jans

Alla inlägg den 9 maj 2022

Av Jan Sandström - 9 maj 2022 08:38

Måndag den 9/5


Igår åkte vi ju allihopa, nästan alla men jag, Inger, Tomas och barnbarnen Alex o Harry till stugan med packade matkorgar och husvagnsbatteriet.


Det gick bara att köra dig och skönt att komma dit till paradiset som jag skriver i bloggen ibland.

Inger gjorde upp eld på uteplatsen och förberedde mackor till mackjärnen för nu hade hon tre järn med att grädda löpande med.

   


Barnbarnen lekte och vatten är roligt, när de blöta löven i dammen var slut, dom plockade upp och lade på brasan, så då tog man torra och slängde i vattnet.

Skogsmusen som kilade vid röret och under trappan blev väl störd av vår närvaro men värre blir det när vi åker dit med katterna.

 

Då får den lilla musen akta sig.


Farmor tog Harry och gick till bron för att titta på ån som rinner där men Alex ville vara hemma så då kunde jag göra annat.

Ställde in husvagnsbatteriet i vagnen men kopplade inte in det, det gör jag nästa gång vi kommer dit och då kanske jag drar ut den från vinteridet.


   

Sent omsider åkte vi hem och vid Sundlingska i Tavelsjö såg vi en liten grön bil, men det var inte Eriks utan den andra som finns i Umeå

 

Det som skiljer bilarna åt är stänkskydd, takräcke och extraljus.


Väl hemma blev det lite pyssel och så blev det middag, hamburgare och parisare innan det blev film för barn och barnbarn.

Inger pysslade med annat och jag med mitt.

De andra gick isäng med lite besvär, säkert lite upptrissade av dagen och vi såg ingen TV igår.


Senare blev det även sängen för mig och sent kom Inger isäng.

Jag har sovit skapligt och steg upp innan halv åtta, då var redan Inger på jobbet och Harry o Tomas åt frukost.

Inger hade inte semester idag så hon fick in och jobba men slutar runt 1-tiden.


Tyckte Inger sa att de små skulle till leklandet idag och det får de gärna åka till men jag stannar hemma.

Måste kolla på Eriks cykeldäck som jag inte blir klok på.

Det håller inte tätt men då jag pumpade upp slangen så att den blev som ett traktordäck hittade jag inte något hål.

Kanske behövs en ny slang men jag ska göra ännu ett försök att hitta läckaget.


Vad det blir mer idag vet jag inte mer än att efter 19 i kväll så åker de små med tåget söderut igen och vi får lugn och ro och väldigt tomt i huset.

Men till sommaren så kommer dem upp igen är tanken.


Det verkar bli en skaplig dag även idag fast igår blåste det en del.

Jo jag måste forska mer i väderstationen och få till det på webbsidan. Det SKA fungera.


Nu har jag +10° utanför fönstret och vimpeln fladdrar litem blå himmel men kanske lite moln mot norr.

Väderstationen visar     Hade jag inte stängt av den?  Nä inte väderstationen, bara väderdatorn som inte lycksdes hämta data och skicka upp filer till min webbsida.

 

Men jag får inte alla data på den här skärmen.


Så här ser det i alla fall ut och kolla bilden längre ned.

       


Jag fångade en fågel, kanske på väg till holken som sitter där på väggen,

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards