jans

Direktlänk till inlägg 27 april 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 27 april 2016 10:46

Onsdag den 27/4


Igår hade vi en lagom skön dag i stugan, vaknade och frukost, sedan lite småpyssel här och där inomhus.

Matinéfilmen på TV och sedan packade vi ihop och åkte hem till stan igen.

Gunnar återföll i gamla vanor och sprang ute mest hela kvällen, Tristan var kelsjuk för 7 och Mirabell ville bara ha mer mat hela tiden.


På kvällen satte vi oss och såg en film från Netflix, en ny katastroffilm och jordbävning m.m i San Fransisco där hela staden förstärdes men hjältarna överlevde mot alla odds.

Som filmerna brukar vara fast den här utspelade sig under dagtid så den där slutscenen när solen går upp och allt årdnar sig till slut fanns inte med. Nu gick inte solen upp utan det var dag hela tiden.

Kanske lättare att föra filmen så i datorernas värld.

Jag tog ett kortare pass på träningscykeln, det blev drygt 5 km på lagom hårt motstånd.


Gick isäng och katterna gillade det, Tristan lade sig vid fötterna på Ingers säng och Mirabell uppe mot kudden efter att ha tittat in under mitt täcke en stund.

Gunnar låg inne i rummet för sig själv innan han gick ut och jag väcktes bara ett par gånger under natten.


Vaknade och steg upp åtta men gick isäng igen och fick en blöt och kall Gunnar mellan mina ben.

Jag hade hemsk värk i mitt högra ben och höft så det var skönt med värmedynan under ändan som jag smort in med Voltaren.

Värken gav med sig och Gunnar sov djupt på min säng, Tristan och Mirabell sov på Ingers sänghalva men de har bytt platser.

 

Där sover de ännu och det är så lugnt och skönt i huset, saknar bara en sprakande brasa som vi har i stugan, fast där är det fortfarande snö och vinter.

 


Idag ska jag ta hand om månadens räkningar som ska betalas och det ska väl inte vara några problem.

Sedan hoppas jag på att det slutar regna, vilket det gör här i stan så jag kan ta en promenad igen.

Jag måste ut och röra på mig för i morse var blodsockret aningen högt med 7,3 mmol/L men vikten var lägre idag med 90,7 kg.

Det verkar svårt att komma lägre för nu har jag stått på runt 91 kg ett tag, det går upp och ned men jag vill komma lägre så i morse skippade jag en ostskiva på frukostmackorna.


Det är nedräkning till Marias hemkomst på måndag kväll. Det ser jag verkligen fram emot.


Det är film i eftermiddag och slutar det inte regna så får jag väl sitta på min cykel och köra ett eller flera pass.

Problemet är att jag oroar mig för att jag fått värken av cyklingen, jag rör ju mycket mer på lederna än under promenaderna.

Jag har funderat på att konstruera om cykeln så att pedalarmen blir kortare så rör man inte lika mycket under varvet man trampar, det bör bli lika mycket motion beroende på hur trögt man ställer in motståndet.


Just nu har jag +7,2° utantför fönstret och det regnar från en inte allt för mörkgrå himmel, enligt vimpeln är det vindstilla och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-04-27 11:15:10

Temperatur: 6,3 °C
Lufttryck: 1011,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från SSW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 6,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 7,2 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 48,6 mm
Året: 103,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,5 °C
Klockan:
10:48
Temp - Max:
7,7 °C
Klockan:
13:02
Temp - Min:
1,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
21:51
Lufttryck - Max:
1015,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1025,2 hPa
Klockan:
09:43
Lufttryck - Min:
1010,2 hPa
Klockan:
09:06
Lufttryck - Min:
1015,8 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:23
Sol upp: 04:26
Sol ned: 20:49
Skymning: 21:54
Dagsljus: 18:31 tim:min
Dag längd: 16:23 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:14
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:26

och så här ser det ut i trädgården, vi måste ha fått mycket mer snö där inåt landet än här vid kusten.

 


Nu kaffe innan jag skriver om dagens film.


Godmorgon.   


Duvorna försöker komma åt solrosfrö jag har i jordnötsskålen, de nästan dräper sig när de tränger in mellan gallren.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards