jans

Alla inlägg den 21 maj 2022

Av Jan Sandström - 21 maj 2022 08:48

Lördag den 21/5


Igår kopplade jag på husvagnen och körde en sväng runt Västerslätt, och det känns då som att bromsarna fungerar.

Den rullar lätt när man kör och bromsar då jag bromsar.

Så nu får besiktningen tids nog avgöra om jag har tillräckligt bar broms eller inte.


Sedan blev det plock i ett och annat här ute på tomten, kaffe och smörgås ute vid förrådet och så gick Inger till jobbet.

Jag fick lite senare mess om att mitt paket kommit så det blev en promenad bort till Preem och hämta paketet som innehöll min nya väderstation.

 

Så det blev start av den ute på altanen med en kopp kaffe.

Praktiskt med en likadan som tidigare då det var samma programvara. Jag var lite orolig att man byggt om hela men det är bara givarna som är modernare med extrahjälp med solceller till batterierna.


Gunnar fick en kompis av lite annorlunda slag och dom drack då vatten från dammen utmed varandra.

     


Jag passade på att ta några vårfoton och nu slår björkarna ut och

 


det kommer från marken så man nästan ser hur det växer. Rabarberna och vitsippor bland mycket annat i trädgården.

 


Senare blev det till att gå in och då började jag böka med hemsidan och försöka få igång två väderstationen som ska uppdateras till sidan.

Jag tror jag ska få till det men än har jag inte löst problemet att ladda upp till rengard.one som är min egen och nya webbplats.

Så tills vidare kommer vasterslatt.se att finnas kvar men till hösten försvinner nog den domänen då föreningen inte kommer att ha kvar den.

Hur som helst har vi ju planer på att dra härifrån och då försvinner ändå den adressen.

Men det var ändå en del strul med att få det att fungera fast jag trodde jag fick till det innan midnatt då jag släckte och gick isäng.


Har sovit bra och klockan 7 steg jag upp då Inger var uppe.

Hon hade problem att skriva ut på nätverksskrivaren som mest envisas att vara offline.

Nu provade jag från min dator och det fungerade men hennes gick inte.

Jag vet inte varför den envisas med att visa offline 9 av 10 gånger man ska skriva ut och det måste vara fel i datorn då min funkade men inte Ingers.

Dessutom avaktiverar den min skanner av märket canon, Skrivaren, en HP har ju inbyggd skanner men varför ska den avaktivera min skanner som sitter i datorn med USB, skrivaren är ju via nätverket och helt separerad från min dator.

Teknikens under.  


Men visst är det mysigt med en gosig kelsjuk katt som kommer in och vill krypa ned i sängen.

   

Mysigt tills man ska bädda igen på morgonen men tur det finns överkast, det är lika bra och användbart som matta på golvet att sopa in under.  


Jag har besök i stugan och fick en bild på den framför altanöppningen men de två videosnuttarna jag sparade via mobilen blev oanvändbara då jag inte kunde öppna dem ens. Något gick helt fel men den skuttar omkring runt stugan.

 

Här hemma i stan har vi en igelkott som får kattmat och den bor nu under altanen, den bryr sig inte om katterna och dom bryr sig inte om kotte som slukar kattmat.

Tur att Maria lämpade av en massa burkar här som katterna ratat, Lycka och Gunnar äter men slickar mest i sig såsen så får köttbitarna torka bort.

Igelkotten äter en hel skål och jag undrar var och hur den rymmer all mat den får. Men så har den väl legat och sovit i ett halvår.


Idag ska vi flytta en blomma från Erik till Hartan som är ungdomsgården han jobbar på.

En liten pall, ribbor, släpvagn och så är vi kanske tre st. som tar i.

Det är en skapligt stor Avokadoplanta som nu visst går ända upp till taket hemma hos Erik.

Hur 17 ska den gå in i hissen  

Sedan kanske jag åker och köper lite virke då jag/vi har min andra släpvagn som Anders använder. Min gamla står ju parkerad i stugan för tillfället då vi tog hem husvagnen.


Det ska bli en hyfsad men inte helt klar dag idag så fint väder att flytta blomma och köpa virke.

Nu har tempen stigit till 15,3° utanför fönstret och vindstilla, 13,9° visar nya väderstationen som ligger ute på altanen men den gamla visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-05-21 09:15:13

Temperatur: 14,2 °C
Lufttryck: 1007,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från SE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 14,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,8 mm
Året: 38,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,0 °C
Klockan:
08:49
Temp - Max:
19,2 °C
Klockan:
16:30
Temp - Min:
1,5 °C
Klockan:
04:36
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
02:40
Lufttryck - Max:
1008,9 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1014,2 hPa
Klockan:
01:24
Lufttryck - Min:
1007,3 hPa
Klockan:
08:48
Lufttryck - Min:
1008,7 hPa
Klockan:
23:33


Dagens sol och måntider.

Gryning: 00:06
Sol upp: 03:10
Sol ned: 22:04
Skymning: 01:04
Dagsljus: 00:58 tim:min
Dag längd: 18:54 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 6s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:00
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Jag har inte fått igång den nya stationssidan så något är ändå fel i programmeringen.


I alla fall ser morgonbilderna ut så här.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards