jans

Alla inlägg den 20 maj 2022

Av Jan Sandström - 20 maj 2022 07:42

Fredag den 20/5


Idag skickar jag ett

 

till en äldre kusin, ja alla mina kusiner är äldre än jag så det blev så att jag är sist född av kusinskaran.
Nu är det kusin Margareta i Eskilstuna som har födelsedag.


Likaså har min brorsdotter Elin födelsedag idag

 

så hon får också hänga med på GRATTIS


Men igår blev en slitsam dag igen.

Först fixa ena bakljuset på husvagnen och så skulle jag "bara" titta på draget som inte blev bra.

Det slutade med att jag tog, slet, slog, hamrade och bände tills jag fick isär allt igen.

Och så rengöra, putsa, smörja och få ihop det igen. Och jag tror det blev lite bättre men ändå känns det som att det är trögt.

Men jag ska testa att dra vagnen och känna hur bromsen tar, OM den tar eller OM den inte släpper.

Att draget sitter trögt fast kanske inte gör något för det är ju ändå nästan 1200 kg som hänger där bak och så mycket drar jag ju inte för hand.

I alla fall inte med de händer jag har idag och inte igår kväll för jag hade ONT i dem.

Men skönt att ha det där gjort och blir det nu inte bra blir det byte till ett helt nytt komplett drag. Bara jag hittar ett som passar för det finns en uppsjö av olika och det här är på en 35 år gammal vagn.

Det blev lite datorsökande igår och konsultation med husvagnsvänner ute på nätet som tipsat om drag.

Såsom jag tipsat andra som frågat om saker jag kan.


Stekt fläsk med löksås och potatis samt ett lass vitkålssallad till middag och ett glas vitt till då vi såg uppfinningen av 

31. Kriminalteknik

Intressant program och kriminaltekniker skulle vara ett intressant jobb, fast jag skulle nog inte ha det tålamod som krävs.

Efter det såg jag ett avsnitt på St Aidan's Royal Free Hospital innan det blev slutkoll i datorn och sedan sängen efter Alvedon.


Somnade och har faktiskt fått sova till före 6 då jag steg upp.

Påtat på lite med mina webbsidor på https://rengard.one/ och på den gamla platsen http://sandstrom.vasterslatt.se/ som kommer att försvinna tids nog.

Till dess finns vädret på vasterslatt.se då jag inte fått det att fungera på rengard.one som är den domän jag nu köpt och har.


Tidning läst och frukost intagen.
Min nya väderstation ser ut att kunna komma redan idag så då kan den hänga med till stugan då vi åker upp i helgen.


Abstinens efter det att älg-TV slutat men jag har ju egen underhållning mitt framför mig.

 

Kör Ingers gamla platta och har kameran från stugan med fågelkvitter, fåglar till och från holkar och så kom nyss en hare skuttande över gräsmattan.


Idag ska jag som sagt ut och provköra husvagnen OM jag får ned den från gräsmattan vill säga. Men det ska nog gå bra.    


Solen skiner då så vad kan gå fel, allt. Nu har jag +11,7°, sol och svag vind men vita moln där uppe.

Väderstationen visar OM jag nu gjort rätt i morse Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-05-20 08:15:13

Temperatur: 12,1 °C
Lufttryck: 1012,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från E,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 11,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,8 mm
Året: 38,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,1 °C
Klockan:
08:09
Temp - Max:
13,7 °C
Klockan:
16:15
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
02:40
Temp - Min:
4,1 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1014,2 hPa
Klockan:
01:24
Lufttryck - Max:
1015,5 hPa
Klockan:
10:44
Lufttryck - Min:
1012,6 hPa
Klockan:
06:29
Lufttryck - Min:
1010,8 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 00:54
Sol upp: 03:13
Sol ned: 22:01
Skymning: 00:17
Dagsljus: 23:23 tim:min
Dag längd: 18:48 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 10s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards