får jag se om jag hinner skruva ihop syllen av limträ som vi drog upp hit i fredags.


Men jag är ganska öm i kroppen efter gårdagens jobb så vi får se hur mycket jag ska orka med.

Gunnar fixade en mus men de här får dom inte röra.

 


Domherren är vacker och det är många fåglar runt stugan.

 


Det ser ut att bli en härlig dag, hoppas bara att det nu inte blåser för mycket för det spås en del vind.

Nu 5.9° med sol från en blå himmel men av och till blåser det lite.

Väderstationen hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-05-15 07:15:10

Temperatur: 7,4 °C
Lufttryck: 988,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 48 %
Vindstyrka: 3,7 m/s från SSE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 5,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 37,8 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
988,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
988,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
988,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
988,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:46
Sol upp: 03:28
Sol ned: 21:45
Skymning: 23:24
Dagsljus: 21:38 tim:min
Dag längd: 18:17 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s more daylight tomorrow
Måne upp: 20:50
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och morgonbilderna.

 

 

        

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards