jans

Alla inlägg den 4 maj 2022

Av Jan Sandström - 4 maj 2022 08:01

Onsdag den 4/5


Igår hände det saker.

Först, efter morgonblogg och annat så gick barn och Inger ut, bilen skulle vara upptagen så jag klädde på mig och tog MC över till Stöcksjö och Anders som håller på med köksrenoveringen.


DET var KALLT att köra och blåste gjorde det också.

Men jag kom fram och Anders var inte hemma utan ute på jobb och Atho följde med.

Jag kunde göra det jag skulle göra vilket inte var så mycket, täta en gammal ventil i väggen och sådant.

Kikade på hur elen var dragen till taklampan och "gubben", jag antar att det är han som gjort det har bara lagt FK platt under takpanelen han spikat.

Jag hade med mig snabelkameran för att se och vad jag trott att det fanns en takdosa under men någon sådan hittade jag inte.

Kanske finns det en typ fönsterbelysning han dragit sladdarna från men då måste man riva mer i taket. Det ville jag inte göra.


Kaffemaskinen funkade inte så bra, full med sump och tom på vatten men efter att ha åtgärdat det fick jag kaffe och kunde byta lösenord på Facebook.

Min väninna blev hackad sa hon och jag hade fått ett mess från henne tidigare, tror inte jag blev det utan jag bytte ändå för säkerhets skull.


Klädde mig och skulle hem, då startade inte min MC, batteritorsk kanske det heter, man säger ju soppatorsk när tanken är tom.

Anders bil, hans egen stod med batteriladdaren inkopplad så jag flyttade över den.

1 försök senare men startade inte, 2, 3,  och kanske fjärde, ingenting men nästan.

Kallt var det och snön yrde så jag gick in en stund, tog av mig hjälmen och lite kläder för att ta hans bil men testade ändå att starta och den startade.

Återställa laddaren, gå in och klä på mig, låsa och hojen stod på centralstödet på gruset.

Naturligtvis hade det sjunkit ned och jag fick verkligen kämpa för att få ned den igen, då var jag hel slut.


Körde hem i kylan och blåsten men kom hem.

Gott med kaffe och smörgås.


Satte mig med datorn och kollade webbhotell och det tog tid, hela eftermiddan eller från tretiden då jag kom hem från Anders. 

Skrev en sammanställning i ett inlägg igår

Webbhotell, E-post, domännamn m.m m.m gör mig galen.

Men efter ett mess från en god vän i Norrtälje (som jobbat med datorer och nät) så testade jag ONE:COM 

Registrerade och valde namn men ballade ut vid sista klicket att skicka in betalningen.


Anders kom förbi och pratade och vi åt restmiddag, Tomas och barnen var ute.


Senare på kvällen efter att jag sett ett avsnitt på The Royal eller St Aidans sjukhus så kom Tomas och de små.

Tomas skulle med tåget till Stockholm och Harry o Alex skulle vara hos oss.

Tomas skulle ned på nått jobbmöte i två dagar och kommer tillbaks på fredag morgon så jag skjutsade ned han.


Fick mess från ONE om min avbrutna beställning så när jag kom hem klickade jag på beställa och betalade de 240:- eller vad det var för första året och egen domän.

Så nu har jag registrerat rengard.one som vår egen olats i rymden.

Att fixa två epostadresser gick fint men så försökte jag med hemsidan.

Kunde tanka upp men sedan var det stopp, det gick inte alls att köra min sida på deras servrar.

Så än så länge finns den kvar på vasterslatt.se

Men jag har ju ett år på mig, eller till september i alla fall då vasterslatt kanske försvinner.


Gick isäng och efter en stund med ljudboken sov jag gott ända till 7, var bara upp och kissade en gång i natt.


Idag, ja vad tror du, i alla fall inte strula med webbsidan på rengard.one utan 10 ska vi vara i Stöcksjö med barnbarnen.

Men först ska jag till Biltema och köpa batterier.


Hos Anders blir det lunch och troligen ute då köket är upprivet och rörmokaren ska vara där vid 10-tiden.

I eftermiddag och/eller i kväll blir det väl webbsidestrul och högt blodtryck men vem vet, Erik kanske blir intresserad av att pyssla med det.


I alla fall skiner solen, inte så farlig blåst och +4,6° i skuggan.

Väderstationen som fortfarande visar sin data på http://sandstrom.vasterslatt.se/mob-vallmo15-weather.html

visar nu Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-05-04 08:30:21

Temperatur: 6,2 °C
Lufttryck: 1010,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från NW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 4,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,5 mm
Året: 32,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,2 °C
Klockan:
08:27
Temp - Max:
9,3 °C
Klockan:
15:59
Temp - Min:
-2,1 °C
Klockan:
00:07
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1011,2 hPa
Klockan:
07:11
Lufttryck - Max:
1008,2 hPa
Klockan:
23:43
Lufttryck - Min:
1008,1 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
993,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:53
Sol upp: 04:04
Sol ned: 21:10
Skymning: 22:23
Dagsljus: 19:30 tim:min
Dag längd: 17:06 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:34
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 01:00


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser dagens bilder ut.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards